recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Streaming media
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optisk ud fra HDMI (Raspberry Pi 2) - muligt?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optisk ud fra HDMI (Raspberry Pi 2) - muligt?

 Besvar Besvar Side  123 4>
Forfatter
Besked
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optisk ud fra HDMI (Raspberry Pi 2) - muligt?
    Sendt: 23-Juli-2015 kl. 22:49
Jeg vil gerne bruge min forstærker til 5.1 surround fra min Raspberry Pi samtidigt med, at Pi'en er tilsluttet mit Panasonic GT50 direkte med HDMI. Kan det lade sig gøre?

Fjernsynets optiske udgang sender desværre kun 2.0 videre, og Raspberry Pi'en har ingen optisk udgang. Jeg tænkte, at en HDMI-switch/splitter med optisk ud var løsningen. Men jeg løber panden mod en mur, når den skal understøtte både CEC til styring af Pi'en samt EDID-override (så afspilleren tror, at den skal sende fx 5.1 til fjernsynet).

Har i erfaringerne med en converter eller switch, som virker med ovenstående? Alternative løsninger er også velkomne

Redigeret af DanishBacon - 24-Juli-2015 kl. 08:24
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
jec Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 18-September-2011
Status: Offline
Point: 362
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jec Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 23-Juli-2015 kl. 23:55
Oprindeligt skrevet af DanishBacon DanishBacon skrev:

Jeg vil gerne bruge min forstærker til 5.1 surround fra min Raspberry Pi....
Alternative løsninger er også velkomne
Ved ikke om dette kunne være en løsning (kommer vel også an på den software du anvender), men prøv at se her:

Jens
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 01:08
Du kan evt. bare købe en DAC til at smække i den lange 40 pin connector på toppen.
https://www.hifiberry.com/product/hifiberry-digiplus-standard-version/

EDIT: Ja, det var så også den, der blev linket til ovenover :P

Redigeret af Nagash - 24-Juli-2015 kl. 01:09
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 08:37
Godt spottet med Hifiberry Smile Jeg havde slet ikke tænkt i den retning. Har i prøvet den til OSMC? Umiddelbart kræver det nemlig noget kodning i Linux (gulp) https://www.hifiberry.com/guides/configure-osmc-for-hifiberry/

Måske det er mere sikkert at købe en HDMI-splitter. Det virker dog utroligt, hvis jeg skal helt op i denne størrelse til 90€ for at få noget som virker med CEC og EDID http://www.amazon.de/Ligawo-6518870-Switch-Audio-Steuerung/dp/B00S4KNQBI/ref=sr_1_1?ie=UTF8&qid=1437656265&sr=8-1&keywords=Cec+Spdif#productDetails 
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
NikolajC Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 20-Januar-2006
Status: Offline
Point: 614
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér NikolajC Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 09:07
Kunne noget ARC evt. hjælpe her?
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 09:24
Oprindeligt skrevet af NikolajC NikolajC skrev:

Kunne noget ARC evt. hjælpe her?

Desværre understøtter mange TV inkl. mit Panasonic ikke 5.1 passthrough via ARC.
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 09:26
Jeg har tidligere haft en HDMI-switch, hvor der var optisk udgang på, så man kunne sende signalet videre, men trække lyden ud separat. Det var den her:
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/knig-1-4-high-speed-hdmi-switch-4-vejs.html
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
DanishBacon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger
Avatar

Oprettet: 23-Februar-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 457
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér DanishBacon Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af Torben Rasmussen Torben Rasmussen skrev:

Jeg har tidligere haft en HDMI-switch, hvor der var optisk udgang på, så man kunne sende signalet videre, men trække lyden ud separat. Det var den her:
https://www.av-cables.dk/hdmi-switch/knig-1-4-high-speed-hdmi-switch-4-vejs.html


Virkede den fint ift. at få afspilleren til altid at udsende 5.1 (som switchen så kunne trække ud)? Kan du huske, om der stadig var lyd på HDMI-out, når man aktiverede SPDIF'en på switchen? pft
LG OLED C8 65” | Marantz SR7010 | XTZ 99.36 | Nvidia Shield TV | Squeezebox
Til top
Nagash Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 24-Oktober-2007
Sted: Hillerød, DK
Status: Offline
Point: 6048
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Nagash Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 18:00
Da jeg kan huske, at Torben havde (eller måske stadig har), en Sonos Playbar, som netop også kun kan modtage lyd gennem Toslink, så er mit gæt, at han brugte den lige netop til det formål :)
Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 20:32
Præcis. Mit problem var dog, at ca. halvdelen af mine film har DTS lydspor, så i stedet for at få det 2.0 lydspor mit Tv kunne sende videre når jeg så BluRay, så kom der pludselig 0.0 ud af Playbar hvis lydsporet var DTS, da den ikke kunne tolke signalet... Så jeg måtte returnere switchen igen. Den virkede dog efter hensigten, men jeg havde ikke en højttaler på TVet (mit Kuro har afmonteret højttaleren pga Playbar), så jeg testede ikke om der også kom lyd ud via HDMI. Men jeg kan ikke se hvorfor der ikke skulle gøre det?

Jeg synes dog at erindre noget med, at switchen af og til skiftede over på ARC-porten af sig selv, selvom jeg både deaktiverede det via knappen på switchen og på trods af, at intet af mit udstyr har ARC

Redigeret af Torben Rasmussen - 24-Juli-2015 kl. 20:36
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
Trumle Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar

Oprettet: 10-Februar-2015
Sted: kBH
Status: Offline
Point: 793
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Trumle Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 20:50
Virker toslinket hvis signalet er HDCP krypteret, som hvis det kom fra en BD spille?
 
Er signalet stadig HDCP krypteret i HDMI kablet efter boksen?
 

Til top
Torben Rasmussen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
Avatar
Flatpanels.dk

Oprettet: 06-Februar-2007
Sted: København
Status: Offline
Point: 4378
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Torben Rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 24-Juli-2015 kl. 22:17
Pas. Den information videregiver Playbar ikke og jeg havde ikke andet udstyr at slutte den til.
FlatpanelsDK - Alt om fladskærms-tv, mediebokse og tv-markedet
Til top
 
 Besvar Besvar Side  123 4>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu