recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > PC hardware & software
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering af macbook, brug for viden.
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering af macbook, brug for viden.

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Oktober-2007
Status: Offline
Point: 1462
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering af macbook, brug for viden.
    Sendt: 02-Juli-2014 kl. 16:33
Hej folkens.

Jeg er kommet til et punkt hvor jeg nu har besluttet ikke at købe en ny macbook pro, men derimod opgradere hdd samt batteri.

Jeg kender til https://www.ifixit.com/Device/MacBook_Pro_15%22_Unibody_Mid_2010 og regner med at de kan guide mig igennem processen.

Hvad jeg ikke kender til er hvilket udstyr jeg skal have fat i?

Jeg har tænkt mig at skifte dvd-drevet ud med en ssd harddisk, omkring 120gb samt et nyt batteri.

Hvad skal jeg bruge her udover de 2 ting, og hvor finder jeg det bedste til de billigste penge???

Til sidst så vil jeg også gerne kunne bruge mit dvd drev, og har læst jeg kan gøre det gennem USB, hvor finder jeg noget ala dette http://www.ebay.co.uk/itm/Apple-Macbook-Pro-Unibody-2nd-HDD-caddy-SATA-bay-tray-USB-superdrive-enclosure-/290774353299?pt=US_CD_DVD_Blu_Ray_Drives&hash=item43b3808593 og vil det fungere? Er ikke så meget for at købe på ebay, men hvis folk foreslår det, så må det være sikkert nok.

På forhånd tusind tak for hjælpen :D

Redigeret af friedel - 02-Juli-2014 kl. 16:33
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Februar-2006
Sted: Denmark
Point: 472
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 17:23
Hej
1. Er du sikker på, at det kan betale sig at genbruge DVD-drevet? Et nyt ekstern USB-dreb koster kun 150-200 kr. fra en dansk forhandler.
2. Du kan overveje at sætte mere RAM i maskinen, nu du alligevel har den åbnet.
3. Et batteri kan du sandsynligvis finde billigt på en britisk hjemmeside. De er ikke supergode, men i betragtning af, at det vel kun skal holde et par år, er det en OK løsning.
4. Det er ret let at skille en MBP af efter anvisningerne på ifixit.com. Du skal bare give dig god tid og være omhyggelig med hverken at ridse skærm eller låg.

Og så bare en lille advarsel: Da jeg satte 16 GB RAM og SSD harddisk i min MBP 2011, gik skærmkortet kort efter i smadder. Efter jeg havde skiftet tilbage til de oprindelige dele, gik der et stykke tid, og så gik det over. Måske blev bundkortet for varmt?

vh. ThomasP
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 17:32
OK, nu så jeg lige, USB-adapteren til DVD-drevet var en del af en samlet pakke, hvori holderen til SSD-drevet indgår. Så kan man selvfølgelig lige så godt tage den med :)
Til top
db89 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-December-2008
Sted: Fredericia, DK
Point: 1758
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér db89 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Juli-2014 kl. 22:52
Gå mindst efter 250GB SSD, evt 500GB. Normalt er jeg fortaler for Samsung, men har ikke erfaring med dem sammen med MAC.
Hold jer fra simplyelectronics.net
Til top
keldmik Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 27-Juli-2011
Point: 11
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér keldmik Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 06:16
Prøv at kigge her:
http://www.macsales.com
Du kan købe stumper, se videoer om hvordan du udskifter dem....
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 09:02
Db89: behøver jeg det? Hvis jeg beholder min 320gb i kommer jeg med en 120gb op på 440, så kan jeg jo nøjes med at installere osx og alle programmer på ssd'en og alt musik, billeder, film kan så ligge på den almindelige hdd?

Jeg har en MacBook Pro 15" medio 2010, så hvis nogen vil hjælpe med at finde udstyr til den ville det være super, ved ikke hvad der kan bruges og hvad der ikke kan
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 10:10
- slettet-

Redigeret af ThomasP - 03-Juli-2014 kl. 12:47
Til top
ThomasP Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ThomasP Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 10:14
- slettet -

Redigeret af ThomasP - 03-Juli-2014 kl. 12:47
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 11:59
Sorry, har en macbook 15" mid 2010, 2,4ghz i5 

Har fundet frem til følgende 

Men de har ikke batteri derinde, hvor finder jeg sådan et? 

Redigeret af friedel - 03-Juli-2014 kl. 12:04
Til top
floe Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Marts-2007
Point: 134
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér floe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 12:38
NU har jeg ikke 100% styr på MBP specs indenfor de forskellige refs, men...

Har du tjekket at DVD-drevet er SATA III og ikke kun SATAII? Jeg ville under alle omstændigheder montere SSD på det interface din nuværende disk sidder i, og så smide den langsomme disk i DVD-bayen. Kan dog ikke huske om din Mid 2010 er SATA II på begge interfaces.
JM.Lab Focal Electra 1007 Be
Thorhauge i270
Theta DSPro Prime
Til top
friedel Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér friedel Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Juli-2014 kl. 12:50
Okay, kan jeg godt se en idé i :)

Hvis jeg så skal smide den ind i stedet for dvd'en hvordan gør jeg så lige det? 

Og hvilken ssd disk vil du så anbefale til at sætte i der hvor den gamle hdd sad? :)
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu