recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Kabel-TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af indbygget DVB-C
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOpsætning af indbygget DVB-C

 Besvar Besvar Side  123>
Forfatter
Besked
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Emne: Opsætning af indbygget DVB-C
    Sendt: 26-Januar-2009 kl. 11:59

Efter at have fået dansk udgave af Samsung 40" 768 TV med DVB- C,-ønskede jeg at erstatte min selectorboks indeholdende smartcard med et CAM-modul hvor bemeldte kort kunne placeres og jeg kunne slippe for den udvendige Selectorboks.

Jeg har set at kortene er indkodede og at indkodningen skal passe til vores forhold, så hvilket kort skulle jeg købe?

En mand anpriste sit kort i en nyhedsfruppe, så jeg ville have det samme kort. Det var dette her fra Tyskland:

http://www.dvbshop.net/product_info.php/info/p2196_Viaccess- I-II-CAM--V484---by-Smit----auch-HDTV-MPEG4-.html

Jeg har fået det i dag, et nøgent modul uden brugsvejledning!;-)

Jeg kunne regne ud at modulet kunne sidde på to måder og at smartkortet man putter i også kunne sidde på 2 måder!;-)

 

Ialt 4 kombinationer samtidig med at man skulle slås med fjernsynets kanalindstilling!

Det var den fjerde gang jeg prøvede at det virkede!;-)

Så på mit TV hvis man ser det forfra, -skulle modulets flotte røde Viaccess logoside vende bagud!

Smartkortets chip skulle ligeledes vende bagud!

Så sad det rigtigt.

Så ind og vælge digitale kanalindstilling!

PIN-kode!!??

Spørgsmålet besvares med 0-0-0-0 på Samsung-TV

I opsætningen kan man se nogle CAM-modulkoder

De står rigtigt med undtagelse af Netværkskode. Her skulle jeg indsætte koden for København som var 00101, men de kan ses på Yousees sider godt gemt.;-)

Og så smuttede kanalerne lige ind. Der kom en ekstra kanal og en High Definition af den kanal der har et rødt 5-tal.

Men kanalerne sidder på nye pladser, så jeg skal til og sortere idet.

Jeg har set at der er info om kanalerne via TV fjernbetjening, så det ser lovende ud.

Vi har lige en passant Yousee kabel-TV fra "ejendommen med den store pakke"-så der er ikke tilkøbt High Def kanaler-endnu for mit vedkommende. Det eneste ekstra Var Selectorboksen med det tilhørende smartkort som der nu betales 199,- to gange om året for.

MvH
Jens
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 17:50
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

De står rigtigt med undtagelse af Netværkskode. Her skulle jeg indsætte koden for København som var 00101, men de kan ses på Yousees sider godt gemt.;-)

Og så smuttede kanalerne lige ind. Der kom en ekstra kanal og en High Definition af den kanal der har et rødt 5-tal.

Men kanalerne sidder på nye pladser, så jeg skal til og sortere idet.

Jeg har set at der er info om kanalerne via TV fjernbetjening, så det ser lovende ud.

Vi har lige en passant Yousee kabel-TV fra "ejendommen med den store pakke"-så der er ikke tilkøbt High Def kanaler-endnu for mit vedkommende. Det eneste ekstra Var Selectorboksen med det tilhørende smartkort som der nu betales 199,- to gange om året for.

,,,,,,,,,,,,,,,,,,

Hvad får man så ud af sin indbyggede DVB-C tumer?:

Det ser ud til at jeg har fået ikke mindre end 4 High Def TV-kanaler, nemlig:

kanal 63 kaldet "K5 HD" i 1080i, "Den røde klat med 5 tallet i"

kanal 51 som er TV2 Film i HD og sender i 720p

kanal 73 MTV HD, den viser logo men sender først klokken 19, men jeg tror jeg har den.

kanal 3 som er TV2 Sport HD live i 720p. Desværre ser det ud til at være en rigmands-sandkasse som er købt til at vise en masse Golf som ingen andre gider at vise. Der er dog andet "mystisk sport" på den, ser det ud til.;-) Eller er det bare i dag?

Andre fordele ved den indbyggede DVB-C er et anelse flottere billede end Selectorboksen kunne præstere IMHO.

 

Med hensyn til High def, så sidder jeg normalt og ser Blu-ray og spitzenklasse high Def film.

Sammenlignet med dem er High Def TV kun for børn og barnlige sjæle. Det er langt fra pristine HD-kvalitet.

Kvaliteten modsvarer nærmere DVD-kvalitet, til nød opskaleret DVD fra en PS3. Alligevel er det en kraftig forbedring. Men de når aldrig op på top-Blu-Ray med top-bitrate. IMHO

Mærkeligt er det dog at TV2 Film i HD har et andet format end SD udgaven i TV2 Film. Det jeg lige så i hvert fald. Samme film, men mystisk "4:3 firkantet" i HD-udgaven.?

MvH
Jens
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 19:25
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Det ser ud til at jeg har fået ikke mindre end 4 High Def TV-kanaler, nemlig:

kanal 63 kaldet "K5 HD" i 1080i, "Den røde klat med 5 tallet i"

kanal 51 som er TV2 Film i HD og sender i 720p

kanal 73 MTV HD, den viser logo men sender først klokken 19, men jeg tror jeg har den.

kanal 3 som er TV2 Sport HD live i 720p. Desværre ser det ud til at være en rigmands-sandkasse som er købt til at vise en masse Golf som ingen andre gider at vise. Der er dog andet "mystisk sport" på den, ser det ud til.;-) Eller er det bare i dag?

Nu passerede klokken 19 og jeg kan konstatere at "MTV HD" har jeg IKKE! gratis med. Til gengæld er den film i HD jeg lige nu ser på TV2 film HD helt korrekt 16:9 på skærmen, så de 4:3 jeg tidligere så må være en undtagelse.

Filmen hedder Avalon og sendes i 720p.

Jeg konkluderer foreløbig at indbygget DVB-C er en stor fordel. Man slipper for yderlige abonnementer fra "Yousee" hvis man kan nøjes med for eksempel TV2 Film HD som kommer ganske gratis.

Endvidere ser man altså HD uden en HD boks! Kun via den indbyggede tuner!

Endelig sparer man ind i boksen og ud af boksen ledninger.

Kun anrennekabel i selve TV.

Man skal passe på når man køber nyt TV. Et dansk Samsung har for eksempel betegnelsen ...667, hvorimod et tilsvarende fjernsyn købt på "Pixmania" har betegnelsen ...557. Forskellen på 6-tallet og 5-tallet er at 6-tallet har danskmoduleret DVB-C mens 557 ikke har DVB-C som kan bruges her i landet!! OBS!

MvH
Jens
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 19:47

Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Til gengæld er den film i HD jeg lige nu ser på TV2 film HD helt korrekt 16:9 på skærmen, så de 4:3 jeg tidligere så må være en undtagelse.

Filmen hedder Avalon og sendes i 720p.

Og så finder jeg ud af noget interessant. Filmen Avalon som de lige nu sender i 720p er aldrig udgivet i HD!!!;-)

Det er en gammel NTSC-DVD fra 1990 som altså sendes i 720p.

Flot kvalitet, men milevidt fra en ægte spitzenklasse Blu-Ray.

Her er den:

http://www.amazon.co.uk/Avalon-REGION-NTSC-Leo-Fuchs/dp/B000 056HP4/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=dvd&qid=1232994828&s r=1-2

 

 

MvH
Jens
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 4109
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 20:11
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Man skal passe på når man køber nyt TV. Et dansk Samsung har for eksempel betegnelsen ...667, hvorimod et tilsvarende fjernsyn købt på "Pixmania" har betegnelsen ...557. Forskellen på 6-tallet og 5-tallet er at 6-tallet har danskmoduleret DVB-C mens 557 ikke har DVB-C som kan bruges her i landet!! OBS!

Dette er IKKE korrekt. Det er de 3 bogstaver efter modllen der fortæller om det er en nordisk model med indbygget DVB C tuner. For at være en nordisk model skal det ende på /XXE eller XEE.

676 og 557 er model betegnelse, som begge sælges i DK med DVB C tuner. 557 modellen har kun MPEG2 tuner. For at få MPEG4 tuner skal man vælge 567 modellen.

Til top
fast2night Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 30-Juli-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2268
Direkte link til dette indlæg Sendt: 26-Januar-2009 kl. 20:37

Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Til gengæld er den film i HD jeg lige nu ser på TV2 film HD helt korrekt 16:9 på skærmen, så de 4:3 jeg tidligere så må være en undtagelse.

Filmen hedder Avalon og sendes i 720p.

Og så finder jeg ud af noget interessant. Filmen Avalon som de lige nu sender i 720p er aldrig udgivet i HD!!!;-)

Det er en gammel NTSC-DVD fra 1990 som altså sendes i 720p.

Flot kvalitet, men milevidt fra en ægte spitzenklasse Blu-Ray.

Her er den:

http://www.amazon.co.uk/Avalon-REGION-NTSC-Leo-Fuchs/dp/B000 056HP4/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=dvd&qid=1232994828&s r=1-2


Det kan du ikke regne med. Der findes specielle broadcast versioner som ikke kan købes af forbrugere, men som kun er tilgængelige for TV stationerne.

F.eks. sender Kanal 5 HD CSI serier i HD, som ikke kan fås som Blu-Ray, og som kun findes i 4:3 på DVD.


Redigeret af fast2night - 26-Januar-2009 kl. 22:18
Mvh Hans
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2009 kl. 15:17
Oprindeligt skrevet af fast2night fast2night skrev:

Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Til gengæld er den film i HD jeg lige nu ser på TV2 film HD helt korrekt 16:9 på skærmen, så de 4:3 jeg tidligere så må være en undtagelse.

Filmen hedder Avalon og sendes i 720p.

Og så finder jeg ud af noget interessant. Filmen Avalon som de lige nu sender i 720p er aldrig udgivet i HD!!!;-)

Det er en gammel NTSC-DVD fra 1990 som altså sendes i 720p.

Flot kvalitet, men milevidt fra en ægte spitzenklasse Blu-Ray.

Her er den:

http://www.amazon.co.uk/Avalon-REGION-NTSC-Leo-Fuchs/dp/B000 056HP4/ref=sr_1_2?ie=UTF8&s=dvd&qid=1232994828&s r=1-2


Det kan du ikke regne med. Der findes specielle broadcast versioner som ikke kan købes af forbrugere, men som kun er tilgængelige for TV stationerne.

F.eks. sender Kanal 5 HD CSI serier i HD, som ikke kan fås som Blu-Ray, og som kun findes i 4:3 på DVD.

Det drejer sig ikke om en speciel HD TV-serie, men om en gammel DVD.

Jeg har skrevet til dem, men de har ikke svaret. Det har "YouSee" derimod idet de skriver:

"Desværre kan du ikke se alle film i HD-kvalitet(TV2 HD red.), men mindst seks ud af ti film fra TV 2 Film bliver vist i den gode opløsning på TV 2 FILM HD."

Så når en gammel DVd udsendes så er det ikke "En speciel Broadcast version" men-bare en gammel DVD i rimelig good kvalitet.

 

MvH
Jens
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2009 kl. 15:28
En tv-station udsender ikke fra DVD.

Der findes HD udgaver af mange film efterhånden beregnet til tv. HD har været sendt i årevis, specielt i USA.

Avalon var ikke en opskaleret DVD, men i HD, og alle film på TV 2 Film HD er i HD, når der er HD logo på skærmen (og det er mindst alle sendt mellem 19 og 23).

Hvis du er af den opfattelse at film skal eksistere på Blu-ray/HD DVD for at kunne blive sendt som HD, ville det jo ikke have været muligt at sende i HD før for godt to år siden

Der har i øvrigt været et HD medie før Blu-ray/HD DVD, nemlig D-VHS, der kom i 1998.

Redigeret af lunddal - 27-Januar-2009 kl. 15:31
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Januar-2009 kl. 23:03

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

En tv-station udsender ikke fra DVD.

Avalon var ikke en opskaleret DVD, men i HD

Og hvor har du den oplysning fra?

MvH
Jens
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2009 kl. 13:25
Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

En tv-station udsender ikke fra DVD. Avalon var ikke en opskaleret DVD, men i HD



Og hvor har du den oplysning fra?



Øh, tv stationer går ikke bare ned og køber en DVD som de så smækker på.
Til top
Lyrik Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 24-Januar-2009
Status: Offline
Point: 44
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2009 kl. 13:33
Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

Oprindeligt skrevet af Lyrik Lyrik skrev:

Oprindeligt skrevet af lunddal lunddal skrev:

En tv-station udsender ikke fra DVD. Avalon var ikke en opskaleret DVD, men i HD



Og hvor har du den oplysning fra?



Øh, tv stationer går ikke bare ned og køber en DVD som de så smækker på.

Jamen så må jeg spørge igen:"Hvor har du den oplysning fra?"

Sammenligner vi med radiostationer, så havde de en autistisk mand som havde alle pladerne i hovedet. Når de fik et ønske så løb han ud på lageret og fandt den ønskede plade i en ruf!;-)

Hvorfor skulle det være meget anderledes i et TV studie?;-)

MvH
Jens
Til top
lunddal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 09-Februar-2006
Sted: Danmark
Status: Offline
Point: 8556
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Januar-2009 kl. 13:46
Jeg kan ikke lige sige hvor oplysningen stammer fra og hvornår - det hører under generel viden for mig.

Lars (ejeren af sitet her) kan sikkert give dig de tekniske informationer på hvad en tv-station modtager fra filmselskabet.

Og igen, hvis en tv-station skulle bruge en DVD (eller Blu-ray), hvordan i alverden har de så kunnet sende HD før Blu-ray kom frem?

Brugte de så VHS før DVD'en kom?

Til top
 
 Besvar Besvar Side  123>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu