|
Optimal Streaming Kvalitet |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Forfatter | |
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Ah shit, jeg havde glemt at Tidal ikke har Chromecast-understøttelse endnu.
Man kan dog streame Tidal gennem BubbleUPNP i den betalte udgave, hvor den indbyggede "local media server" kan streame fra bl.a. Tidal, Google Play, Google Drive, Dropbox og andre cloud-services. Det kan så streames til DLNA-devices eller Chromecast. Det er ikke helt lige så strømlinet som direkte Chromecast-support, men det virker fint for mig med Google Drive. Hvis det har interesse kan jeg godt skrive en kort vejledning til hvordan man gør. Redigeret af HenrikStevn - 19-Februar-2016 kl. 14:05 |
|
![]() |
|
chr1213 ![]() Bruger ![]() ![]() Oprettet: 05-December-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 75 |
Husk lige på at både Bluesound og Tidal går og gør klar til at introdoser nyt lyd format. Der heder MQA.
|
|
![]() |
|
HenrikStevn ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Februar-2014 Status: Offline Point: 913 |
Efter alt hvad jeg har læst om MQA, så er de fleste der har hørt det under ordnede forhold (altså ikke bare som en hurtig demo på en industrimesse) ikke særligt imponerede.
Ideen er at pakke f.eks. 24/96 ned så det ikke fylder mere end 16/44.1, men det gør de ved at "folde" de høje frekvenser ned i støjgulvet under 16/44.1-delen, hvilket giver et lidt højere støjgulv, som måske er hørbart når musikken afspilles på en ikke-MQA-DAC. For selvfølgelig skal man jo købe en MQA-DAC for at kunne bruge formatet ordentligt ;-) Mark Waldrep (Dr. AIX, som bl.a. driver iTrax, den første highres-streamingside) ved hvad han snakker om. Og han er ikke imponeret: http://www.realhd-audio.com/?p=5526 http://www.realhd-audio.com/?p=5317 Det samme gælder Archimago, som har en meget informativ blog med tests og interessante betragtninger om bl.a. highres-lyd: http://archimago.blogspot.dk/2016/02/measurements-impressions-meridian.html Baseret på bl.a. deres indlæg om MQA har jeg ikke specielt meget tiltro til at det kommer til at ændre noget som helst, men nu er jeg heller ikke ligefrem imponeret af de påståede forbedringer som highres-lyd skulle give. Specielt ikke når man skal købe en helt speciel DAC for overhovedet at kunne bruge det nye format, når PCM er ganske udemærket i forvejen. De fordele som MQA evt. skulle give kan det også give til almindelig PCM-lyd i CD-kvalitet, bare det gøres i studiet. Og det tror jeg er et væsentligt bedre sted at sætte ind. Redigeret af HenrikStevn - 19-Februar-2016 kl. 16:37 |
|
![]() |
|
TBC1 ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Februar-2009 Status: Offline Point: 2032 |
Jezz! ...Vil det sige at man reelt ikke kan udnytte Tidal's HD streams optimalt uden mere eller mindre proprietært hardware?
Hvad med en PC [app] ? kan man heller ikke bitstreame med PC eller i det mindste udnytte en oversamplet 24bit/192Khz udgang eller lignende til udpakket MQA ? Eller er Tidals HD streams virkelig bare fis i en hornlygte der ser pænt ud på papiret men reelt ikke kan udnyttes uden meget specifikt hardware til lejligheden? I mine ører lyder Tidals såkaldte HD format mest som en rebranding af ≈CD kvalitet, hvilket da i det mindste er bedre en de fleste andre streaming tjenester.
Redigeret af TBC1 - 20-Februar-2016 kl. 04:19 |
|
![]() |
|
Det kommer an på hvordan de laver det, om det bliver en valgmulighed eller obligatorisk.
På en PC burde man kunne gøre det hele i software og så bare sende normal PCM til DACen, som man ville gøre normalt. Hvis der altså kommer en software-dekoder. Ellers skal man have en MQA-DAC. Teknisk set er MQA en metode til at pakke f.eks. 24/96 ned i CD-kvalitet, som kan afspilles af enhver DAC. Men hvis man bruger en MQA-DAC vil man få det originale 24/96-format ud af det. Næsten, for det er lossy komprimering, man skal nærmest tænke på det som MP3-komprimering af alt der ligger ud over den normale CD-kvalitet. Det er ikke helt rigtigt, men tæt på. Som sagt er jeg ikke specielt imponeret over det jeg har hørt og læst om MQA. Jeg har ikke selv haft mulighed for at afprøve det, for der er ikke særligt mange MQA-DACs på markedet, og jeg er heller ikke interesseret i at skulle bruge penge på en. |
|
![]() |
|
NikolajC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Januar-2006 Status: Offline Point: 614 |
Du kan streame Tidal i Flac med en Squeezebox duet. Fås i den blå til 200 kroner. Har optisk udgang.
|
|
![]() |
|
KBAndersen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Oktober-2005 Sted: Taastrup, DK Status: Offline Point: 280 |
Det skal bare ikke være nemt.
Kan man virkelig ikke finde et system der bare virker uden alt for meget tilpasning, 3rd part software osv... ? |
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
Ja da, helt almindelig FLAC. Men det kan man jo ikke tage patent på og kræve licensbetaling for, og man kan ikke få folk til at købe en helt ny DAC, bare for at kunne bruge det nye format ordentligt.
MQA virker ærligt talt som et format der udelukkende er opfundet for at kunne opkræve licenspenge og evt. lave strammere kopibeskyttelse. Lidt ligesom SACD. Det er også virkelig ærgerligt at Tidal ikke har Chromecast-support endnu, de har lovet det længe, men det bliver nok aldrig til noget. Squeezebox Duet er nok dit bedste bud. Redigeret af HenrikStevn - 22-Februar-2016 kl. 09:39 |
|
![]() |
|
NikolajC ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 20-Januar-2006 Status: Offline Point: 614 |
Som sagt vil en Squeezebox duet kunne det du vil. Uden at skulle rode med 3rd party osv.
|
|
![]() |
|
KBAndersen ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 03-Oktober-2005 Sted: Taastrup, DK Status: Offline Point: 280 |
Ja, det kan jeg forstå. Men det er jo en "gammel" enhed efterhånden. De laves jo ikke længere.
|
|
Mvh
Kenneth B. Andersen |
|
![]() |
|
Rigtigt nok. Men bliver stadig supported og der er masser at få brugt.
|
|
![]() |
|
Stoffer1987 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 25-April-2008 Status: Offline Point: 658 |
Er Deezer elite blevet tilgængeligt i DK, som "almindeligt" abonnement? Er det ikke kun via Sonos det kan fås i Elite Versionen |
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side <123> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |