recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Distribution og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optisk antennesignal
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOptisk antennesignal

 Besvar Besvar
Forfatter
Besked
birkholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 241
Direkte link til dette indlæg Emne: Optisk antennesignal
    Sendt: 28-Maj-2006 kl. 23:00

Hej,

Jeg kom til at tænke på ,om der mon ikke findes en konverter som kunne omsætte fra antenne(coax 75 ohm) til optisk kabel og en tilsvarende tilbage!?!? Eller skal man over i IHC Net (RJ45 + patch-kabler) for at undgå støjpåvirkning på lange kabelstræk!?

Mvh.
Birkholm



Redigeret af birkholm - 28-Maj-2006 kl. 23:01
Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 29-Maj-2006 kl. 16:46
Hej Birkholm

Mig bekendt ikke. Et antenne signal kan i princippet indenholde flere hundrede kanaler, de skal først alle sammen demoduleres og digitaliseres for derefter at blive vidersendt, og så konverteres til analog og moduleres igen.
For det første vil det kræve en tuner (og en modulator) for hver kanal, for det andet vil det kræve en sindsyg stor båndbrede (med mindre det kun er nogle få kanaler vi snakker om).

Du kan så sige, at det er det som TDC gør med deres kabel TV - ja, men de har også flere store RACKS med udstyr til at gøre arbejdet.

Vores nu nedlagte private antenneforening nedtog nogle satelit kanaler og sende med ud i vores (analoge) antenne kabel net. Det krævede også en satelit modtager og en modulator pr. kanal - jeg mener vi snakkede priser  i området 12-15.000 kr pr kanal, og så var det endda uden nicam stereo som var alt for dyrt til vores forening.

Mvh Peter

Til top
birkholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2006 kl. 08:10

OK! Tak for svaret selv om det ikke var et af den som afhjælper mig .

Men jeg kan naturligvis godt se problemer, når du nu beskriver det. Havde ikke lige set!

Tak for svaret alligevel

Kan IHC Net iikke bruges i den henseende?! Det er vel bare coax som overføres via twisted pair(godt mod støjproblemer)? Er det ikke det deres produkt kan ?!

/Birkholm

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2006 kl. 18:12
Hej igen

Mit kendskab til IHC er meget begrænset, kender det faktisk kun af omtale. Er det ikke blot coax kabler bundlet sammen med netværks kabler ?
Det eneste jeg husker er, at det vist ikke er 75 ohm, så der sidder også impedans omsættere.

En af mine venner kikkede på det da han fik bygget nyt hus. Han kom frem til, at det var en meget dyr løsning, snakkede intet om at det var mere støj imunt. Han valgte at få lagt tom-rør rundt i hytten og har så siden trukket de netkabler og antenne kabler som han pt. har brug for.

Har du specielle støj problemer ???

Mvh Peter

Til top
birkholm Se dropdown menu
Bruger
Bruger
Avatar

Oprettet: 18-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 241
Direkte link til dette indlæg Sendt: 30-Maj-2006 kl. 19:02

Hej Peter !

Jeg ingen problemer i stuen. Min Sony 32" CRT står skarpt. Men det er også kun 2m fra fordeleren(uden forst.). Herudover har jeg en ant.forst. på en anden linien som så "kører" 10m til endnu en fordeler (uden forst.). Herfra går den ene 2m til et 21"tv  og den anden 10m til mit Media Center. Media Centeret har det ringeste signal(naturligvis). Men hvad gør jeg for at forbedre det!?

Venligst
Birkholm

Til top
Prasmus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 28-December-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 537
Direkte link til dette indlæg Sendt: 31-Maj-2006 kl. 17:25
Hej Birkholm

Uden at vide noget om din installation iøvrit, så er mit bud at du ikke har signal nok.

1) Har du prøvet at flytte dit medie center ind i stuen og tilslutte det med de 2m kabel som du benytter til TV'et ? Dette er mest for at være sikker på at der ikke er noget i vejen med tuner/TV kortet i medie centeret....
2) Er du sikker på de lange antenne kabler (10m) er iorden, dvs. ingen skarpe buk/knæk, stikkene har godt fat osv. ?
3) Er du sikker på din antenne forstærker virker, og om den forstærker nok (nogle har en lille justerings skrue til at regulere hvor meget den skal forstærke) ?

Hvis du har for lidt signal ved medie centeret, så kan det bla. ses ved at nogle kanaler står langt bedre end andre, specielt hvis dem som ligger højt oppe i MHz båndet er dårlige, for det er her antenne kabler har mest tab. Det er naturligvis kun tilfældet hvis alle kanaler fra start af har nogenlunde samme signal styrke, som f.eks. ved kabel tv. Har du egen antenne kan du ikke rigtig bruge det som en rettesnor, da der kan være voldsomt forskel på signal styrken af de forskellige kanaler (betinget af hvor langt væk senderne er, og hvad effekt de udseder).

Jeg beklager hvis jeg skriver ting her du synes er soleklart og som du allerrede har checket !

Mvh Peter

Til top
 
 Besvar Besvar
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu