|
OT: Overtal dig selv til at bruge penge? |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | ||
jake51 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 02-Januar-2005 Sted: Randers Status: Offline Point: 6360 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 09-April-2015 kl. 12:29 |
|
Hvordan overtaler du dig selv til at bruge (rigtigt) mange penge på udstyr?
Jeg har en smertegrænse, der hedder 30K: For eksempel ved højttalere betyder det 30K for fem højttalere og en subwoofer Jeg har jo set priserne på de højttalere fra JBL og Procella, som er populære herinde... Jeg ville egentligt gerne bruge flere penge, men i sidste ende får jeg kolde fødder ![]() Så hvordan gør du? |
||
Vi started' ud med ingenting og har det meste tilbage
Mikael Simpson |
||
![]() |
||
Kingofdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-December-2014 Status: Offline Point: 89 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
sjovt nok ligger mit smertegrænse også på de 30k som du nævner.
man skal nok huske på at det er en hobby og ikke en invistering. personlig synes jeg det er bedre og gå i biografen engang imellem end det er og bruger 100.000kr på at biograf anlæg. |
||
![]() |
||
Jonas Bojer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-April-2008 Sted: Århus C Status: Offline Point: 801 |
|
Kik på hvor meget du kommer til at bruge det de næste 10 år og regn en time pris ;O) Mit anlæg har en timepris på 20,56kr ;O) syntes du det er lidt køb mere syntes du det er dyrt køb mindre ;O) Hilsen Jonas Bojer |
||
![]() |
||
Kingofdk ![]() Bruger ![]() Oprettet: 28-December-2014 Status: Offline Point: 89 |
|
hvis vi siger 120 kr pr biograf besøg og en gang pr måned
så er det 14.400 på 10 år?
|
||
![]() |
||
opzouten ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 15-April-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 907 |
|
Jeg har aldrig brugt over 10k på en gang på udstyr. Køber så billigt som muligt, og lidt ad gangen. Køber for det meste brugt.
Det hænger nok sammen med, at jeg aldrig har været specielt godt til at spare op, og at jeg har en del forskellige pengeforbrugende interesser. |
||
![]() |
||
Steve Jones ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-Juli-2010 Status: Offline Point: 1809 |
|
Jeg har købt et TV (pioneer ) til 18.000 tilbage i 2008. Det havde jeg ikke de store kvaler med. Det var et suverænt produkt, som jeg brugte ofte.
Med hensyn til højttalersæt til 30k+, så sker det i steps. Læg mærke til at alle starter et sted og sælger deres højttalere for at opgradere. Jeg tror ikke det føles som helt så mange penge når man får 10-15k for at sælge det gamle sæt ![]() |
||
![]() |
||
Jonas Bojer ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 10-April-2008 Sted: Århus C Status: Offline Point: 801 |
|
Men med Hjemme biffen ser man jo serier også total fedt med Games of trone i 1080P fra BluRay Så regner jeg på din måde med 120kr per bif besøg det er ca 1 kr/minutter så giver det mig 886.000kr til anlæg på 10 år ;O) JUBIIIIII nu kan jeg købe mere ;O) Hilen Jonas Bojer |
||
![]() |
||
|
hehe okay. men nu ser jeg ikke serier i biografen men kun film. ellers kan man jo ik lave andet end og sidde i sit bio rum ;-)
Redigeret af Kingofdk - 09-April-2015 kl. 14:00 |
||
![]() |
||
dr gonzo ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 28-April-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1320 |
|
Som det før er blevet nævnt, kan man jo opgradere sig frem til at købe de dyre systemer, ved at sælge det gamle. Eller man kan købe lidt af gange. Start ud med en god reciever og to front højtalere. Opgrader med en center og en sub. Og køb surround kanalerne sidst.
Jeg går personligt kun i biografen tidligt på dagen på hverdage, for at undgå andre forstyrrende folk, som ikke respektere, at der er andre til stede end dem selv. Jeg ser ikke så mange serier, da det ikke siger mig så meget som film gør. Til gengæld ser jeg minimum 4 film om ugen, og hvis jeg skulle dægge det behov ved at gå i biografen, kan du hurtigt regne ud, at det vil blive meget dyrt, hvis jeg skulle gå i biografen hver gang. Eftermiddagsprisen på en biotur er i gennemsnit 85 kr. Det giver en udgift på 18.700 kr. om året, og det beløb bør så ganges med 2, da konen jo også ser film. Og sidst men ikke mindst, med min egen bio, har jeg også mulighed for at se film, som ikke går i biografen, enten fordi det vurderes, at det ikke kan betale sig at sætte dem op i Danmark, eller fordi at der ikke er tale om nye film. |
||
![]() |
||
Bromberg5 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-November-2012 Sted: Høng Status: Offline Point: 3793 |
|
Hvis jeg har brug først skulle overtale mig selv, før jeg kan overskride mit eget definerede budget - ja så lader jeg vær':).
Som så mange andre har jeg bare nogle budgetter jeg "arbejder" efter. Anlæg er så for mit vedkommende max 20.000. Mere glæde har jeg heller ikke af det:). Derfor køber jeg rigtig ofte ting brugte, så kan der sgu bare handles det mere. Har pt anlæg for 27.000 i nypris, men det har kostet mig. 13.000kr over et par investeringer, (hvor sub og receiver dog er nye):). Computer har jeg også fast budget Bil Tv Motorcykel Møbler Cykel ditto Rejser Det gør det egentlig dejlig "nemt" for mig. Det er mere fruen i huset, der selvfølgelig slet ikke er enig i nogle af mine "budgetter";) |
||
![]() |
||
strandvasker ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 30-September-2009 Sted: Denmark Status: Offline Point: 2423 |
|
Jeg køber altid kontant, dvs. jeg HAR råd inden jeg handler. Jeg sørger også for at købe kvalitet. Jeg er endnu aldrig blevet skuffet over at have købt for godt og glæden ved det gode udstyr holder langt længere end "smerten" ved at betale.
Generelt er jeg god til at "glemme" sidste måneds udgifter, det var jo sidste måned. Indimellem benytter jeg mig også af at sprede købene ud over flere måneder, dels giver det flere af de der "Uh, der er kommet en pakke til mig"-oplevelser og dels virker udgiften mere overkommelig. For eksempel, sidste år byggede jeg mig en ny cykel. Jeg brugte en del tid på at finde ud af hvilket stel og komponenter det skulle være og lavede mig et budget i et regneark over den samlede pris. Da jeg havde fundet alle stumperne syntes jeg de ca. 11.000 lød lige dyrt nok, så jeg nedjusterede lidt hist og her og endte på omkring 9.000, men var ikke helt tilfreds. Det endte med at jeg skrottede regnearket og købte et stel der var pisselækkert, men egentlig også en smule dyrere end planlagt, men fuck it, jeg havde jo pengene. Jeg fik stellet hjem og gik og kiggede lidt på det for at hitte ud af hvad jeg så ville. Efter lidt funderen frem og tilbage besluttede jeg, at det var synd at smide crappy hjul på et godt stel, så jeg jo faktisk var nødt til at købe lækre hjul også, så "add to basket" og vente på fragtmanden. De kom hjem og damn de var lækre. Fedt stel, lækre hjul, tommel op. Der gik løn ind og det der med hjulene var jo i sidste måned, ikk, så selv om jeg egentlig havde besluttet at tage den lidt med ro skete der jo ikke noget ved lige at finde de helt rigtige bremser. Klassisk design, børstet stål, røvlækre, men måske også lige en smulle pebrede, men det var jo dårlig stil at hænge grimme bremser på et fedt stel og lækre hjul, ikk? Osv. osv. osv. sådan lidt indkøb hist og her hen over de næste 3-4 måneder indtil jeg til sidst havde en fed cykel med udelukkende lækre stumper, købt sådan i små bidder efterhånden som jeg "glemte" de forrige udskrivninger. Jeg undlod helt bevidst at regne totalen sammen indtil jeg havde nydt cyklen nogle måneder, den endte op på ca. 15.000 i stedet for det oprindelige budget, men fuck det, water under the bridge, og alt det der, jeg har en fed cykel og min bankkonto har for længst fået pusten igen.
Redigeret af strandvasker - 09-April-2015 kl. 20:51 |
||
![]() |
||
osbech ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 25-December-2004 Sted: Denmark Status: Offline Point: 889 |
|
Lever efter devisen "du lever kun en gang, så hvorfor nøjes".
For mig har B&W's 800 serie været en drømme højttaler siden jag så/hørte den i hfk i slut 90'erne, så da jeg havde mulighed for at købe den sidste år, gjorde jeg det (802D), siden da er der kommet en htm2D til, plus effekt osv... Nu overvejer jeg at udskifte dem til 800D, ikke fordi jeg er utilfreds med lyden, men fordi de er større :) Jeg køber kun når jeg er 99% sikker på det er det jeg vil have, impuls køber sjældent... Køber også kun når det er overskud, og aldrig på afbetaling. |
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |