Forfatter |
Emne Søg Emne-funktioner
|
jjdk
Guld medlem
Oprettet: 06-Oktober-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 649
|
Emne: Optag DVD live Sendt: 07-November-2006 kl. 07:58 |
Hej.
Jeg har en Scaleo E MCE PC og jeg har en masse videobånd, jeg ønsker at optage over på DVD, men helst direkte, så det går hurtigere.
Altså ikke noget med først at smide over på PC, for derefter at brænde. Det tager dobbelt tid.
Kan det lade sig gøre? og kræver det specielle programmer?
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 07-November-2006 kl. 09:24 |
Hej jjdk
Dobbelt så lang tid tager det nok ikke, for du er jo først nødt til at lave en kopi i real time, hvor video båndets hastighed bestemmer hvor lang tid det tager, og har du så siden en hurtig brænder vil den sidste proces så naturligvis gå ret hurtigt.
Det format du først gemmer i er jo nødt til at være i et converteret format, feks til mpeg2 eller avi, (måske divx). Og siden skal det så igen lægges på DVD hvor du muligvis ikke er tilfreds med mpeg2 eller divx (hvis du har tænkt dig at din dvd skive skal kunne anvendes mere alsidigt og ikke bare på en afspiller der kan håndtere de to formater, altså mpg eller måske divx.
Det almindelige DVD format kræver jo igen en convertering som hentes fra feks en mpg fil, NERO kan lave en sådan convertering før brænding.
Det er bare nogle tanker omkring det du siger, måske findes der virkelig et brænderprogram der kan anvendes sådan mere direkte, men vi snakker jo ikke om at lave en dvd ud fra en fil, men ud fra et streamet signal, ikke? Men det kan muligvis godt lade sig gøre. Måske kan der findes en løsning på nettet, tror da jeg lige checker det ud.
ken
|
 |
Ken_T
Guld medlem
Oprettet: 14-April-2006
Point: 1757
|
Sendt: 07-November-2006 kl. 11:04 |
Jeg tror der sidder et hauppauge (1300) hybid kort i din Scaleo? Og hvis ellers din dvd afspiller, ja ikke den i din Scaleo, men måske har du en extra i tankerne kan afspille mpg, kan læse mpg, så er der jo ikke noget i vejen for at du kan vælge at brænde direkte på DVD. Jeg har prøvet, det virker ok.
Er nu ikke sikker på at media center er det bedste til formålet, men hvad med at sætte wintv2000 op. Her kan du vælge hvor den færdige mpg fil skal ligge (altså dvd drev) og bruger man nu en opsætning (feks nero) der kan bruge InCd, så vælges blot dvd drevet og det kører. I wintv2000 kan du også selv vælge den kvalitet du ønsker, endda din egen bitrate hvis du vil. Wintv2000 sættes så op til at modtage composite (signal fra vhs) Naturligvis lydkabler også.
Det vil virke.
Ken
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-November-2006 kl. 11:21 |
Jeg kan se 3-4 gode grunde til at man ikke har lyst til at "brænde direkte på DVD"
1) Det tager ca. 10 minutter at brænde en 16x DVD-R. Optagelse i SP kvalitet vil tage 120 minutter. Why bother?
2) Man får generelt dårligere brændinger ved < 1xspeed ("realtime") sammenligned med f.eks. 12x for 16x medier.
3) Man kan formentlig kun brænde en MPEG-stream (MPEG-ISO), dvs. man kan ikke lave en korrekt DVD-Video struktur i realtime. I så fald er der kun få DVD afspillere, som kan læse discen.
4) Både video capture og DVD brænding er processer, som ikke må afbrydes (sættes på hold) af andre processer.
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |
jjdk
Guld medlem
Oprettet: 06-Oktober-2006
Point: 649
|
Sendt: 07-November-2006 kl. 16:14 |
Mit ønske er at reducere tidsforbruget med opgaven.
Jeg har også en DVD-optager (under fjernsynet) og den kan jo optage streamet video/signal. Jeg kan selvfølgelig bare bruge den. DVD'en kan nemlig afspilles i andre DVD-afspillere og PC'ere.
Jeg kan dog også se pointen med at det ikke tager lige så langt tid at brænde, som det tager at capture. Hvis jeg nu vælger at Capture til PC'eren, og derefter brænde DVD'en - så skal jeg vælge capture i MPG2-formattet, hvis jeg ikke bagefter skal bruge tid på at konvertere formattet eller???
Jeg har NeroVision Express SE installeret.
|
 |
JesperLund
Guld medlem
Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
|
Sendt: 07-November-2006 kl. 16:24 |
Jeg ved ikke præcist hvordan Nero Vision SE er organiseret, men den normale proces vil være
1) Capture + real-time encodning i MPEG-2 2) DVD authoring -> Korrekt VIDEO_TS filstruktur 3) Brænding
[alle steps kan sikkert laves fra Nero].
Men du kan ligeså godt gøre dette på din DVD optager... Fordelen ved at bruge en PC til capture er hvis du vil redigere inden du brænder til DVD, og disse fordele (bedre kvalitet, mere nøjagtige redigeringspunkter) udnyttes dybest set kun, hvis man laver capture i noget andet end MPEG-2. Det er dog meget laaaangsommere, da du først skal lave capture, dernæst redigere, efterfølgende re-encode til MPEG-2 (hvilket er langsommere end realtime, hvis det skal gøres ordentligt med two-pass encodning), redigere lyd, køre DVD authoring, og sidst brænde VIDEO_TS filerne til DVD.
Redigeret af JesperLund - 07-November-2006 kl. 16:25
|
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
 |