recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Surround
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optimal lyd til Uoptimal stue?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optimal lyd til Uoptimal stue?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optimal lyd til Uoptimal stue?
    Sendt: 30-Marts-2022 kl. 12:09
Hej Rec! 

Nu har jeg efterhånden stillet en masse spørgsmål og fået en masse gode svar.

Planerne for vores stue har så ændret sig, og nu står jeg på bar bund igen. 

Sagen er den at på det billede (link; https://imgur.com/gallery/8V9BMsN) jeg har vedhæftet, så udgør:

  • Rød: Sofaen. Den står direkte op ad væggen og hjørnet, og peger ud mod vinduerne. 
  • Blå: Det er vores tv bord. Det står i hjørnet af stuen, men langs væggen med vinduer. Det er ikke stillet skråt men står som på billedet. 
  • Gul: Det er tvet. 
  • Lys-blå væg er vinduer
  • Nederste højre hjørne viser at der mangler væg. Rummet er åbent herfra. 

Jeg er i syv sind med hvad jeg gør, for at jeg på den bedst, økonomiske måde, får den bedst mulige lyd. 

Jeg har overvejet;
  • Samsung HW-Q66T. Det er en soundbar jeg har i forvejen, som jeg er svært uvenner med. Subben fungere vel 50% af tiden og lyden er... Ja, ikke sublim syntes jeg. 
  • LG SN11RG - Kæmpe soundbar med en masse ting jeg ikke aner noget om, men den har også baghøjtalere. Problemet med denne er at sattelitterne kun kan vende fremad på væggen, og så flukter fronten af højtalerene egentlig med ens ører når man sidder i sofaen. Er det stadig okay?
  • En helt 3. soundbar? 
  • Et par bookshelf speakers, gerne aktive men ikke et must, eventuelt med en lille sub senere. (SB-2000/SB-3000)

Jeg har allerede en Denon X2200W forstærker, og et sæt wharfedale surround sound som jeg egentlig har planer om at sælge bestående af Diamond 250(x2), 240x, 220(x2). 


For at gøre en lang historie kort;
Hvordan får jeg den bedste lyd med et loft omkring 5000,- i min stue, med placeringen af mine møbler som de er?  


Beklager det lange indlæg, jeg håber på lidt kyndig rådgivning. 

På forhånd tak Big smile
Til top
T-Duck Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 15-Januar-2012
Sted: Vålse Danmark
Status: Offline
Point: 3999
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér T-Duck Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2022 kl. 12:40
Hvis jeg var dig. Så ville jeg beholde front og center, og hvis du har subwoofer til dem. Også kun kører i 3,1(LCR) med subwoofer, da lyden fra surround ikke vil være special optimal som du selv skriver.
Stuen: LG nanocel, Denon x1400h dali front og surround zensor 1, center zensor vocal, midt high alteco. Sub 2x argon malmö8, Shield tv 19 pro, musik argon solo, pladespiller argon? med ortofon om 5E
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2022 kl. 14:31
Enig med T-duck, under de trængte forhold vil surround ikke fungere optimalt. I det hele taget dårlig placering af TV op i et hjørne imho.

Linkfix


Redigeret af Munch - 30-Marts-2022 kl. 14:32
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2022 kl. 16:02
jeg fik slet ikke skrevet grunden til at sofaen og tv'et står som det gør. Og det går også op for mig at jeg måske har fået oprettet tråden det forkerte sted.

Det behøves ikke død og pine være surround. Bevares, det ville være fedt, men jeg mangler det ikke. 

Sofaen og tv'et står som det gør, så vi kan nyde udsigten ud af vinduerne. 
Det er ikke optimal, men tv-kiggeri opvejer ikke haven i vores hus Big smile

Gulvhøjtalere er der heller ikke plads til, så kommer tv'et til at stå foran vinduet. 

Derfor skal det være noget relativt småt der kan stå på tv bordet, 2.0/2.1/3.1 er også muligheder. 

Tak for linkfix.
Til top
KlausDM Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 12-Marts-2010
Sted: Hammel, Jylland
Status: Offline
Point: 19368
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér KlausDM Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Marts-2022 kl. 16:33
Jeg ser for mig en stor drejbar plade (motoriseret?) midt i stuen.

Har du overvejet hovedtelefoner?


Klaus
Min modelbane, http://modelbaneeuropa.dk
Min hjemmeside, http://moppe.dk
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2022 kl. 08:58
Hej Klaus. 

Det ville til tider være rart, så kunne jeg afskærme lyden fra de andre i huset Tongue

Men! 

Mit spørgsmål skulle egentlig også have inkluderet at jeg egentlig er lidt afholden fra at købe en god soundbar, da de ofte har noget lyd der reflekteres i loftet (atmos?) som burde virke fint, men hvis lyden bliver skudt ud til siden, vil den vel ramme væggen og så ingen nytte have?

Eller jeg skal måske ikke ligge så meget i det?

Hvad med en Klipsch Cinema 600? 
Til top
Snippermanden Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 17-April-2007
Status: Offline
Point: 185
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Snippermanden Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2022 kl. 10:00
Hvis det udelukkende er til film og ikke musik så helt klart Samsung HW-Q960A. Har selv en i den ældre Q96 version som ganske rigtigt havde det med at smide sub og baghøjttalere. Men efter et par updates kører det nu klippestabilt. Rygter vil vide at problemet aldrig har været på den seneste 960 version. Og lyden er virkeligt overbevisende med god højdeeffekt fra både soundbar og baghøjttaler.

Det eneste alternativ som kunne lokke mig væk fra Samsung'en ville være en Nakamichi Shockwafe Ultra
Parasound Halo A2 + C2
M&K Surround
Monitor Audio FB212
BenQ W10000
Sony PS3
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2022 kl. 10:02
Oprindeligt skrevet af Wildmann Wildmann skrev:

Hej Klaus. 

Det ville til tider være rart, så kunne jeg afskærme lyden fra de andre i huset Tongue

Men! 

Mit spørgsmål skulle egentlig også have inkluderet at jeg egentlig er lidt afholden fra at købe en god soundbar, da de ofte har noget lyd der reflekteres i loftet (atmos?) som burde virke fint, men hvis lyden bliver skudt ud til siden, vil den vel ramme væggen og så ingen nytte have?

Eller jeg skal måske ikke ligge så meget i det?

Hvad med en Klipsch Cinema 600? 
Sonos Beam 1 er uden Atmos.
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
kaizer Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 08-Maj-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2342
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér kaizer Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2022 kl. 14:11
Jeg ville helt sikkert flytte rundt, så tv stod op ad væggen på 5,10. Sofa med højre side ud mod haven og med rigelig afstand til værelsesvæggen, så man kunne gå bag sofa. Evt. en vinkelsofa så man stadig kan sidde i den og kigge ud i haven. 
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2022 kl. 18:24
Det hvade vi også overvejet, men der skal også være et spisebord og lidt andet i stuen. Det giver bedst mening for stuen som helhed at det står som nu. 

Men ja, for tv kiggeri er det ikke bedst :p 
Til top
Wildmann Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger
Avatar

Oprettet: 11-Oktober-2021
Sted: 7500
Status: Offline
Point: 28
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Wildmann Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2022 kl. 19:01
lad mig spørge anderledes:
Kan jeg godt købe en soundbar som f.eks. Sonos arc der også skyder lyd ud af siden, på trods af placeringen af sofa/tvbord?
Til top
Munch Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 23-Juni-2018
Sted: Vejle
Status: Offline
Point: 4562
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Munch Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Marts-2022 kl. 20:17
Oprindeligt skrevet af Wildmann Wildmann skrev:

lad mig spørge anderledes:
Kan jeg godt købe en soundbar som f.eks. Sonos arc der også skyder lyd ud af siden, på trods af placeringen af sofa/tvbord?
Køb og prøv den! Der er ikke nogen der kan sige om du får god lyd i stuen, når venstre surround ikke spiller frit ud i rummet pga væggen. Men du kan risikere at det lyder rigtigt godt!


Redigeret af Munch - 31-Marts-2022 kl. 23:37
Fed bio med 65” Pana Oled TV, surround med Marantz og B&W gulvhøjttalere, center og væghøjttalere, XTZ sub
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu