recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Netværk
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af hjemmenetværk??
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af hjemmenetværk??

Besvar Besvar Side  <1234>
Forfatter
Besked
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Oktober-2004
Sted: Århus
Status: Offline
Point: 3195
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 01:33
Oprindeligt skrevet af JesperLund JesperLund skrev:

Der er masser af gode vejledninger om netværk til gør-det-selv folket på Cubus' side.
Ja, der er en masse hjælp at hente. God side.

EDIT: meget apropos har vi her RJ45 stik til hhv. bløde (patch) og stive ledere.

hm, det ser ud til at den tidligere husejer har installeret med den bløde type, og ikke den stive leder...
der står 24 AWG på kablet
mvh Christian
Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JesperLund Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 01:48
Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

hm, det ser ud til at den tidligere husejer har installeret med den bløde type, og ikke den stive leder...

AWG
er blot det amerikanske betegnelse for det som vi på dansk vil kalde tværsnit for kablet.

Jeg kiggede lige på resterne af mit Cat 5e fra Greenline (købt i 2008). Der står også AWG 24 på det.

Du kan mærke på kablet om det er patch eller installationskabel, hvis det ligger løst et sted. Smidig og lækker, så er det patch.Wink

Redigeret af JesperLund - 14-November-2012 kl. 01:49
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
d19s Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 18-Oktober-2008
Sted: Hobro
Point: 151
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér d19s Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 09:28

har efterhånden trukket nogle meter kabler i mit liv.. lavet lidt over 6000 stik på vestas århus 

det eneste der dur til fast installition er solid kabel, især hvis du bruger lexcom 125/250 connector, blød core, vil i de fleste tilfælde ikke få fat..  og der skal ikke bruges lsatang til lexcom 125/250 connector..  du skal være velkommet til at skrive en pm hvis der er mere du kunne være intereseret i at vide.. bedre at få det lavet ordenligt nu, eller skal til at lave det om senere :-)

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 09:57

Oprindeligt skrevet af cnn3 cnn3 skrev:

AWG
er blot det amerikanske betegnelse for det som vi på dansk vil kalde tværsnit for kablet.

Jeg kiggede lige på resterne af mit Cat 5e fra Greenline (købt i 2008). Der står også AWG 24 på det.

Du kan mærke på kablet om det er patch eller installationskabel, hvis det ligger løst et sted. Smidig og lækker, så er det patch.Wink

OK, jeg håber det bedste :-)
mvh Christian
Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 10:00
Oprindeligt skrevet af d19s d19s skrev:

har efterhånden trukket nogle meter kabler i mit liv.. lavet lidt over 6000 stik på vestas århus 

det eneste der dur til fast installition er solid kabel, især hvis du bruger lexcom 125/250 connector, blød core, vil i de fleste tilfælde ikke få fat..  og der skal ikke bruges lsatang til lexcom 125/250 connector..  du skal være velkommet til at skrive en pm hvis der er mere du kunne være intereseret i at vide.. bedre at få det lavet ordenligt nu, eller skal til at lave det om senere :-)

Det bliver med solid core. Tak for de gode råd. Jeg skal lige finde ud af hvad jeg skal bruge.
mvh Christian
Til top
Bschmidt Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-November-2009
Sted: Virtual-utopia
Point: 3291
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bschmidt Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 12:46
Oprindeligt skrevet af d19s d19s skrev:

Dejligt at få en med lidt erfaring med i tråden :-)

For lige at slå det fast:

Jeg holder dog på at det mest brugbare er at debatten/hjælpen bliver holdt i tråden da det vil hjælpe andre end jer to.

OG

Flertrådet kabel skal påsættes dertil egnede konnectorer og er bedst til patchkabler da de ikke er solide nok til fast installation (de er beregnet til at bruges mellem udtag og netværksudstyr eller mellem netværksudstyr på samme lokation)

Solid core kabel skal påsættes dertil egnede konnectorer og er bedst egnet til fast installation der afsluttes i faste udtag/patchpanel og derfra afsluttes med patchkabel. Hvis du monterer solid core kabler direkte i netværksudstyr FÅR du problemer med tiden pga. løse forbindelser.

Mvh BS

Til top
Pioneer540 Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 02-Juni-2006
Sted: Denmark
Point: 270
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Pioneer540 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-November-2012 kl. 15:52
Hvad er så forskellen på AWG23/1 og AWG24

www.avxperten.dk har netværkskabel Solid UTP cat 6 100 meter AWG23/1 til 495 kr. mens 305 meter AWG24 koster 995 kr. - er det noget der betyder noget?

Jeg har fundet Lexcom 250 til 55 kr. hos www.wattoo.dk

Er der nogen der har set bedre priser?

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 00:56
Okay, jeg prøver at opsummere hvad jeg har brug for. Kommenter gerne hvis der er noget der er forkert, eller er tåbeligt :-)

Jeg skal bruge kabel, pathcpanel og en swich på loftet:
Så skal jeg have nogle dataudtag rundt omkring: Til skuret skal der bruges 1 stk af følgende:
og 4 styks af Lexcom connector cat5e UTP til ovenstående.

Jeg skal også bruge noget værktøj, fx 

men det er vel det samme?

Edit: Linkfix

Redigeret af cnn3 - 17-November-2012 kl. 01:10
mvh Christian
Til top
Master_T Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 28-November-2007
Sted: Denmark
Point: 30
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Master_T Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2012 kl. 21:51
Hej

De lexcom stik du har kig på. der skal ikke anvendes værktøj.
og det samme gælder lexcom patchpanel hvis du vælger dette 

pds kablet må max være 90 m + 10m patch kabel.

LSA Tangen er klart nummer 1. den klipper og trykker rigtig.

Til top
cnn3 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér cnn3 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-November-2012 kl. 22:31
Det er ikke et lexcom patchpanel, tror jeg. Hvis du klikker på "24" eller "16 huller" er der 2 forskellige jeg linker til.

LSA-tang er noteret :-)
mvh Christian
Til top
d19s Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér d19s Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2012 kl. 10:37

hvor mange stik skal du have i stuen?? og skal de sidde ved siden af hinannen??hvis de skal sidde ved siden af hinanden og ved siden af tv-slutdåsen, vil jeg bruge denne: http://www.greenline.dk/Lauritz-Knudsen-FUGA-1/LK-Fuga-Dataudtag-11/LK-Fuga-dataudtag-15M-5603 det vil komme til art se pænere ud :-)

hvis du bruger de lexcom 125 stik som du linker til, skal du ikke bruge en lsa-tang, du klipper bare enderne med en alm tang, når de er monteret..
jeg vil bruge lexcom 125 i begge ender, fordi de er så meget nemmere at montere, istedet for at skulle bruge en Lsa-tang. du kan evt bruge denne til montage af lexcom125 i enden

hvis du engang i mellem er i hobro, vil jeg gerne vise dig hvordan det virker..
eller kan jeg lige se om jeg kan få tid til at tage lidt billeder

ps: greenline er ikke det billigste sted at handle, så de kan findes billigere andre steder

Redigeret af d19s - 22-November-2012 kl. 10:38
Til top
d19s Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér d19s Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-November-2012 kl. 10:42
Til top

Besvar Besvar Side  <1234>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu