recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradere processor, giver det mening?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpgradere processor, giver det mening?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradere processor, giver det mening?
    Sendt: 12-Januar-2010 kl. 12:23
Jeg har mig en acer travelmate TM7730G-874G25Mn med en intel dual core 2,53ghz processor i, og win 7pro (godtnok 32bit)

jeg har set de nye bærbare som kommer med i7 core i, som er væsentligt dyrere (der er godtnok også mere ram i og harddisk plads, men det er jeg egentligt ligeglad med.

så faldt jeg over denne http://www.shg.dk/2188235  se specs nederst i7 koster 1900,- kr den skulle jo kunne monteres i en bærbar (eller?) hvilke problemer kan man rende ind i ved sådan en opgradering (teknisk og softwaremæssigt) og skal man op på 64bit for fuld udnyttelse af processoren?

Det er primært i henseende til videoredigering hvor jeg bruger powerdirector 8 som faktisk understøtter i7 som skulle øge produktionen betydeligt... men er der andre svage led på sådan en maskine som gør en opgradering overflødig.... eller ihvertfald sådan at det ikke rigtigt giver nogen mening både set i lyset af det koster 1900,- kr + evt nyt styresystem.. og en masse bøvl og risiko, var mest nysgerrig efter om det var nogle "eksperter" som havde lyst at kommentere.. også fordi en bærbar med i7 er nok dyrere end at købe en mindre og selv opgradere.. udfra hvad jeg lige kan se.. da de indtil videre typisk kun havner i topmodellerne.. men en række features jeg ikke er så sikker på jeg gider at have
Generelt
Produkttype Processor
Processor
Type / Model Intel Core i7 860
Flerkernet teknologi Quad-Core
64-bit Computing Ja
Antal processorer 1
Clock-frekvens 2.8 GHz
Kombatibel Processor Tilslutning LGA1156 Socket
Fremstillingsproces 45 nm
Thermal Design Power 95 W
DesignEgenskaber Enhanced SpeedStep technology, Hyper-Threading teknologi, Intel Virtualization Technology, Intel Turbo Boost Technology, Intel 64 Technology, Intel Trusted Execution Technology
Cachehukommelse
Installeret størrelse L2 - 4 x 256 KB - L3 - 8 MB
Ekspansion / Konnektivitet
Kompatible åbninger 1 x Processor - LGA1156 Socket
Diverse
Pakketype Intel Boxed
Producentgaranti
Service & Support 3 års garanti

Redigeret af rhsin - 12-Januar-2010 kl. 12:27
Mvh

René
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 12:38
Et problem kunne være at den processor du har fundet er socket LGA1156 og en dualcore 2,53 kommer med socket P eller LGA775!

Jeg mener generelt ikke det kan betale sig at opgradere andet end ram og måske hdd i en bærbar da systemet oftest er tilpasset til de enkelte dele & det er ret bøvlet at komme til/er der plads osv.

Hvis du vil have en højere ydelse er der IMHO ingen vej uden om en opgradering af hele computeren.

Det skal siges at der self KAN skifte processor i en bærbar og ovenstående kun er min holdning :-)
BS
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Sted: Denmark
Point: 9441
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 12:41
Den gamle bærbar er vel heller ikke designet til den varme en anden CPU evt giver.
Er powerdirector 8 et 64bit program ?
Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 13:32
ifølge denne er powerdirector bygget til at udnytte i7 http://www.cyberlink.com/products/powerdirector/faster-performance_en_US.html

Nu skal det siges at den bærbare jeg har ikke er andet end et par måneder gammel, det som pusslede mig var prisen for en processor i løssalg var væsentligt mindre end den umiddelbare forskel mellem den model jeg havde valgt op til dem som har en i7 processor i.

men kan godt se hvis socket ikke passer så falder den lissom der fandt denne http://www.shg.dk/2191161 men her er pris kontra ydelse jo også en anden.. så prisen på en op imod 3ghz i7 processor er nok dyrere end 4k-5k(gæt), også går fidusen joda også af økonomien bag...

Problemet er for såvidt også kun sålænge den skal stå og render en avchd fil fra ende til anden... powerdirector benytter smartrendering sådan den kun renderer omkring klippene (2 sekunder før og efter et klip) http://www.cyberlink.com/stat/product-tutorial/enu/technologies/video-technologies-editing.jsp (kig efter svrt)

Men desværre er der en bug med flere kameraes avchd filer og powerdirector, så det kører ikke lige pt med mit canon kamera... men ifølge de forums jeg har læst på er der en patch på vej som skulle løse det problem... og derved også gøre det langt hurtigere at producere film med powerdirector.. også skulle det være nok for mig... syntes bare lige det kunne være en sjov tanke at vende, tak for input Smile
Mvh

René
Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Point: 5570
Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-Januar-2010 kl. 18:27
eftersom dette ikke er en mobilprocessor kan det være fuldkommen ligegyildigt . Og bschmidt - NEJ det er absolut ikke alle bærbare hvor du kan opgradere CPU da de typisk sidder i et specielt slot. og de skal ofte skilles fuldkommen ad for at kunne komme ind til den.
1. Du skal bruge en mobil cpu.
2. core 2 duo og i7 er 2 vidt forskellige arkitekturtyper. memorycontroller er integrereret i cpu på i7, men sidder på bundkortet i C2D og har derfor ikke nogen som helst mulighed for at arbejde på samme bundkort. C2D'en bruger DDr2 ram, i7 bruger ddr3.
Der er faktisk kun 1 mulighed - sælg den gamle og køb en ny bærbar.
men det er til gengæld også favre nye verden og både i5 baserede og i7 baserede bærbare kommer i hobetal over de næste 3mnd på markedet.
Jeg tror endda at i5-modellerne kommer til at være en OK mellemvej for dig.

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu