|
Onkyo 609 vs 818 |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
Wish ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Juni-2010 Status: Offline Point: 207 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 17-Maj-2013 kl. 12:12 |
Hej Recordere!
Nu hvor der er kommet nogle gode tilbud på 2012-modellerne har jeg kigget på Onkyo TX-NR818 som en opgradering af min nuværende Onkyo TX-NR609. Jeg er dog lidt usikker på hvor meget af en opgradering det ville være, så hvis der er nogen der har lavet en tilsvarende opgradering hører jeg meget gerne om jeres oplevelser. Jeg har også overvejet om hvorvidt det giver mening at spare lidt mere sammen og gå efter en større model eller om tilføjelsen af en stereo-forstærker eller lign. er vejen frem. Mine højtalere er Dali Zensor-serien (7 som fronter, Vokal, 1 som bag og E-12 sub). På forhånd tak for tanker og input ![]() |
|
![]() |
|
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ingen bud?
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Uden at vide det med sikkerhed, så mener jeg at 818 er samme som 809 bare en nyere årgang. Ligesom 616 vil være tilsvarende din 609. Så det vil være en opgradering, helt bestemt.
|
|
![]() |
|
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
Det vil være et stort løft på rigtig mange måder. Hele opbygningen i 8xx serien er af meget bedre komponenter, der sidder en voldsomt større trafo, en ultra vigtig bedre dac, flere muligheder med ind/udgange osv. Det en helt anden maskine, har selv haft 809 og var ekstremt tilfreds, virkelig velspillende...
Det vil uden tvivl give dig en bedre oplevelse i stereo, at få en dedikeret, men synes du skal prioritere at få en større snurrerundt først. Du kan få en del mere ud af de zensor, end du allerede gør ;) |
|
Audiovector Mi3 Super / Ki3 center / Kx-x / Earthquake FF 12 / Nad T758
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
Jeg vil mene at man får langt bedre lyd ved at opgradere højttalerne end forstærkeren.
Det kan også være at dine omgivelser giver bedre lyd ved nogle konstruktive ændringer. Spar sammen og skift til Ikon eller Mentor, hvis du vælger Dali.
|
|
![]() |
|
Nagash ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: Hillerød, DK Status: Offline Point: 6062 |
Det var altså ikke det Rasmus skrev ;)
|
|
![]() |
|
Rasmus8D ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2011 Status: Offline Point: 1336 |
Jeg er lidt uenig med Cyberguy her, hva kan en 809 - 818 koste? 5-6000 kr? Evt. find en brugt til noget mindre....
Du kan hurtig få lidt for din 609... Altså snakker vi en investering mellem 2-5000 kr afhængig af om du tør købe brugt eller lign... Hvad skal du give for hele mentor serien? Alene Ikon serien koster 23.000 kr UDEN sub? Det jo lidt ligesom at skyde gråspurve med kanoner, i forhold til det budget trådstarter stiller for dagen... Vi kan hurtig blive enige om, at han kan skabe bedre lyd, men det jo helt andre midler vi snakker så... Generelt har mange danske undervurderet betydningen, af hvad man spænder foran sine højttalere... Der er enorm forskel på 609 og 809, og det BESTEMT de få tusinde ekstra værd... Bare det alene at have mere kraftoverskud gør, at højttalerne skaber en hel anden ro, mindre hidsigt osv. At der så kommer bedre lyd grundet de bedre komponenter, det endnu en gevinst. At spænde 609 foran et sæt mentor vil jeg slet ikke kommentere :) Igen bliver det bare endnu vildere, hvis du en dag investerer i en ordentlig stereo forstærker, jeg gik selv fra 809 og snurrerundt til stereo på Naim... Sikke en forskel... Mit behov var ikke længere til surround, men det kommer nok en dag... Du kommer ikke til at få en nat og dag oplevelse, men taget den forholdsvis lille investering i betragtning, så synes jeg bestemt det værd. Skulle du en dag få blod på tanden, og lyst til stille og rolig at opgradere dine Zensor, så kan 809/818 også være med højere oppe, f.eks. ikon... |
|
|
|
![]() |
|
Kan se at 818 fås til ca. 5000 kr i Tyskland, kombineret med du sikkert kan få en 1000 kr for din 609? Måske mere? Så det en lille investering på 4000 kr...
Du vil få rigtig meget vellyd mere for pengene :)
|
|
|
|
![]() |
|
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4951 |
Jeg vil mene at et sæt mentor i stereo med en 609'er i stereo lyder bedre end et sæt Zensor med en 809/818.
Jeg ved at der er en prisforskel, men jeg mener at der er langt mere lyd at hente den vej. Hvis jeg havde 4000 kr at brænde af på god lyd, så ville jeg hellere gå efter et væg-til-væg tæppe, men jeg ville også have svært ved at retfærdiggøre det over mig selv. Men det ville give den bedste lyd for pengene.
|
|
![]() |
|
Det er jo lidt et spørgsmål om hønen og ægget. Man skal have nogle godt højttalere for at få ordentlig lyd ud af en forstærker, men man skal også have en god forstærker, for at få god lyd ud af sine højttalere. Men en 609 er altså en ret lille forstærker. Ikke en jeg ville parre et sær Mentor med.
|
|
![]() |
|
Tak for svarene! :)
Man skal jo starte et sted og 6-7000 til en receiver er lidt mere tilgængeligt end de 18000 et sæt Mentor står til... Jeg har da bestemt planer om at opgradere højttalerne og jeg har hørt meget godt om Mentor. Med 818'erens pre-outs er der jo også plads til at vokse tænker jeg. |
|
![]() |
|
Jeg har mere skrevet indlæggene for at sætte perspektiv på tingene. Der er mange som giver 6-7000 kr for en ny forstærker og oplever måske lyden forbedres 10% Så der er nogle som køber for 10-12.000 kr. højttalere og lyden forbedres 50% Og så igen er der én som lægger tæppe på for 4000 kr og forbedre lyden 50% Lige nu mener jeg at Wish's svageste led er nogle højttalere til 2600 kr stykket, som han vil smide et anlæg til 6-7000 kroner på. En tommelfingerregel siger man skal bruge 25-30% på anlæg og resten på højttalere.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |