recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgrader harddisk til SSD, men hvad med OS?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgrader harddisk til SSD, men hvad med OS?

Besvar Besvar Side  <1 567
Forfatter
Besked
la55e Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 13-Februar-2011
Sted: DK
Status: Offline
Point: 51
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér la55e Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 08:55
Oprindeligt skrevet af MATRIX MATRIX skrev:

Om du får noget ud af at opgradere fra 4 til 8 GB ram kommer udover dit forbrug også an på om
Det er et 64 bits version af Windows som du benytter. Hvis ikke det er det, så er det minimalt om overhovedet noget at du får ud af det.

Mvh, Matrix

Ps du kan checke i kontrolpanel | system om det er 32/64 bit

Jeg har "Win7 Home Premium 64-bit" så måske er der alligevel noget (lidt?) at hente med mere ram...
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 09:01
Igen. Det kommer an på dit RAM forbrug. Hvis du bruger mere end du har i maskinen, så ja. Ellers, nej. Hvis du ender med at bruge mere RAM end du har installeret, vil HDD sætte ind og fungere som RAM via Windows sidefil. Dette er ikke ønskværdigt, selvom det dog må gå noget hurtigere med en SSD end en alm. skivebaseret HDD. Hvis du vil have hurtigere hastighed, skal du finde RAM klodser som har hurtigere tider end dem du har siddende i nu. Men det vil ikke være aktuelt for dig, med det behovsmønster du beskriver. Hold øje med RAM-forbruget. Rammer du loftet, køber du noget mere. Ellers ikke.
Til top
Davidp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-Marts-2007
Sted: Kastrup
Point: 905
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Davidp Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 09:44
Oprindeligt skrevet af la55e la55e skrev:

Oprindeligt skrevet af MATRIX MATRIX skrev:

Om du får noget ud af at opgradere fra 4 til 8 GB ram kommer udover dit forbrug også an på om
Det er et 64 bits version af Windows som du benytter. Hvis ikke det er det, så er det minimalt om overhovedet noget at du får ud af det.

Mvh, Matrix

Ps du kan checke i kontrolpanel | system om det er 32/64 bit

Jeg har "Win7 Home Premium 64-bit" så måske er der alligevel noget (lidt?) at hente med mere ram...

32 bit Windows kan ikke gøre brug af mere end 4GB RAM - uanset hvor meget du putter i maskinen.
64 bit Windows kan i princippet allokere ubegrænset mængde RAM. Men hvis ikke du bruger de 4GB som du allerede har i maskinen, så er det spild af penge.

Læg mærke til hvor mange nye PC'er som sælges med 8 og 16GB RAM. Det er udelukkende salgstrick. RAM er efterhånden så rørende billig, at de rask væk smider store mængder i maskinerne for at få forbrugere til at hælde til deres produkt, uvidende at de aldrig nogensinde kommer i nærheden af at bruge al den RAM maskinen har.

Til dit brug du beskriver er mit bedste bud at du ikke får noget ud af at opgradere til mere RAM. Så hellere købe noget hurtigere RAM end den du har i forvejen..
Til top
MATRIX Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-November-2008
Point: 265
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér MATRIX Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 12:25
Windows 7 er så god til at håndtere memory og med en SSD som swap, så når man som normal bruger ikke at opdage hvis man når "muren" inden OS selv har swappet.

Hvis det var mig ville jeg opgradere til 8 GB ram. Det er en rigtigt god kombi med SSD og 64 bit OS.

Just my 5 cent.
Til top
Cyberguyen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Oktober-2006
Point: 4945
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Cyberguyen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 16:56
Spil kan sagtens trække en masse ram, så til almindelige forbrugere der spiller, ville jeg anbefale 16 GB ram.

Jeg vil ikke kalde det et salgstrick.
Til top
antilles Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 05-Januar-2009
Sted: BallerupDenmark
Point: 389
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér antilles Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 20:40
Der er ingen grund til at "gå ned på RAM". Hvis maskinen løber tør, så swapper den, og det er INGEN tjent med med de RAM priser der er i dag. Som MATRIX skriver, så smid 8GB i og en SSD - og slå swapping helt fra! Windows swapping er roden til al dårligdom og blev vel nærmest indført fordi RAM var for dyre iforhold til det behov brugerne havde, og så er det vel en fin "løsning". Men selv på en SSD, er det mange 100 gange langsommere end RAM
Til top
fhansen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 08-Marts-2008
Point: 1349
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér fhansen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Juni-2013 kl. 21:27
Stadig er det fjollede penge, lige meget hvor lidt RAM koster, at smide efter noget, hvis ikke man har behovet. Jeg vil stadig foreslå, at du holder øje med RAM-forbruget, og hvis du enten lægger mærke til forringelser i ydelsen, ex.hvis under spil, eller under programafvikling, så invester i nogle ekstra (eller nye og bedre) RAM. 
Til top

Besvar Besvar Side  <1 567

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu