recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opgradering til 4K
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opgradering til 4K

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 02-Marts-2007
Status: Offline
Point: 4207
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Hans j Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Opgradering til 4K
    Sendt: 26-Oktober-2020 kl. 12:56
Hejsa
Det er efterhånden lang tid siden, jeg har været aktiv herinde, men jeg er så småt begyndt at kigge på 4K.
Jeg kom til at læse en anden tråd vedr. Epson og 4K, hold da op hvor blev jeg forundret.

Siden jeg købte min Epson EH-TW5910, en projektor som jeg valgte ud fra diverse tests jeg kunne finde på nettet, er der jo sket en del.

Jeg troede ellers TW9400 var en ægte 4K projektor, men der blev jeg snydt.
Findes der egentlig en ægte 4K projektor som er til at betale?
Kræves der noget ekstra af lærred for at udnytte 4K?
Samtidig vil jeg gerne sikre mig en ny SR som understøtter 4K HDR, Dolby Atmos osv. nogle gode forslag?
8K er vel alt for tidligt at tænke på, både hvad ang. projektor og SR?

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Oktober-2020 kl. 14:39
til at starte med. man kan få alt for penge. at sige "til at betale" giver os absolut ingen retning.

og ja bare rolig. du kommer ikke i nærheden af 8K. der er først lige kommet grafikkort på markedet der rent faktisk er i stand til at håndtere 8K skærmopløsning og både HDMI og displayport er i forbindelse med dem og ps5/ny xbox fra sidste måned blevet "opgraderet" - så der på sigt (læs 1-2 år) vil være nogen der har råd til at købe 8K udstyr.
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 18:04
Det er med 4K lidt som alt muligt andet, producenter skal opfinde noget der gensælger så du kan  (opgrader)
4K giver god mening til et stort lærred, vil sige over 90", der er dog en lille hage ved 4K formatet da det hænger sammen med WCG og HDR, og der springer kæden af for projektoere da ingen projektor har dynamik til at lave HDR, dv. Du skal komprimere HDR til SDR, og det kan så gøres på mange måder, der er umidelbart ingen standart, oveni i det rod er der så en HDR formatkrig der gør at du har HDR10, HDR10+, HLG, og DV.

Du skal tænke på at når det gælder projektoere har du nogle ret modstridende specs, dvs. Max lys og max kontrast kan umuligt være til stede på samme tid, så går du efter mere lys mister du kontrast/ dynamik.

En Epson TW9400 er en ret lysstærk projektor, så den lyser et pænt stort lærred op, men kontrast har den ikke for meget af. på feks et 100" lærred vil du med fordel kunne opgradere fra en Epson TW9400 til en gammel JVC X3.

Kigger du på JVC nye 4K prohjektoere har du N5- N7 og NX9, de har forskellige lys og kontrastopgivelser, men med det forhold at max lys og kontrast ikke kan være til stede samtidig, og at native panel kontrast ved max lys er nogenlunde det samme på alle modeller, og max lys ikke afviger synderligt, så vinder du feks ikke rigtigt noget ved at købe en NX9 til et 4m bredt lærred, så lidt firkantet kan man sige jo større lærred jo mindre fordel har du af den dyreste JVC NX9, den er derimod bedre på et 110" lærred, som er ca 2,4m bredt, hvor N5 ikke kan lukkes nok ned til at kunne kalibreres til ca 14fl, så fra ca 120" og ned har du brug for N7 og NX9 dobbelt iris.

Hvis jeg var dig ville jeg se mig om efter en billig JVC X500, få den kalibreret ordentligt og glemme 4K markedsføring som aligevel er et andet sted imorgen, og aldrig bliver et format for projektoere.


Redigeret af stridsvognen - 30-Oktober-2020 kl. 14:43
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 18:20
Min JVC X5000 kan lave fake 4K med HDR
Det ser sgu godt ud, klasser bedre end 1080p
Får signal fra en Panasonic UB9000 med HDR Optimizer


Redigeret af jake51 - 29-Oktober-2020 kl. 18:22
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 18:33
Når det kommer til HDR er det en personlig preference, ser godt ud er ikke det samme som rigtigt, jeg vil nok tænke at din SDR kalibrering er langt fra optimal, og at du måske har en preference for et wow in your face billede med massere af lys og oversaturerede farver, det kan du umidelbart også genere med 1080P Panasonic DTM er langt fra optimal, eller korrekt.

Redigeret af stridsvognen - 29-Oktober-2020 kl. 20:54
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6070
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Oktober-2020 kl. 21:18
Nu gider jeg ikke ud i flueknepperi, som tingene har en tendens til herinde Wink
Men stridsvognen, du tager ganske fejl (det er alligevel utroligt, som du kan generalisere): Min JVC er professionelt kalibreret for SDR
I mine øjne ser 4K HDR sgu godt ud med HDR Optimizer fra UB9000
Slut for mit vedkommende


Redigeret af jake51 - 29-Oktober-2020 kl. 22:30
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2020 kl. 00:44
Oprindeligt skrevet af jake51 jake51 skrev:

Nu gider jeg ikke ud i flueknepperi, som tingene har en tendens til herinde Wink
Men stridsvognen, du tager ganske fejl (det er alligevel utroligt, som du kan generalisere): Min JVC er professionelt kalibreret for SDR
I mine øjne ser 4K HDR sgu godt ud med HDR Optimizer fra UB9000
Slut for mit vedkommende

Beklager hvis jeg har generaliseret, jeg er altid åben for nye oplevelser, og sjældent oplevet 2 ens setup, så skulle du have lyst er du velkommen her til en demo, og måske man kunne håbe at du kunne have lyst til at dele dit setup en dag, da det giver 100 gange mere mening end at diskuter disse ting her.
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2020 kl. 13:47
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

der er dog en lille hage ved 4K formatet da det hænger sammen med WCG og HDR, og der springer kæden af for projektoere da ingen projektor har dynamik til at lave HDR

Det er den sædvanlige underkendelse man gerne hører af 4K HDR og dets langt bredere gavn og nytte end peak brightness. Dynamikken og den mulige nuanceringer i et 10 bit signal handler jo om MANGE flere ting end udelukkende peak brightness til ofte forsvindende få specular highlights, når vi f.eks. taler almindelig HDR-film kilder og ikke et eller andet overdrevent kurateret HDR demo hvor nogle elementer skal demonstreres og overdrives til svejseøjne på en QLED skærm. HDR er jo som du komme ind på også bedre Color Gamut. Her kan D-ILA prokeltorer sagtens være med i samme liga som en OLED skærm og til tider lidt til (begge rammer omtrent DCI-P3) HDR signalet formidler også langt bedre shadow detail, langt finere farvenuancer, bedre posterization, alt sammen noget man har stor gavn af på det store lærred.

Så jeg vil godt slå et slag for at 4K HDR kan give ulamindelig god mening på projektorer, selv om projektorer ikke kan levere samme grad af peak brightness. Imellem min N7 (123 tommer lærred) og mit A8 OLED fortrækker jeg direkte at se 4K HDR materiale på N7'eren da jeg ud over det større billede også oplever at projektoren har bedre og mere nuancerede shadow details end mit OLED-TV. OLED vinder på deeper blacks, lidt større skarphed/pixel-perfekt opløsning og specular highlights, mens projektoren vinder på shadow details, bedre nuancer og overall homogenitet. ...Så man kan altså sagtens vinde betydelige fordele fra 4K HDR signaler på projektorer over 1080p SDR signaler langt ud over opløsningen og specular highlights alene.

Særligt hvis man benytter streamingtjenster bliver det væsentligt at have adgang til tjenesternes 4K HDR materiale med en projektor og et stort lærred. For den hårde encoding af 1080p gør både posterization og 1080p signalets potentielle spatiale opløsning værre end det kunne være, så man har betydelig fordel både hvad angår opløsning, shadow details, nuancer, posterization og color gamut ved at udnytte et 4K HDR signal frem for et 1080p signal. Det samme gælder BluRay, gevinsten er grundlæggende den samme som på streamingtjenesterne, bare i lidt mindre udstrækning da 1080p signalet ikke er lige så ringe der.


Redigeret af TBC1 - 30-Oktober-2020 kl. 14:06
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2020 kl. 14:13
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:

der er dog en lille hage ved 4K formatet da det hænger sammen med WCG og HDR, og der springer kæden af for projektoere da ingen projektor har dynamik til at lave HDR

Det er den sædvanlige underkendelse man gerne hører af 4K HDR og dets langt bredere gavn og nytte end peak brightness. Dynamikken og den mulige nuanceringer i et 10 bit signal handler jo om MANGE flere ting end udelukkende peak brightness til ofte forsvindende få specular highlights, når vi f.eks. taler almindelig HDR-film kilder og ikke et eller andet overdrevent kurateret HDR demo hvor nogle elementer skal demonstreres og overdrives til svejseøjne på en QLED skærm. HDR er jo som du komme ind på også bedre Color Gamut. Her kan D-ILA prokeltorer sagtens være med i samme liga som en OLED skærm og til tider lidt til (begge rammer omtrent DCI-P3) HDR signalet formidler også langt bedre shadow detail, langt finere farvenuancer, bedre posterization, alt sammen noget man har stor gavn af på det store lærred.

Så jeg vil godt slå et slag for at 4K HDR kan give ulamindelig god mening på projektorer, selv om projektorer ikke kan levere samme grad af peak brightness. Imellem min N7 (123 tommer lærred) og mit A8 OLED fortrækker jeg direkte at se 4K HDR materiale på N7'eren da jeg ud over det større billede også oplever at projektoren har bedre og mere nuancerede shadow details end mit OLED-TV. OLED vinder på deeper blacks, lidt større skarphed/pixel-perfekt opløsning og specular highlights, mens projektoren vinder på shadow details, bedre nuancer og overall homogenitet. ...Så man kan altså sagtens vinde betydelige fordele fra 4K HDR signaler på projektorer over 1080p SDR signaler langt ud over opløsningen og specular highlights alene.

Særligt hvis man benytter streamingtjenster bliver det væsentligt at have adgang til tjenesternes 4K HDR materiale med en projektor og et stort lærred. For den hårde encoding af 1080p gør både posterization og 1080p signalets potentielle spatiale opløsning værre end det kunne være, så man har betydelig fordel både hvad angår opløsning, shadow details, nuancer, posterization og color gamut ved at udnytte et 4K HDR signal frem for et 1080p signal. Det samme gælder BluRay, gevinsten er grundlæggende den samme som på streamingtjenesterne, bare i lidt mindre udstrækning da 1080p signalet ikke er lige så ringe der.

Når du nævner 10 bit fordelen, hvordan er bit distribueringen så imellem det alm billede material og highlights, altså et 100 nit format vs et 1000 nit format, eller 4000 nit format.

Hvordan er 10 bit en bedre graduering på et format der spænder over et 10-40x større område, men kun en 4 dobling af antal trin.?


Redigeret af stridsvognen - 30-Oktober-2020 kl. 14:14
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
jacobe Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 14-Februar-2006
Sted: Lund, Sverige
Status: Offline
Point: 1858
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jacobe Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2020 kl. 14:22
Oprindeligt skrevet af Hans j Hans j skrev:

Jeg kom til at læse en anden tråd vedr. Epson og 4K, hold da op hvor blev jeg forundret ...

Jeg kan så ikke forestille mig, at du er mindre forundret nu, for når først folk som "Stridsvognen" og "TBC1" begynder, så bliver det hurtigt langhåret Wink 

Vil du høre en noget mindre nørdet forklaring på/holdning til 4K/HDR osv. så er det vel, at 4K er LANGT bedre på "billige" TV end på "billige" projektorer, forstået på den måde, at du får betydeligt mere ud af et 15.000 kroners 4K-TV end en 15.000 kroners såkaldt 4K-projektor. Dermed ikke sagt, at du ikke ville blive imponeret over en billig fake-4K projektor som Epson TW9400 ift. hvad du er vant til. Du er ganske enkelt nødt til at teste selv.

Ang. lærred er det - så vidt jeg kan forstå (og jeg kan da tage fejl!) - et salgsgimmick at markedsføre et lærred som "4K-lærred", da det er et simplelt kvalitetsspørgsmål.

Ang. ny receiver, så er det naturligvis ikke det rigtige forum, men så længe du køber nyt bør du ikke være bekymret, da de alle understøtter de nyeste ting, dog ikke nødvendigvis de kommende ting ...
Jeg ved hvad jeg taler om, jeg har selv læst det på nettet!
Se vores hyggelige hjemmebiograf :)
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér TBC1 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2020 kl. 18:12
Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Når du nævner 10 bit fordelen, hvordan er bit distribueringen så imellem det alm billede material og highlights, altså et 100 nit format vs et 1000 nit format, eller 4000 nit format.

Hvordan er 10 bit en bedre graduering på et format der spænder over et 10-40x større område, men kun en 4 dobling af antal trin.?

Nits varierer MEGET fra titel til titel. Min erfaring er at de fleste serier holder sig til nogle få hundrede, de fleste film til max 1000, mens nogle går til 4000.

De fleste er helt enige om at 4K HDR har de tidligere benævnte fordele over 1080p SDR - Og det modsvarer i praksis fuldstændigt hvad jeg erfarer på både OLED og D-ILA. Der er der stor fordel forbundet med en 4K HDR kilde over en 1080p SDR på de alle de benævnte parametre.

Jeg ved at det er populært at være kritisk indstillet over for HDR, det er jeg også selv i forhold til misbrugen af overdrevne unaturlige implementeringer. Men på den anden side er jeg ikke blind over for alle de fordele det også giver på både OLED og D-ILA.

Et godt eksempel er første gang jeg ville spille et HDR spil på projektoren i stuen. Jeg blev meget skuffet fordi jeg ikke så den forskel jeg var vant til at se i dynamik over SDR. Det viste sig så at det var fordi jeg via HDMI 2.0 var i 8 bit 4:4:4 mode. Da jeg slog om til 10 og 12 bit 4:2:2 (som jeg ikke kunne se forskel på) var det en helt anden snak, med en MEGET mere crisp og dynamisk spiloplevelse, hvor forskellene i dynamik var helt som forventede (som kendt fra HDR film og serier, ja faktisk mere end den gennemsnitlige forskel på SDR og HDR film/seriemateriale)

Jeg har ikke sat mig ind i matematikken, jeg giver slet og ret udsagn om hvad jeg klart og tydeligt ser på både mit TV og min projektor. - og der er jeg ikke et sekund i tvivl om at jeg ser stor fordel af en HDR kilde på de benævnte parametre - Det kan jeg jo tydeligt se med egne øjne, uanset hvad man så metematisk vil mene at kunne påpege. Men PQ kan åbenbart noget den helt umiddelbare matematiske logik ikke fanger, for sagen er som sagen nu engang bare er på displayet.

Og tror du ikke på mig og hvad jeg med egne øjne ser, så kan jeg naturligvis ikke gøre noget ved det, men jeg er nu ikke den eneste der har det sådan med HDR, denne herre taler om de samme fordele ud over de højere nits: https://mixinglight.com/color-grading-tutorials/10-things-about-hdr-grading/

Om den bedre graduering så specifikt skyldes den højere opløsning eller den højere bitrate, eller noget som PQ kan bedre end SDR range, skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg kan bare konstatere at den er bedre end fra 1080p SDR kilder.

 

Redigeret af TBC1 - 30-Oktober-2020 kl. 18:34
PC:7800X3D,RTX4090 GB-Gaming OC,32GB DDR5@6K-CL30,LG CX
Stue:JVC N7,StudioTek 130,Denon AVR4308,Bladelius Ymer,B&W 803D,SVS PB16-Ultra,DMR-UBC80,Shield 2019
Sovevær.:KD-65AF8,HTP-075,ATV4K
Til top
stridsvognen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 01-December-2011
Sted: Østjylland
Status: Offline
Point: 1064
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér stridsvognen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Oktober-2020 kl. 18:25
Oprindeligt skrevet af TBC1 TBC1 skrev:

Oprindeligt skrevet af stridsvognen stridsvognen skrev:


Når du nævner 10 bit fordelen, hvordan er bit distribueringen så imellem det alm billede material og highlights, altså et 100 nit format vs et 1000 nit format, eller 4000 nit format.

Hvordan er 10 bit en bedre graduering på et format der spænder over et 10-40x større område, men kun en 4 dobling af antal trin.?

Nits varierer MEGET fra titel til titel. Min erfaring er at de fleste serier holder sig til nogle få hundrede, de fleste film til max 1000, mens nogle går til 4000.

De fleste er helt enige om at 4K HDR har de tidligere benævnte fordele over 1080p SDR - Og det modsvarer i praksis fuldstændigt hvad jeg erfarer på både OLED og D-ILA. Der er der stor fordel forbundet med en 4K HDR kilde over en 1080p SDR på de alle de benævnte parametre.

Jeg ved at det er populært at være kritisk indstillet over for HDR, det er jeg også selv i forhold til misbrugen af overdrevne unaturlige implementeringer. Men på den anden side er jeg ikke blind over for alle de fordele det også giver på både OLED og D-ILA.

Et godt eksempel er første gang jeg ville spille et HDR spil på projektoren i stuen. Jeg blev meget skuffet fordi jeg ikke så den forskel jeg var vant til at se i dynamik over SDR. Det viste sig så at det var fordi jeg via HDMI 2.0 var i 8 bit 4:4:4 mode. Da jeg slog om til 10 og 12 bit 4:2:2 (som jeg ikke kunne se forskel på) var det en helt anden snak, med en MEGET mere crisp og dynamisk spiloplevelse, hvor forskellene i dynamik var helt som forventede (som kendt fra HDR film og serier, ja faktisk mere end den gennemsnitlige forskel på SDR og HDR film/seriemateriale)

Jeg har ikke sat mig ind i matematikken, jeg giver udsagn om hvad jeg klart og tydeligt ser på både mit TV og min projektor. - og der er jeg ikke et sekund i tvivl om at jeg ser stor fordel af en HDR kilde på de benævnte parametre - Det kan jeg jo tydeligt se med egne øjne, uanset hvad man så metematisk vil mene at kunne påpege. Men PQ kan åbenbart noget den helt umiddelbare matematiske logik ikke fanger, for sagen er som sagen nu engang bare er på displayet.

Og tror du ikke på mig og hvad jeg med egne øjne ser, så kan jeg naturligvis ikke gøre noget ved det, men jeg er nu ikke den eneste der har det sådan med HDR, denne herre taler om de samme fordele ud over de højere nits: https://mixinglight.com/color-grading-tutorials/10-things-about-hdr-grading/

Om den bedre graduering så specifikt skyldes den højere opløsning eller den højere bitrate skal jeg ikke gøre mig klog på, jeg kan bare konstatere at den er bedre end fra 1080p SDR kilder.

 

Havde en lille test her den anden aften med Blade Runner 2045 både 1080P og 4K udgaven via OPPO 203 og JVC N7, og om oppo opscalere eller jeg spillede 4K direkte til projektoeren var der ikke på en eneste scene nogle steder jeg kunne se højere opløsning/ mere information på 4K disken. Hverken bit ell pixel peping med næsen trykket helt op i lærredet.
Generelt kommer det meget and på DTM og så er det preferencer, og dem kan man ikke diskutere, det bedste for dig er det du bedst kan lide slut prut, min tilgang til video er dog lidt anderledes, jeg prøver at forholde mig til standarderne og hvad producenten af materialet har ville vise, og det er sjældent en eller anden wild wild west DTM justeret med hovedet på skrå og det ene øje halvt lukket.

God DTM på projektor er det der ligner alm 1080P SDR mest, medmindre HDR udgaven er mastret til at se markant anderledes ud, men i grove træk er der så ikke noget på 4K disken der ikke kunne mastres på 1080P disken, det er hovedsagligt et spørsmål om farve balance og gamma manipulering.


Redigeret af stridsvognen - 30-Oktober-2020 kl. 18:27
Lumagen Radiance XS+3D/2041|Luxman PD555 Limited edition|SONY VPL-VW270ES|JVC N7|SonyG90|Marquee 9500LC|LG OLED C7|Oppo83/103D/203|Panasonic UB900/420|Xbox One X||Denon DVDA1UD|Denon AVC X6300
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu