recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opløsning HDTV PAL
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpløsning HDTV PAL

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Vincent Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Emne: Opløsning HDTV PAL
    Sendt: 17-Januar-2005 kl. 11:48

Hej

Jeg er begyndt at overveje indkøb af et PlasmaTV og har i den forbindelse behov for en klokkeklar definition af de opløsninger der kan benyttes til PAL gengivelser af HDTV.  Jeg mener tidligere at have set nogle indlæg der beskriver dette men kan ikke finde dem.

Umiddelbart har jeg selv den opfattelse at den laveste opløsning til HDTV er 1280x720 og den højeste er 1920x1080 men er dette også den optimale opløsning for HDTV PAL? eller hvordan skal det forståes.

NB Jeg ønsker her i tråden ikke foreslag til Plasma skærme men kun forklaringer/Link til de forskellige opløsninger.    

Til top
Asbjørn Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 17-Juli-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 38
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 15:00
Jeg tror du har fat i det rigtige.

Europa har længe "lurepasset" på HDTV, og måske haft en drøm om 1250
linier istedet for 1080 (en ren fordobling af standard definition PAL), men
ifølge en EBU-rapport fra juli ser det ud som om 1080x1920 er formatet
til TV.

http://www.ebu.ch/en/technical/trev/trev_299-ive.pdf?display =EN

Med venlig hilsen
Asbjørn Måstrup Kristensen

Tilføjet:
Jeg fandt den mere officielle anbefaling fra EBU om HDTV-formater:
http://www.ebu.ch/CMSimages/en/tec_text_r112-2004_tcm6
-16462.pdf?display=EN

Redigeret af Asbjørn
Til top
Tape Connection Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem
Avatar

Oprettet: 21-November-2003
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1758
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 17:07

Oprindeligt skrevet af Vincent Vincent skrev:

Umiddelbart har jeg selv den opfattelse at den laveste opløsning til HDTV er 1280x720 og den højeste er 1920x1080 men er dette også den optimale opløsning for HDTV PAL? eller hvordan skal det forståes.

Der er sådan set ikke noget der hedder HDTV PAL. Pal er ét format, HDTV er et andet. HDTV findes så i både 60 og 50 Hz - og dét vi får i Europa bliver 1280x720 i 50 Hz progressive og 1920x1080 i 50 Hz interlace.

Mvh, Otto
www.tapeconnection.dk
Til top
Enfen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 09-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 222
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 17:48
Spørgsmålet er så, hvornår det bliver 'normalt' at se herhjemme :)
Kim
Til top
Vincent Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger
Avatar

Oprettet: 12-December-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 33
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-Januar-2005 kl. 17:55

Hej

Tak for svarene, Grunden til mit spørgsmål var at jeg et andet sted mener at have læst at de fleste Plasmaskærme der sælges i dag rent faktisk er optimeret til NTSC. Når jeg senere (først skal Pioneer 920 i land) skal ud og investerer i en plasmaskærm, så vil jeg sikre mig at de skærme jeg kigger på også kan leverer ægte HDTV.

Som jeg opfatter det skal de altså kunne leverer en af ovennævnte opløsninger.

/Vincent 

Til top
Pioneer freak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2004
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-Februar-2005 kl. 19:04
Oprindeligt skrevet af Vincent Vincent skrev:

Hej

Tak for svarene, Grunden til mit spørgsmål var at jeg et andet sted mener at have læst at de fleste Plasmaskærme der sælges i dag rent faktisk er optimeret til NTSC. 

Du har ret i at mange af de  hdtv kompatible plasmaskærme der er på det europæiskemarked nu er optimeret til NTSC. Mange af dem kan nemlig ikke vise 720P i 50 hz men i stedet i 60 hz. Pioneer er dog en undtagelse.

Til top
ole post Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 22-Januar-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2005 kl. 06:56

hej. er det mine øjne der er noget galt med jeg har set på adskillige plasma/lcd tv og syntes at 852x480 i de fleste tilfælde giver bedre

billede end 1280x768 ved tv / dvd alt efter hvad man ser. man kan jo slet

udnytte det høje antal pixels og kan det skade mere end det gavner.

er der andre der har lagt mærke til det.

    mvh ole post

Ole Hansen
Til top
Techfreak Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 25-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 93
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2005 kl. 07:44
Tja det vil jeg også mene. Jeg tror det er fordi at det er nemmere at fjerne de overskydende liner frem for at interpolere de linier der ikke er der.
mvh

Jørgen Giversen

Meget tilfredse ejer af: TV: Panasonic TX-P46G30Y + 42PX70 + 42PW6. DVR: Panasonic DMR-EH67. DSR: Pioneer VSX-921-K. BDP: Sony PS3. LS: KEF KHT2005.2 RMC: Logitech Harmony 885.
Til top
flemmingkirk Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 22-August-2004
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 80
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2005 kl. 13:22

Plasma-skærm
Langt de fleste plasma-skærme på markedet har en opløsning på 852 x 480 pixel. I praksis betyder, det at skærmene har 480 linier (i højden) med 852 pixel i bredden. Et almindeligt billede efter den europæiske PAL standard har faktisk 576 linier (hvoraf de 525 er synlige). I praksis er det ikke noget problem, for alle plasma-skærme har indbygget en såkaldt Scaler, som forandrer billedet fra 576 til 480 linier. Men når det gøres, mister man faktisk lidt af billedinformationen i TV-udsendelsen eller på DVD-pladen.

High Definition
Definition type. Det betyder, at skærmen har mange flere linier og flere pixel per linie end en almindelig skærm - faktisk hele 1.024 x 1.024. Når du sender et almindeligt PAL videosignal til denne skærm, vil den indbyggede Scaler faktisk opdele billedet i flere linier, end det grundlæggende har.
Hver enkelt pixel i denne skærm er meget mindre end i almindelige skærme. Når du står helt tæt på sådan en skærm, kan du se, at den består af rigtig mange små punkter, og de er meget vanskeligere at se på denne model end på almindelige skærme. Det betyder i praksis, at billederne vises i form af et større antal mindre pixel.

Kilde www.hifiklubben.com/dk

Flemming Kirk
Til top
Splinten Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 27-April-2004
Sted: Lolland
Status: Offline
Point: 901
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2005 kl. 14:04

Se eventuelt http://www.hdtvforum.org/en/hdtv_facts/basics.html for en uddybende forklaring omkring HDTV.

Opløsningen skal for i øvrigt være minimum 1280*720 for at kunne kaldes HDTV. 1024*1024 er altså ikke HDTV-opløsning, da der mangler minimum 256 punkter på den ene led.

/Splinten

Til top
Pioneer freak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2004
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2005 kl. 00:02
Oprindeligt skrevet af Splinten Splinten skrev:

Se eventuelt http://www.hdtvforum.org/en/hdtv_facts/basics.html for en uddybende forklaring omkring HDTV.

Opløsningen skal for i øvrigt være minimum 1280*720 for at kunne kaldes HDTV. 1024*1024 er altså ikke HDTV-opløsning, da der mangler minimum 256 punkter på den ene led.

/Splinten

Du har ret 1024 * 1024 er ikke hdtvopløsning da de sidste er interlanced og altså skal deles med 2 = 512.  Sådan en skærm kan altså ikke klare 1280*720P :(

En 1024*768 ER hdtvKompatible da den har over de 720 linier



Redigeret af Pioneer freak
Til top
Pioneer freak Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger


Oprettet: 29-December-2004
Status: Offline
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Februar-2005 kl. 00:04
Oprindeligt skrevet af ole post ole post skrev:

hej. er det mine øjne der er noget galt med jeg har set på adskillige plasma/lcd tv og syntes at 852x480 i de fleste tilfælde giver bedre

billede end 1280x768 ved tv / dvd alt efter hvad man ser. man kan jo slet

udnytte det høje antal pixels og kan det skade mere end det gavner.

er der andre der har lagt mærke til det.

    mvh ole post

 

Hm jeg giver dig ikke ret. Prøv feks at se en hdtvkompatible skærm forbundet med hdmi/dvi dvdafspiller så tror jeg nok du forandre mening :)

Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu