recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgrader harddisk til SSD, men hvad med OS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgrader harddisk til SSD, men hvad med OS?

Besvar Besvar Side  <12345 7>
Forfatter
Besked
quarkir Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-August-2006
Sted: København, DK
Status: Offline
Point: 1563
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér quarkir Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 20:55
Oprindeligt skrevet af la55e la55e skrev:

Oprindeligt skrevet af jacobask jacobask skrev:

du kan også altid se om der er en ekstra "lille" partition på disken ved at højreklikke på min coputer og vælge "administrer" (eller manage) og derefter finde det ikon der hedder disk håndtering - her kan du se dine diske og de partitioner der er på dem.

Der er faktisk en lille genoprettelses-partition (11GB), men den er ikke i brug (tror jeg...). Den er 100% ledig. Skal jeg gøre noget for at benytte den?

ps.: Hvis din installation kører som den skal kan du godt "bare" clone den over på en SSD. Brug eventuelt acronis partition magic (der er 30 dages gratis prøve) - det er altså ret ligetil hvis du har en ekstern USB-disk-holder (så du kan tilslutte din SSD).

Min installation er fin, så ville helst "bare" klone, men kom i tvivl om jeg fik OS med. Det var det der startede hele tråden her.
Du kan evt. hente en officiel ISO med Windows 7 her: http://www.heidoc.net/joomla/technology-science/microsoft/14-windows-7-direct-download-links (links er langt nede på siden).

mvh
Jesper \

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don't
- Douglas Adams
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 21:25

Brug eventuelt acronis partition magic (der er 30 dages gratis prøve)

Programmet hedder faktisk Acronis True Image og er et fortrinligt kloningsprogram hvis man vil klone mellem to harddiske af samme type, men det er jo ikke tilfældet her. Der kræves noget ekstra når der skal klones fra en almindelig harddisk til en SSD, derfor er Paragons Migrate to SSD et langt bedre program til det aktuelle formål.

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juni-2013 kl. 23:33
Har lige fixet min moster Acer bærbare. Acer skulle gerne have leveret (præ-installeret) et stykke software som hedder Acer Backup Manager. Herfra kan du oprette disse gendannelsesdiske som der nævnes. Disse diske gør at du kan genskabe dit system, enten til samme stand som den kom i fra fabrikken, eller tilbage til en sikkerhedskopi, som du har foretaget med samme software. Du kan derfor genskabe din PC med denne software på en ny HDD. Vær opmærksom på, at hvis du laver en sikkerhedskopi, som du vil genskabe fra, så SKAL du lave en boot CD (laves også i Acer Backup Manager) (MEGET VIGTIGT). Det er denne du skal starte op fra, og ikke gendannelsesdiskene. Vil du blot køre maksinen op, som den var fra fabrikken, så benytter du bare gendannelsesdiskene. Har du brug for nærmere hjælp omkring Acer Backup Manager, må du lige sige til. Start med at undersøge om du ikke har softwaren installeret

Note: Licensnøgle behøves ikke ved brug af hverken gendannelsesdiske eller sikkerhedskopi. Licensnøglen er indlogeret i BIOS (det var den i hvert fald på min mosters også med Win7). Den sad i øvrigt klistret på i bunden af PC'en. Nogle producenter klistrer den også på indersiden ved fx. batteriet.

Redigeret af fhansen - 08-Juni-2013 kl. 23:36
Til top
jacobask Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Februar-2011
Sted: DK, Langå
Point: 1234
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobask Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 08:31
Oprindeligt skrevet af fltk fltk skrev:

Brug eventuelt acronis partition magic (der er 30 dages gratis prøve)

Programmet hedder faktisk Acronis True Image og er et fortrinligt kloningsprogram hvis man vil klone mellem to harddiske af samme type, men det er jo ikke tilfældet her. Der kræves noget ekstra når der skal klones fra en almindelig harddisk til en SSD, derfor er Paragons Migrate to SSD et langt bedre program til det aktuelle formål.

Ja sorry, det var lidt for hurtigt fra toppen af hovedet. Det er self. Acronis True Image.

Hvad er det Paragons SW går som går det bedre (jeg tvivler ikke, er bare nysgerrig til en anden gang).

/ask
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 14:49
@fltk

Jeg kunne også tænke mig at vide hvad for noget "ekstra" som kræves for at klone fra en almindelig harddisk til en SSD.

• Er det cluster størrelsen?

• Er det hvor første partition starter?

• Er det partition alignment?

• Eller noget helt fjerde?

Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MATRIX Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 14:54
Der skal ikke bruges "speciel" klone software fordi det er til en SSD.
Hvis SSD disken er mindre end den oprindelige skal man sikre sig at softwaren til at klone med kan
gøre partitionen på "kopien" mindre on the fly. Hvilket de fleste klone værktøjer kan nu om dage.

Det er selvfølgelig en forudsætning at din nuværende installation ikke fylder mere end hvad der er plads til på den nye SSD.

Jeg vil altid gå efter en klon, hvis ikke det er problemer med den nuværende installation
Til top
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér la55e Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 15:44
Oprindeligt skrevet af fhansen fhansen skrev:

Har lige fixet min moster Acer bærbare. Acer skulle gerne have leveret (præ-installeret) et stykke software som hedder Acer Backup Manager. Herfra kan du oprette disse gendannelsesdiske som der nævnes. Disse diske gør at du kan genskabe dit system, enten til samme stand som den kom i fra fabrikken, eller tilbage til en sikkerhedskopi, som du har foretaget med samme software. Du kan derfor genskabe din PC med denne software på en ny HDD. Vær opmærksom på, at hvis du laver en sikkerhedskopi, som du vil genskabe fra, så SKAL du lave en boot CD (laves også i Acer Backup Manager) (MEGET VIGTIGT). Det er denne du skal starte op fra, og ikke gendannelsesdiskene. Vil du blot køre maksinen op, som den var fra fabrikken, så benytter du bare gendannelsesdiskene. Har du brug for nærmere hjælp omkring Acer Backup Manager, må du lige sige til. Start med at undersøge om du ikke har softwaren installeret 

Hej fhansen, den boot-CD fra/i Acer Backup Manager, hvor danner du den?

Hjælpeprogrammet (ABM) inkluderer følgende valgmuligheder:

-     Sikkerhedskopiering

(1)    Opret fabriksstandarddisk.

(2)    Opret sikkerhedskopieringsdisk til drivere og programmer.

Jeg har dannet begge dele (3 recovery-DVDer og 1 app-DVD), men der er ikke mulighed for at lave en boot CD med ABM. Du skriver den er meget vigtigt, men den er skjult godt i softwaren... :-/

Note: Licensnøgle behøves ikke ved brug af hverken gendannelsesdiske eller sikkerhedskopi. Licensnøglen er indlogeret i BIOS (det var den i hvert fald på min mosters også med Win7). Den sad i øvrigt klistret på i bunden af PC'en. Nogle producenter klistrer den også på indersiden ved fx. batteriet.

Tak for præciseringen vedr. muligheden for at reinstallere uden brug af product key. Det giver mig lidt ro i maven.

:-)
Til top
Infinity Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 13-September-2007
Point: 1078
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Infinity Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 16:42
Er fuldstændig enig med Matrix og vil anbefale Clonezilla
Alt det der ævl med at det er mere sikkert med en ny installation, - glem det. Køre dit system perfekt nu, så klon på en SSD af passende størrelse og oplev ny superhastighed og ingen støj fra SSD'en.
Det kræver kun at du kan tilslutte harddisken og SSD drevet til samme controller, vælg derefter discclon.
mvh Infinity
Til top
Brixen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Juni-2004
Point: 6683
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Brixen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 16:54
Flere SSD bliver solgt med et kit - USB til SATA kabel og software, så man kan klone inden den gamle disk pilles ud. Bl.a. Crucial.

Venlig hilsen
KB
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af la55e la55e skrev:

Hej fhansen, den boot-CD fra/i Acer Backup Manager, hvor danner du den?

Hjælpeprogrammet (ABM) inkluderer følgende valgmuligheder:

-     Sikkerhedskopiering

(1)    Opret fabriksstandarddisk.

(2)    Opret sikkerhedskopieringsdisk til drivere og programmer.

Jeg har dannet begge dele (3 recovery-DVDer og 1 app-DVD), men der er ikke mulighed for at lave en boot CD med ABM. Du skriver den er meget vigtigt, men den er skjult godt i softwaren... :-/

Tak for præciseringen vedr. muligheden for at reinstallere uden brug af product key. Det giver mig lidt ro i maven.

:-)

Ja, lidt mærkeligt, men boot CD'en laver du via menuen. Da jeg ikke sidder med systemet, kan jeg ikke lige huske vejen dertil. Men det er i ABM via menuen. Det er lidt forskelligt fra version til version af ACM, hvad menupunktet hedder. Men der er ikke så mange, så prøv lige at kigge dem igennem. Ellers kan vi lave en Teamviewer, hvor jeg viser det.

Edit: Der skulle også gerne være mulighed for at lave en alm. sikkerhedskopi (kopi af din maskine som den er nu).

Redigeret af fhansen - 09-Juni-2013 kl. 17:52
Til top
bruger udmeldt 23 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 25-December-2010
Point: 2017
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bruger udmeldt 23 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 20:05
Når man højreklikker på "Denne computer", eller det hedder vist i Windows7 blot "Computer", klikker på "Egenskaber" er det så ikke licensnøglen, som står at læse i "Egenskaber for system"?

Redigeret af turbo2 - 09-Juni-2013 kl. 20:06
Til top
fltk Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 04-Februar-2004
Point: 10479
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fltk Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juni-2013 kl. 20:57
Oprindeligt skrevet af Cyberguyen Cyberguyen skrev:

@fltk
Jeg kunne også tænke mig at vide hvad for noget "ekstra" som kræves for at klone fra en almindelig harddisk til en SSD.

OK. Kan du læse tysk så se her: http://www.com-magazin.de/dl/4/4/7/3/6/com_0912_Windows_auf_SSD.pdf

Flemming
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix
Dune HD Realbox 4K
HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer
Thomson THA100
Til top

Besvar Besvar Side  <12345 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu