recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering - hvilken vej bør jeg gå?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering - hvilken vej bør jeg gå?

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 24-Oktober-2006
Status: Offline
Point: 267
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering - hvilken vej bør jeg gå?
    Sendt: 09-April-2020 kl. 20:32
Hej Recordere brugere :)

Jeg forventer at skifte mit herlige plasma TV fra 2009 ud med OLED indenfor 1-2 år.

Dermed får jeg også adgang til 4k, HDR osv. - som min nuværende receiver (Yamaha RX-V1073) ikke kan håndtere, og derfor er jeg begyndt at undersøge, om og hvordan jeg skal opgradere her, når tiden kommer.

I kan se mit nuværende 5.0 setup i min signatur.

Jeg er fint tilfreds med lyden i film i dag, men når jeg skal høre musik, savner jeg noget dynamik og detalje fra højtalerne, der ellers skulle være ret fornuftige. De lyder noget flade. Jeg bilder mig ind, at min yamaha holder dem tilbage? 

Jeg overvejer derfor følgende muligheder:

1. Gå efter den bedste AV receiver indenfor budgettet (ca. 10k)
2. Købe en billigere AV receiver og kombinere med en brugt 2.0 effekt (gedemarked) eller stereoreceiver.
3. Beholde nuværende receiver, investere i god effekt/stereoreceiver og køre med lyden til receiver via arc eller anden løsning.

Min forstand indenfor de her forskellige løsninger er ikke så stor, så det nemmeste er klart løsning 1. Hvis jeg skal til at kombinere med effekt/forstærker og/eller en mere avanceret lydopsætning, hvad er det så at jeg skal sikre mig, at AV receiveren kan ? Og hvad bør jeg gå efter som effekt/forstærker til fronterne?

Det er ikke så væsentligt for mig at AV receiveren har alle mulige streaming features, da jeg sådan set bare bruger min Shield til alt. Jeg forventer absolut heller ikke at udvide mit højtaler setup, så det er ligegyldigt hvor mange kanaler den supporter. Jeg skal bare have den der understøtter de mest gængse formater, mest mulig kraft og bedst mulig lyd :)

Hvilken vej ville I gå?

Mange spørgsmål Smile

Rigtig god påske!

Redigeret af Hanga - 09-April-2020 kl. 20:48
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073
XTZ 99.36 + Miller & Kreisel K5

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Online
Point: 19452
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 20:57
Et enkelt spørgsmål: Hvad er din musikkilde?

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Point: 12317
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 21:03
Køb min Creek Evolution 100A og brug den sammen med din nuværende AV-receiver.
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 21:07
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Et enkelt spørgsmål: Hvad er din musikkilde?

Klaus

Hej Klaus

Jeg har en del musik filer samlet sammen over mange år... Wav., flac og mp3 (320 kbps)
Derudover Yousee Musik og i en periode også Tidal Hifi, som jeg dog gik fra igen.
Streaming fra Youtube via chromecast (her kan kvaliteten naturligvis svinge en del).
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 21:30
Din Yamaha er ikke en ringe forstærker, Naieras Creek er lækker og har mulighed for at agere effektforstærker for dit surroundanlæg, så du let kan skifte mellem stereo og surround.

Din surroundforstærker har yapo korrektion, den kan godt spille ind.
Men du skal også være opmærksom på kvaliteten af dine lydfiler, din afspiller og ikke mindst rummet du spiller lyden i.

Klaus

Redigeret af KlausDM - 09-April-2020 kl. 21:31
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 21:40
Mange tak for svarene.

Jeg er helt med på lydfilerne har meget at sige. Det er stort set kun når jeg har gæster at jeg bruger højtalerne til musik, ellers er det mine headphones jeg bruger. Her afsløres dårlige filer i særdeleshed. Når jeg afspiller mine lydfiler fra PC, sker det via UPnP fra foobar.

Lad os lege med tanken at det er den løsning jeg går med.

Når jeg streamer film/serier fra Shield - så sender jeg hdmi kablet direkte til TV, og så lyd til AV receiver via arc ? I og med at receiveren er fra før 4k er jeg vel nød til denne løsning?

Dumt spørgsmål... Hvordan sker tilslutningen fra AV receiveren så til effekten?

Yapo-korrektion ? LOL

Redigeret af Hanga - 09-April-2020 kl. 21:44
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 21:46
Har den ikke pre out?

Creek evolution har AV direct på en af indgangene, her slutter du pre out signalet fra din surroundforstærker til.

Klaus
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 22:09
Det ser det ud til at den har.

Så det er bare at smide RCA kabler i pre out front på AV receiveren, og så til "AV Direct" på Creek'en (eller anden lign. effekt) ?

Hvad er dit bud på hvor stor en forbedring det vil være? Ulempen ved at købe brugt er jo at man ikke lige kan låne den med hjem til en lytter inden køb :) Det kan man sikkert aftale med Hifiklubben eller lign.
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 22:26
Surround og den slags kører du igennem receiveren og musikken sender du direkte til Creek'en. Så får du det bedste af begge verdener.

Fordelen ved at købe brugt er at du får en 15.000-kroners integreret forstærker til langt under halv pris

Redigeret af Naiera - 10-April-2020 kl. 04:10
Til top
Hanga Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hanga Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-April-2020 kl. 22:47
Hehe selvfølgelig, det er også mere for at finde ud af, om en effekt gør den forskel jeg går og savner, eller om det er andet det er "galt med".

Ret mig hvis jeg tager fejl, men jeg kan vel ikke spille musik direkte til din Creek uden en afspiller koblet på? Så skal jeg smide RCA kabler direkte fra PC til den? Så jeg er vel nød til at bruge AV receiveren hvis der skal streames som jeg gør nu.
Hjemmebio/anlæg:
Sony 55" A80J
Nvidia Shield TV
Yamaha RX-V1073

Head-audio:
Beyerdynamic DT1990 Pro
S.M.S.L SP200 THX
Khadas Tone Board
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 00:00
Hvordan afspiller du din musik i dag?

Klaus
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-April-2020 kl. 00:04
Der er et hav af måder at få musikken over i den integrerede forstærker.

Redigeret af Naiera - 10-April-2020 kl. 00:42
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu