|
Opgrader harddisk til SSD, men hvad med OS? |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Forfatter | |
la55e ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Februar-2011 Sted: DK Status: Offline Point: 51 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 08-Juni-2013 kl. 07:48 |
Hej alle
Jeg har en labtop der er 2-3 år gammel og med en klassisk harddisk. Nu vil jeg gerne opgradere harddisken til en ssd, men - og her kommer problemet - da jeg købte computeren var Windows7 præintsalleret og jeg har derfor ikke OS'et på diske, og kan dermed ikke lave en re-install. Derfor, er der nogen der har erfaringer med følgende: At klone harddisken til SSD inklusive operativsystemet? Er det overhovedet muligt? Håber der er nogen der kan hjælpe. vh Lasse UPDATE: Svaret på ovenstående er tilsyneladende JA, se evt. mere i denne opsummering. UPDATE II: Så blev disken skiftet med succes. UPDATE III: Her en simpel "kogebog" på operationen.
Redigeret af la55e - 19-Juni-2013 kl. 18:14 |
|
![]() |
|
Wish ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Juni-2010 Status: Offline Point: 202 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Man får nogle gange noget software med i pakken som kan bruges til at klone disken, men jeg vil anbefale dig at lave en frisk installation, det giver færre problemer.
Jeg har selv prøvet det med en Kingston SSD, men har aldrig gjort det siden, syns ikke det er besværet værd. |
|
![]() |
|
la55e ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Februar-2011 Sted: DK Status: Offline Point: 51 |
Hej Wish - tak for det hurtige svar.
Men en frisk installation, som du anbefaler, det kræver et OS at installere, hvilket jeg ikke har... det gør operationen en hel del dyrere! Mit OS er originalt, men jeg har ikke install-disk. Skuffer hastigheden på SSD siden du skriver "er ikke besværet værd"? vh L
Redigeret af la55e - 08-Juni-2013 kl. 08:11 |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Nogle producenter sender styresystemet med, som man selv skal kopiere ud, andre laver gendannelsespartitioner. Sikker på at din ikke har den mulighed? Hvilken laptop? Det vil jo være rart at vide, hvad man ikke skal købe næste gang, når de ikke sender OS'et med. Klaus |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
Jeg er helt enig med Wish i, at en frisk installation er at foretrække, men hvis du ikke vil det, kan dette program anbefales: http://www.paragon-software.com/technologies/components/migrate-OS-to-SSD/
Hvis din Windows er ægte ville jeg dog først prøve at ringe til Microsofts support linie og forhøre mig om der ikke er andre muligheder for eventuelt at brænde en DVD af din nuværende udgave af styresystemet. Flemming
|
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
Wish ![]() Bruger ![]() Oprettet: 12-Juni-2010 Status: Offline Point: 202 |
Okay, når du ikke har adgang til et OS er der jo ikke rigtig mulighed for en frisk installation... Mener at Microsoft har en mulighed for at downloade Windows til en USB-nøgle, men det kræver vist en gyldig CD-key.
Hastigheden fejler intet, det er væsentligt bedre end en mekanisk disk, jeg mente bare at jeg syns det var meget besvær i forhold til bare at tage backups af dokumenter osv og lave en ny installation. |
|
![]() |
|
Puha, gendannelsespartition: Hvordan pokker ved jeg om det er en mulighed? Labtoppen er en Acer, Aspire 4810. Jeg er egentlig tilfreds med den, men ja dumt at jeg ikke har fået diske med! Den er købt gennem Wupti.
|
|
![]() |
|
hansie ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Juli-2004 Sted: Køge egnen Status: Offline Point: 7132 |
Der er sjældent diske med. Men som regl er fer en F tast der skal bruges under boot.
Men jeg ville bruge et clone program. Dem findes der en del af. Når du først er skiftet til ssd vil du opdage nyt liv i din pc |
|
![]() |
|
KlausDM ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19569 |
Tjah, et godt sted vil være at starte med brugsanvisningen, eller producentens supportsider. For eksempel som denne: http://acer-scandic.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/29925 Vær opmærksom på at en recovery partition fylder på din harddisk og at du nok skal putte den med over på din næste disk. Klaus |
|
![]() |
|
Mads A ![]() Super bruger ![]() Oprettet: 27-Februar-2005 Sted: Slagelse Status: Offline Point: 391 |
Mener helt bestemt Acer benytter et diskmanager program, som ligger under start programmer...
og der har du mulighed for at brænde dine gendannelsesdiske..
|
|
![]() |
|
jacobask ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 10-Februar-2011 Sted: DK, Langå Status: Offline Point: 1234 |
du kan også altid se om der er en ekstra "lille" partition på disken ved at højreklikke på min coputer og vælge "administrer" (eller manage) og derefter finde det ikon der hedder disk håndtering - her kan du se dine diske og de partitioner der er på dem.
Som regel er der en eller anden f-tast der skal trykkes under opstart for at bruge denne recovery-partition til en ny-installation. /ask ps.: Hvis din installation kører som den skal kan du godt "bare" clone den over på en SSD. Brug eventuelt acronis partition magic (der er 30 dages gratis prøve) - det er altså ret ligetil hvis du har en ekstern USB-disk-holder (så du kan tilslutte din SSD). |
|
![]() |
|
Bconrad ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Maj-2006 Sted: Ry Status: Offline Point: 616 |
Du kan sagtens installere en frisk udgave af Windows, hvis du har en licens til Windows. Licensen står normalt på et klistermærke et eller andet sted. Du finder bare en dvd med den udgave af Windows som du har licens til.
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 123 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |