|
|
Besvar ![]() |
Forfatter | |
PerV ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2 |
![]() Sendt: 07-Oktober-2008 kl. 23:24 |
Hej. Jeg har et Panasonic TH-42PX80E som jeg har tilsluttet mit media center til via vga kabel. Mit tvkort er et Hauppuge HVR-1300. Når jeg optager noget fra DVB-t signalet og bagefter skal se det på mit tv ser alt fint ud. Billedet er flot og fylder hele skærmen. Men optager jeg via den analoge tuner bliver billedet meget mindre, med sorte bjælker på alle 4 sider. Hvordan kan jeg få det analoge signal til at blive vist på hele skærmen? Er det pga. af vga kablet . skal jeg skifte grafik kort og benytte mig af dvi -> HDMI ?
|
|
![]() |
|
MCenterFreak ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 09-Februar-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5446 |
![]() |
Nu er jeg så lidt nysgerrig: Hvorfor bruger du den analoge tuner overhovedet?
|
|
DVBViewer klient/Server, LG Ultra HD TV 65", Digital Devices DVB-S2, 4 tunere IHC Net og Control, som magisk tænder og slukker alt
P.S. Hvis jeg har mest grej når jeg dør, så har jeg vundet!-) |
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10596 |
![]() |
Du kan selv indstille opløsning og bitrate inde i optagesoftwaren, som formentlig er WinTV. Indstil til DVD kvalitet med 720x576, så fylder billedet hele skærmen. Og til Mcenterfreak: Det er jo ikke alle kanaler der er digitale. Flemming Redigeret af fltk - 08-Oktober-2008 kl. 00:18 |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
jonaskp ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Juli-2006 Sted: Brønshøj Status: Offline Point: 2272 |
![]() |
Det kunne godt lyde som et Aspect Ratio/Letterbox "problem". Analoge kanaler viser altid et 4:3 billede, dvs med sorte kanter i siderne på et tv der er i 16:9. Hvis det program der vises er 16:9 (fx en film, eller det meste nye materiale på DR) starter man stadigvæk med et 4:3 billede og så krymper man 16:9 billedet indtil det, i bredden, kan være i 4:3 billedet. Dette bevirker så at der kommer sorte streger i top og bund. På DVB har man mulighed for at sende billedet anamorphic. Det sendte signal er stadig 4:3, men har man et 16:9 program, så trykker man det sammen i siderne, indtil det passer ind i 4:3 boksen. Det signal sender man så ud fra tv-kanalen. Når det så kommer frem til TV/Settop-boks/Tv-tuner så "fortæller" tv-signalet at det skal strækkes i siderne. Herefter får man et fuldt 16:9 billede, uden sorte kanter. De fleste digitale kanaler gør dette efterhånden, og over DVB-T mener jeg at det er dem alle som gør det.
Hvis det er ovenstående der er dit problem, så er det altså ikke en "fejl", men derimod bare den måde teknologien er indrettet på. Det kan løses ved at zoome på analoge kanaler så hele billedet fyldes ud. Hvordan du gør dette, er afhængigt af din software, som vi jo ikke rigtigt kender noget til. Problemet med dette er at du tager et billede med en lille opløsning (da du jo reelt kun bruger en lille del af opløsningen i billedet, resten "forsvinder" i de sorte bjælker). Alternativt anskaffes digital tuner til kabeltv (som jeg gætter på du bruger den analoge tuner til nu?), da man så på de fleste kanaler vil få signalet ind i "Ægte 16:9". Redigeret af jonaskp - 08-Oktober-2008 kl. 10:57 |
|
![]() |
|
PerV ![]() Ny bruger ![]() ![]() Oprettet: 07-Oktober-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2 |
![]() |
Tak for jeres svar. Jeg glemte at fortælle at jeg bruger Vista Mediacenter. Grunden til at jeg vil bruge analog signaler er at jeg ikke kan få alle mine kanaler fra Fiberbredbånd ind via min digital tuner. Ville gerne undgå analog men har ikke rigtig fundet en løsning på det endnu. Til fltk: Så vidt jeg husker har jeg bare installeret driveren til mit Haupauge og intet andet. Skal jeg installere WinTV på vista mediacenter? Jeg er ikke helt sikker på hvordan dette virker. til jonaskb: Mange tak for det uddybne svar om billedeformater. Det lyder til at være et stortemne
|
|
![]() |
|
Patriarken ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 12-April-2005 Sted: Parts Unknown Status: Offline Point: 2872 |
![]() |
Du kan zoome i VistaMCE på to måder: Ved at trykke CTRL+Shift + Z på dit keyboard. Eller ved at trykke info(Samme som CTRL+D) på din MCEremote og dernæst vælge zoom i popup menuen. Dette er uhandy i mange scenarier, dersom det enten kræver keyboard eller mange tryk på fjernbetjeningen.
Du kan så vælge at bruge et program som Girder, HIP eller Eventghost til at ligge CTRL+SHIFT+Z ind på en af de knapper der ikke bruges så tit på MCEremoten(FX # eller én af de farvede taster) Redigeret af Patriarken - 11-Oktober-2008 kl. 08:49 |
|
Mit Setup
The Horn of Helm Hammerhand shall sound in the deep one last time! |
|
![]() |
Besvar ![]() |
|
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |