recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Opsætning af Synology 213+
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Opsætning af Synology 213+

Besvar Besvar Side  <12
Forfatter
Besked
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Status: Offline
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 17:55
Da jeg skaffede mig den første synology herhjemme, var jeg også på fuldstændig bar bund ligesom dig.
Sæt dig og nedfæld på et stykke papir, hvad du har tænkt dig og begynd at udforske kontrolpanelet i synology's software (dsm) og prøv dig frem.
Forvent at lave det om et par gange, for enten laver du fejl eller har andre krav når det kører som du havde tænkt.

Derefter start med at lave et par mapper og når du har det kan du vælge brugere og hvad de må i de forskellige mapper. Få det til at køre med samtlige brugere (hvis du har brug for det)

Jeg har formateret mine synology masser af gange inden det kørte som jeg ville have det.

Jeg er ikke ekspert til Nas, men har da fået skidtet til at køre
Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 29-August-2005
Sted: Odense, Denmark
Point: 3722
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 18:44
Kunne du tænke dig
- et strømbesparende setup? (kap. 3)
- at sætte diskene korrekt op i forhold til plads- og hastighedsbehov? (kap. 4)
- at tilgå NAS'en fra Internettet? (kap. 5)
- at sikre NAS'en mod uautoriseret adgang? (kap. 6)
- dele filer på NAS'en med andre brugere enheder? (kap. 7)
- synkronisere filer på tværs af computere via NAS'en? (kap. 8)
- at lave backup af dine data? (kap. 9)
- at have NAS'en til at styre et website, din email eller en printer? (kap. 10)
- have mere funktionalitet end overfor? (kap. 11)
- dele videoer og billeder? (kap. 12)
- spille musik fra NAS'en? (kap. 13)
.... så gider jeg ikke mere...
200 sider velskrevet dokumentation som giver et godt og hurtigt overblik over alle de muligheder NAS'en tilbyder - men du vil hellere have folk til at gætte på hvad du har lyst til at bruge og hvordan du vil have det sat op...
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Juni-2007
Sted: Denmark
Point: 4169
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 20:19
Oprindeligt skrevet af tipsen tipsen skrev:

Kunne du tænke dig
200 sider velskrevet dokumentation som giver et godt og hurtigt overblik over alle de muligheder NAS'en tilbyder - men du vil hellere have folk til at gætte på hvad du har lyst til at bruge og hvordan du vil have det sat op...
Hej Tommy.
Det er åbentlyst ikke dig der gider hjælpe, så jeg foreslår du bare lader væreWink
Hele ideen med denne tråd var jo at få HJÆLP fra en der kunne blotlægge mine muligheder og hjælpe med at undgå fejl.
Jeg kan godt forstå hvis folk ikke synes det er deres problem,men jeg anså det lidt for at være det samme som at videregive oplysningerne omkring kalibrering af tv/projektor, men sådan er det åbenbart ikke, og fred være med det.
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Da jeg skaffede mig den første synology herhjemme, var jeg også på fuldstændig bar bund ligesom dig.
Sæt dig og nedfæld på et stykke papir, hvad du har tænkt dig og begynd at udforske kontrolpanelet i synology's software (dsm) og prøv dig frem.
Forvent at lave det om et par gange, for enten laver du fejl eller har andre krav når det kører som du havde tænkt.

Derefter start med at lave et par mapper og når du har det kan du vælge brugere og hvad de må i de forskellige mapper. Få det til at køre med samtlige brugere (hvis du har brug for det)

Jeg har formateret mine synology masser af gange inden det kørte som jeg ville have det.

Jeg er ikke ekspert til Nas, men har da fået skidtet til at køre

Ja det er en god ide, men samtidig det jeg ville undgå (at skulle opfinde den dybe tallerken igen)
Tongue
Samsung UE75-ES9005U | Pioneer SC-LX83 | OPPO 93 | Samsung 3126 | Dali Ikon 7 | Dali Vokal 2 | Dali Ikon wall | B&W PV1 Subwoofer | Harmony Touch | Apple TV3
Til top
Svelle Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 11-November-2008
Point: 140
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Svelle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 20:41
Jeg har fået mine remedier, men er endnu ikke startet, grundet travlhed med andre projekter lige nu. Men måske kan du finde lidt inspiration i den tråd jeg oprettede. Betak var her til stor hjælp :-)

http://forum.recordere.dk/forum_posts.asp?TID=116369&KW=raid&title=hjlp-til-valg-af-nas-og-diske

Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 21:12
Oprindeligt skrevet af Skyum Skyum skrev:

Problemet er at jeg jo reelt ike kender mit behov og derfor savner hjælp fra en der kan spørge min om jeg vil bruge den til det og det da jeg ellers kan "glemme" en funktion jeg måske har brug for.

Kunne du tænke dig

Hej Tommy.
Det er åbentlyst ikke dig der gider hjælpe, så jeg foreslår du bare lader væreWink
Du ved ikke, hvad du vil bruge din boks til og leder efter nogle som vil give dig mulighederne og derefter kan fortælle dig hvordan du skal sætte dem op - jeg har listet et godt udvalg af mulighederne ovenfor ved blot at kigge på indholdsfortegnelsen i manualen - tilsyneladende er det så ikke noget af den funktionalitet du er interesseret i, men hvad er det så du vil bruge den til?

Jeg synes da meget præcist jeg svarer på din forespørgsel ovenfor, men synes samtidig det er et meget svært spørgsmål, hvor man reelt set lige så godt kan kopiere hele manualen da du jo reelt spørger "Jeg har købt denne boks. Hvad kan den som jeg har brug for og hvordan sætter jeg så det op?".
Til top
Theilo Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 16-Marts-2010
Sted: Horsens,Danmark
Point: 1226
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Theilo Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 21:16
Jeg kan godt forstå at du ikke vil opfinde den dybe tallerken igen.
Men lige på dette punkt tror jeg at det er den enkelte person som opsætter efter ens eget behov.
Umiddelbart vil jeg gætte på at der ikke er mange i dette forum der sætter en Nas op på samme måde, da vi alle har forskellige krav.

Jeg har gjort sådan her :
Hver bruger har sin egen mappe som brugeren kan gå ind i til private ting (de andre kan ikke)
Alle brugere har adgang til public mappen.
alle brugere er : 3 forskellige pc, tablet, wd tv live, alle brugere har forskellige begrænsninger, f.eks er det kun administrator (mig) der kan slette i vores billeder, resten kan kun kigge.
Nas har fast ip adresse og har 2 stk 2tb diske som kører raid, så har 2 tb til rådighed.

Jeg har ikke rodet så meget med det, men syntes det kører ok.
Er dog igang med at teste forskellige opsætninger på den gamle synology, for er sikker på at jeg kan få det til at spille endnu bedre

Samsung Le37-r81,Pioneer VSX-529, Bose Am5, Zaptor, Squeezebox duet,Squeezebox Radio, Synology ds212+
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 22:50

Problemet er at jeg jo reelt ike kender mit behov og derfor savner hjælp fra en der kan spørge min om jeg vil bruge den til det og det da jeg ellers kan "glemme" en funktion jeg måske har brug for.

Kunne du tænke dig

Hej Tommy.
Du ved ikke, hvad du vil bruge din boks til og leder efter nogle som vil give dig mulighederne og derefter kan fortælle dig hvordan du skal sætte dem op - jeg har listet et godt udvalg af mulighederne ovenfor ved blot at kigge på indholdsfortegnelsen i manualen - tilsyneladende er det så ikke noget af den funktionalitet du er interesseret i, men hvad er det så du vil bruge den til?

Jeg synes da meget præcist jeg svarer på din forespørgsel ovenfor, men synes samtidig det er et meget svært spørgsmål, hvor man reelt set lige så godt kan kopiere hele manualen da du jo reelt spørger "Jeg har købt denne boks. Hvad kan den som jeg har brug for og hvordan sætter jeg så det op?".
Du har ret i at det er et svært spørgsmål og måske også svært/umuligt at svare på,men det du nævte var noget jeg kunne bruge, dog gerne med erfaring i hvad jeg måtte overvejeog hvor og hvordan jeg sætter det op.
Jeg har fundet en der siger det tager ½-1 time at sætte op hvis man starter med at definere mine behov/ønsker, og det er også her jeg har brug for hjælp.

Jeg forstår hvad du skriver,men fornemmer også ordene "så læs dog den manual" mellem linierne, og det er jo netop dette punkt jeg ville komme uden om hvis det var muligt.
Ikke fordi jeg ikke gider,men fordi jeg ikke kan se tidshorisonten i at læse 200 sider hvis det kan gøres med hjælp på ½-1 timeWink
Til top
Skyum Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Skyum Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 22:53
Oprindeligt skrevet af Theilo Theilo skrev:

Jeg kan godt forstå at du ikke vil opfinde den dybe tallerken igen.
Men lige på dette punkt tror jeg at det er den enkelte person som opsætter efter ens eget behov.
Umiddelbart vil jeg gætte på at der ikke er mange i dette forum der sætter en Nas op på samme måde, da vi alle har forskellige krav.

Jeg har gjort sådan her :
Hver bruger har sin egen mappe som brugeren kan gå ind i til private ting (de andre kan ikke)
Alle brugere har adgang til public mappen.
alle brugere er : 3 forskellige pc, tablet, wd tv live, alle brugere har forskellige begrænsninger, f.eks er det kun administrator (mig) der kan slette i vores billeder, resten kan kun kigge.
Nas har fast ip adresse og har 2 stk 2tb diske som kører raid, så har 2 tb til rådighed.

Jeg har ikke rodet så meget med det, men syntes det kører ok.
Er dog igang med at teste forskellige opsætninger på den gamle synology, for er sikker på at jeg kan få det til at spille endnu bedre

Super god hjælp, især det med hvad den kan og hvad dit behov (og måske mit) vil være.
Jeg var ikke klar overat jeg skulle have så mange brugeremen kan sagtens se ideen  detWink
Takker for jeres svarSmile
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 23:27

Jeg har fundet en der siger det tager ½-1 time at sætte op hvis man starter med at definere mine behov/ønsker, og det er også her jeg har brug for hjælp.

Jeg forstår hvad du skriver,men fornemmer også ordene "så læs dog den manual" mellem linierne, og det er jo netop dette punkt jeg ville komme uden om hvis det var muligt.
Ikke fordi jeg ikke gider,men fordi jeg ikke kan se tidshorisonten i at læse 200 sider hvis det kan gøres med hjælp på ½-1 timeWink
Der er meget forskel på tilgang til tingene og al respekt for det - med ½-1 time ville jeg nok stadig være i gang med at finde ud af hvad du skulle/kunne bruge, hvilke andre stumper du havde på netværket og hvad dit it-niveau i øvrigt var - jeg ville ikke engang være startet på at sætte boksen op :-)
Tror jeg vil bruge ca. en dags arbejde på at sætte min egen boks (og tilhørende udstyr/netværk) op helt fra scratch og det er uden den ventetid som er nødvendig for at sætte disksystem op, scanne mediefiler osv.

Redigeret af tipsen - 17-November-2012 kl. 23:29
Til top
tipsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér tipsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2012 kl. 23:35

Du har købt udstyr for omkring 5.000kr - ideen i at bruge et par timer på at skimme/læse en manual om boksen er at have en nogenlunde idé om dens muligheder og måske en lille forståelse for de features du benytter dig af - på et tidspunkt vil du ønske at ændre eller udvide det eksisterende setup eller "noget" virker ikke længere og du skal fikse det - de par timer med manualen er dét som gør at du måske kan fikse fejlen eller hvert fald ved nok til at vide hvad du skal spørge om :-)
Til top
lahan Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-September-2004
Point: 9427
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér lahan Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-November-2012 kl. 13:54
Der er jo tonsvis af muligheder med en NAS, funktioner man kan benytte både nu og her men også på sigt.

Kan da nævne hvad jeg bruger min til:

Automatisk backup af min iMac via Timemachine. NAS er TM server. Denne service har reddet alt mit data under det store skybrud sidste år.
iTunes (musik) data ligger på NAS som ren data disk
Sonos benytter iTunes data til musik
Hjemmevideo, jpeg billeder, tv optagelser og DVD ligger på NAS, som streames til ATV og smartTV
Photo station benytter til at vise billeder via nettet eller hjemme på ipad
Surveillance station benyttes til at styre baby-cam 
Web station til at hoste en hjemmeside
Logitech Media Server til Squezzebox radio

Redigeret af lahan - 18-November-2012 kl. 13:55
Til top

Besvar Besvar Side  <12

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu