recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overføre VHS bånd til 910’erens HD
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOverføre VHS bånd til 910’erens HD

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Januar-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Emne: Overføre VHS bånd til 910’erens HD
    Sendt: 14-Juni-2005 kl. 22:58

Hejsa,

Jeg er i gang med et lille projekt, at at overføre en del VHS bånd til 910'erens harddisk, hvorefter film skal kopieres til DVD. Jeg har pt. lånt en eksterns Pinnacle Moviebox DV analog til digital box. Via Sony Vegas har jeg prøvet at capture fra en tilsat Phillips video, men resultatet blev ikke særlig godt, også selvom movieboxens oplysning er fuld 720 x 576 pal kvalitet.

Så var det jeg tænkte, om 910'eren måske var endnu bedre til at capture, end mit computer setup. Der er selvfølgelig det med, at man må benytte Sony'ens standard blå menu ved overførelser af video materiale, men skidt nu med det.

Jeg vil være meget interesseret i, at høre til jeres erfaringer med ovenstående problemstilling :-)

Mvh. Moef

Til top
johnny57 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-November-2004
Point: 964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 23:10
Ja jeg har bare puttet scart fra video til line 3 og så kører det.
Med venlig Hilsen

Johnny
Til top
Moef Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-Januar-2005
Point: 909
Direkte link til dette indlæg Sendt: 14-Juni-2005 kl. 23:36

okay tak du, i mellemtiden har jeg faktisk fået et ok hul igennem til det omtalte analog capture kort jeg har har lånt (pinnacle moviebox DV). Billedet ser ok ud nu, men alligevel skal jeg ha' prøvet, om 710/910 faktisk kan gøre konverteringen bedre end Pinnacle boxen. Efter lidt søgen på nettet ser det nemlig ud til, at Pinnacle ikke får særlig god omtale i forbindelse med deres produkter.

Men tak, jeg vil lige prøve line3 stikket

Moef

Til top
Pakkeposten Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 22-Februar-2006
Point: 10
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 21:37

Hej til alle

Har sådan en lyst til at kommentere indlægget her, ved at tænke bare et lille års tid tilbage. Havde på et tidspunkt lånt den adapter som Aldi solgte fra NorthQ, som kunne overføre video til harddisk på PC.

Har ca. 25 HI 8 bånd + en del VHS.

Hold kæft noget lordt , det blev hurtigt dropppet.

Men i dag som sagt en VHS på line 3 - en HI 8 afspiller på line 2 - OG I HYSTERISK FED KVALITET

Og nu er jeg snart færdig med det jeg vil bevare

Hilsen glad Sony 710 ejer

Pakkeposten

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 07-April-2006 kl. 22:25

Redigeret af Carser - 07-April-2006 kl. 22:32
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
skyt67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-August-2005
Point: 8
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2006 kl. 15:53

Hej Sony forum

Kan måske ikke lige svare specifikt men har nogle erfaringer/problemer  jeg vil dele
Jeg er også gået i gang med et større projekt med at digitalisere al mine VHS indspillede bånd for så at redigere og senere brænde over på DVD.
Jeg bruger en Plextor ConvertX og IntervideoDVD som capture til bærbar PC.

Her kan jeg vælge mellem at konvertere til Mpeg1-2 eller DivX - Mpeg 4. Kan nu ikke se forskel i kvalitet. Bør der være det?
Kan redigeres i Ulead VideoStudio 7 OK.

En anden metode jeg har prøvet er at optage på Sony HX910 direkte fra min grundig S-VHS maskine. Herefter overførte jeg til DVD+RW og kørte ind i PC. Men disse filer kan Ulead ikke læse men de kan afspilles både i Nero Showtime og Windows mediaplayer. Og jeg synes derudover at kvaliteten er bedre (mindre VHS støj)  - mærkeligt. Begge burde da være Mpeg-2 filer?

1. Er der nogen der har erfaring med analog digital konvertering?
2. Hvilken metode giver det bedste resultat og hvorfor?
3. Kan man overføre video fra HX910 til PC og hvordan?
S-VHS kabel?
4. Hvorfor kan Ulead ikke læse filer fra den brændte DVD+RW?

Mvh Niels
Til top
laursen Se dropdown menu
Redaktionen
Redaktionen
recordere.dk teamet

Oprettet: 02-Januar-2004
Point: 4056
Direkte link til dette indlæg Sendt: 20-April-2006 kl. 22:58
Hej Niels,

Dit indlæg er noget svært at læse - så jeg gengiver det lige her med en større skrift

Oprindeligt skrevet af skyt67 skyt67 skrev:

Kan måske ikke lige svare specifikt men har nogle erfaringer/problemer  jeg vil dele
Jeg er også gået i gang med et større projekt med at digitalisere al mine VHS indspillede bånd for så at redigere og senere brænde over på DVD.
Jeg bruger en Plextor ConvertX og IntervideoDVD som capture til bærbar PC.

Her kan jeg vælge mellem at konvertere til Mpeg1-2 eller DivX - Mpeg 4. Kan nu ikke se forskel i kvalitet. Bør der være det?
Kan redigeres i Ulead VideoStudio 7 OK.

En anden metode jeg har prøvet er at optage på Sony HX910 direkte fra min grundig S-VHS maskine. Herefter overførte jeg til DVD+RW og kørte ind i PC. Men disse filer kan Ulead ikke læse men de kan afspilles både i Nero Showtime og Windows mediaplayer. Og jeg synes derudover at kvaliteten er bedre (mindre VHS støj)  - mærkeligt. Begge burde da være Mpeg-2 filer?

1. Er der nogen der har erfaring med analog digital konvertering?
2. Hvilken metode giver det bedste resultat og hvorfor?
3. Kan man overføre video fra HX910 til PC og hvordan?
S-VHS kabel?
4. Hvorfor kan Ulead ikke læse filer fra den brændte DVD+RW?

Jeg har brugt rigtig mange timer på konvertering af VHS bånd, først på PC'en og siden ved Sony optageren. Min konklusion er, at der er rigtig mange muligheder for at justere på alle tænkelige parametre på PC'en (så et rigtig godt resultat kan opnåes) - det er bare for omstændigt og tids-krævende.

Sony optageren gør det imponerende godt, med at filtrere på støj i billedet (endda med indstillelig 'hårdhed') og kvaliteten er mange gange lige så god som det jeg kunne opnå med PC'en (vel at mærke efter mange timer og dages justering/indkodning).

Du kan sagtens overføre VHS materialet til DVD+RW på Sony optageren og efterfølgende redigere på PC'en. Det er min erfaring at du får det bedste resultat ved at overføre optagelsene på den måde, fremfor at bruge S-Video til PC'en (du bør på Sony optageren så bruge HQ+ indstilling under optagelse og efterfølgende overføre til den ønskede kvalitet på DVD+RW - eksempelvis SP).

Du har ret i at den resulterende optagelse på DVD+RW'en som sådan er i MPEG2 formatet - men den er 'indpakket' i en DVD Video struktur (VOB/IFO filer) med mulighed for programmering af afspille-forløb, flere lydspor, billed-vinkler, tekster osv.
Ulead Video Studio (VS) kan mig bekendt ikke indlæse en DVD Video struktur direkte (jeg har dog ikke så meget erfaring med VS, så jeg kan tage fejl ). MPEG2 optagelserne kan evt. udtrækkes fra DVD+RW mediet til separate billed- og lyd-filer som VS kan bruge (brug f.eks. vStrip eller DGIndex til den opgave).

Ulead har et andet program - DVD Moviefactory Disc Creator Edition - der er mere egnet til opgaven (da den kan læse DVD Video materiale direkte) - min personlige favorit er dog TMPGEnc DVD Author fra TMPG Inc.

Held og lykke med projektet!

/Lars
Til top
skyt67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-April-2006 kl. 17:35

Hej Lars,

Tak for dit hurtige svar med gode råd.

Det er også min oplevelse at SONY gør det bedre end ConvertX, bl.a. til at fjerne støj fra VHS optagelsen. Så det må være vejen.
Med TMPGenc Author 2.0 behøver jeg så ikke at udtrække MPEG2 fra DVD strukturen gætter jeg på, som det åbenbart er nødvendigt ved VS.

Jeg er allerede i gang og har downloadet trial versionen af TMPGenc Author 2.0 og er spændt på hvordan det virker.
Håber min bærbare er hurtig nok - kræver åbenbart 2GHz (jeg har kun 1.5 samt 250MB mem) - må vist ud og købe ny computer!

Vender tilbage med mine erfaringer.

Mvh Niels

Til top
skyt67 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 18:48

Hej Lars,

Her er jeg igen. Lidt klogere, men også fyldt med spørgsmål.
1. S-VHS stikket på 910 er vel kun til indgang og kan ikke bruges til overføre til PC, gætter jeg på. Jeg kan ikke få "hul igennem" ihvertfald.

2. TMPGenc kan "kun" klippe så vidt jeg kan se og ikke indsætte clip. Er det rigtigt opfattet?

2. Hvordan bruges DGIndex som jeg nu har downloadet.
Jeg synes manualen er svær at tyde.
Hvordan får man en MPEG-2 fil ud af det jeg kan redigere i?

Der fulgte også et program med der hedder VirtualDubMod
Hvad bruges de to programmer til hver især?

Måske svært at svare på kort men jeg spørger alligevel.

Mvh Niels

Til top
Carser Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 11-Juli-2005
Point: 4805
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 18:58

Hej Niels,

Jeg tillader mig - trods at jeg ikke hedder Lars - at tage 1'eren op.

Der er faktisk tre S-stik på din 910, et bag klappen på fronten og to bagpå. Linie2 bagpå er en udgang - se evt. manual side 14, 108 og 109.

Udover det kan du også få S-video ud via SCART. Det er dækket på side 88 og 89.

Redigeret af Carser - 27-April-2006 kl. 19:01
M.v.h. Carser

Sony RDR-HX710B, Sony KV-32FX66E, Sony DVP-S325, Sony STR-DE635, Sony MDS-JE320, Sony DCR-HC17E, Sagem 60 Selector + skarpt syn.
Til top
Perfektionist Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 04-Marts-2005
Point: 325
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-April-2006 kl. 20:06

Jeg har selv overført i massevis af VHS bånd til DVD via Sony 710. Jeg er 100% enig med Lars. Sony recorderen gør et fremragende stk. arbejde. Det gælder billedkvalitet, redigeringsmuligheder, mulighed for ændring af farve, kontrast m.v., samt ikke mindst støjfiltrene som virkelig kommer til deres ret, når det gælder overspilning af vhs bånd. - Og så er det langt den hurtigste metode af alle. - Det vigtigste af alt, er dog stadig KILDEN. En god super vhs maskine med mulighed for manual skarphedsindstilling og digital timebase corrector er guld værd!

Perfektionist

Sony RDR-HXD 870, Sony RDR-HX910, Panasonic DMR-EH65
Til top
Balvenie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 02-Maj-2006
Point: 2
Direkte link til dette indlæg Sendt: 02-Maj-2006 kl. 20:52
Jeg er blevet den lykkelige ejer af en 910, bl.a. fordi jeg også ønskede at digitalisere min samling af VHS bånd. Men jeg har problemer med at konvertere købte videobånd, bl.a. Disney Klassikerne (som mine børn gerne vil se). De er kopibeskyttet. Er der en løsning på det problem?
Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu