recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo TX SR 606 - og varmeproblemer.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Onkyo TX SR 606 - og varmeproblemer.

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Onkyo TX SR 606 - og varmeproblemer.
    Sendt: 05-August-2020 kl. 23:31
Det er blevet tid til en anekdote fra det mørke midtjylland!


Det er vel ikke ubekendt at Onkyo i en længere årrække led af varmeproblemer i deres surroundreceivere.

For nogen af dem der har fulgt med i mine "eskapader" her i forum, kommer det heller ikke som en overraskelse at vi her i huset har en Onkyo TX SR 606. En receiver jeg er kommet i besiddelse af for en yderst fordelagtig pris (en kæmpe pose slik) fra et andet forummedlem.

Den fordelagtige pris, var grundet defekte HDMI porte, som sælger mente var gået i stykker og ikke kunne laves igen - nå ja og så på grund af alderen.

For nogen tid siden fik knægten i huset (det er ham der bruger den) nyt udstyr og har nu for lidt HDMI indgange i sit tv. Det krævede en forstærker med fungerende HDMI.
Den lavede nogle underlige lyde, når man brugte DSP (lydkorrektion), men ikke når man brugte "direct". Det ledte mig i retningen af defekte lytter på HDMI board, de DSP er på samme board.

Junior og jeg gik så i gang med renoveringsprojektet og fandt ud af at HDMI boardet allerede havde fået nye lytter en gang tidligere.
Den fik nye lytter på HDMI boardet igen og funger herefter fint.

For et par måneder siden, klagede han sig igen: "Det er tit svært at se, hvad der står i display".
Konstaterede det selv og så at en gang i mellem flimrede det.
Så for sat.. VFD, har arbejdet med displaytypen i flere ombæringer siden jeg startede med at reparere Avery 1790 vægte engang i det sidste årtusinde.
Vigtigt ved VFD er filamentspændingen, sliddet på "røret" og så den negative spænding der får elektronerne til at bevæge sig und mo filemanttrådene..

Heldigvis er det let af finde servicemanual med komplet diagram til Onkyo TX SR 606, så jeg måtte i gang med at kigge i diagrammer.
Filamentspændingen var let at finde, tracke tilbage gennem diverse sider i diagrammet og så finde ud af at den kommer direkte fra transformatoren.
Den negative spænding (-31 VDC) var heller ikke så svær at tracke tilbage til et reguleringskredsløb på Video boardet (ikke HDMI boardet, men printet nedenunder). En svigtende (negativ) DC kan give lavt lys i display.

Her til eftermiddag fik vi så "dyret" på værkstedsbordet, først ud med HDMI boardet, der er øverst og så ellers kigge på Video boardet. Ganske som forventet havde elektrolytten til den negative DC "lettet låget".

Her et billede af boardet, pilen til højre peger på den defekte elektrolyt. Pilen til højre peger ned mod et område der tydeligvis har været meget varmt. idet printet er mørkere i farven.




Så var det gang i skruetrækkeren, der skal afmonteres en halv million skruer for at få videoboardet ud.
Mens junior skruede venstre om, gravede jeg lidt i lageret og fandt en 470uF/63 volt elektrolyt i 105 graders udgave (det var en 85 grader der sad i forstærkeren) på "lageret".

I med kondensator og så ellers inspicere lidt.

Nederste pil i midten peger på den nye elektrolyt. Den øverste pil peger på det "varme område", hvor der er monteret et par effektmodstande. Pilen til højre peger på en kraftig køleplade, der skal forsøge at holde en 5 volts regulator kold.
Pilen nederst til venstre peger på et hjørne af en køleplade. Kølepladen svarer til den øverst i billedet.
Under begge køleplader er der et stort hul i printet, så der kan komme luft op forbi finnerne (konvektion).
Den øverste køleplade har det let, for her kan luften bare site opad i det tomme rum over den og videre ud gennem hullerne i toppen af kabinettet.
Nederste køleplade har hen over sig videoprintet, så her er der ikke frit luftflow. Stor set lige over kølepladen er der så to nye køleplader (som også er varme) og to elektrolytter, placeret tæt på kølepladerne.

Hvordan er det nu, varme og elektrolytter det er bare en dårlig cocktail.......

For at det så ikke skal være løgn, så sider HDMI boardet (det grønne print i venstre side af billedet) lige hen over videoboardet og fylder ud til kanten af det, når det er på sin normale plads.
Det vil sige at varmen fra nederste køleplade trænger op i videoboard, varmes yderligere op af kølepladerne på videoboardet og fanges så ellers i rummet mellem videoboard og HDMI board.

Så tro da fand.. at HDMI board og elektrolytterne på boardet bliver varme!

En eller anden hos Onkyo burde have et los i røven. Hvem i alverden designer printene så varmen ikke kan komme væk?


Junior har forlangt blæserkøling (findes ikke i den europæiske model) og ikke af den store køleplade til effektforstærkeren (det findes i visse modeller) men af de nævnte køleplader.
Så næste projekt bliver montering af en blæser, der kan skabe bare en smule luftflow ind mellem printene og dermed flytte bare lidt af varmen væk....


Klaus

Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Flippo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 04-Januar-2018
Status: Offline
Point: 1295
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Flippo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 00:11
Det må være fedt, at kunne den slags selv. SmileThumbs Up
Bliver helt dårlig, når jeg tænker på, hvor mange ONKYO receivere, som har måttet lade livet, p.g.a. en så tåbelig konstruktion, og ydermere et valg af lytter, med lavest mulig varmerating. Wacko
Og i hvor mange år, ONKYO valgte at lade den tåbelige konstruktion fortsætte.

Redigeret af Flippo - 06-August-2020 kl. 00:12
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 12:23
Ja, ganske imponerende ... og respekt for, at du gider på en Onkyo! Thumbs Up
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 06-August-2020 kl. 19:24
Oprindeligt skrevet af jacobe jacobe skrev:

Ja, ganske imponerende ... og respekt for, at du gider på en Onkyo! Thumbs Up

Tjaeh... Hvorfor ikke? Når man kan, det kun er nogle få dimser, som skal skiftes og Onkyoen har vel også kostet nogle penge da den var ny... Så er det bare af med hatten på den, og hatten af for det!!Big smile
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2020 kl. 14:36
Anden del af anekdoten kommer under svarene på diverse kommentarer.

@Flippo:
Ja, det er fedt at kunne lave sådan noget selv. Det skal dog siges at jeg har arbejdet med elektronik i 30 år rent erhvervsmæssigt (i større og mindre grad) og haft det som hobby i endnu længere tid.
Og ja - det er helt og aldeles håbløst at designe det sådan. Jeg tør slet ikke tænke over, hvor mange forstærkere der er døde længe "før tid", worldwide - på grund af en designbøf.

@jacobe:
Tak. Det er kun på grund af min interesse at jeg gider. Havde jeg betalt 5500 (listeprisen da den kom på markedet), havde jeg smidt lortet af helvede til. En ting er at lave en brøler rent designmæssigt, noget andet er at fortsætte med det år efter år.

@mnielsen:
Ja den var ikke billig som ny, men hjem til mig, blev den sådan set kun anskaffet til at skulle være "garageradio" (kun stereo, vel vidende at billeddelen var "død"). Men den Sony vi havde købt til knægten, larmede (mekanisk) i transformatoren, så det var svært at høre "godnatmusik" ved lav styrke.. Så Sony og Onkyo byttede plads.


Men, som lovet, anden del af anekdoten.

Vi fandt i "den store samling" en blæser som ved lav spænding flyttede luft, men ikke lavede så meget larm. Cirka 8 volt og så gik det fint.
Endnu engang blev diagrammerne konsulteret.
Vi skulle bruge 8 til 12 volt . Den mest oplagte var de 12 volt der trækker relæet som tænder for strøm til den store transformator. Bagsiden af relæet var let tilgængeligt, så det var let lige at lodde to ledninger på.
Tænd = 12 volt - yes, fine målinger, lige lidt over 12 Volt. Så satte vi blæseren på, der trækker 150 mA og spændingen  faldt til 9 volt.

Tilbage til diagrammet, hov, der sad en 47 ohms modstand i serie med forsyningen til relækredsløbet. Vi søgte videre.
Kredsløbet der styrer blæserne (i de modeller der har blæsere) sidder helt ude ved kanten af videoboardet. En del af kredsløbet er en kondensator, der skal stabilisere spændingen ude ved blæserne. Det var jo fedt, her er der 12 volt kunne vi se i følge diagrammet.
Frem med loddekolben igen og så ellers montere en lille stiftrække i hullerne, hvor kondensatoren kunne have været.
I med alle skruerne, for nu var vi klar til at teste. For blot at finde ud af at der manglede en lus på printet.
Videoboardet er lavet på enkeltsidet print, så der er en del lus på oversiden af printet. Lusen der sender 12 Volt ud til blæserkredsløbet manglede (selvfølgelig!), så ud med alle skruer, i med en lus og så ellers alle skruer i igen.
Nu var der 12 Volt......

Pilen til venstre peger på den ny lus og pilen til højre på de to stikben hvor blæserforsyningen tages fra.



Blæseren er placeret så den suger luften ud ved "mellemetagen", hvor varmen samles. Beslaget er behændigt bukket af patentbånd. Befæstigelsen til den store køleplade er to 110 mm lange stykker gevindstang med møtrik og skærmskive på hver sin side af kølepladen.


For at regulere spændingen ned til cirka 8 volt, fandt jeg i gemmerne en 4,3 Volt zenerdiode og monterede den i serie med forsyningen på det lille samleprint (rød pil).

I dag skulle testen så stå. Junior har set Indiana Jones her i sommervarmen.
Bagerst på forstærkeren, hen over HDMI board, hvor forstærkeren plejer at være brandvarm, var den knapt håndlun. Varmen er i stedet flyttet til at komme ud ved blæseren.

Ergo, modifikationen er vellykket :-)

Nu får vi så se, hvor længe den holder denne gang........


Klaus


Redigeret af KlausDM - 07-August-2020 kl. 14:36
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
mnielsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 12-Maj-2017
Status: Offline
Point: 1932
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér mnielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-August-2020 kl. 15:18
jamen, tillykke med en go' afslutning! Ja... Utroligt, at Onkyo ikke kunne finde ud af at lave det ordentligt. Men måske, det var fordi der var flere penge i at sælge nye receivere? Mistanken foreligger... Hvad så med transformervibrationer på Sony... Det må da være en nem sag at klare?
TV-kanaler: "PS-pakken" + Betal pr. kanal via Norlys, på "gammel TV2-antenne".
Radiokanaler: DAB og FM
Internet: YouSee Bredbånd via Kabel-TV-stikket
Favoritradiostationer: Radio ABC og Classic Rock
Til top
ClausBP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 07-Januar-2016
Status: Offline
Point: 278
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ClausBP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 08:46
Tak for denne tråd - superspændende projekt, Klaus!

Den fik mig til at checke, hvilken Onkyo model jeg selv har. Den står i et lukket TV møbel og til min overraskelse var den tændt og har været det i en uge - siden jeg sidst brugte den.

Det er en TX SR875.

Der var godt lunt i det skab, hvor jeg heldigvis har lavet 5 åndehuller (hver 6 cm. i diameter) i bagpladen. Derudover har jeg sat en klods, så lågen altid er på klem.

Den model har åbenbart heldigvis en blæser, som jeg kunne høre arbejde på fuld tryk. Toppladen er så varm, at jeg dårligt kan holde hånden på den.

Det mest slående er dog, at den kun har stået tændt "i tomgang" og alligevel har udviklet så megen varme.

Ellers en fremragende surroundreceiver med supergod lyd til et par Dali Mentor 6 uden noget som helst bøvl.


Redigeret af ClausBP - 08-August-2020 kl. 08:49
Til top
Frank13 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 07-Juli-2017
Sted: Snekkersten
Status: Offline
Point: 1027
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Frank13 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 09:37
En anekdote fra det mørke midtjylland? er sommeren slut hos jer 😉
Fedt far/søn projektet I kastede jer ud i, i disse smid ud og køb nyt tider. Mon ikke den holder til knægten vil have noget vildere og mor/far tænker "skal han ikke snart flytte hjemmefra 😉 "

Frank
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19184
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-August-2020 kl. 10:03
Næste step til junior er nye højttalere.

Jeg er på jagt efter et sæt billige sorte DLS R50 til ham.



Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu