|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |||
be1hov1 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 25-September-2008 Status: Offline Point: 9 |
![]() Sendt: 09-November-2008 kl. 00:56 |
||
Hej derude. Jeg har i lidt over 10 år haft en surround reciver med Dolby Prologic (med mit 5.1 højtalersystem) som har tjent mig gennem mine unge år og gode fester… Som studerende brugte jeg mere tid og penge på sjov, pc, tv og gadgets og levede i lykkelig uvidenhed om at udviklingen på surroundområdet langsomt men stødt ændrede sig til det bedre. Da pengene nu er begyndt at blive lidt større efter end studie samt jeg begynder at kunne se begrænsninger i mit nuværende set up vil jeg nu til at have en ny sorround reciver. Nye højttalere må følge senere men forbliver ved 5.1 eller max 6.1 grundet w.a.f. Men jeg er slet ikke stiv i de nye begreber og tilslutningsmuligheder og har derfor stærkt brug for hjælp. Jeg har et Samsung tv LE40A656 http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/WLE40A656(Wupti1). html Endvidere et vista mediacenter (som er husets elektroniske omdrejningspunkt) smider pt. billedet ud til fjernsynet i 1080p mens lyden sluttes til min reciver via gode gamle rød og hvid phone kabler. Ser jeg imidlertid noget hd materiale fra mit mediacenter kommer der ikke lyd ud fra reciveren hvorfor jeg bliver nødt til at fortælle mediacenteret at lyden skal spyttes ud via HDMI således at lyden kommer ud af Tv’ets små højttalere. Dette er ikke fedt da lyden nu engang er bedre over reciveren og 5.1 højtalerne. Dette gør at jeg nu er på kig efter en ny reciver der kan formå at spytte HD materialets lyd ud over mine højtalere. Endvidere ved jeg der er kommet en del nye surround formater(uden dog at have styr på navn og gavn) som jo behandler lyden mange gange bedre end den gamle Dolby Prologic hvilket også er et klart plus og incitament til en ny reciver. Påtænker også snart at investerer i en ps3 eller xboks… Har også en cd-afspiller jeg bruger meget sjældent. Det jeg gerne vil have er en reciver der kan holde de næste 10 år samt kan det der er nødvendigt J Har kig på en onkoy Onkyo 805 eller 875 da disse passer til min ønskede udgangs effekt samt jeg tror, kan håndtere det jeg har brug for; men her kommer mine spørgsmål: 1) Den bedre video processorer i 875 er den relevant for mig? Jeg mener så vidt jeg har forstået bruges den til at upscale. Men da mit media center allerede smider billedet ud i 1080p gør det vel ingen forskel i forhold til billedekvaliteten om jeg har en 805 eller 875? 2) Hvad laver video processoren i 805’eren? Kan man slå den fra via pass-through? Gør den noget positiv for et billede som allerede kommer i 1080p? 3) Hvad laver video processoren i 875’eren? Kan man slå den fra via pass-through? Gør den noget positiv for et billed som allerede kommer i 1080p? 4) Hvordan fungerer lyd over HDMI (er det den bedste/rigtige måde at tilslutte sit media center til reciveren)? Vil en reciver ALTID via HDMI kunne spille AL materiale fra media centeret ligegyldig om det er HD materiale, live Tv, mp3, avi etc?? Eller skal mediacenteret også sluttes til via en anden mulighed; etc. S/PDIF eller lignende digitale indgange?? 5) Skal jeg være opmærksom på hvilken versions nummer min HDMI udgange er fra media centeret, og hvordan kan det påvirke det hele ? 6) Andre ting jeg skal være opmærksom på vedr. media center og tilslutning til en reciver? 7) Alle de surround formater/decoder som reciverne kan afspille vil de kunne afspilles hvis jeg ”kun” beholder en 5.1 opsætning? 8) Skifter man selv surrond format/decoder (tænker på valget mellem DD PLus, TrueHD , DTS-HD Master Audio, Neural Surround THX) på reciveren alt efter lyst, eller SKAL man bruge et format til én ting og et andet format til en anden? Jeg ved godt dette var en lang smøre med en masse spørgsmål, men da jeg mangler en del viden på området håber jeg I kan hjælpe. Måske blot med nogle af spørgsmålene. Dette vil jeg blive meget glad for. De to receivere er valgt efter min opfattelse af pris v.s. kvalitet samt behov. Mvh Be1hov1 |
|||
![]() |
|||
Skyum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4169 |
![]() |
||
Du skal have fat i Christian fra CSN-Teknik.
