|
Oppo BDP-103D - Darbee |
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Forfatter | |||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
||
Blu-ray er nærmest i alle tilfælde 1080p og det håndterer de billigere Blu-ray-afspillere, inklusiv PS3, lige så godt som en OPPO (såfremt de holder sig til standarden). 1080i er helt rigtigt en lidt anden størrelse, men nu tjekkede jeg lige op på, hvor mange film der rent faktisk er udgivet i det obskure format. Det er så vidt jeg kan se under 100 af alle udgivelser i verden, primært koncerter, og i en del tilfælde lokale versioner af en tv-udsendelse, der også findes i andre versioner.
Sjovt du lige kommer ind på det. Jeg har for nylig siddet og sammenlignet en professionel monitor til over 40.000 med en konsummonitor i 5000-6000 prisklassen. Efterhånden så kommer konsumskærme meget, meget tæt på og er indenfor 90-95 % på alle parametre. Det er jo ikke en anden panelteknologi der bruges i de professionelle skærme, blot et bedre kalibreret panel, udvalgt fra den bedste batch på produktionslinjen, som så kan indstilles fleksibelt i forhold til de mange forskellige versioner af en produktion man gerne vil lave i filmstudiet. Den primære forskel på professionelle skærme til videoproduktion i studier og de semi-prof på konsummarkedet er, at de prof. er finkalibreret til en store mængde forskellige farverum, herunder dem som bruges i DCI, Rec.709 og senest Rec.2020. Og så kan visse af OLED-versionerne f.eks. også finjusteres hvad angår frekvensen, som kan gå både højere og lavere end hvad film i dag udgives som. Det er bare nærmest 100 % irrelevant, fordi vi som forbrugere nærmest ikke kan få fat i en filmudgivelse i andet end rec.709 gamut (eller dårligere) og 24p, og indenfor det felt, så er konsummodellerne meget tæt på. Jeg synes ikke rigtig det argument har noget med Darbee at gøre. Hvis du mener, at Darbee gør, at en konsumskærm kommer tættere på en professionel monitor, som studierne bruger, så er det ikke korrekt.
Og det var der debatten startede, så lad den ikke slutte der igen, Henrik Redigeret af Rasmus Larsen - 04-Oktober-2013 kl. 09:20 |
|||
TV-databasen - Sammenlign TV - Flatpanels
|
|||
![]() |
|||
p.las ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-November-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4156 |
||
Læst imellem linierne - skulle darbeen kunne kompensere lidt ved den manglende skarphed som jvc/Sony mangler i forhold til eks dlp? Altså den oplevede skarphed
|
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
||
Det er derfor jeg valgte at købe en Sony projektor. Har altid foretrukket et billede fra en DLP, men pga Sony's reality creation (meget lig med Darbee), synes jeg at jeg får præcis den fornemmelse jeg kender fra DLP. Jeg ser det derfor mere som et værktøj til at overkomme de teknologiske begrænsninger min valgte projektor har, og derved komme nærmere det billede filmmixeren skabte. Derfor synes jeg det er noget vås at råbe ud, at Darbee er noget møg - især når man ikke selv har prøvet det. Hvis det ikke havde været for den teknologi, ville jeg skulle have valgt mellem skarphed vs. sortniveau da jeg købte projektor. Nu synes jeg, at jeg har fået begge.
|
|||
![]() |
|||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12409 |
||
Men rent faktisk har du fået et mindre korrekt billede. Faktum.
|
|||
![]() |
|||
Jonas_h ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 11-Marts-2011 Status: Offline Point: 4468 |
||
Men er billedet ikke også mindre korrekt ift. filmixerens når man ser det på en teknologi der slører billedet? Jeg ved godt at det selvfølgelig ikke er "korrekt" og "true to source" at gå ind og lave elektronisk korrigering, men forstår ikke hvorfor folk går så meget amok over det hvis det rent faktisk for mange giver et bedre billede i sidste ende?
|
|||
![]() |
|||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
||
Fordi man tilsætter smagsforstærker til skummetmælks is og kalder det fløde is. Darbee er en "smagsforstærker"
|
|||
![]() |
|||
Rasmus Larsen ![]() Guld medlem ![]() ![]() FlatpanelsDK Oprettet: 23-Januar-2010 Sted: Danmark Status: Offline Point: 4704 |
||
For mit eget vedkommende kan jeg blot sige, at jeg ikke synes det er et bedre billede. Men hvilket kompromis (f.eks. skarphed vs. sort) er der naturligvis ikke en endelig sandhed omkring, og det er smagssag, hvilket kompromis man finder bedst her. Problemet ligger i, at man skal løse disse problemer på teknikniveau (højere opløsning, større farverum osv. eller sågar bedre formatsstandarder). Så giv det 1år (måske 2-3 år) og så er det løst i selve teknologien. Hvis vi begynder at bevæge os ned af den sti, som Darbee lige nu lægger ud for Blu-ray-afspillere, så vil de næste år lige skrue lidt mere, året efter lidt mere osv. Det er den samme onde spiral tv-producenterne er kommet ind i, og som Philips i stor stil startede med deres Pixels Plus / Perfect systemer. I butikkerne, på de demonstrationer der er skabt til at fremhæve det gode ved en specifik videoscene, er det svært at konkurrere med en kunstig smooth demonstration af f.eks. en panorering, når alt indhold i dag har naturlig hak i panoreringerne. Så vil Philips altid vinde i butikken, hvor salget sker, selvom det ser forfærdeligt ud, når man så kommer hjem i stuen. Philips skal selvfølgelig ikke have al skylden, for siden hen har andre optrappet det. Hvorfor tror du Pioneer endte med at blive den bedste tv-producent og lave et tv der først er matchet her i 2013? Fordi de gik ud af den rigtige sti imens de fleste andre forfulgte en falsk vision. En kortsigtet løsning, som ledte til en ond spiral. Pioneer søgte at løse alle deres problemer på teknikniveau, ikke med kunstige systemer lagt øverst for at dække for de egentlige fejl. Det samme vil ske med afspillere, hvilket vi så ser første fase på nu. Og det skal stoppes i opløbet, ikke om 3 år. Systemer som disse er levn fra den analoge alder. De skal altså ikke tages med ind i den digitale.
Redigeret af Rasmus Larsen - 04-Oktober-2013 kl. 13:46 |
|||
|
|||
![]() |
|||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12409 |
||
Teknologien slører ikke billedet; den er bare ikke så skarp som f.eks. DLP. At du smører en omgang Darbee-sovs ud over billedet gør det faktuelt set heller ikke skarpere, uanset hvordan det kan fornemmes. ![]() ![]() |
|||
![]() |
|||
||
Godt billede = korrekt billede. Når du tilføjer Darblur kommer du længere væk fra det korrekte, og dermed bliver billedet dårligere. |
|||
![]() |
|||
||
Altså, vi taler om at et billede skulle være SLØRET bare fordi det ikke er helt så skarpt som på andre teknologier. Hvad f*nden er det for noget bavl?! ![]() Hvis nogen kommer forbi her, ser mit prægtige setup vise en knivskarp Blu-ray, og kalder det SLØRET, så kan de sgu gå hjem, eller få et par på hatten! ![]() Der skal jo altid indgås kompromiser i en hjemmebiograf, men jeg kan altså ikke få øje på, at min skarphed skulle være et af dem. |
|||
![]() |
|||
||
Systemer som Darbee er lidt ligesom symptombehandling ved sygdom. Man kan finde en midlertidig, her-og-nu-løsning på problemet og så lever man måske et par år endnu, eller man kan gå tilbage til roden af problemet og arbejde på at løse den og leve et godt liv i årtier.
Disse systemer har allerede spredt sig som en virus indenfor tv-verdenen og nu står man man med et så stort og uløseligt problem, at der ikke rigtig er nogen vej tilbage. Lidt kynisk må man sige, at de nuværende spillere må dø og nye må komme til for at få løst problemet (selv Panasonic er ved at falde i fælden med deres LCD-satsning). Der skal et paradigmeskift til.
|
|||
|
|||
![]() |
|||
||
Naiera: Så længe du er så ensporet og ikke kan se ud over dine egne præferencer, så nytter det ikke at debatere med dig. Jeg har ved alle JVC demoer jeg har fået, savnet noget af den skarphed jeg har set på DLP billeder. Den holdning vil jeg nok også have hvis jeg så dit prægtige setup selvom DU synes at det er rigeligt skarpt hos.
|
|||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 4567> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |