recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optaget tv - dårligere kvalitet
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOptaget tv - dårligere kvalitet

 Besvar Besvar Side  <1 2345>
Forfatter
Besked
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 13:33
 
 Det må være dit HW der ikke kan levere. Jeg har ikke problemer med billede fra mit MC, det er helt som det skal være. Har ikke TV Tuner i forbindelse dermed.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 13:39
 
 
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

TVet er Full HD, så opløsningen bør jo være 1920x1080.


Fordi?

 
 Der får jeg i alt fald det bedste ud af det, selv om TVet er 720.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
HansJoachim Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-Juni-2008
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 13:40
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af HansJoachim HansJoachim skrev:



Også med dine HD film?

Klaus


Ja.
Til top
zepam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af zepam zepam skrev:

Desværre går det lidt ud over billedkvaliteten at optage med PVR


Øøøh, nej - fordelen ved en PCR er netop at man optager den rå transportstrøm (de rå data) og afspiller dem. Dette er uden kvalitetstab i billedata. Er billedet forringet, er det fordi din afspiller ikek gør det godt nok, eller at din optager ikke gemmer de rå billeddata.

En Denver 105 eksempelvis har absulot ingen forskel i kvaliteten af det man ser gennem boksen og det man har optaget.

Oprindeligt skrevet af zepam zepam skrev:

(Jeg bruger selv Technotrend 1501) som jeg streamer via en Tvix så jeg har altså ingen tvilsomme kabler eller grafikkort som måske kunne spise lidt af kvaliteten.


Hvilket filformat gemmer Technotrenden i?

Klaus
 
Den gemmer i .ts   
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19226
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 14:00
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der får jeg i alt fald det bedste ud af det, selv om TVet er 720.


Så du skalerer op for at lade fjernsynet skalere ned igen?

Hmmm, det er bare sjældent den bedste løsning.....

Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
zepam Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-Juli-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 64
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 14:54
Oprindeligt skrevet af avh avh skrev:

Jeg mener ikke det går ud over billedekvaliteten at optage...
 
Det er data, der modtages, og medmindre der er stort datatab (som viser sig ved pixeleringer) skal der ikke være forskel...
 
Der kan være forskel på tunere og TV-kort tunere er tit dårligere end tuneren i TV-et til at modtage, det vil vise sig i større datatab.
 
Men det skal være markant før det skulle give forskel.
Der kan også være forskel på antennesignalet til de to tunere og evt. støjproblemer...(kabler/stik)
 
Men ellers vil jeg mene forskellen ligger HTPC-ens grafik-kort/software kontra TV-ets. 
Altså ordentlige driver og codecs..
 
Har du prøvet at afspille optagelserne med andet software?
 
F.eks. transedit fra dvbviewer kan anvendes til analysere signalet (datatab).
 
Jeg bruger DVBViever. desuden har jeg også Terratec tuner-kort installeret i en anden computer med samme resultat.  Nu vil jeg lige påpege at det kvalitetstab jeg taler om er minimal (nogle af mine venner kan ikke se det) der er ikke tale om pixileringer hakken elign. man skal have de skarpe briller for at se det, men forskellen er der det er der slet ingen tvivl om.    Zepam
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 15:05
Oprindeligt skrevet af HansJoachim HansJoachim skrev:

Oprindeligt skrevet af michael9000 michael9000 skrev:

Jeg har lige kæmpet med at få indstillet min Intel grafikkort-driver til at vise "normalt" billede (havde ingen problemer med mit ATI kort).Hvordan er billedkvaliteten dårligere? Dårlig sort/hvid, udvaskede farver, pixelerede firkanter, streger på skærmen?
 


Billedet er lidt mere uskarpt. Det minder lidt om, når vejret er diset. Der er ingen pixelleringer eller deinterlacing. Farverne er også i orden.


Oprindeligt skrevet af jonaskp jonaskp skrev:

Er det rigtigt forstået at Live TV ses via Yousees boks eller direkte i tv'et og at optaget tv ses via computeren?


Jeg har ingen YouSee boks. Live tv ses direkte gennem tv'et, og optaget tv ses gennem pc'en.

På de beskrivelser er mit bud følgende:

- Når du ser live TV på dit TV ser du det med den for TV korrekte luminansskala på 16-235 som passer med dit TV's luminans og farveindstillinger til visning af TV fra den interne tuner.

- Når du ser optaget TV via din Computer ser du det optagede materiale via Computer domænets fulde luminansrange på 0-255, men afspillet med videomaterialets indskrænkede luminansrange på 16-235. Derfor oplever du det mere "diset" på skærmen, da TV signalets sort reelt ikke gengives som helt sort og hvidt reelt ikke gengives som helt hvidt, samt at farverne på lignende vis mister lidt af deres intensitet. Det ville i hvert fald kunne passe med og forklare din oplevelse og beskrivelse af at det ser lidt mere "diset" ud.

Løsningen er at bruge en afspiller/et codec på computeren der under afspilningen extender videomaterialt til Computer domænets fulde 0-255 luminansrange.

Alternativtet er at indstille en profil på TV'et til at gengive video fra Computeren med det "indskrænkede" men for TV signaler korrekte 16-255 TV luminansrange. Sidstnævnte vil dog klippe alt andet Computeren viser i fuld luminans range, f.eks skrivebordet, OSD og spil mv ...og det er jo også noget skidt da du så er nødt til at skifte imellem billedprofilerne på TV'et afhængigt af hvad du nu lige laver med og bruger computeren til). Så umiddelbart vil jeg råde dig til at få styr på farvespektrumet og luminansrange under afspilningen på din computer, for så skal du ikke skifte frem og tilbage hele tiden imellem billedinddstillingsprofilerne på tv'et, afhængigt af hvad du nu lige bruger computeren til.

Der ud over skal du helt klart følge Klaus DM's råd om at skifte opløsningen så den svarer til dit TV's native opløsning (1920x1080), men altså også huske at slå overscan fra på dit TV for at kunne udnytte den native opløsning korrekt. ...Så får du MARKANT bedre detaljering og skarphed på computerbilledet, især når det handler om skrivebord og spil mv.

Redigeret af TBC1 - 13-Juni-2011 kl. 15:54
Til top
HansJoachim Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger


Oprettet: 16-Juni-2008
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 16:27
[/QUOTE]

Løsningen er at bruge en afspiller/et codec på computeren der under afspilningen extender videomaterialt til Computer domænets fulde 0-255 luminansrange. [/QUOTE]

Hvordan gør jeg dette mere konkret? Jeg har prøvet at installere forskellige codec-pakker. Ligeledes har jeg prøvet at afspille ts-filerne med diverse medie-afspillere, men det er kun NextPVR og DVB Viewer, der har kunnet afspille dem med et acceptabelt resultat.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Status: Offline
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 16:29
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:

Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der får jeg i alt fald det bedste ud af det, selv om TVet er 720.


Så du skalerer op for at lade fjernsynet skalere ned igen?

Hmmm, det er bare sjældent den bedste løsning.....
 
 Det er bedre end med 1024x720 fra MC til TV.
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af HansJoachim HansJoachim skrev:

Hvordan gør jeg dette mere konkret? Jeg har prøvet at installere forskellige codec-pakker. Ligeledes har jeg prøvet at afspille ts-filerne med diverse medie-afspillere, men det er kun NextPVR og DVB Viewer, der har kunnet afspille dem med et acceptabelt resultat.


Det kommer helt an på hvilke codecs og afspillere du har. Jeg har ikke selv erfaringer med NextPVR og DVB Viewer, så du skal have fat i én med specifik kendskab til de afspillere, rendere og codecs du selv bruger for mere konkret og specifikt at få at vide hvilke settings du konkret skal/kan fremsøge og ændre. Da jeg ikke selv bruger programmerne ved jeg ikke hvor meget selvstændig kontrol man overhovedet har over det i de nævnte programmer?

Personligt er jeg stor modstander af codec-packs og skyer dem som pesten! De skal sku ikke ind og forurene mit sytem med deres uønskede autonome overtagelse af det. Jeg installerer udelukkende de enkeltsåtende afspillere og codecs jeg SELV vælger og har brug for og ikke noget som helst andet, så jeg kan bevare selvstændig kontrol og overblik over hvad der bruges af rendere og codecs på min computer når jeg afspiller video via PowerDVD 11, ZoomPlayer eller MediaPlayer Classic (især de 2 sidstnævnte giver bedre mulighed for mere selvstændig overblik og kontrol over render og codec brug). ...Jeg syntes altid codec-packs giver flere autonome systemproblemer end de løser!

Men skal jeg pege i en mere principiel retning, så sørg f.eks. for at bruge EVR i stedet for overlay, og brug f.eks Windows indbyggede codecs eller f.eks Cyberlinks codecs der begge via EVR extender til computerluminansspektrumet under afspilning af videomateriale i stedet for et eller andet tilfældigt autonomt codec fra en pack du ikke har umiddelbart har overblik eller kontrol over i din afspiller.

Jeg mener dog at jeg tidligere har haft netop DVB Viewer installeret for at kunne afspille nogle aac udstyrede DVB-t optagelser korrekt, og at DVB Viewer med mine videocodecs afspillede med extended luminanssprektrum. Jeg kørte dog en sytemgendannelse straks efter at have brugt det, bare for at være på den sikre side, hvis nu der skulle være blevet installeret et eller andet uønsket ekstra codec på min computer i forbindelse med installationen, så jeg ikke risikerede at miste overblikket over hvad der nu var og er i brug på min computer.


Redigeret af TBC1 - 13-Juni-2011 kl. 17:16
Til top
Bruger udmeldt 38 Se dropdown menu
--
--


Oprettet: 21-Maj-2006
Status: Offline
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 17:44
Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der får jeg i alt fald det bedste ud af det, selv om TVet er 720.


Så du skalerer op for at lade fjernsynet skalere ned igen?

Hmmm, det er bare sjældent den bedste løsning.....

Klaus


Min erfaring siger det modsatte. Ofte er fladskærme langt bedre til at nedskalere, end opskalere. Derfor bør man smide så høj opløsning i TV'et så muligt. Herhjemme smider mit grafikkort også Full-HD i mit 720p panel.

M.v.h.
Til top
TBC1 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 19-Februar-2009
Status: Offline
Point: 1972
Direkte link til dette indlæg Sendt: 13-Juni-2011 kl. 18:46
Oprindeligt skrevet af Henrik B. Henrik B. skrev:

Oprindeligt skrevet af KlausDM KlausDM skrev:


Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Der får jeg i alt fald det bedste ud af det, selv om TVet er 720.


Så du skalerer op for at lade fjernsynet skalere ned igen?

Hmmm, det er bare sjældent den bedste løsning.....

Klaus


Min erfaring siger det modsatte. Ofte er fladskærme langt bedre til at nedskalere, end opskalere. Derfor bør man smide så høj opløsning i TV'et så muligt. Herhjemme smider mit grafikkort også Full-HD i mit 720p panel.

M.v.h.


Hvis man ikke kan køre 1:1 pixelmapping og ramme TV'ets native opløsning uden efterfølgende skalering er det [almindelig vis] indlysende og logisk at man er bedre stillet med et bedre signal der skal skaleres ned, end et ringere signal der skal skaleres op som udgangspunkt. Jeg tror det Klaus har misset i forbindelse med debatten er at der ikke altid er tale om at 1:1 pixelmapping er tilgængelig i alle tilfælde, for ellers vil det naturligvis altid være at fortrække over 2xskalering


Redigeret af TBC1 - 13-Juni-2011 kl. 19:03
Til top
 
 Besvar Besvar Side  <1 2345>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu