recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Oppo BDP-103D - Darbee
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Oppo BDP-103D - Darbee

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Rasmus Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Oprettet: 23-Januar-2010
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 4704
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:04
Jeg tillader mig lige at kopiere min kommentar fra artiklen på forsiden ind her:

"Darbee øger dybde, skarphed og realisme i video-signaler"

Med andre ord: OPPO har erkendt, at high-end Blu-ray-afspillere er kejserens nye klæder og derfor prøver de kunstigt at "forbedre billedet". Det er jo herligt, at både vores afspillere nu "forbedrer" billedet og vores tv derefter "forbedrer" endnu mere. Det må blive godt...

Den billedbehandling de laver er simpelthen uhyggelig simpel. Det er bare nogle algoritmer, som lægger lidt støj i billedet langs kanterne (og det er ikke gavnligt for videokvalitet). Jeg har lavet dette billede på cirka 5 sekunder. Og ja, I er velkomne til at svare på spørgsmålet i billedet :-)

http://www.flatpanels.dk/billeder/oppodarbee.jpg

Apropos. Jeg køber ikke argumentet om, at folk køber en high-end Blu-ray-afspiller for at få mere ud af deres DVD-samling. Hvis det er formålet, hvorfor så overhovedet købe en Blu-ray-afspiller? Det er da en hån imod sig selv at købe high-end udstyr og så fodre det med DVD-materiale :-)

Så kan OPPO vist godt streges fra listen. Råd: Køb en PlayStation 3 for lige over 1000 kroner. Så får du, ironisk nok, en bedre Blu-ray-afspiller uden grim billedbehandling, og samtidig en maskine der kan langt, langt mere end bare at afspille Blu-ray. Så har du sparet knap 5000 kroner, som du jo så passende kan investere i Blu-ray-film. God fornøjelse.

Redigeret af Rasmus Larsen - 30-September-2013 kl. 10:04
Til top
submaniac Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-Oktober-2007
Sted: Denmark
Point: 471
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:25
De af jer der afviser Darbee, har i overhovedet set det i aktion?
Både Oppo og Lumagen anvender det nu. Det fortæller mig mere om Darbees positive sider, end uvidende kritikere i denne tråd.

Redigeret af submaniac - 30-September-2013 kl. 10:26
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:33

De handler jo ikke om hvorvidt Darbee er bedre eller dårligere end andre billedbehandlingssystemer derude. Det handler om at "billedforbedring" i denne form ikke hører til i Blu-ray-afspillere eller i tv i nogen form overhovedet.

Men du er da velkommen til at oplyse alle os "uvidende" kritikere, som sidder med dette hver dag. Hvis du kan komme med en mere tåkrummende forklaring end Darbee selv gør, så giver jeg et stykke kage.

Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:34
Oprindeligt skrevet af Rasmus Larsen Rasmus Larsen skrev:

De handler jo ikke om hvorvidt Darbee er bedre eller dårligere end andre billedbehandlingssystemer derude. Det handler om at "billedforbedring" i denne form ikke hører til i Blu-ray-afspillere eller i tv i nogen form overhovedet.

Men du er da velkommen til at oplyse alle os "uvidende" kritikere, som sidder med dette hver dag. Hvis du kan komme med en mere tåkrummende forklaring end Darbee selv gør, så giver jeg et stykke kage.

Har du set Darbee i aktion?
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:37
Du misser pointen. Der skal ikke ske billedbehandlig af denne form. Det er ikke en forbedring... Det er en ændring af billedet i stil med, at man sætter et tv til en farvetemperatur på 10000 Kelvin.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:40

Du misser pointen. Der skal ikke ske billedbehandlig af denne form. Det er ikke en forbedring... Det er en ændring af billedet i stil med, at man sætter et tv til en farvetemperatur på 10000 Kelvin.

Så du har altså ikke set den ? og uden at vide noget som helst om det, afviser du det. Lol.

Lumagen og Oppo har set det, og nu bruger de det:)

Måske skulle du give det en chance og ikke være så negativ til noget du end ikke har set!
Til top
Jonas_h Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Marts-2011
Point: 4468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Jonas_h Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:41

Dine krumspring udenom det egentlige spørgsmål bekræfter at du ikke har set Darbee i aktion. Dvs. du udelukker en eventuel forbedring af billedet uden at have set det, men kun på baggrund af at du ikke synes der skal ske billedbehandling af denne form?
Til top
Guld medlem
Guld medlem
FlatpanelsDK

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rasmus Larsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:44
Jo jeg har set det. Inklusiv 100 andre. Hvis du spørg Sony, så har de det bedste billedsystem. Hvis du spørg Samsung, så har de det bedste. Hvis du spørg LG osv. De viser det også alle gerne frem til dig. På de fleste messer og præsentationer ser jeg endda side-om-side sammenligninger, der som regel fremhæver det producenten gerne vil have fremhævet. Jeg har masser af billeder af det, og jeg har formentlig flere indtryk af det end både OPPO og Lumagen, der sælger produkter i high-end-klassen, der performer som produkter i low-end klassen (ikke at det er dårlige, men bare at der ikke er forskel).

Der er ingen magi i at tilføje lidt kunstig skarphed i billedet. Hvis du ikke forstår konceptet i at forbedre et digitalt billede, så synes jeg du skal læse op på emnet. Som sagt handler det ikke om, hvorvidt Darbee er bedre eller værre end de andre. Hele konceptet er et marketingscam. Hvis du ikke har gennemskuet det endnu, så håber jeg da ikke du brænder 6000 af på lortet. Tilsvarende systemer ligger allerede i tv-skærme fra nærmest alle producenter, og folk med respekt for billedkvalitet slår det fra som det første.

Prøv at kig på mit billede ovenfor? Vil du betale for det?
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:51
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

De af jer der afviser Darbee, har i overhovedet set det i aktion?
Både Oppo og Lumagen anvender det nu. Det fortæller mig mere om Darbees positive sider, end uvidende kritikere i denne tråd.

Jeg har set det, jeg forhandler Lumagen og Oppo, og jeg mener stadig - som jeg altid har ment - at den slags processering skal slås fra. Mht. om det gør Lumagen og Oppo useriøse at de tilbyder det, så vil jeg gerne lige påpege at begge firmaer hele tiden har haft kunstig sharpness, noise reduction og andre former for billedprocessering som er i modstrid med korrekt gengivelse. At de har skiftet leverandør af algoritme til én som de kunder der gerne VIL have kunstig sharpness, ændrer ikke noget på dén ting. Grunden til at de producenter bliver betragtet som seriøse, er at de KAN levere korrekt gengivelse hvis det er dét man vil, ikke fordi de tvinger én til det, og at de anerkender at de der med djævlens vold og magt vil efterbehandle billedet kan vælge at gøre det, med så gode algoritmer som muligt.

Helt generelt, så mener jeg sagtens man kan forholde sig til hvorvidt kunstig processering er godt eller skidt, uden at have set den enkelte processeringsteknologi. Det er sådan set lige meget. Essenssen er at en processering som dén Darbee laver, den kan filmproducenterne så let som ingenting lægge på filmen i studiet, inden de sender filmen på gaden. Hvis filmproducenten mente den form for forbedring var en fordel, så ville de bruge den dér. Og det GØR de faktisk netop også ofte, hvilket er noget der skaber heftig debat omkring kvaliteten af de enkelte udgivelser.

Det springende punkt er om man som beskuer ønsker at se dét resultat producenten har lagt frem, eller om man selv vil pille som man har lyst til. Det synes jeg sådan set man selv skal bestemme, jeg mener så bare at man skal være ærlig omkring at det er dét man gør, og lade være med at bilde sig selv ind at den form for processering ikke er en afvigelse fra konceptet i korrekt billedgengivelse. Hvilket er dét jeg har indtryk af at mange Darbee fans gør.
Til top
Super bruger
Super bruger

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér submaniac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:52

Jo jeg har set det. Inklusiv 100 andre. Hvis du spørg Sony, så har de det bedste billedsystem. Hvis du spørg Samsung, så har de det bedste. Hvis du spørg LG osv. De viser det også alle gerne frem til dig. På de fleste messer og præsentationer ser jeg endda side-om-side sammenligninger, der som regel fremhæver det producenten gerne vil have fremhævet. Jeg har masser af billeder af det, og jeg har formentlig flere indtryk af det end både OPPO og Lumagen, der sælger produkter i high-end-klassen, der performer som produkter i low-end klassen (ikke at det er dårlige, men bare at der ikke er forskel).

Der er ingen magi i at tilføje lidt kunstig skarphed i billedet. Hvis du ikke forstår konceptet i at forbedre et digitalt billede, så synes jeg du skal læse op på emnet. Som sagt handler det ikke om, hvorvidt Darbee er bedre eller værre end de andre. Hele konceptet er et marketingscam. Hvis du ikke har gennemskuet det endnu, så håber jeg da ikke du brænder 6000 af på lortet. Tilsvarende systemer ligger allerede i tv-skærme fra nærmest alle producenter, og folk med respekt for billedkvalitet slår det fra som det første.

Prøv at kig på mit billede ovenfor? Vil du betale for det?

Måske skulle du selv læse op på emnet hvis du sammenligner Darbee med samsung og LG.

Dig og 100 andre? du presser din personlige mening ned over folk på en meget negativ måde, det klæder ingen.

Oppo og Lumagen har jo ikke valgt Samungs eller LG's løsning, de har valgt Darbee:) Det er nok fordi, foruden dig og 100 andre, så kan alle andre, der rent faktisk har set det, godt lide det:)
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Bruger udmeldt 43 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:52
Når hele billedet bliver skarpt i alle niveau'er, mistes der dybde i billedet. Billedet er skarpt og livløst.
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Otto J Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-September-2013 kl. 10:52
Oprindeligt skrevet af submaniac submaniac skrev:

Lumagen og Oppo har set det, og nu bruger de det:)

Lumagen og Oppo "bruger" som sagt også noise reduction og edge enhancement. Det er et virkeligt dårligt argument.
Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu