recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OpenElec? Nuc? Dur det? Er der andet?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

OpenElec? Nuc? Dur det? Er der andet?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 20-Juni-2010
Sted: Lille skensved
Status: Offline
Point: 467
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 12:28
Næh, du kom faktisk meget tilpas :)

Jeg havde en naiv ide om, at jeg i OpenElec på en intuitiv måde kunne angive hvilke IR-signaler der svarede til hvad, sådan at jeg fx kunne bruge min wdtv remote, indtil jeg engang får købt mig en logitech harmony eller lignende. Kan man det?

Kan NUCen ikke finde ud af CEC uden sådan en æske imellem?
Til top
JordanDK Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 03-December-2009
Sted: Randers C
Point: 2327
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JordanDK Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 12:37
Desværre ikke, det nemmeste er en Harmony hvis du selv vil fuld kontrol over hvordan ir skal fungere når du trykker på en given tast.
65" B9 OLED, 5.2.1 Dali Lektor højtalere og Monolith df+ sub

Mess with the best, die like the rest.
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 12:47
Pokkers. Jeg fremskynder investeringen af en Harmony.

Tak for hjælpen.
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 21-Maj-2006
Point: 5
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 38 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 14:06
Fed tråd!

Masser af guld - den skal følges.

M.v.h.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 16:31
Vær opmærksom på at den billige NUC kaldet DN2820 har en N2820 CPU som faktisk er en Bay Trail-M selv om Intel kalder den en Celeron. Dens GPU har kun 4 execution units mod 16 i de nyere Core i3+ Haswell CPU'er.

N2820 er fin nok til 2D H.264-afspilning som den har hw-understøttelse af men så snart der skal bruges CPU-kræfter til H.265 eller kvalitetsopskalering af SD-materiale (f.eks. DVD'er) kommer den til kort.

Hvis en NUC med N2820 er for langsom og man ikke vil betale prisen for en NUC med i3/i5 kan man evt. købe en ASUS ChromeBox med Celeron 2955U, 2GB Ram og 16GB SSD og erstatte Chrome OS med OpenElec. Prisen er ca. 1.500 kr. hos DustinHome. Der findes også kraftigere modeller men så kan man lige så godt købe en tilsvarende NUC. De mindste udgaver af ASUS ChromeBox skulle være blæserløse, hvilket også er værd at tage med.

GigaByte BRIX fås også i en 2955U-udgave til ca. samme pris som en ChromeBox men uden Ram/SSD. Skal man kun bruge den til OpenElec er ChromeBox nok den billigste løsning.

Se også den anden tråd hvor ASRock Q1900-ITX bundkort (J1900 Bay Trail-D CPU) + MS-Tech CI-70 kabinet anbefales som et alternativ til en NUC.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 16:41
Oprindeligt skrevet af RangerJoe RangerJoe skrev:

Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

@RangerJoe
Har du tjekket belastning på i3'en, når du fx afspiller et stort br-rip? Jeg kunne godt tænke mig sådan et løseligt bud på om den bruger 20%, 50% eller 80% på det, så jeg ved hvor langt jeg ville være fra grænsen. Jeg skal intet andet end at se film (og næppe i 3D), men jeg gider ikke ligge i nærheden af grænsen. Fx ville det jo være fint, hvis den kunne klare H.265 uden problemer. Og måske den næste standard også (Jeg er dårlig til brug/smid væk-kulturen).

Er IR indbygget i NUC eller skal man købe det separat? Jeg synes jeg har læst begge dele.

Ved afspilning af h.264 material laver den ikke en dyt (stort set idle) uanset størrelse/bitraten ;)
Ved H.265 ser den ud til at skulle arbejde lidt mere for sagen... Jeg har kun lige et kort klip og der var den vel noget der ligner 50% belastet, men da det er en ny feature bliver dette sikkert optimeret hen af vejen.
 3D-bluray iso's er vist ikke understøttet i XBMC endnu... mon ikke det kommer. Pt. afspiller den bare 2D versionen i det materiale jeg har prøvet..

Der er hw-understøttelse af H.264 mens H.265 skal klares i software så forvent at den bliver ved med at svede over H.265 uanset hvor lang tid der går. Der skal nok komme optimeringer ude i krogene af H.265-softwaren men det kommer aldrig i nærheden af den hw-understøttede H.264-dekodning.
Til top
strandvasker Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-September-2009
Sted: Denmark
Point: 2423
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér strandvasker Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2014 kl. 22:35
Oprindeligt skrevet af elendil elendil skrev:

Jeg havde en naiv ide om, at jeg i OpenElec på en intuitiv måde kunne angive hvilke IR-signaler der svarede til hvad, sådan at jeg fx kunne bruge min wdtv remote, indtil jeg engang får købt mig en logitech harmony eller lignende. Kan man det?
Ifølge http://wiki.openelec.tv/index.php/Guide_to_add_your_own_remote kan du, men jeg er endnu ikke kommet i mål med det.

Inden jeg skiftede til openelec kørte jeg xbmc på ubuntubasis og der lykkedes det mig at få indlæst custom tastetryk fra min remote - jeg havde haft en Panasonic recorder inden jeg gik over til en htpc, så min harmony remote snakkede panasonic'sk og det fik jeg til at spille ved at bruge lirc, irrecord og irw.

I openelec kunne jeg ikke helt få det til at spille, sandsynligvis noget med at de config filer jeg moslede rundt med ikke lå samme sted i openelec som i xbmc (de har det med at flytte rundt af uransagelige årsager). Jeg endte med at droppe det og sætte min harmony om til at snakke "windows mce remote'sk" i stedet, det var defaultopsætningen for openelec. 

Så jo, hvis du har nok gå på mod i en linux prompt, så er det muligt at lære xbmc/openelec at forstå din wdtv remote.

Redigeret af strandvasker - 30-Maj-2014 kl. 22:39
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2014 kl. 07:59
hehe, du må fuldstændig have overset ordet "intuitiv" i mit indlæg :)

Jeg har spildt masser af tid med Linux i mine unge dage, så det kan godt være jeg giver det et skud på et tidspunkt. Det bliver dog ikke lige med det samme, da jeg vist har rigeligt at se til.

Tak for links.
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2014 kl. 20:20
Er det ikke denne jeg skal have?

http://www.proshop.dk/Stationaer-Mini-PC-Barebone/Intel-NUC-D34010WYK2-Barebone-2423969.html

I3'en med infrarød. Nogen indvendinger? Altså bortset fra den har mini-HDMI, i stedet for HDMI (jeg købte tilfældigvis et HDMI-kabel i den rigtige længde i sidste uge).

Redigeret af elendil - 02-Juni-2014 kl. 20:21
Til top
TeddyM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Juni-2014
Sted: KBH N
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TeddyM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2014 kl. 21:46
Jeg selv er på jagt efter en ny receiver, der er det vigtigt med HDMI 2.0 og HDCP 2.2.

HDCP 2.2 tror jeg ikke har nogen betydning. Men HDMI 2.0 kunne jeg få en fæl mistanke om kunne blive nødvendigt hvis den skal bruges til 4K@60hz. Forudsat du bruger HDMI interfacet. Jeg har ingen ide om den NUC du linker til har HDMI 2.0 eller kun 1.4. Blot til info. ;)

/Teddy
Nobody is perfect.
I'm a nobody. :P
Til top
elendil Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér elendil Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2014 kl. 22:12
Den har HDMI 1.4.

Man skal jo ikke begrænse sig unødigt, men jeg tror ikke jeg kommer til at køre HDMI 2.0 lige foreløbig. Hverken TV eller Receiver er klar til det.

Så vidt jeg kan læse mig til, findes der ikke en eneste NUC med HDMI 2.0 endnu. Hvis jeg - når jeg skal skifte TV og receiver (om lang tid), står og mangler det, har jeg ikke noget imod igen at bruge 2k på en nyere NUC. Jeg vil blot vide om den jeg har linket til er det optimale valg netop nu.
Til top
TeddyM Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Juni-2014
Sted: KBH N
Point: 7
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TeddyM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juni-2014 kl. 23:09
Når du ikke skal bruge HDMI 2.0, så tror jeg den vil kunne løfte dit behov. Jeg har kørt XBMC på en maskine med færrer kræfter. Dog var det XBMCbuntu. Men jeg tror bestemt den vil kunne løfte opgaven.

/Teddy
Nobody is perfect.
I'm a nobody. :P
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu