|
Opgrader harddisk til SSD, men hvad med OS? |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Forfatter | ||
Bconrad ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Maj-2006 Sted: Ry Status: Offline Point: 616 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
Det er i øvrigt lige meget hvilken dvd du bruger bare den har af samme udgave.
Jeg vil klart foretrække en frisk installering, så slipper du for al den bloatware, som der altid er installeret. Hvis du ikke kan låne en dvd med Windows, så kan du finde en iso på nettet og lægge den på en USB som kan boote. Jeg fandt engang iso filer på Microsofts hjemmeside til download, men er ikke sikker på om de ligger der mere. |
||
![]() |
||
Skyum ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juni-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4169 |
|
Kan man ikke hente den udgave du har licens til på nettet, og så efterfølgende bruge den nøgle der plejer at stå bag på din PC, således at du bare taster dem når den beder om nøglen.
|
||
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
|
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
|
Hvis du ikke har din nøgle, kan du finde den ved at køre programmet Jelly Bean Keyfinder http://www.magicaljellybean.com/keyfinder/Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
la55e ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Februar-2011 Sted: DK Status: Offline Point: 51 |
|
Det virker som om der er rigelige muligheder for at klone disken med OS, så jeg kører på med at indkøbe en SSD. Og tak for de mange svar der har hjulpet i den rigtige retning, det har været en stor hjælp. Nu vil jeg bruge de tiden medens jeg venter på harddiske på at finde ud af hvilken taktik jeg skal vælge. For en sikkerheds skyld må jeg hellere have en Win product key. Nyt problem, stickeren på undersiden af min PC ser således ud efter et par års brug(se billede nedenfor) og den key som er installeret er OEM (har brug Jelly Bean programmet som foreslået ovenfor). Altså 2 forskellige nøgler! Defakto har jeg altså ikke "min egen" key, men OEM nøglen i stedet. Ved i om jeg kan foretage en re-install med OEM-key'en såfremt alt går galt? ![]() Endnu engang tak for hjælpen indtil nu.
|
||
![]() |
||
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10479 |
|
Den nøgle som Jelly Bean finder er den samme som der står under bunden, altså OEM nøglen, medmindre du har installeret en anden udgave efter købet af PCen. Du kan reinstallere med OEM nøglen, men kun på den samme PC den oprindeligt er leveret med.Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
||
![]() |
||
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
|
Lenovo har en skjult partition som man kan brænde ud på CD/DVD. Hvis man har en hdd som er ved at stå af sender de gladeligt en nyy HDD sammen med recovery discs. Jeg har endda fået dem tilsendt da jeg bare henvendte mig og sagde jeg havde købt ny harddisk og gerne ville have nogle installations diske tilsendt får at kunne komme igang. Det kan man da kalde for service. Det burde vær esådan med andre producenter også - har trådstarter taget kontakt til fabrikantens support???
|
||
![]() |
||
la55e ![]() Bruger ![]() Oprettet: 13-Februar-2011 Sted: DK Status: Offline Point: 51 |
|
Det er 2 forskellige nøgler (kan jo se ca. halvdelen af min egen) hvilket også bekræftes i Jelly Beans FAQ her: Q: Why doesn't the product key returned match the one on my sticker? If you purchased your PC with Windows already installed from a large manufacturer such as Dell or HP, it's likely that Windows was installed using an OEM key instead of the actual key for your PC. This saves them (and you) money because it's much more efficient for these large companies to install Windows once and then clone the drive. Jeg har ikke installeret et andet OS, ej heller version... Spørgsmålet er nu: Kan jeg re-installere min Win7 med en OEM-product key?
|
||
![]() |
||
|
Den Lenovo-oplevelse er jo klasse! Ja, har forsøgt at kontakte dem (idag) men forventer nu ikke noget videre fra Acer, desværre. Årsagen til min ringe forventning er denne fra Trustpilot. |
||
![]() |
||
|
Det har jeg allerede svaret på. Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
||
Cyberguyen ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 24-Oktober-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4945 |
|
Der er godt nok flere spørgsmål end der er svar i denne tråd.
Den OEM key som sidder bag på maskinen kan godt være en anden key end det OS på maskinen har. Mange OEM leverandører bruger en standard key til installation af deres bærbare og sætter en label på med en anden key som kunden kan bruge til at geninstallere fra en tom disk. Den OEM key som sidder på kan meget vel være "kun" acer OEM, så du skal have en DVD fra acer med installationen på. Det ved jeg at Lenovo og Dell blandt andet gør på deres udstyr før Windows 8. Det er altid en god idé at skrive sin OEM key ned fra sin bærbare, da den ofte bliver slidt i stykker ved længere tids brug. Jeg ville vælge at klone min harddisk til en SSD. Der følger ofte gratis kloningsværktøjer med SSD'erne, eller de kan downloades fra producentens hjemmeside. Det kræver at man enten benytter en USB til SATA adapter og gør det imens den gamle disk sidder i den bærbare. Eller også skal man tage den gamle disk ud og sætte sammen med SSD'en i en stationær computer der har SATA stik nok til dem begge. Herefter køres kloningsværktøjet og man har en kopi af den gamle disk. Der er ikke nogen farer, hvis man følger instruktionerne, da man stadig har en intakt kopi af den gamle disk. Her hvor farene ligger er hvis man kommer til at overskrive den gamle disk, hvis man er uopmærksom.
Redigeret af Cyberguyen - 08-Juni-2013 kl. 18:48 |
||
![]() |
||
|
Der er faktisk en lille genoprettelses-partition (11GB), men den er ikke i brug (tror jeg...). Den er 100% ledig. Skal jeg gøre noget for at benytte den?
Min installation er fin, så ville helst "bare" klone, men kom i tvivl om jeg fik OS med. Det var det der startede hele tråden her.
|
||
![]() |
||
|
Så brug det program fra Paragon jeg anbefalede i mit første svar. Så får du også alle fordelene ved en SSD disk med. Det gør du ikke ved en "almindelig kloning". Flemming
|
||
Samsung UE55F7005
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 7> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |