recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opdateret: Hvilken Synology NAS anbefales? (2 bay)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpdateret: Hvilken Synology NAS anbefales? (2 bay)

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 17:04
Hej la55e.

Jeg har samme behov som dig - dog med en hel del musik.

Jeg kører med en Synology DS-209+. Den kører godt, støjsvagt og helt glat Squeezeserver! Hvis du vil slippe for al det harddisk bøvl, så køb Seagate diske! Jeg havde tidligere en 500 GB i min. Jeg har nu 2 x 1 TB i Raid 1. Der er ikke noget med at du skal køre speciel software, opdatere firmware, eller andre mystiske ting!

Dog et godt råd: Sørg for at have en kopi af dine dyrbare data, på nettet, på en ekstern disk hos familie el. Lign.! Det kan godt være at Raid 1 giver umiddelbar sikkerhed, men hvad med den dag, hvor du har haft indbrud - eller brand!?

M.v.h.
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 17:27
Jeg vil foreslå en brugt DS209'er (er selv opgraderet til denne efter en DS207+'er som også kørte fint) eller en DS211. Det er rigeligt fint til Squeezebox Server og en del andre services - afhænger selvfølgelig af hvor hårdt den samlet set belastes, men kan ikke forestille mig du vil løbe ind i problemer med nogle af de nævnte modeller.

De respektive +-modeller til de to ovennævnte modeller vil være kraftigere/hurtigere modeller - specielt mærkbart med mange brugere koblet til boksen på samme tid - ikke noget du strengt taget har brug for til Squeezebox Server - og så vidt jeg ved kommer det også på bekostning af øget støj og et højere strømforbrug.

Mht. harddiske kan du bruge en nyere udgave af Samsungs HD204UI (produceret December-2010 eller senere) hvis det kombineres med en patch fra Synology til deres firmware - ellers vil du få problemer med spinup-tid for disk #2 - denne patch er automatisk med fra og med firmware 3.1 (DSM3.1). Hvis Samsung-disken er ældre end nævnte dato, skal både den og NAS'en patches inden brug.
Til top
Tmad Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 11-November-2008
Sted: Denmark
Point: 14
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 18:29
Jeg kører med en DS-211 med 2 stk. Samsung HD204UI 2GB i Raid-1, det kører fantastisk. Jeg har opdateret harddiskene og DS211'eren uden problemer. Så dette setup kan klart anbefales. Hvis du er interesseret i en DS-211, har jeg en ekstra, der ikke er udpakket med kvittering og det hele.

Redigeret af Tmad - 14-Februar-2011 kl. 18:31
Panasonic TX-32LX60F
Panasonic DMR-EH57
Onkyo TX-SR606
Monitor Audio Radius 3xR225,2xR90,1xR360
PS3 Slim 120GB
Synology DS-211 2x2GB
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 18:47
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Jeg vil foreslå en brugt DS209'er (er selv opgraderet til denne efter en DS207+'er som også kørte fint) eller en DS211. Det er rigeligt fint til Squeezebox Server og en del andre services - afhænger selvfølgelig af hvor hårdt den samlet set belastes, men kan ikke forestille mig du vil løbe ind i problemer med nogle af de nævnte modeller.

De respektive +-modeller til de to ovennævnte modeller vil være kraftigere/hurtigere modeller - specielt mærkbart med mange brugere koblet til boksen på samme tid - ikke noget du strengt taget har brug for til Squeezebox Server - og så vidt jeg ved kommer det også på bekostning af øget støj og et højere strømforbrug.

Go' ide. Jeg er f.eks. villig til at sælge min DS-209+. :)

M.v.h.
Til top
Malte Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 02-Januar-2011
Sted: Danmark
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 19:32
Oprindeligt skrevet af Tmad Tmad skrev:

Jeg kører med en DS-211 med 2 stk. Samsung HD204UI 2GB i Raid-1, det kører fantastisk. Jeg har opdateret harddiskene og DS211'eren uden problemer. Så dette setup kan klart anbefales. Hvis du er interesseret i en DS-211, har jeg en ekstra, der ikke er udpakket med kvittering og det hele.

Hej,
Hvad skal du evt. have for din ekstra DS-211 ? Jeg står nemlig selv og er på udkig efter en NAS Smile

Og undskyld jeg bryder ind i indlægget Smile
Til top
Tmad Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Februar-2011 kl. 20:04

Jeg gav 2000,- for en måned siden, nu er billigste pris på edbpriser 1861,- Så 1500,- er vel meget rimeligt :-)

Panasonic TX-32LX60F
Panasonic DMR-EH57
Onkyo TX-SR606
PS3 Slim 120GB
Synology DS-211 2x2GB
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 10:17

Hej Tipsen og Tmad
Tak for jeres input og kommentarer.

Jeg tror jeg cirkler mere og mere på en 211 og de forslag i nævner.
Måske helt ned til en 1-bay-model (111), og så en ekstern harddisk til backup hver 3 måned. Som flere nævner så er Raid1 jo ikke skudsikkert, der skal alligevel en off-site-backup til.

Måske starter jeg med 211 og så bare en enkelt harddisk i starten - så giver jeg lidt ekstra, men har udvidelsesmuligheder hvis jeg vil køre raid1 på et senere tidspunkt.

Jeg er rigtigt glad for de konkrete forskal til HDD. Det er en stor hjælp.

En andet begynderspørgsmål:
Jo dyrere model jo mere stille bliver NASen. Men tilsvarende går strømforbruget vel også om med performance?
Er NASen altid tændt, eller skal den aktiveres på en måde. Har den sleep-mode om natten eller...?

vh Lasse

Redigeret af la55e - 15-Februar-2011 kl. 10:32
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 10:31
"Jo dyrere model jo mere stille bliver NASen" <- Nej.

Bemærk at DS111 larmer mere end DS211 (næsten dobbelt så meget) pga en mindre blæser, men til gengæld har den eSATA, hvilket det ikke ser ud til at DS211 har.
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Point: 51
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 10:35
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Hej la55e.

Jeg har samme behov som dig - dog med en hel del musik.

Jeg kører med en Synology DS-209+. Den kører godt, støjsvagt og helt glat Squeezeserver! 
[...]

M.v.h.

Hej Henrik B.

DS209+ har jo også 512Mb RAM, så der er høj performance.
Jeg spekulerer i at køre Squeezeserver på 256Mb RAM som nogen har gode erfaringer med.

vh Lasse
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 10:39
Jeg har så en DS209 som larmer mindre end DS207+ - men stadig larmer den for meget - til gengæld larmer den også væsentligt mindre end både DS209+ og DS209+II - og mindre end DS211/DS211+ - håber der kommer en støjsvag DS212/DS213 :-)
Til top
Tmad Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 11:13
DS211'en har en dvale funktion der aktiveres, hvis den ikke bliver brugt i den indstillede tid. Problemet med samsung diskene, er når NAS'en skal ud af dvalen, så kan kan man få en spin_up fejl på HD nr. 2, dette er rettet med en firmware patch til NAS.

Derudover findes der også en timer så den kan indstilles til slukke helt fx om natten og starte op om morgenen. 

Panasonic TX-32LX60F
Panasonic DMR-EH57
Onkyo TX-SR606
PS3 Slim 120GB
Synology DS-211 2x2GB
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9430
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Februar-2011 kl. 11:16
Oprindeligt skrevet af Tmad Tmad skrev:

DS211'en har en dvale funktion der aktiveres, hvis den ikke bliver brugt i den indstillede tid. Problemet med samsung diskene, er når NAS'en skal ud af dvalen, så kan kan man få en spin_up fejl på HD nr. 2, dette er rettet med en firmware patch til NAS.

Derudover findes der også en timer så den kan indstilles til slukke helt fx om natten og starte op om morgenen. 

Helt korrekt.

Og her et officielt svar fra Synology:

Tmad, sikken nogle små diske du har i din NAS. 2*2GB Smile

Smansung addressed an issue regarding HD204UI and upgrading firmware can resolve the issue. However, we don't know if user will know this issue and will upgrade the firmware for their HD204UI HDDs. To let new users prevent from encountering the issue addressed by Samsung, we decide to remove HD204UI from our support list. For the users who have purchased HD204UI, we provide the following solutions and descriptions regarding some SMART info:
====
Please first ensure your HD204UI is upgraded with the Samsung latest fixing firmware and this won't damage your data in the disk. However, as a good practice, backup is always welcome:

http://www.samsung.com/global/business/hdd/faqView.do?b2b_bbs_msg_id=386

Also please upgrade DSM3.0 patch for DS you need by finding the file from the following link: ( the same fixing is also included in DSM3.1)

ftp://on-line:online_user@ftp.synology.com/on-line/DSM3.0/spinup

A reason that the disk could not be initialized is due to the behavior of prompting disk initialization of the DiskStation is much quicker than the actual initialized time of the disk, after the AC electricity goes through, so this would have a problem induced from the connected SAMSUNG HD204UI failed to be initialized in the power on sequence.

Additional feedback, the spin-up-time record may not be erased after appending the fix patch - this is generally recorded by the SAMSUNG HD204UI disk, the status shows "In the past" in SMART info. means the disk could've failed to spin up in the past experience, although it is completely fine now. The firmware version of Samsung HDD will not be changed.

Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu