recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Ophæng af plasma over radiator?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOphæng af plasma over radiator?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
jacobi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Januar-2006
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Emne: Ophæng af plasma over radiator?
    Sendt: 22-April-2007 kl. 10:40

Hej,

Som en kommende førstegangskøber af et plasma TV (Pano PX70) har jeg et hurtigt spørgsmål, som I måske kan hjælpe med ...

Er der noget problem i at hænge skærmen op over en radiator?? (Med en vis afstand - 15-20 cm - til radiatoren selvf, selvom det så kommer lidt højt op ...)
Kan sådan en skærm tage skade af at få lidt grill i vinterhalvåret?

Kabler kommer til at ligge i en skjuler bag radiatoren,så det burde ikke give problemer.

Thanx ...

Til top
beauville Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-December-2006
Sted: Denmark
Point: 552
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2007 kl. 11:31
det lydet temmelig ufedt i mine ører - men om skidtet brænder sammen ved jeg ikke...
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2007 kl. 11:42

Det er IKKE noget der kan anbefales, skærmen udvikler også selv varme, og skal have køling, så det er ikke godt at den "kolde luft" kommer fra en varm radiator. Så drop den ide.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Point: 4378
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2007 kl. 11:52

Jeg har en kammerat der har sit plasma-TV hængende ca. 40 cm over en radiator og det har ikke taget skade indtil nu. Der er selvfølgelig også forskel på 15 og 40 cm og TV'et har jo en hel højttalerdel siddende nederst som så og sige isolerer lidt for varmen opad. Hvis man eksempelvis havde en plade hele vejen hen under TV'et der kunne dirrigere varmen fra radiatoren væk så den ikke slap om bagved TV'et, så burde der ikke blive de store problemer.

Den behøver jo ikke være en ordenlig kolods af en plade - den skal bare forhindre luften fra radiatoren i at svæve direkte op under dit TV. En idé kune være at teste varmeforskellen med et par termometre når radiatoren er tændt - én lige over radiatoren og én på det sted hvor TV'et skal hænge. Du kan herefter forsøge at sætte en tynd forhindring op imellem de to termometre og se om temperaturen falder mærkbart. I denne tid med relativt varmt vejr, skal du nok vælge en kold dag at udføre eksperimentet på - evt. ved nattetid hvor du lufter godt ud i huset først for at få rumtemperaturen ned.

edit: husk også at tage højde for selve TV'et hvis du måler ovenstående. Den vil jo have en for- og en bagside, hvor det jo er luften på bagsiden der skal måles på. Et frit flow af luft vil ikke repræsentere dit setup. TV'et kunne eksempelvis blot simuleres ved at bruge et stykke pap i rette størrelse som er monteret lidt ud fra væggen.

Redigeret af Yakken - 22-April-2007 kl. 11:55
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2007 kl. 12:29
Oprindeligt skrevet af Yakken Yakken skrev:

Jeg har en kammerat der har sit plasma-TV hængende ca. 40 cm over en radiator og det har ikke taget skade indtil nu.

Det har været en usædvanligt varm vinter, det kan nemt have haft indflydelse. Samtidig er der jo forskel på om tv'et tager skade ved direkte at gå i stykker, og bare generelt at blive hurtigere slidt. Det er svært at se nu om den går ned om 5 år i stedet for 10.

Jeg stemmer for at teste med et termometer, men det hjælper jo ikke meget at gøre det når det er 20 grader udenfor. Hvis radiatoren skrues op til dét niveau der er realistisk for en kold vinter, og du lader den blive gennemvarm, så får du en for høj temperatur. Men omvendt kan man jo så sige at hvis man kan gøre dét uden at der bliver mere end 30 grader dér hvor den skal hænge, så burde man være rimeligt safe.

Redigeret af AV Precision - 22-April-2007 kl. 12:33
Til top
jacobi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 30-Januar-2006
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2007 kl. 17:39

Skærmen skal op og hænge med et beslag der kan drejes og vippes, så det er svært at placere forskellige plader under for at begrænse varmen.

Omvendt er der også en del "friluft" bag fx. Vogel's 6325 beslag (min 10 cm.), så det kan vel afhjælpe varmeudviklingen meget?

Men jeg vil da lige prøve at teste lidt med et termometer. Muligheden for at placere det et andet sted er i praksis kun at lade det stå på fod, og det er ikke lige det de unge vil ha' ...

Til top
Philo Beddoe Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet

Oprettet: 25-Februar-2007
Point: 30
Direkte link til dette indlæg Sendt: 22-April-2007 kl. 18:16
Sådan kan man da også gøre

http://www.plasmatvbuyingguide.com/plasmatvreviews/plasmatv- fireplace.html
Right turn, CLyde..