recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opbygning af surround
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpbygning af surround

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Houmoller Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 31-Maj-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 129
Direkte link til dette indlæg Emne: Opbygning af surround
    Sendt: 17-September-2009 kl. 09:56

Hej.

Jeg er ved at overveje en måde at få nyt surround system på. Jeg har to ældre front højtalere, til disse vil jeg så købe en ny surround reciever. Så til en start vil jeg altså have et 2.0 system.

Mit spørgsmål går så på, om det vil være en fordel at gå fra et 2.0 til et 3.1 system? altså to front + center + sub. Eller skal man spare op til et fuldt 5.1 sæt før man opgradere?

Kan en receiver som feks en onkyo instilles til at bruge et 3,1 setup? eller vil det bare forvire mere end det vil gavne?

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 10:08
1, hvilke gamle højtale har du, for hvis det er stander højtalere, kan det værre en gode ide af få et brugt sæt og så bruge den en som center.

2, ja hvis alle tre højtalere er ens, og hvis er stander højtalere, så er en god sub. bas altid en gode ide.

3, ja en Onkyo kan let sætte op til 3,1.

Redigeret af Startrek - 17-September-2009 kl. 10:09
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 10:51
Det er to gulvhøjtalere med indbygget sub, et par eltax eller lignende.
Til top
TvHomer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-August-2009
Point: 756
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 13:01
Jeg havde også 2 ældre højtalere, da jeg købte min VSX-919, og nu har jeg købt to "billige" baghøjtalere, som VSX´eren finder automatisk under opsætnig, og det giver mig en fin surroundeffekt (til pengene). Fedt når man kan høre lyden flytte sig forfra til bagved.
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 14:14
Der er intet i vejen for at starte med det man har. Jeg har endda stadig mine gl fronter, som så løbende er blevet supleret med en center og surround højttalere i samme mærke, hvilket er det bedste.

Redigeret af Kampus - 17-September-2009 kl. 14:14
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 15:57
Jeg var nu mere interesseret i om et 3.1 setup er noget værd frem for et 2.0?
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 16:49

Det afhænger vist af hvilke 2.0 du har. Hvis de er store og kan gengive hele området fra 20 - 20 Khz, så er der ikke noget vundet ved 3.1

Hvis du derimod mangler bund, så er det godt at få en sub på. Center er vist først rigtig vigtig når du har surround.

Til top
Hyl.dk Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 01-Januar-2009
Point: 353
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 19:45
Hvis du i forvejen har en Stereoforstærker, så er der ikke noget i vejen for du bare trække lyden fra din DVD/TV over til forstærkeren og starter den vej.

Hvis du er tilfreds med lyden, jamen så er der ingen problemer. Hvis du manlger bas så kan du købe en receiver og opgradere med en sub. Jeg vil sige center ville være det sidste jeg købte i et system. Du kan lige så godt lade fronterne tage sig af centerlyden til at starte med.

Udstyr:
* Receiver - Pioneer VSX-LX60
* Effekt - XTZ Edge A2-300 (2 stk Bi-amp)
* Front - XTZ 99.36 MK1
* Center - XTZ 99.25 MK1
* Sub - XTZ 99 W10.16 (m. 700W klasse-D modul)
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-September-2009 kl. 22:57

Jeg har en noget ældre surround receiver. Jeg savner dog vældig meget, muligheden for at køre vores dvd, wii, pch osv ind i den, for så at samle det hele i et HDMI stik til fjernsynet.

Tak for jeres indlæg, god og hurtig feedback - altid en fornøjelse.

Til top
Startrek Se dropdown menu
--
--

Bruger stoppet på recordere.dk

Oprettet: 02-Marts-2008
Point: 5740
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 08:20
Spørgsmålet er om hvor mangen penge du har til et købe en ny surround receiver

Du har jo to gulvhøjtalere med indbygget sub, mene at der hvis er en separat sub. lyd indgang på disse højtaler, så du skal havde en surround receiver der kan køre med aktive sub. bas også i stereo.

Onkyo er på vej med nogle nye surround receiver modeler hvor man har to sub. udgang (de er 9.2).

Det ville sige at du i først omgang, køre som 2.2.

Så på den måde kan du opbygge et god stereo system i første omgang. og så hen af veje købe side og bag højtaler på en center.
Til top
Schjelde Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juni-2007
Point: 695
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 08:46

Hvis du er tilfreds med dine fronthøjttalere så brug pengene på en receiver hvis du forventer at købe resten til et 5.1 setup.

Hvis der går flere år ville jeg anbefale at kigge på en god stereo forstærker da du kan få mere for pengene til stereo dér uden alt det andet lir du ikke kan bruge alligevel - Dette hvis du forventer der går lang tid før 5.1 er en realitet og er tilfreds med stereo.

Som startrek er inde på mht. "hvor mange penge" er dette relevant før evt. løsninger kan gives (ikke sagt de er bedre end de ideer du selv har).

Uden snak om forstærker/receiver men alene kig på høttalere ville jeg opgradere løbende og få noget godt kram der holder i mange år i stedet for at købe en halvfærdig løsning, hvis det er pengene der sætter begrænsning for en løsning her og nu. Så hellere et godt stereo setup hvor du køber resten hen af vejen.

Blot mine fem mønter eller hvad man siger...

Sony AF8 65
Onkyo 676
HDFury Vertex 2
ATV4K
B&O A9
Sonos rundt i huset
Til top
kleth Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 07-April-2006
Point: 215
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-September-2009 kl. 09:44
Kørte med 3.1 setup i lang tid p.g.a. langvarig flytning og jeg savnede stort set ikke mit 5.1. Jeg var kortvarigt på 2.0 men det irriterede mig at stemmerne kommer fra siderne, så jeg anvendte fjernsynet som center og 2.0 til effekt og rum.

JEG ville købe en ordentlig forstærker der kan trække nogle gode højtalere og så evt. opgradere højtalere senere. Den pragmatiske tilgang til højtalere er at du bør satse på højtaler sæt med den samme impedans.
F.eks. så skiftede jeg mine baghøjtalere (Infinity Delta 40 højtalere) ud med to billige Yamaha væghøjtalere (NS-M 515 DKK900/stk) og selv om jeg ikke kan få den samme volumen så er der ingen der lydmæssigt har kunne sætte en finger på dem som baghøjtalere.

Jeg købte en god kraftig forstærker med lavt feature set og den er jeg stadig glad for, selv om den nu er omkring 10 år gammel og man kan sagtens få fornuftige højtalere uden at betale 5K/stk.

Redigeret af kleth - 18-September-2009 kl. 10:18
Tvix M-5100SH/PCH NMT A-100.
IPBOX 910 HD.
Sony KDL32v4500/Samsung LE22B450.
DNT Ipdio Mini Pro.
QNAP TS-101/NAS4220-B/Synology CS407.
-
Min gamle NAS drillede mig, så nu tror den at den er en router.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu