recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Onkyo TX-SR605 vs. Denon AVR-2308
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOnkyo TX-SR605 vs. Denon AVR-2308

 Besvar Besvar Side  123 5>
Forfatter
Besked
Twingoen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Emne: Onkyo TX-SR605 vs. Denon AVR-2308
    Sendt: 08-Juni-2008 kl. 15:35

Jeg er ny her på recordere.dk og håber på lidt effektiv hjælp omkring alle de tekniske termer for en god receiver.

Det handler ligesom overskriften siger om en ONKYO TX-SR605 kr. 4.599:

http://www.spar-momsen.dk/shop/onkyo-tx-sr605-1907p.html

Og Denon AVR-2308 kr. 4.999:

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/denon_ avr-2308_surround_receiver_soelv.htm

Lige nu ser mit system ud som følger:

2 x Dali Koncept 8 front højtalere
2 x Dali Koncept 1 bag højtalere
1 x Dali center
1 x aktiv sub fra Audio Pro
1 x PS3
1 x Samsung 40M86
1 x Marantz SR4200 - denne enhed der gerne skulle erstattes af noget bedre.

Har været inde i Hifiklubben som stærkt anbefaler Denon, men efter at have læst lidt gennem omkring onkyo, virker det som en rigtig stærk receiver. Mit mål er at få noget rigtig lækkert lyd bl.a. via PS3, men begge receievere har HDMI.

Hvad taler for og imod disse 2 receivere?

Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12225
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 16:18
Hvis du skal have noget mærkbart bedre end Marantz SR4200, så tror jeg altså du skal nummeret højere op end de to Denon og Onkyo receiver du har fat i. Eventuelt er der jo også Marantz SR5002 
Til top
Twingoen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 16:30

Synes bare ikke rigtig jeg har de bedste muligheder med SR4200, har haft store problemer med at få mine tidligere baghøjtalere til at spille så de faktisk var til at høre i forhold til de nye koncept 8 højtalere.

Marantz'en er ca. 4 år gammel, og har spillet udmærket, men tror du ikke jeg ville kunne høre forskel hvis jeg røg op i enten denon eller onkyo?

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 16:40
Er det så ikke bare fordi du manuelt skal skrue op for baghøjtalerene?

Jeg ville mener at Onkyo i de mindre modeller tilbyder mere end Denon. I de større modeller er det et spørgsmål og pris, design, og religion efter min bedste overbevisning.

Et frækt alternativ kunne være Yamaha 1800...
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Twingoen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 16:52

Går ud fra du mener en Yamaha RX V1800 til kr. 9.000

Så tror jeg hellere jeg vil op i en en af storebrødrene til enten onkyo eller denon, men nu lå budgettet lige omkring de 5k.

Lige et hurtigt spørgsmål, hvordan skruer jeg manuelt op for baghøjtalerne? - det fungerer ikke via marantz lyd-menu

Til top
Asklepios Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-September-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4342
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 17:29
Aner ikke hvordan man skruer op, har ikke marantz men Onkyo. Det må du høre Naiera om "marantz-guruen"...
De bedste hilsner
Simon

B&O Beogram 4500, Oppo BDP-103, Pass Labs INT30A, Pioneer 500M, ProAc D18 & Sonos
ATV2 (jailbreak + aTV Flash)

Atlas Cables






Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 17:31
Asklepios, det er netop Yamaha RX V1800 jeg spørger til i en anden tråd. Du mener altså at den er pengene værd og værd at foreslå?

Twingoen, må jeg høre hvor du har set den til kr. 9000? Jeg kan nemlig kun finde den til kr. 10100.
Til top
Twingoen Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 08-Juni-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 39
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 19:01

Ja okay, det vil jeg gøre så.. hehe, mon ikke han dukker op når marantz står i overskriften? ;)

Chaospling - hifipriser.dk
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=401003
Overvejer du en Yahama, og hvorfor?

Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 19:23
Oprindeligt skrevet af Twingoen Twingoen skrev:

Ja okay, det vil jeg gøre så.. hehe, mon ikke han dukker op når marantz står i overskriften? ;)

Chaospling - hifipriser.dk
http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=401003
Overvejer du en Yahama, og hvorfor?



Aah ok, så er det vel fordi den er i sort for når den er i Titan er den på kr. 10.095.

Jeg overvejer nu Onkyo TX SR805, Sony STR 5300 og nu også Yamaha RX V1800 men hvis den Onkyo model kan holdes nede på de kr. 9000 når den også er i sølv, hælder jeg mest til den.

Jeg kender ikke til Yamaha men lige den model er tiltalende da den er godt deroppe af hvad angår udgangseffekt, 0,04% total harmonisk forvrængning, DTS-HD dekoder, Dolby TrueHD lydsystemer hvis jeg skulle få lyst til at bruge noget andet end min PS3 og så har den IPod-docking. Men de sidstnævnte fordele er desværre ikke noget der ville gavne lige præcis mig.
Det der ville trække mig fra Sony modellen ville være at den har 130 watt udgangseffekt på hver kanal istedet for Sony's 120 watt og at den har 0,04% total harmonisk forvrængning mod Sony's 0,09%.

Men hvis du spørger en ekspert ville han nok sige at de forskelle ikke vil kunne høres pånær af de ultrakrævende personer.



Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 19:37

Oprindeligt skrevet af Twingoen Twingoen skrev:

Synes bare ikke rigtig jeg har de bedste muligheder med SR4200, har haft store problemer med at få mine tidligere baghøjtalere til at spille så de faktisk var til at høre i forhold til de nye koncept 8 højtalere.

En Concept 1 har en lavere følsomhed end en Concept 8, denne forskel skal alt andet lige kompenseres for. For enkelthedens skyld ser vi bort fra de forstærkninger af lyden som rummet kan lave. Hvis du tilslutter receiveren dit TV så har den sikkert en On-screen menu, hvor du kan foretage disse justeringer, her kan du også justere afstanden til højttalerne, delekfrekvenser m.m. Jeg er dog ikke sikker på, at Marantz'en har on-screen menu, jeg kender ikke den pågældende model.

Med en DB måler kan indstille højttalerne således, at der ens lydniveau fra alle højttalere i lytte positionen. Dette foregår i nye receivere via autosetup.

Mange misforstår (påstår jeg ikke at du gør) at baghøjttalerne stort set skal kunne høres hele tiden. Baghøjttaleren er til, at skabe stemning og rum i lyden og samtidigt til, at lave enkelte diskrete effekter som tydeligt kan høres kommende bagfra. I biografen lægger man faktisk heller ikke voldsomt meget mærke til baghøjttalerne andet end når der virkelig kommer nogle kraftigt diskrete effekter, og det er som regel sjældent, det betyder ikke, at baghøjttalerne ikke spiller. De laver i mange situationer små lyde som ubevist udvider lytterummet.

Jeg plejer at sige, at man skal ikke kunne høre baghøjttalerne, man skal kun kunne høre, at de ikke er der. Du skal dog sikre dig, at de er på niveau med resten af systemet.

ONKYO 606 er ikke et kraftværk, men Dali's højttalere har dog heldigvis en rimelig stabil impedans, så det stiller ikke så store krav til den dynamiske formåen.

Concept serien fra Dali er en "entry level" højttaler. Diskanten er lyder som om den er justeret lyst, for at højttaleren skal fremstå kunstigt detaljeret samt sløre forvrængning. Mellemtonen spiller en smule indelukket, hvilket er et stort minus for centerhøjttaleren ved filmbrug, som komprimere stemmerne.

Den receiver du vælger skal først og fremmest lyde godt sammen med dine højttalere. Skal du se film ved et højt niveau, så kan en kombination med en lyst klingende/svag receiver godt ende med, at du får en system som hurtigt giver dig lyttetræthed.

Mit personlige bud til en Dali'erne ville være en NAD T755. I stereo spiller den i mine ører meget bedre end en 2308. Den har fx langt bedre styr over bassen, som bliver kontrolleret langt bedre. Den er knap så lys i toppen som en Denon og vil efter min mening matche dine Concept 8 rigtig godt. Den eneste ulempe er, at den ikke understøtter nogen form for lyd gennem HDMI. Skal du overføre HD-lyd fra fx Blu-ray skal det ske med analog kabler.

Jeg synes mange mindre receivere har et tyndt lydbillede og spiller slapt i basområdet.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/surround/receiver/nad_t7 55_surround_receiver_grafit.htm

Nu har folk jo i hvert fald anbefalet dig en masse forskelligt, og nu har du noget du kan prøve at lytte lidt til.

En anden mulighed er, at søge brugt. Her er et par eksempler:

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=82480

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=83398

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=82769

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=82257

http://www.hifi4all.dk/ksb/Annonce.asp?id=82007 - ældre sag, men spiller stadigt skide godt.



Redigeret af Iron Man - 08-Juni-2008 kl. 19:38
Til top
Chaospling Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 19:42
Det lader til at du ved hvad du taler om Iron Man. Hvilken/hvilke Surround Receiver(e) i sølv vil du umiddelbart foreslå til Dali's Ikon 6 højtalere?
Til top
Iron Man Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Brugeranmelder

Oprettet: 11-September-2007
Sted: Kolding
Status: Offline
Point: 1451
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2008 kl. 20:10

Oprindeligt skrevet af Chaospling Chaospling skrev:

Det lader til at du ved hvad du taler om Iron Man. Hvilken/hvilke Surround Receiver(e) i sølv vil du umiddelbart foreslå til Dali's Ikon 6 højtalere?

Mine forældre benytter IKON 6, så den har jeg da lyttet lidt til.

Den har ligesom mange andre Dali modeller en meget stabil impedans, der er derfor en forholdsvis let forstærker belastning. Forestil dig at forstærkeren har en svag strømforsyning og at du spiller højt, fx en musik DVD med knald på i alle højttalere. For forstækeren svarer det til, at køre bil med lukkede øjne, det hjælper dog gevaldigt, hvis vejen kun går lige ud (fx en Dali højttaler) i modsætning til, hvis det svinger meget, fx B&W.

IKON 6 spiller meget åbent og detaljeret i toppen, og specielt når man spiller højt så synes jeg ikke lige, at dette er min kop te, fordi jeg føler lyden bliver pågående. Det er selvfølgelig bare min mening, og objektivt set så har den høstet stort alle de priser den har været i nærheden af.

Nu ved jeg ikke hvor højt du normalt spiller, hvordan dit lytterum påvirker lyden eller hvordan du opfatter IKON modeller, men sørg for, at find en receiver du gider lytte på sammen IKON 6, det er forfærdeligt at have et system, hvor man halvejs inde i film skruer ned, fordi lyden er blevet stressende for ørerne.

Jeg synes igen, at NAD går rigtig godt i spænd med IKON. Jeg har ikke lyttet til de større ONKYO modeller, men de skulle angiveligt have en rimelig neutral klang, måske er der nogen som kan svare for mig

Jeg har tidligere eget Marantz, og det synes jeg egentlig også havde en dejlig neutral og musikask klang, hvordan deres aktuelle modeller lyder ved jeg dog ikke.

Det nemme svar er selvfølgelig, at sige at du bare skal lytte dig frem. Vi har alle vores egen holdning til fx en Dali IKON 6 ligesom vi har vores egen holdning til receiverne, så hvad der virker for dig, kan kun du afgøre.



Redigeret af Iron Man - 08-Juni-2008 kl. 20:15
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 5>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu