recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - opsætning af netværk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

opsætning af netværk

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
JohnGS Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 12-December-2013
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 1
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JohnGS Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: opsætning af netværk
    Sendt: 12-December-2013 kl. 15:35
Hej

Jeg har brug for lidt hjælp til opsætning af mit netværk.

Jeg har 2 computere, som hver især har trådløse netkort. Den ene er en bærbar med indbygget netkort, og den anden er en stationær pc med både alm. netkort og usb trådløs netkort. Og så har vi en trådløs router fra Telenor.

Vi kan begge 2 fint gå på nettet med hver vores computere trådløst. Så langt så godt.

Min computer vil jeg gerne bruge til at streame til et fjernsyn i stuen (ca. 20 meter), og til et fjernsyn på den anden side af muren , ca 5 meter.

Da det er for langt til fjernsynet i stuen, med et alm. hdmi kabel, vil jeg gerne have at vi kan bruge den bærbare som den der bliver koblet sammen med de forskellige fjernsyn, alt efter hvilket fjernsyn vi skal se noget se noget på. Således at den bærbare er koblet sammen med den stationære, og streamer gennem den. 
Det virker også fint, men hastigheden, hvis vi vil se 1080p, er for langsom (ca. 2,5 Mb/s)
Derfor har jeg koblet en lille switsh, til den stationære, med 2 netkabler der går ind ved siden af fjernsynet og så kan kobles på den bærbare, så vi streamer gennem den. 
Der kan jeg få hastigheden op på ca. 50-70 Mb/s, hvilket er super.

men det krævede at jeg lavede en sammenknytning af de 2 netværk (bro forbindelse), mellem LAN forbindelsen med kablet og den trådløse forbindelse (Telenor) for at få de hastigheder.

Jeg synes bare det kører lidt ustabilt med internetforbindelsen. Nogle gange ryger jeg af og på igen efter lidt tid. Gør jeg noget forkert?

Jeg vil gerne have at det er 2 særskilte forbindelse, så vi bruger det trådløse netkort til internettet, direkte til routeren uden at kører igennem hinandens computere først og få internet adgang derigennem. Og så kun bruger Lan forbindelsen til streaming.

Håber ikke det blev for indviklet.. Vil virkelig gerne høre jeres mening om setuppet.  

Venlig hilsen 
John Sørensen

Til top
claus_jac Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 06-August-2008
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 5570
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér claus_jac Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 12-December-2013 kl. 17:38
Switchen skal sættes til din router og derefter kobler du de 2 computere på switchen med kabel. Kan ikke helt se hvordan du har sat tingene sammen her, det havde været lettere med en tegning
Det virker dog til at du ikke har helt styr på hvad et netværk er. Der er i bund og grund 2 typer af netværk. LAN og WAN.
Et lan (Local Area Network) er det netværk der skabes i din router fra Telenor og bruges af alle dine enheder i huset med mindre de har et 3G/4G modem indbygget og bruger det. En Router er en kasse som typisk består af 3 små enheder koblet sammen i en. en firewall, et trådløst access punkt og en regulær switch.

Alt hvad der er på den anden (YDRE!!) side af din router er WAN (Wide Area Network) og dermed internet og har intet som helst overhovedet med dit interne netværk at gøre.
Så når du siger USB-trådløs - er det så rigtig WIFI eller en dongle fra telenor, tdc eller noget andet som skaber direkte adgang til internettet?

Som udgangspunkt skal du have begge maskiner på samme netværk, og det gøres lettest ved at koble switchen i Telenor routeren og så koble alle maskiner på med kabel i selve switchen, så er de koblet sammen i samme netværk og så kan du dele foldere, dokumenter og hvad der nu ellers måtte være. Det letteste er nok at opsætte en xbmc eller plex media server på den maskine hvor du har alle dine film og så installere xbmc eller plex media theatre (hedder det vist nu, men det er blot selve "klienten") og så kan de 2 finde hinanden og snakke sammen uden at du skal rode alt for meget i netværksindstillinger.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu