recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Blu-ray afspillere
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - OPPO med bedre stereo?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOPPO med bedre stereo?

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 22-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 702
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 13:55
Oprindeligt skrevet af Jonas Bojer Jonas Bojer skrev:

Oprindeligt skrevet af FNørd FNørd skrev:

Helt sikkert. Kildekritik. Her var bare et eksempel på en kilde som jeg tillader mig at "kritisere".

Hej

Blot fordi min holdning er at hvis noget til 5000kr ikke lyder ordentligt kan man lige så godt købe noget til 1600kr som ikke lyder ordentligt, behøver det jo ikke være kritikWink

Dette skal altså ikke ses som kritik men jeg er så underlig at jeg har det svært ved at købe noget til 5000kr der ikke er godt nok, derimod men ikke spor svært ved at give 80.000kr for en ny forforstærker fordi jeg er tilfreds med lyden.

Jeg undre min bare over at man for 2000-5000kr kan få maskiner der levere et godt billede og jeg endnu ikke har hørt en DVD/bluray maskine der kan levere et nogenlunde lyd? Nu handler denne her trån om OPPO med bedre stereo og der findes nogle tosser som mig der mener at stereo er vigtigere end surround.

Jeg ligestiller lidt surround med 3D billede. Både ved surround og 3D billede får man totalt set et uskarbt, ude af focus og udynamisk billede/lyd i forhold til hvad et toptrimmet 2D billede eller toptrimmet Stereo kan præstere.

Så er regne stykket LET skal jeg bruge 100.000kr bliver det på stereoen da en surround skal fordeles ud på 6-8 kanaler i forhold til 2 i stereo og så bliver der altså mere kvalitet per kanal i stereo.

Hilsen Jonas Bojer 

Du har helt lov til at have din mening.
Men du fremsætter i et indlæg på en sætning, at noget evt. er defekt!
Produkter forskellige steder på priskurven performer forskelligt og det gør de også samme sted (på priskurven).
Jeg mener ikke at din sammenligning 2D/3D - stereo/surround holder.
Årsagen er at de fleste film er lavet i 2D og der samtidig er mixed surround sound - typisk 5.1.
Hvis filmene var lavet 2D med stereo-lyd only, så er det en anden sag.
Instruktøren har taget stilling til hvordan lyden skal være.
Dit behov svarer så ikke til det instruktøren har tænkt sig skulle bruges på lydsiden.
Synes det svarer til at finde en projektor der kan fjerne farverne og lave et godt sort/hvid billede ud af farvebilledet. Og det MÅ MAN GODT, bare man husker at gøre opmærksom på MEGET specielle forhold.
Du har helt lov til at have din holdning og dit behov.
Synes bare at når du anvender vendinger som "defekt" og "ikke noget at skrive hjem om", så burde det være "I FORHOLD TIL HVAD".
Personligt kan jeg jo være ligeglad, jeg bruger ikke dine indlæg som en anbefaling eller det modsatte; men hvis de får lov at stå uimodsagte, så kan det godt se ud som om der er nogle problemer - der KUN er gældende for enkeltpersoner; men egentligt ikke er et issue for en bredere masse.

Med venlig hilsen - FNørd

Redigeret af FNørd - 08-Februar-2011 kl. 13:58
Til top
Jonas Bojer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-April-2008
Sted: Århus C
Point: 806
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 14:07

Helt sikkert. Kildekritik. Her var bare et eksempel på en kilde som jeg tillader mig at "kritisere".

Hej

Blot fordi min holdning er at hvis noget til 5000kr ikke lyder ordentligt kan man lige så godt købe noget til 1600kr som ikke lyder ordentligt, behøver det jo ikke være kritikWink

Dette skal altså ikke ses som kritik men jeg er så underlig at jeg har det svært ved at købe noget til 5000kr der ikke er godt nok, derimod men ikke spor svært ved at give 80.000kr for en ny forforstærker fordi jeg er tilfreds med lyden.

Jeg undre min bare over at man for 2000-5000kr kan få maskiner der levere et godt billede og jeg endnu ikke har hørt en DVD/bluray maskine der kan levere et nogenlunde lyd? Nu handler denne her trån om OPPO med bedre stereo og der findes nogle tosser som mig der mener at stereo er vigtigere end surround.

Jeg ligestiller lidt surround med 3D billede. Både ved surround og 3D billede får man totalt set et uskarbt, ude af focus og udynamisk billede/lyd i forhold til hvad et toptrimmet 2D billede eller toptrimmet Stereo kan præstere.

Så er regne stykket LET skal jeg bruge 100.000kr bliver det på stereoen da en surround skal fordeles ud på 6-8 kanaler i forhold til 2 i stereo og så bliver der altså mere kvalitet per kanal i stereo.

Hilsen Jonas Bojer 

Du har helt lov til at have din mening.
Men du fremsætter i et indlæg på en sætning, at noget evt. er defekt!
Produkter forskellige steder på priskurven performer forskelligt og det gør de også samme sted (på priskurven).
Jeg mener ikke at din sammenligning 2D/3D - stereo/surround holder.
Årsagen er at de fleste film er lavet i 2D og der samtidig er mixed surround sound - typisk 5.1.
Hvis filmene var lavet 2D med stereo-lyd only, så er det en anden sag.
Instruktøren har taget stilling til hvordan lyden skal være.
Dit behov svarer så ikke til det instruktøren har tænkt sig skulle bruges på lydsiden.
Synes det svarer til at finde en projektor der kan fjerne farverne og lave et godt sort/hvid billede ud af farvebilledet. Og det MÅ MAN GODT, bare man husker at gøre opmærksom på MEGET specielle forhold.
Du har helt lov til at have din holdning og dit behov.
Synes bare at når du anvender vendinger som "defekt" og "ikke noget at skrive hjem om", så burde det være "I FORHOLD TIL HVAD".
Personligt kan jeg jo være ligeglad, jeg bruger ikke dine indlæg som en anbefaling eller det modsatte; men hvis de får lov at stå uimodsagte, så kan det godt se ud som om der er nogle problemer - der KUN er gældende for enkeltpersoner; men egentligt ikke er et issue for en bredere masse.

Med venlig hilsen - FNørd

Defekt er et perfekt ord. Jeg har talt med Joe Kane ved 2 lejligheder og hvis en BLU-ray laver et kun nogenlunde billede altså ikke godt nok så siger han den er defekt.

5.1 lyd kan være fint det er bare så frygteligt dyrt koster 2,5 gange prisen. Jeg vægter bare højt at alle grundkvaliteterne skal være iorden inden man spræder højtalere rundt i rummet. Det er jo den laveste fællesnævners magt og jeg har hørt mange konge-setups hvor en lille center og bagkanalerne kvækker det gennemsnitlige lydniveau ned.

Så ja jeg vælger 2 kanaler istedet for 5 kvækkende. 2 kanaler der fungere giver mere nærdværd i stemmerne, man kan lettere føle med skuespilleren en 5 ligegyldige kanaler. Det er lidt ligesom med pladespilleren der nægter at dø netop fordi den kan noget.

Hilsen Jonas Bojer
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 14:13
Du foretrækker stereo - det har jeg forstået.
Men at konkludere at fordi et produkt, der er designet til surround ikke lyder som du synes det skal i stereo, er vel ikke det samme som defekt.
Stereo-delen på bd-afspillere er nok mest lavet til at høre en cd på.
Nedskalering af lyden til stereo, mener jeg må være en opgave for en surround-processor.
Hvis du bitstreamer et bd-signal ind i en god surround-processor, som er sat op med 2 højttalere, så tror jeg du er i nærheden af det.
Til stereo kan du jo gøre ligeså, tage et digitalt signal og køre det igennem en dac af eget valg, ikke nødvendigvis i samme maskine som bd og eller sr, så kan du få det som du vil.
MEN - det har ikke noget som helst at gøre med om et andet apparat er defekt eller ej.
Til top
Ghump Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-August-2010
Point: 92
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 14:30

Defekt er et perfekt ord. Jeg har talt med Joe Kane ved 2 lejligheder og hvis en BLU-ray laver et kun nogenlunde billede altså ikke godt nok så siger han den er defekt.
Om noget er defekt eller ej må da i den grad komme an på forventningerne, og på hvad der er lovet. Hvis du forventer at enhver afspiller til 5.000 performer lige så godt som den til 80.000, så.... Dead

Ellers kan vi lige så godt hævde at alting pr definition er defekt, for vi ved jo der kommer noget der er bedre til næste år...
Til top
Otto J Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Branchemedlem

Oprettet: 04-Marts-2007
Point: 11218
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 14:50

Mht. Joe Kane's (og Jonas') definition af "defekt", så er den ganske rigtigt lidt anderledes end dét andre normalt kalder "defekt". Joe kalder ting "defekte", hvis de ikke leverer billedet i henhold til de gængse standarder. Jeg bruger normalt ikke helt så drastisk en betegnelse, men dybest set er jeg enig i at man bør forvente at et givent produkt lever op til de standarder som loves. Eksempelvis, hvis et produkt lover "HD" billede, så skal det levere HD billede i henhold til de gældende standarder - og dét gælder mere end bare opløsningen.

Dér hvor jeg så ikke er helt enig med Jonas i brugen, er at han kalder det "defekt", hvis det ud fra hans egen subjektive evaluering ikke er godt nok. Det gør Joe ikke, han kalder det "defekt" hvis der er en konkret, objektiv ting som produktet gør forkert. Det synes jeg er to forskellige ting.
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 14:53
Hvis specifikationerne ikke overholdes, så har du har i at defekt kan anvendes.

Hvis et produkt ikke gør noget der ikke er tiltænkt, godt nok, så mener jeg at udtrykket defekt er helt i skoven.

Mht. nedskalering af surroundlyd til stereo tvivler jeg lidt på at der er en specifikation!

Dvs. så mener jeg heller ikke udtrykket defekt bør anvendes.

Spm. til Otto: Vil en surround-processor ikke kunne løse Jonas problem, med at få surroundlyden nedskaleret til stereo?

Hvis filmen ikke har et stereo track, så skal det jo laves kunstigt og det stiller nogle krav til hvad der gøres.
Disse krav ser jeg ikke som særligt udbredte og derfor bliver de formentligt dyre at få opfyldt.

Redigeret af FNørd - 08-Februar-2011 kl. 14:55
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 14:55
Oprindeligt skrevet af Ghump Ghump skrev:

Om noget er defekt eller ej må da i den grad komme an på forventningerne, og på hvad der er lovet. Hvis du forventer at enhver afspiller til 5.000 performer lige så godt som den til 80.000, så.... Dead

Ellers kan vi lige så godt hævde at alting pr definition er defekt, for vi ved jo der kommer noget der er bedre til næste år...

Næ du nu tolker du på hvad jeg har skrevet jeg har fortalt at jeg er af den tossede type der har svært ved at give 5000kr for noget der ikke performer ordentligt men ikke noget imod at give 80.000kr hvis det preformer ordentligt. Jeg forventer ikke noget til 5000kr lyder lige så godt som noget til 80.000kr

Hilsen Jonas
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 15:01

Hvis specifikationerne ikke overholdes, så har du har i at defekt kan anvendes.

Hvis et produkt ikke gør noget der ikke er tiltænkt, godt nok, så mener jeg at udtrykket defekt er helt i skoven.

Mht. nedskalering af surroundlyd til stereo tvivler jeg lidt på at der er en specifikation!

Dvs. så mener jeg heller ikke udtrykket defekt bør anvendes.

Spm. til Otto: Vil en surround-processor ikke kunne løse Jonas problem, med at få surroundlyden nedskaleret til stereo?

Hvis filmen ikke har et stereo track, så skal det jo laves kunstigt og det stiller nogle krav til hvad der gøres.
Disse krav ser jeg ikke som særligt udbredte og derfor bliver de formentligt dyre at få opfyldt.

Clap Ser du jeg har tænkt det samme. Hvorfor købe en OPPO med alle de udgange når det jeg i bund og grund har behov for er en maskine der levere et ordentlig billede med en digital udgang til lyden, og denne udgang skal ikke være optisk da optisk ikke fungere.

Men hvilken forstærker kan så nedkonvatere til et ordentlig stereo signal? og her får man en længere signal vej lidt lige som en CD-transport og en extern D/A næsten aldrig fungere så godt som en Samlet CD-afspiller i en enhed dette teste jeg og Otto også. Vi tog Oppo + en rega DAC og sammenlignede med en lille rega CD-afspiller til 6000kr og den LAMME bankede oppo + Rega DAC'en.

Så i princippet vil jeg helst have en afspiller der kan nedkonvatere og jeg må jo teste diverse afspillere mod den OPPO jeg har bestildt og når jeg finde en "OPPO" med bedre stereo kan den jo skiftes.

Hilsen Jonas Bojer
Til top
Vanderlay Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 01-Juni-2006
Point: 1168
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 15:11
Men hvorfor vil du per definition bruge den digitale lydudgang på bluray-afspilleren, dvs. coax?

Hvorfor ikke finde en afspiller, der lyder 'godt nok' på de analoge udgange? Det kan selvfølgelig være vanskeligt (dyrt) at finde en med tilstrækkelig god analogdel, men omvendt udnyttes den højere bitrate ved HD-lydformater vel kun via enten analog eller hdmi, men ikke via coax-udgangen, hvor bitrate skal nedskaleres til noget, den standard kan acceptere?
Til top
Leviathan.jk Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-April-2009
Sted: Købrnhavn
Point: 823
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 15:14
Skal den kunne bruges til 3D? Der findes en del moddere derude, der har moddet Oppo 83'eren. De går netop meget ud af at digitalvejen bliver forbedret med ny clock osv. Asi-tek og Modwright er to blandt mange. Jeg har ingen erfaringer med deres produkter, så jeg aner ikke hvordan de performer, men måske det var værd at undersøge?
Samsung SP-A900B, Screen Excellence Slim, Procella P6, Procella P10, Anthem AVM 50v, Anthem PVA-5, Denon DVD-3800BD, Samsung BD-F8900
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 15:16
Oprindeligt skrevet af Vanderlay Vanderlay skrev:

Men hvorfor vil du per definition bruge den digitale lydudgang på bluray-afspilleren, dvs. coax?

Hvorfor ikke finde en afspiller, der lyder 'godt nok' på de analoge udgange? Det kan selvfølgelig være vanskeligt (dyrt) at finde en med tilstrækkelig god analogdel, men omvendt udnyttes den højere bitrate ved HD-lydformater vel kun via enten analog eller hdmi, men ikke via coax-udgangen, hvor bitrate skal nedskaleres til noget, den standard kan acceptere?

Jeg vil allerhelst finde en afspiller som du nævner og har endda startet en tråd herinde med samme emne men ingen er kommet med et forslag, men OPPO NU er måske en mulighed og ARCAM's FMJ Blu-ray vil jeg også kigge på da jeg er mere tilhænger af det brittisk "lyd"

Hilsen Jonas Bojer
Til top
FNørd Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Februar-2011 kl. 15:17

Hvis specifikationerne ikke overholdes, så har du har i at defekt kan anvendes. Hvis et produkt ikke gør noget der ikke er tiltænkt, godt nok, så mener jeg at udtrykket defekt er helt i skoven. Mht. nedskalering af surroundlyd til stereo tvivler jeg lidt på at der er en specifikation! Dvs. så mener jeg heller ikke udtrykket defekt bør anvendes. Spm. til Otto: Vil en surround-processor ikke kunne løse Jonas problem, med at få surroundlyden nedskaleret til stereo? Hvis filmen ikke har et stereo track, så skal det jo laves kunstigt og det stiller nogle krav til hvad der gøres. Disse krav ser jeg ikke som særligt udbredte og derfor bliver de formentligt dyre at få opfyldt.

Clap Ser du jeg har tænkt det samme. Hvorfor købe en OPPO med alle de udgange når det jeg i bund og grund har behov for er en maskine der levere et ordentlig billede med en digital udgang til lyden, og denne udgang skal ikke være optisk da optisk ikke fungere.

Men hvilken forstærker kan så nedkonvatere til et ordentlig stereo signal? og her får man en længere signal vej lidt lige som en CD-transport og en extern D/A næsten aldrig fungere så godt som en Samlet CD-afspiller i en enhed dette teste jeg og Otto også. Vi tog Oppo + en rega DAC og sammenlignede med en lille rega CD-afspiller til 6000kr og den LAMME bankede oppo + Rega DAC'en.

Så i princippet vil jeg helst have en afspiller der kan nedkonvatere og jeg må jo teste diverse afspillere mod den OPPO jeg har bestildt og når jeg finde en "OPPO" med bedre stereo kan den jo skiftes.

Hilsen Jonas Bojer

Jeg tror du arbejder dig ud i en blindgyde - ærgerligt.
Prøv at sætte en god surroundprocessor til at modtage signalet i bitstream og så fortælle den at du kun har fronterne på.
Så kan du på en anden indgang på forforstærkeren køre stereo-lyd, som jeg forventer du også bruger en del.
Jeg kører preout fra min lexicon og ind i musical fidelity og desværre igen igennem forforstærkeren, ikke optimalt; men til stereo bliver mit set-up rent på den måde, da lexicon er slukket.
Må indrømme jeg ikke har prøvet at køre stereo igennem lexicon, er ikke verdensmester til at få tingene sat rigtigt op igen bagefter til mit behov, så jeg piller ikke så meget ved indstillingerne (Tak til p.las for at have sat det op).
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu