recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Generelle emner > Teknik & Teori
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - optiske medier er blevet for dyre!
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketoptiske medier er blevet for dyre!

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
pianomartin Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 13-August-2005
Status: Offline
Point: 387
Direkte link til dette indlæg Emne: optiske medier er blevet for dyre!
    Sendt: 15-September-2011 kl. 16:12
Denne tråd er affødt af nyheden om Sonys XXL-blue-ray skiver, som koster 450 kr for 128 GB.

Jeg falder over to kommentarer til denne nyhed:
1) Man ville kunne købe en Harddisk langt billigere
2) ja, men skiven vil hurtigt falde markant i pris (underforstået, at når den er faldet i pris, vil data-opbevaringen være billigere end på HDD).

Det fik mig til at tænke over hvordan prisudviklingen har været de seneste år på forskellige lagringsmedier:
En 4,7 GB DVD kan fåes til 2,25 kr = 0,47 kr/GB
En 8,5 GB DVD DL kan fåes til 23 kr = 2,7 kr/GB
En 25 GB Blu-Ray skive kan fåes til 36,4 kr = 1,46 kr/GB
Ovenstående priser er fundet på en enkelt forhandlers hjemmeside, og jeg har valgt VERBATIM skiver. Jeg har altså ikke gennemsøgt nettet for at finde de absolut billigste no-name produkter.

Den helt nye 128 GB XXL kan fåes for 450 =3,51 kr/GB
Jeg har lige købt en WD USB-HDD på 3TB til ca. 900 kr. = 0,3 kr/GB

På baggrund af ovenstående sætter jeg hermed spørgsmålstegn ved påstanden om at de nye medier falder "drastisk i pris" efter noget tid.

Det interessante er nemlig at en standard 4,7 GB skive, som efterhånden er en "gammel standard" er suverænt billigst pr. GB.

DL Skiven er over 5 gange så dyr pr. GB
og Blu-Ray skiven er 3 gange så dyr pr. GB (så den er trods alt billigere end DL pr. gigabyte, selvom den ikke har været på markedet nær så længe).

Hvis den nye XXL skive skal konkurrere med en almindelig DVD-skive på "plads pr krone", skal den altså sælges for ca. 60 kr og det tror jeg har meget lange udsigter.

Konklusionen må altså være, at de nye optiske medier ikke "rasler nedad i pris", hvilket faktisk undrer mig. Når først produktionsapparatet er kørt i stilling burde det være temmelig billigt at producere fx en Blu-Ray skive.

----

noget nyt er til gengæld, at harddiske nu er væsentligt billigere end optiske medier, også i direkte konkurrence med 4,7 GB skiven. Og det er relativt nyt. Spørgsmålet er så bare om man føler sig lige så tryg ved at have alle sine backup-data liggende på en ekstra HDD i forhold til DVD-skiver?!

Blot mine tanker.

Til top
zeryus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 18-September-2006
Sted: StorKBH
Point: 555
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 16:54
En VERBATIM 8,5Gb DVD+DL kan fås til 10 kr = 1,18kr/Gb
Til top
xcardman Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 24-Marts-2005
Sted: Denmark
Point: 8672
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 17:32
har ikke brændt en dvd i flere år
bruger udelukkende harddisk til at gemme på
har noget med 10 GB i alt
tror jeg har 150 tomme dvd liggende

Til top
Muffeh Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-December-2009
Sted: Gilleleje
Point: 1040
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 18:03
kan kun give dig ret, og du har en rigtig fin pointe! men fik også læst at til at starte med, vil den Blu-Ray XXL disk være tiltænkt medie firmaer og tv selskaber som har brug for de høje kapaciteter til lagringsmedier. i starten er disken, så vidt jeg har forstået, ikke tiltænkt alm. brugere.

men kan selvfølgelig være jeg tager fejl, og nu er det jo gerne sådan at man ser rigtig mange mennesker gerne vil ku have adgang til, og få fat i ting som firmer osv. ellers kun har adgang til. så det da rart der for en gang skyld er adgang til noget for os normale mennesker, på trods af den koster en bondegård!
LG 55LB561V (TV) | Onkyo TX-NR626 | DALI Blue 8008, C1000LE, DALI Zensor 1 & DALI Concept SUB | Sonos ZP90 | Synology DS211J & DS411J | WDTV Live 3.Gen. | PlayStation 4
Til top
Hans j Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 02-Marts-2007
Point: 4207
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 18:16
Oprindeligt skrevet af xcardman xcardman skrev:

har ikke brændt en dvd i flere år
bruger udelukkende harddisk til at gemme på
har noget med 10 GB i alt
tror jeg har 150 tomme dvd liggende

Sikke en film/musik-samling du må have Wink.
Til top
Guests Se dropdown menu
Gæst
Gæst
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-September-2011 kl. 19:00
Gik lige hurtigt inde på nierle.de, har med vilje ikke valgt en dansk forhandler pga. blank medie afgiften.
4.7 GB DVD-R: 1,93 kr (0,41 kr/GB)
8.4 GB DVD+R DL: 8,50 kr (1,01 kr/GB)
BD-R: 12,35 kr (0,49 kr/GB)

Vil nu mene de priser er en del lavere end da de pågældende produkter først kom frem, men der gik noget tid før de kom ned i pris.
Kan huske jeg har købt
CD-R til over 20 kr stykket.
DVD-R til over 20 kr stykket.
DVD-R DL til over 30 kr stykket.
Har ikke købt men i 2008 kostede en BD-R 60 kr og i følge engadget kostede de første i 2006 $ 19.95 (122,90 kr)

Er enig i at til personlig lagering så er harddiske blevet så billige i pris at det ikke kan betale sig at købe optiske medier, men det ændrer ikke ved at de optiske medier falder i pris over en periode.
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu