recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af anlæg
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af anlæg

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 14:21
Den der thule, har den noget rumkorrektion?
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 19-Januar-2009
Sted: Danmark
Point: 410
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 14:25
Oprindeligt skrevet af damkel damkel skrev:

Nix.. der snakkes HI-FI, pt. Wink

Bond Cool
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 23-Juni-2008
Point: 3353
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 17:17
Oprindeligt skrevet af kamajoka kamajoka skrev:

Hej
Kunne godt bruge lidt inspiration til hvordan jeg bedst kan begynde at opgradere min nuværende anlæg. Har desværre ikke +100.000 jeg kan fyre af på én gang Smile.
Nuværende anlæg består af:

Thule AV100 - 6x100 W surround receiver

Thule DVA120 - CD/DVD afspiller

Marantz UD-7006 Blu Ray afspiller

Denon DP47F pladespiller

2 x B&W 704 (front)

1 x B&W HTM7 (center)

1 x B&W ASW675 (sub)

2 x B&W 601s3 (bag)

Bruges 70-80 % til film og resten musik.

Har gjort mig nogle overvejelser om at begynde opgraderingen med at investere i ny surround effektforstærker, og så bruge min Thule AV100 som for-forstærker.

Har kigget lidt på Rotel RMB 1555/1575/1585 - og så måske senere opgradere med Rotel for-forstærker.

Har også læst meget godt om effektforstærkeren Emotiva XPA-5 (5*200W) - kan dog kun købes direkte i USA (ca. 8.300 inkl. alt leveret i DK). Og så evt. udvide med for-forstærker fra Emotiva UMC-200 (ca. 5.000).

Er der nogle som har erfaringer med Emotiva produkterne - evt. gode/dårlige sider i forhold til Rotel ?

Eller bør jeg starte opgraderingen et helt andet sted - f.eks. nye højttalere ?

Håber på nogle godt input Wink

Den Thule AV100 er en no nonsens receiver der bare spiller og lyder til ug, og som virkelig har magt over tingene med sine kun 100watt. Hvis du vil have noget mere magt over tingene og du stadig vil beholde den samme sound, så skal du altså til lommerne hvis du virkelig have noget som du kan høre gør en forskel, ellers vil jeg sætte ind andre steder f.eks. dit rum eller andre højtalere, ikke at dine nuværende højtalere fejler noget, men hvis du vil gøre det bedre så er det her du skal sætte ind. Du skal virkelig have fat i en seriøs effektforstærker hvis der skal gøres en forskel når du vil fyre op under kedelerne, og hvis det bare skal være nogenlunde pengene værd, så er det minimum kr.40.000,-+ for 5 kanaler.

Lad os nu sige du vil vælge at sætte noget kraftigere i rumpen på av100, så vil jeg person se efter nogle brugte effektforstærker som spiller og lyder ala det du er vant til, bare med endnu mere kraft og saft, og hvor der er endnu mere hul og dynamik i gennem og spillerglæden stiger, smilet kommer på læben og man ånder ud og siger, hold kæft hvor det klinger og spiller godt. 3 stk. brugte Sirius DM 200/ GamuT D200 vil være et af mine valg til dine højtalere. Tro mig de spiller rø... ud, på næsten alt andet. Jeg har selv haft dem kørende i stuen, men køre idag med ML.

4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 23:29
Dit lytterum ser ud til at have mange hårde flader, gulv, loft vægge... Måske er det værd at overveje at gøre noget ved det frem for anlægget.
mvh Christian
Til top
damkel Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 22-August-2005
Point: 153
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér damkel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 01-Marts-2014 kl. 23:57
Oprindeligt skrevet af bbond bbond skrev:

Bond Cool

Men...Vi er da enige om, at der spilles igennem en surround receiver - ikke?
Og, at alt under 50hz sendes til sub'en - så der benyttes altså de digitale kredsløb/deling etc. i receiveren?

Hvis alt bas sendes til sub'en, så var min pointe bare, at der måske kunne hentes noget via rum korrektion ala Dspeaker, som jeg i samme situation har haft stor glæde af...

Nu kender jeg i øvrigt ikke Thulen, men hvis det ellers er en surround receiver, så er det jo ikke optimalt til hi-fi.
Men, det kan jo være, at Thule'n er anderledes...
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 11:49

SiriuS DM 200 er, absolut, et godt bud... SiriuS er også Dansk (Ole Lund Christensen) ligesom Thule (Anders Thule)

Navnet SiriuS blev i øvrigt solgt (til Nasa ?) og fik navnet GamuT (GamuT DM 200) - http://www.gamutaudio.com

Bliver vi i det Danske kunne Gryphone også klare opgaven Wink

Mark Levinson er lige til "højrebenet"....

Bond Cool 

Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 12:13

Bond Cool

Men...Vi er da enige om, at der spilles igennem en surround receiver - ikke?
Og, at alt under 50hz sendes til sub'en - så der benyttes altså de digitale kredsløb/deling etc. i receiveren?

Hvis alt bas sendes til sub'en, så var min pointe bare, at der måske kunne hentes noget via rum korrektion ala Dspeaker, som jeg i samme situation har haft stor glæde af...

Nu kender jeg i øvrigt ikke Thulen, men hvis det ellers er en surround receiver, så er det jo ikke optimalt til hi-fi.
Men, det kan jo være, at Thule'n er anderledes...
Den spiller hamrende godt, bedre end receiver til 20k, den er måske lige en smule for analytisk efter min smag, men godt spiller den. Syns faktisk det en af de få receiver i den relative billigere end som også kan bruges til at lytte seriøs hifi på.
4 stk.JLAudio Fathom F113v2 SUBWOOFERE| LG OLED 83 | OPPO UDP-203 | Yamaha RX-A3060 Dolby ATMOS/ DTS-X 7.2.4 - 4 stk. SA Exact | 2x SA 720 | 4x SA Talenter |2 stk. Primare A60 Effektrin
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 12:35

SiriuS DM 200 er, absolut, et godt bud... SiriuS er også Dansk (Ole Lund Christensen) ligesom Thule (Anders Thule)

Navnet SiriuS blev i øvrigt solgt (til Nasa ?) og fik navnet GamuT (GamuT DM 200) - http://www.gamutaudio.com

Bliver vi i det Danske kunne Gryphone også klare opgaven Wink

Mark Levinson er lige til "højrebenet"....

Bond Cool 

Sirius DM200 spiller bare, man skal lede længe efter noget der spiller den op, specielt når man tager prisen i betragtning. In the old Days 90'erne, havde jeg faktisk også 7 stk. Sirius 7C mono effekttrin som jo er opbygget/ magen til DM 200. 4 stk.7C sad så på fronterne som den gang var Infinity IRS Epsilon, senere blev det så til ML da de altså har noget mere magt over tingende på den slags højtalere, men det kræver også at elektrikeren har været forbi og sætte et par ekstra grupper op, da de trækker en enorm strøm når der er belastning på.

Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 12:37

Hej!
Lækkert setup.. med, velvalgte komponenter - ingen "mainstream" Lyden er, i den grad, i centrum her !

Derfor kommer det heller ikke bag på mig når du selv nævner effektforstærkeren... spot on !

B&W skal have strøm, masser af strøm... glem alt om W... find en strømstærk effekt.

P.S. Classé (som tit fremvises sammen med B&W) kan ikke "tyre" dem... har du lyttet sammensætningen ved du hvad jeg mener Embarrassed

Forslag:
1. Find en (ja, de findes jo, som du ved, kun brugt ;) Thule PA350B (for guds skyld, ikke en 250B) ... den "bankede" High Fidelity eget (Mark Levinson) reference udstyr i sin tid Wink evt. et ældre sluttrin fra feks. Yamaha etc. (men <u style="font-style: italic;">kun de største modeller) skal det være nyt? ja så må du "op med pungen" - bare lov mig, ikke at gå på kompromis..det er  fedt det du har Tongue
2. Flyt dine fronthøjttalere en halv gang mod sidevæggene (den halve afstand af nuværende) arbejd lidt med to-inn og du får et lydbillede du ikke troede muligt...
3. Arkustik.. måske, men vent til sidst.. som finjustering Wink

Bond Cool

Hej - og tak for konstruktiv feedback.
1. Behøver på ingen måde være nyt, så jeg vil prøve at holde øje med om der kan findes noget godt brugt. Kan se der er et par Primare til salg på DBA (A30.2 og A30.5 mk2). Nogen idé om det er egnede muligheder? Det er desværre ikke så nemt at låne brugt udstyr med hjem og levere tilbage igen
2. Vil helt klart prøve at flytte lidt rundt - det koster heldigvis kun lidt fysisk arbejde
3. Mange har skrevet om akustik, og her i løbet af foråret kommer der lamelgardinger op langs hele glasvæggen og i 3-kants vinduerne, så lidt er der planlagt på denne front.
Til top
Potter Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Potter Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 13:07
Primare er også en god overvejelse, men med 30.5 tror jeg ikke du vil opleve den helt store forskel, jo forskel vil der være men ikke den store. Du skal op i Primare A32 eller lign. til dine fronter hvis du vil sætte mere liv i dem.
Til top
bbond Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér bbond Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 14:20
Oprindeligt skrevet af Potter Potter skrev:

Primare er også en god overvejelse, men med 30.5 tror jeg ikke du vil opleve den helt store forskel, jo forskel vil der være men ikke den store. Du skal op i Primare A32 eller lign. til dine fronter hvis du vil sætte mere liv i dem.
Præcis ! Primare spiller da fortryllende... men glem det i denne her sammensætning Wink

P.s. den der med elektriker-besøg kender jeg, alt for godt, he,he... ny (selvstændig)"gruppe" større sikringer, ny kabling med højere kvadrat.... skille-trafo på loftet osv... LOL

Sagt på en anden måde... til alle i derude, med anlæg/surround-receivers som yder mange 1000 "Nasa-watt" seriøst målt af Hifiklubben... og kan klare jer, tilsluttet vægudtaget med en sikring på 10/13 Amp. sammen med lamper, kaffemaskiner, strygejern og opladere til mobilt udstyr... har, virkelig, en lyd-oplevelse tilgode Embarrassed

Bond Cool

Redigeret af bbond - 02-Marts-2014 kl. 14:24
Til top
kamajoka Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 15-Januar-2013
Sted: Horsens, Danmar
Point: 119
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kamajoka Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Marts-2014 kl. 14:35
Nogen som har kendskab til / erfaring med nedenstående forstærkere fra Emotiva. Har læst en del positive omtaler på nettet, men nu er omtaler jo ikke alt . Prismæssigt er produkterne ret interessante, men hvis ikke de lyder godt er dette jo ligegyldigt.

5-kanals effektforstærker:
Emotiva XPA-5

2-kanals effektforstærker:
Emotiva XPA-2
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu