Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
Onkelmorfar
Bruger
Oprettet: 17-Maj-2007
Status: Offline
Point: 52
|
Emne: Opgradering til Surround Sendt: 26-Maj-2007 kl. 15:23 |
Hej Alle Min første post her på siden
Så er det vist blevet tid til at skifte min 12 år gamle NAD701 og Snell mk2, NAD t533 dvd stereoløsning ud med noget surround så vil gerne høre jeres mening og forslag.
Har tænkt at bruge mine Snell som bag ht. så er ude efter 2 fronter og 1 center samt en A/V reciver.
Det ska bruges både til film og musik, i en stue på ca. 35m2 og ligge i en prisklasse på 12-15K.
Da jeg bor i Odense har jeg ikke haft mulighed for at gå i TapeConnection og lytte til noget af deres grej, så det meste jeg har kigget på har været fra HFK. Lyttede dog på et par Jamo D-450 i kt radio men de var ikke helt hva jeg forventede
Har lagt mig an på flg.
Dali Ikon 6 Dali Ikon Vokal2 Center -Superfed ht meget præcis og åben (næsten lidt for åben) men uden den helt store tryk på bassen (noget en sub jo kan rette op på)
Dali Suite 2.8 Dali Sutite 0.8 Center -Har ikke hørt på endnu
Dali concept 8 Dali concept center -Den prisbillige løsning. Har heller ikke hørt på endnu
Nad t554 som reciever da jeg er inkarneret NAD mand har overvejet en NAD t553v2 men har efterhånden læst mange skrækhistorier om passiv støj fra denne serie!? Nogle der har erfaringer med dette?
/Onkelmorfar
|
 |
Kandersen
Platin medlem
Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
|
Sendt: 26-Maj-2007 kl. 21:34 |
Jeg er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på min anmeldelse af Gallo Nucleus Micro sættet, som vi har på fælleskøb her på siden. Hvis du kan komme til at lytte til dem, så synes jeg du skal prøve dem. De gør det rigtig godt.
Mht. det du nævner med bas på center højtaleren, så må det være en misforståelse. Centeren skal på ingen som helst måde angive de lave frekvenser. Det skal være en klar full tone enhed (1 eller 2 vejs), og bassen skal enten lægges på front højtalerne (hvis de er til det) eller på subben, som du selv nævner.
|
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
|
Sendt: 26-Maj-2007 kl. 21:58 |
Kandersen skrev:
Jeg er i øjeblikket ved at lægge sidste hånd på min anmeldelse af Gallo Nucleus Micro sættet, som vi har på fælleskøb her på siden. Hvis du kan komme til at lytte til dem, så synes jeg du skal prøve dem. De gør det rigtig godt.
Mht. det du nævner med bas på center højtaleren, så må det være en misforståelse. Centeren skal på ingen som helst måde angive de lave frekvenser. Det skal være en klar full tone enhed (1 eller 2 vejs), og bassen skal enten lægges på front højtalerne (hvis de er til det) eller på subben, som du selv nævner.
|
bas og bas på centerhøjtaleren... der har jeg oplevet især efter jeg skiftede min gamle dali blue C1000 ud med en Dali Helicon C200 at der skete meget rent lydmæssigt.. stadigt til trods for at den gamle dali faktisk var en pæn størrelse centerhøjtaler...
Jeg har i dag biampet min front og derved også min centerhøjtaler og jeg oplever en meget mere fyldig og realistisk lyd ud af centersporet som jo klart er det spor som der kommer meget lyd ud af... så jeg syntes det er vigtigt at hvis man skal have en hvis størrelse fronthøjtalere så kan det godt svare sig at ofre noget på en god centerhøjtaler (det er jo der der kommer mest lyd ud... så det er ikke der man skal spare), og der syntes jeg ikke det er nok at sige at man bare kan sende lyden ned i subben, det er bestemt ingen skade at centeren kan spille godt nedad da mange speakerstemmer og lign. vil lyde meget mere fyldige.
For at svare på spørgsmålet om nad og egenstøj det har jeg tidligere oplevet min tidl. surround receiver var nad, og det var træls.. man var "træt" i ørene og det var uanset om det var alm forstærket signal eller det var forstærket via en effektblok.
Med mit setup i dag med denon surround receiver og nad effektblok er derimod fantastisk.. der er overhovedet ingen egenstøj selv ved meget høj effekt, og det var derfor receiveren som var synderen støjmæssigt.. effektblokken er ingen problemer med egenstøj.
Det er dog mit indtryk at det med egenstøj har været et fokusområde hos nad, og er det ikke løst i de modeller man kan købe nu så burde det være løst i næste modeller.
edit. glemte lige.. jeg har ikke selv hørt ikon højtalerne.. men har fået at vide af en som har at det spiller godt (han har selv helicon højtalerne som jeg osse har) og de ligner jo hinanden meget af opbygning af enheder bånddiskant o.lign og det må man formode slår igennem på lyden i ikon højtalerne, så dem ville jeg da stile efter hvis jeg var dig..ikon 6 og vokal2 (du skal sørge for at holde dig til højtalere med bånddiskant hele vejen rundt hvis først du har dem på fronten.. ellers vil du fortryde det)
Redigeret af rhsin - 26-Maj-2007 kl. 22:08
|
Mvh
René
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 27-Maj-2007 kl. 00:45 |
rhsin skrev:
så det er ikke der man skal spare), og der syntes jeg ikke det er nok at sige at man bare kan sende lyden ned i subben, det er bestemt ingen skade at centeren kan spille godt nedad da mange speakerstemmer og lign. vil lyde meget mere fyldige.
|
Man skal heller ikke bare sende lyden ud i subben. Man skal sende den derud hvor den høre til. Mht. bas lydene, så høre de mest af alt til i front højtalerne eller subben. Det kan godt være du kan fornemme noget mere fylde ved at bruge din center som bas. Men husk på, at rigtige mange surround enheder ikke egner sig overhovedet til bas, og endnu værre, de kan rent faktisk gå i styker, hvis de kommer så langt ned i frekvens. (dvs. hvis de kommer ned mellem 20 - 80hz). Normalt ville en ordentligt receiver sørge for at de rette frekvenser kommer de rette steder hen, (hvis ellers man juster sin receiver korrekt). Når du laver bi-wire tricket med din center og front, så tvinger du frekvenserne over i din center. Er den bygget til det er det fint nok, hvis du synes lyden er bedre sådan.
|
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 27-Maj-2007 kl. 12:19 |
Kandersen skrev:
Man skal heller ikke bare sende lyden ud i subben. Man skal sende den derud hvor den høre til. Mht. bas lydene, så høre de mest af alt til i front højtalerne eller subben. Det kan godt være du kan fornemme noget mere fylde ved at bruge din center som bas. Men husk på, at rigtige mange surround enheder ikke egner sig overhovedet til bas, og endnu værre, de kan rent faktisk gå i styker, hvis de kommer så langt ned i frekvens. (dvs. hvis de kommer ned mellem 20 - 80hz). Normalt ville en ordentligt receiver sørge for at de rette frekvenser kommer de rette steder hen, (hvis ellers man juster sin receiver korrekt). Når du laver bi-wire tricket med din center og front, så tvinger du frekvenserne over i din center. Er den bygget til det er det fint nok, hvis du synes lyden er bedre sådan.
|
Jamen nu er alt jo også relativt mht. bas.. jeg har bare oplevet en langt større fylde omkring mellemtone og lave toner efter jeg skiftede min center ud til en lidt mere potent af slagsen.. og ja det skulle vel også være underligt andet når den nye center er i en hel anden klasse kvalitetsmæssigt end den gamle.. men det bekræfter altså så også at det kan godt betale sig at ofre på centerhøjtaleren.... at tro man bare kan køre lyden over i subben også få den samme oplevelse som med en stor centerhøjtaler er bestemt ikke min erfaring... det er efter min mening hvis man er glad for god lyd og dynamik at snyde sig selv... en sub er god men det betyder ikke at hvis man vil have en god lyd hele vejen rundt skal der være en hvis størrelse kabinet og enheder af en hvis kvalitet for at de ikke drukner i feks fronthøjtalerne... man får simpelthen ikke oplevelsen med hele vejen rundt.
Og jeg ved det fordi jeg byggede mit surround anlæg op over 2 steps.. startede med nogle gamle Cervin vega 15" klodser og nogle dali R1000 & C1000, og erkender det var noget af en kontrast.. men selvom jeg gjorde meget ud af indstilling oplevede jeg aldrig at opnå en helhed hele vejen rundt.
Så købte jeg mine Helicon 800 som front højtalere, og det stod hurtigt klart at centeren slet ikke kunne spille med.. så jeg var nød til at købe min Helicon C200 også fik jeg bundet min front sammen.. men så forsvandt bagkanalen mere eller mindre.. det lød slet ikke som en helhed.. nåmen så købte jeg de modsvarende side og baghøjtalere og skiftede også forstærkeren ud ådan jeg havde nok effekt og arbejde med.... også skal jeg love for der skete noget... jeg syntes bestemt at jeg fik lyden med hele vejen rundt.... men jeg oplevede også at mine enkelte højtalere spillede så meget bedre at subben begyndte og "genere" hvis den spillede med fra feks 80hz.. så jeg kører derfor skillefrekvensen på 40 hz og bruger den mere som dynamikeffekt, og det har faktisk betydet rigtigt meget for selve oplevelsen når man ser film, man er feks ikke så anstrengt i ørerne når man lytter selv med rimelig høj effekt, og der tror jeg det er en kombination jeg slap af med egensttøjen fra Nad surround receiveren og at jeg har nogle højtalere som kan spille godt i et brede frekvensområde sådan at subben kun arbejder når der skal rykkes lidt i sofaen 
Så derfor vil mit råd baseret på mine erfaringer være at bygge et surroundanlæg op (gerne i etaper efter hvad man har råd til, det gjorde jeg selv til at begynde med) men stil efter at finde nogle højtalere som har en hvis størrelse.. men i en serie hvor man ved de har centerhøjtaler samt baghøjtalere af en vis størrelse og kvalitet sådan at især diskant og mellemtoner bliver spillet helt ens.. for man vil kunne høre forskel.. subben behøves ikke at være fra samme serie men det skader ikke.
Hvis man kun er interesseret i surround og ikke stereo vil jeg så anbefale man måske går en serie op kvalitetsmæssigt også køber en bedre kvalitet center & baghøjtaler.. feks i de lidt dyrere serier finder der typisk frontvalg i enten lille mellem og stor.. og istedet for at købe den store køber man måske den lille eller mellem afhængig af budgettet.. så har man altså surrounden i den kvalitet man vil have.. og ønsker man senere hen mere effekt på fronten og ved stereo så er det kun fronten man opgraderer og har derved feks et par gode ekstra højtalere til udestue eller lign.
mht. det du skrive med biwire.. jeg har biampet mine fronthøjtalere samt centerhøjtaleren..dvs et effekt trin trækker bas et andet effektrin trækker diskant for hver enkelt højtaler, og såvidt jeg ved så ændrer det altså ikke noget i den måde som højtaleren håndterer signalet på, andet end det får sit signal og effekt ind adskilt, og det gør de jo uafhængigt fra fronthøjtaleren og centerhøjtaleren og enhederne internt adskilt.
|
Mvh
René
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 27-Maj-2007 kl. 13:03 |
Mht. dit anlæg, så kan jeg godt forstå at du røg ind i problemer med subben eller skulle skrue ned for den. Du har jo fronthøjtalerne til at stort set undværer subben helt. Det vil kun være i de aller nederste frekvenser at den kan blive brug for den. Så det lyder fornuftigt med 40hz.
Jeg misforstod lidt det du skrev med din center. Og du har da ret i, at jo bedre en center er, desto bedre oplever du filmen i sin helhed. Specielt dynamikken (eller den runde lyd) får du med en bedre center. Men det kræver helt klart også at både receiveren og dine fronter er til det, for ellers mener jeg det er ren og skær spild.
Jeg sad lidt og kiggede på din hjemmebiograf, og det er da rigtig flotte enheder du har valgt dig der. Men hvor stort er rummet egentlig. Det ser lidt kompakt ud?
|
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 27-Maj-2007 kl. 13:09 |
Kandersen skrev:
Mht. dit anlæg, så kan jeg godt forstå at du røg ind i problemer med subben eller skulle skrue ned for den. Du har jo fronthøjtalerne til at stort set undværer subben helt. Det vil kun være i de aller nederste frekvenser at den kan blive brug for den. Så det lyder fornuftigt med 40hz.
Jeg misforstod lidt det du skrev med din center. Og du har da ret i, at jo bedre en center er, desto bedre oplever du filmen i sin helhed. Specielt dynamikken (eller den runde lyd) får du med en bedre center. Men det kræver helt klart også at både receiveren og dine fronter er til det, for ellers mener jeg det er ren og skær spild.
Jeg sad lidt og kiggede på din hjemmebiograf, og det er da rigtig flotte enheder du har valgt dig der. Men hvor stort er rummet egentlig. Det ser lidt kompakt ud?
|
jeg oplevede at med en nad surround receiver til omkring 6k kunne man høre forskel... jeg har ikke prøvet med mindre.. og det setup jeg har nu spiller med så overbevisende overskud at det er en sand fornøjelse 
Selve rummet er omkring 30-35m2 så der er egentligt luft nok i rummet, men er enig... kunne godt have tænkt mig mindst 1 meter bredere væg der hvor jeg har min skærm hængene... men det tænkte jeg faktisk ikke på da vi fik bygget huset.. for der var faktisk et byggeforslag hvor væggen var uden dør også muren var bredere... og der prioriterede vi glasdobbeltdøren i midten for det giver så bare så lækkert og lyst miljø... men prisen.. ja den ser du.. tingene står altså lidt tæt omkring anlægget
edit men billederne gavner ikke, det er faktisk ikke så slemt irl. også fordi at fronthøjtalerne har en slank profil fortil så når man sidder i sofaen ser de faktisk ikke så voldsomme ud... vinklerne på billederne gør at det ser voldsommere ud, men kunne stadig godt have ønske mig lidt mere plads til anlæg når nu jeg skal have mig en 60" skærm istedet 
Redigeret af rhsin - 27-Maj-2007 kl. 13:17
|
Mvh
René
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 27-Maj-2007 kl. 15:54 |
Jeg synes stadigvæk at afstanden mellem dine fronthøjtalere er meget kort.. Men okay, jeg er også mest til den brede lyd, så måske er det bare fordi jeg absolut vil have afstand imellem dem
En 60" skærm, så ryger døren 
|
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 27-Maj-2007 kl. 16:50 |
Kandersen skrev:
Jeg synes stadigvæk at afstanden mellem dine fronthøjtalere er meget kort.. Men okay, jeg er også mest til den brede lyd, så måske er det bare fordi jeg absolut vil have afstand imellem dem
En 60" skærm, så ryger døren 
|
Hvis jeg hæver skærmen 5-10cm i forhold til det jeg har så kan der faktisk godt være en 60"... har målt...
Jeg havde faktisk tidligere den ene højtaler stående på den anden side af døren, men så købte jeg et dc/dvd skab i ikea også blev jeg nødt til at flytte den, og på stereo kan jeg godt savne at den står på den anden side, men i surround setup står den faktisk langt bedre hvor den står, de fungerer langt bedre sammen med skærmen... tingende hænger bedre sammen billed/lydmæssigt... hvis de kommer for langt ud i hjørnerne for langt fra billedet kan det godt virke lidt uvirkeligt når feks man ser en går henover skærmen og skridtene så fortsætter tværs gennem stuen.
Så jeg mener klart at vil man optimere sit surroundsetup skal højtalerne ikke for langt væk fra skærmen, og baghøjtalerne skal helst sidde "overfor" fronthøjtalerne... sidehøjtalerne kan godt tåle og sidde lidt mere på tværs af rummet... men igen det bedste er jo de sidder nogenlunde ens i forhold til siddeposition og især skærm. (i biografer er højtalerne jo også placeret sådan at de markerer centeret og hjørnerne af lærredet)
Læste iøvrigt din fine anmeldelse om gallo højtalererne.. du skriver at du sætter forstærkeren på small for at den ikke giver for meget effekt til højtaleren... jeg er ikke 100% sikker men jeg mener faktisk det eneste small funktionen gør er at den sender signalet under den indtastede skillefrekvens til subben, over til subben... effekt og lyd skulle være helt ens.. alt andet vil jeg osse mene vil virke lidt underligt.. men som sagt det kan være jeg taler mod bedrevidende.. sådan har jeg bare altid troet det var 
ps undskyld onkelmorfar at vi nærmest har "overtaget" tråden,,, men noget af debatten tror jeg du har kunnet bruge 
Redigeret af rhsin - 27-Maj-2007 kl. 17:05
|
Mvh
René
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 28-Maj-2007 kl. 13:21 |
rhsin skrev:
Læste iøvrigt din fine anmeldelse om gallo højtalererne.. du skriver at du sætter forstærkeren på small for at den ikke giver for meget effekt til højtaleren... jeg er ikke 100% sikker men jeg mener faktisk det eneste small funktionen gør er at den sender signalet under den indtastede skillefrekvens til subben, over til subben... effekt og lyd skulle være helt ens.. alt andet vil jeg osse mene vil virke lidt underligt.. men som sagt det kan være jeg taler mod bedrevidende.. sådan har jeg bare altid troet det var 
|
Hmm du har helt ret, det har nemlig noget med håndteringen af de lave frekvenser at gøre. Det er ikke specielt godt skrevet. Så det må jeg lige få lavet om.. Tak fordi du gjorde mig opmærksom på det.
Redigeret af Kandersen - 28-Maj-2007 kl. 13:23
|
|
 |
Kandersen
Platin medlem
|
Sendt: 28-Maj-2007 kl. 14:40 |
Har rette i det nu, så det i det mindste giver bedre mening for forståelsen. Er sgu ikke helt klar over præcis hvad jeg har tænkt på da jeg skrev det. Tror jeg var for fokuseret på den fysiske størrelse
|
|
 |
rhsin
Guld medlem
recordere.dk teamet
|
Sendt: 28-Maj-2007 kl. 15:38 |
Kandersen skrev:
Har rette i det nu, så det i det mindste giver bedre mening for forståelsen. Er sgu ikke helt klar over præcis hvad jeg har tænkt på da jeg skrev det. Tror jeg var for fokuseret på den fysiske størrelse  |
Jamen det kan egentligt også være svært at finde hoved og hale i, og det er nok lisså individuelt som der er forstærkermærker hvor meget de piller ved feks signalet til højtaleren når man vælger mellem stor eller lille højtaler i setuppet, og har også fået fortalt af en der skulle vide hvad han snakker om at det også kan variere meget afhængigt af hvilken lydkodning forstærkeren dekoder hvordan den håndterer feks sub signalet i kombination med sine egne indstillinger, og det er nok desværre ikke altid noget man kan finde ud af ved at læse manualen (syntes dog jeg har set det beskrevet et sted i denon manualen en gang)
Der var forskel på min Nad surround receiver og min denon receiver... nad syntes jeg lød lidt mere blød men dynamisk og knap så præcis i kanalseperationen (og havde problemer med egenstøj), hvor denon var mere præcis og trak hjørnerne markant bedre op..mere skarp på en måde... den manglede dog lidt dynamik saft og kraft.. men det har jeg løst med min effektblok fra nad, og der syntes jeg faktisk de supplerer hinanden rigtigt godt og er helt fri for nogen form for egenstøj i dag.
Redigeret af rhsin - 28-Maj-2007 kl. 15:39
|
Mvh
René
|
 |