|
|||
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
|||
![]() |
|||
zirio ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 878 |
![]() |
||
[QUOTE=be1hov1]
Hej derude. Jeg har i lidt over 10 år haft en surround reciver med Dolby Prologic (med mit 5.1 højtalersystem) som har tjent mig gennem mine unge år og gode fester… Som studerende brugte jeg mere tid og penge på sjov, pc, tv og gadgets og levede i lykkelig uvidenhed om at udviklingen på surroundområdet langsomt men stødt ændrede sig til det bedre. Da pengene nu er begyndt at blive lidt større efter end studie samt jeg begynder at kunne se begrænsninger i mit nuværende set up vil jeg nu til at have en ny sorround reciver. Nye højttalere må følge senere men forbliver ved 5.1 eller max 6.1 grundet w.a.f. Men jeg er slet ikke stiv i de nye begreber og tilslutningsmuligheder og har derfor stærkt brug for hjælp. Jeg har et Samsung tv LE40A656 http://www.wupti.com/Produkter/TV-HIFI/TV/WLE40A656(Wupti1). html Endvidere et vista mediacenter (som er husets elektroniske omdrejningspunkt) smider pt. billedet ud til fjernsynet i 1080p mens lyden sluttes til min reciver via gode gamle rød og hvid phone kabler. Ser jeg imidlertid noget hd materiale fra mit mediacenter kommer der ikke lyd ud fra reciveren hvorfor jeg bliver nødt til at fortælle mediacenteret at lyden skal spyttes ud via HDMI således at lyden kommer ud af Tv’ets små højttalere. Dette er ikke fedt da lyden nu engang er bedre over reciveren og 5.1 højtalerne. Dette gør at jeg nu er på kig efter en ny reciver der kan formå at spytte HD materialets lyd ud over mine højtalere. Endvidere ved jeg der er kommet en del nye surround formater(uden dog at have styr på navn og gavn) som jo behandler lyden mange gange bedre end den gamle Dolby Prologic hvilket også er et klart plus og incitament til en ny reciver. Påtænker også snart at investerer i en ps3 eller xboks… Har også en cd-afspiller jeg bruger meget sjældent. Det jeg gerne vil have er en reciver der kan holde de næste 10 år samt kan det der er nødvendigt J Har kig på en onkoy Onkyo 805 eller 875 da disse passer til min ønskede udgangs effekt samt jeg tror, kan håndtere det jeg har brug for; men her kommer mine spørgsmål: 1) Den bedre video processorer i 875 er den relevant for mig? Jeg mener så vidt jeg har forstået bruges den til at upscale. Men da mit media center allerede smider billedet ud i 1080p gør det vel ingen forskel i forhold til billedekvaliteten om jeg har en 805 eller 875? 2) Hvad laver video processoren i 805’eren? Kan man slå den fra via pass-through? Gør den noget positiv for et billede som allerede kommer i 1080p? 3) Hvad laver video processoren i 875’eren? Kan man slå den fra via pass-through? Gør den noget positiv for et billed som allerede kommer i 1080p? 4) Hvordan fungerer lyd over HDMI (er det den bedste/rigtige måde at tilslutte sit media center til reciveren)? Vil en reciver ALTID via HDMI kunne spille AL materiale fra media centeret ligegyldig om det er HD materiale, live Tv, mp3, avi etc?? Eller skal mediacenteret også sluttes til via en anden mulighed; etc. S/PDIF eller lignende digitale indgange?? 5) Skal jeg være opmærksom på hvilken versions nummer min HDMI udgange er fra media centeret, og hvordan kan det påvirke det hele ? 6) Andre ting jeg skal være opmærksom på vedr. media center og tilslutning til en reciver? 7) Alle de surround formater/decoder som reciverne kan afspille vil de kunne afspilles hvis jeg ”kun” beholder en 5.1 opsætning? 8) Skifter man selv surrond format/decoder (tænker på valget mellem DD PLus, TrueHD , DTS-HD Master Audio, Neural Surround THX) på reciveren alt efter lyst, eller SKAL man bruge et format til én ting og et andet format til en anden? Jeg ved godt dette var en lang smøre med en masse spørgsmål, men da jeg mangler en del viden på området håber jeg I kan hjælpe. Måske blot med nogle af spørgsmålene. Dette vil jeg blive meget glad for. De to receivere er valgt efter min opfattelse af pris v.s. kvalitet samt behov. Mvh Be1hov1 Det er godt nok tidligt på morgenen, og jeg har pænt ondt i hovedet (efter i går), men jeg prøver nu alligevel ![]() ![]() 1. Lige gyldig om du køber en PS3 eller en X-box, så vil du helt sikkert få glæde en den billedchip, der sidder i 875eren. Signalet vil være væsentlig bedre, end det dit mediacenter kan levere. 2/3. Billedchipen i begge afspillere, forbedrer det signaletinput de får igennem. Men chippen der sidder i 875eren er væsentlig bedre, end den der sidder i 805eren. På alle Receivere, som understøtter HDMI, kan man sætte signalet på through, så det bare kører ubehandlet igennem. (der skulle dog være lidt problemer, med Sony's modeller, men det er ikke relevant for dig). 4. Hvis det er muligt, så er HDMI altid den bedste løsning, for at sende lyd/billede. Så hvis du har mulighed for det, så skal du bestemt vælge det. Og ja, den burde kunne spille alt det musik, du streamer fra din HTPC. 5/6. Nej det er rimelig ligegyldigt, når du kun skal overfører lyd, og sådan en "form for billede". HDMI 1.3 er selvfølgelig det bedste, men hvis det er mindre, så har det ikke den store betydning, i HTPC-sammenhæng. 7. Jeps, det vil du sagtens kunne. 7.1 er dog til at foretrække, hvis det er muligt. Det giver en del ekstra, når filmene er mixet i 6.1 eller 7.1 8. Hvis du streamer din musik, fra dit mediacenter, så kan du "næsten" selv vælge, hvordan du vil høre det (lydmæssigt). Om det ska være Dolby Pro Logic, Neural THX 7.1 osv. Du kan ikke få din receiver til at skrive DTS HD MA fx, det kan du kun opnå, ved at får en BD-afspiller der kan bitstreame lyden. Men angående lyden, når du overfører fra mediecenteret, så vælger du inde i menuen, hvad den skal out-putte. Håber du kan bruge min info, god weekend ![]() /Zirio CineZirio Elac, Velodyne, Onkyo, Playstation 3, Panasonic, CSN-Custom Cables, Nordost, Supra |
|||
![]() |
|||
be1hov1 ![]() Ny bruger ![]() Oprettet: 25-September-2008 Status: Offline Point: 9 |
![]() |
||
Hej Zirio Mange tak fo dine besvarelser, det hjalp på forståelsen. Der er dog noget jeg gerne vil have uddyybet. Jeg forstår at signalet bliver bedre med 875 end 805. Men da signalet allerede fra xbox eller ps3 og specielt mediacentret kommer i 1080p hvordan kan det så blive bedre end det originale (via pass through) som jo netop er i 1080p? vil man kunne se forskel og hvilken forksel er der tale om? /be1hov1 |
|||
![]() |
|||
zirio ![]() Redaktionen ![]() ![]() recordere.dk teamet Oprettet: 11-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 878 |
![]() |
||
Bare fordi et signal er 1080p, betyder det ikke, at det er perfekt.
Det kommer an på, hvad for en billedprocessor, der sidder den givende maskine. De billedchips der så sidder i dine afspillere, er ikke lige så gode, som den der sidder i Onkyo 875eren. - Håber det er forståeligt? ![]() Ja man vil bestemt kunne se forskel. Jeg er netop selv begyndt at sætte min PS3 til out-putte 1080P, også har jeg sat min Onkyo til at scaler til 720p, der er meget forskel (i forhold til at sætte 1080p som pass-through). /Zirio CineZirio Elac, Velodyne, Onkyo, Playstation 3, Panasonic, CSN-Custom Cables, Nordost, Supra |
|||
![]() |
|||
A_Nielsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 754 |
![]() |
||
Men så får du vel ikke 24p fra PS3'en - eller hvad? |
|||
|
|||
![]() |
|||
Twingoen ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 08-Juni-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 39 |
![]() |
||
Hej B1hov1 Jeg har stået i samme situation som dig, og lavede netop en tråd på ca. samme problemstilling. Den kan du følge på linket under: http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=49397& PN=3 Zirio har styr på hvad den har af muligheder, så hvis jeg begynder at svare lyder det sådan ca. ligesom han gjorde :) Hvis du ellers har nogen spørgsmål, så smider du bare en pm.
|
|||
Samsung 40M86
Samsung DVD-HD870 Dali Concept 8 Dali Concept 2 Audio Pro 12" sub Onkyo 875 Nintendo Wii Samsung HD-boks Logitech Harmony 1000 |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Nej det gør jeg ikke. Men det er sådan set også ligegyldigt, når både mit TV og min projektor, ikke kan vise 1080p (desværre). Trådstarter, du kan bare spørge her, hvis det er ![]() ![]() /Zirio CineZirio Onkyo, Elac, Velodyne, Panasonic, Playstation 3, CSN-Custom Cables, Nordost, Supra |
|||
![]() |
|||
![]() |
||
Tak, jeg tror jeg har forstået. Så opsumerer lige: HVis jer ER tilfreds med det 1080p billed output mit mediacenter leverer til min 1080p skærm har jeg ikke brug for en 875 overhovedet da jeg ikke skal nedscalerer. Endvidere kan den bedre chip i 875 kun levere et bedre output hvis det native 1080p output ikke er godt nok/perfekt - og det kan kun gøres marginalt bedre. Er dette ikke korrekt forstået? Så så vidt jeg forstå er de ekstra penge en 875 koster i min situation ikke value for money, og vel specielt da fremtidige produkter alle må forventes at outputte i "perfekt"1080p. Penege vil istedet være givet bedre ud (i et mediacenters øjne) til et bedre grafikkort og/eller decoders. I skal alle have mange tak for hjælpen, godt forum. /be1hov1 |
|||
![]() |
|||
A_Nielsen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 27-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 754 |
![]() |
||
Dit TV kan da godt modtage og vise 24p, bare ikke i 1080p, eller tager jeg fejl? |
|||
|
|||
![]() |
|||
Asklepios ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-September-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4342 |
![]() |
||
24 fps er i 1080p... Der findes ikke andre opløsninger end 1080p, når man snakker 24 fps!
![]() Hans skærm kan godt tage imod et 1080p 24fps signal, men det kan ikke vise et sådan signal - da han display kun er 720p! ![]() |
|||
De bedste hilsner
Simon B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos ATV2 (jailbreak + aTV Flash) Atlas Cables |
|||
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |