recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > Projektorer
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Optoma UHD60 - Bestod 10m kabeltest, men...
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Optoma UHD60 - Bestod 10m kabeltest, men...

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Emne: Optoma UHD60 - Bestod 10m kabeltest, men...
    Sendt: 18-Marts-2020 kl. 13:11
Jeg har endelig fået den 4K projekter jeg gerne ville ha' - nemlig Optoma UHD60. Jeg ville ikke give de 15990 kr. Da jeg ikke kunne finde den på brugtmarkedet herhjemme, kiggede jeg på Amazon.de og var heldig at købe den på en privat auktion til 6942 kr. inkl. forsendelse, fra en privat person (knap 2 år gammel og 384 timer på lampen) Kan virkelig anbefales at handle på tyske Amazone, da der er et langt større brugtmarkeds udvalg end i lille DK og det fungerer trugt med betaling over Paypal.

Nå, men til sagen. Jeg har købt et ATZEBE 10 meters 4K HDMI fiber optisk kabel, som understøtter

4K @ 60Hz HDR, YUV4:4:4, 3D, ARC, CEC, HDCP 2.2. på Amazone.de. Valgte det kabel med anbefaling fra TBC1 (venlig bruger her på recordere) Det fungerer super godt og kostede kun 314 kr. inkl. forsendelse. 


Projektoren går automatisk i HDR og skifter til format Ultra HD 3840X2160 pixels ved 24 HZ, - fedt at man får det vist, på lærredet, når der skiftes mellem formaterne HD, UHD, HDR osv.


Billedet står knivskarpt og HDR er en fornøjelse at se på. Jeg bruger en APT 4K, med Netflix og film fra itunes i 4K. 

Jeg har dog et problem, der irriterer mig og det er, at når man se billeder med himmel blandet med lidt skyer, så er farvenuancerne ikke skarpe nok mellem de blå og hvide nuancer og faktisk pixelerer billedet lidt i skyformationerne. Jeg har kalibreret billedet ud fra hvad jeg anser for at være pålidelig kilde på: https://www.avsforum.com/forum/68-digital-projectors-under-3-000-usd-msrp/2880041-optoma-uhd60-65-owners-thread-92.html#post56351582
med følgende settings:
Display Mode: HDR
Wall Color: Off
Dynamic Range: HDR Auto / HDR Picture Mode Standard
Brightness: 0
Contrast: -2
Sharpness: 8
Color: 19
Tint: -2
Gamma: 1.8
Ultra Detail: 1
Dynamic Black: Off (Was On before, but got better results with it off)
Brilliant Color: 8 (Was 2 before, but found I could crank it safely up to 8 with Dynamic Black off)
Color Temp: D65
Color Gamut: Cinema
CMS: Defaults
Color Space: Auto
RGB Gain/Bias Settings:
Red Gain: -4
Green Gain: -1
Blue Gain: 12
Red Bias: 0
Green Bias: -1
Blue Bias: 2

Så, hvad kan forklaringen være på mit problem?

Hvad tænker I om mine settings?

Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 13:30
du skal lade være med at ændre RGB indstillinger ud fra andres indstillinger, variansen imellem de enkelte projektore er for stor og du riskerer at gøre mere skade end gavn, du kan overveje at få din projektor professionelt kalibreret. 

I forhold til de ting du observerer, så vil jeg tro at det er projektoren som laver unoder, jeg tvivler på det er kablet. Mange af de “billige” wannabe 4k maskiner paver forskellige unoder, blandt andet den Acer m550 jeg havde en kort overgang indtil Acer opgav at få den til at funktioner uden at den smadrede de sorte nuancer blandt andet
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 13:50
Så tænker du at jeg skal lade RGB indstillingerne stå på 0, tjekkede et billede med de omtalte problemer og så justerer ind for at se om jeg kan ramme bedre nuancer i farverne?

Ja, professionel kalibrering vil helt sikket være mest optimalt.

Tror ikke man kan kalde Optoma UHD60 en total wannabe 4K projektor - 


Redigeret af ms.nielsen - 18-Marts-2020 kl. 13:54
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
JakobSkaarup Se dropdown menu
Pause fra forummet
Pause fra forummet


Oprettet: 14-Juli-2011
Status: Offline
Point: 989
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér JakobSkaarup Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 14:02
du skal ikke justere på rgb uden du måler dig frem til de korrekte indstillinger med en probe, sæt dem på 0.

Der er ikke tale om en native 4K maskine, så i min verden wannabe. Det var min Acer også, det var heller ikke en rigtig 4K med derimod havde den lige som din noget opskalering kørende. Dermed ikke sagt at det ikke kan være en fin maskine og man kan være glad for den :-)
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 15:21
De indstillinger, du linker til, er baseret på et lærred med 1.1 gain
Dit lærred har sikkert gain 1.0
Så det passer ikke helt

Redigeret af jake51 - 18-Marts-2020 kl. 15:23
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 15:31
Tak Jakob for svar. Ja, det er sandt det ikke er en 100% native. 
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 15:40
Jeg er ikke sikker på hvad gain er på mit lærred. Det er et Lissau True colour IFS certificeret lærred. Jeg spurgte ikke til gain da jeg købte det for ca. 10 år siden. Men 1.0 er måske standart?

Når du skriver passer ikke helt. Har du så et bud på hvilke settings der er bedre?
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
jake51 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem


Oprettet: 02-Januar-2005
Sted: Randers
Status: Offline
Point: 6068
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér jake51 Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 17:24
Ikke rigtigt
Men i teorien skal du sænke brightness (og måske kontrast)
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson
Til top
Naiera Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem
Avatar

Oprettet: 15-August-2004
Sted: Aarhus
Status: Offline
Point: 12219
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Naiera Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 17:42
Lissau TrueColor har en gain på 1.0.
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 21:34
Tak. Jeg læst mere om kalibrering og tror bestemt at det er værd at ofre 1495 kr. på at få en professionel til at kalibrerer til det mest optimale billede. 
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
ms.nielsen Se dropdown menu
Bruger
Bruger


Oprettet: 20-April-2006
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 136
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér ms.nielsen Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 21:34
Mange tak du Smile
Stue: Front: 2XB&W CM7, center: B&W CMC, sub: B&W ASW10CM, surround back: 2X Dali Lektor1. Receiver: Sony STR-DN1080, Projektor: Optoma UHD60, TV: LG oled 55" C9. Køkken: 2X Dali lektor1
Til top
Rolias Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger


Oprettet: 31-Juli-2008
Sted: København V
Status: Offline
Point: 468
Funktioner Funktioner   Tak (0) Tak(0)   Citér Rolias Citér  BesvarSvar Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Marts-2020 kl. 23:23
Jeg har selv brugt TV-Kalibering, og det kan kun anbefales. Thomas derfra er virkelig flink og gør et rigtig godt arbejde.
LG OLED55B6V | Marantz 5012 | SONY UBPX-700 | 2 x Dali Oberon 7, 1 x Dali Oberon Vokal, 2 x Dali Oberon OnWall, 2 x Cambridge Audio Minx Min 12, Jamo Sub 210
Til top
 
 Besvar Besvar Side  12>
 
Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu