recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overførelse af gamle VHS bånd
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOverførelse af gamle VHS bånd

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Ladekarl Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 30-Juni-2004
Status: Offline
Point: 35
Direkte link til dette indlæg Emne: Overførelse af gamle VHS bånd
    Sendt: 09-Januar-2010 kl. 18:44
Hejsa.

Håber vi skriver i det rigtige forum!

Min far og jeg er ved at overføre vores meget gamle VHS bånd (ca. 1983). Vi overfører fra en ny VHS maskine via Elgato 250+ til en Mac Mini. Det hele kører dejlig nemt, og vi har brændt filmene ud på dvd. Når vi afspiller dem på en dvd-afspiller opstår problemet.

Inden problemet beskrives vil vi lige sige, at vi udemærket er klar over, at båndene er små 30 år gamle, og derfor er det ved at være det absolut sidste udkald for en overspilning. Vi ved, at der vil være noget støj på filmene.

Spørgsmål: Når vi ser filmene flimrer den generelt i midt af skærmen. Det ene sekund er billedet helt flot og uden artifaktor altså små fejl, og det næste sekund er der så en masse fejl. Dette skifter hvert sekund filmen igennem. Vores spørgsmål er så: Hvorfor flimrer halvdelen af filmen mens den anden halvdel ikke gør, og sidst men ikke mindst kan vi gøre noget ved det?

Tak for alle forsøg på hjælp!
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Januar-2010 kl. 18:53

Er problemet også til stede når der afspilles direkte fra PCen.? 
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
Kavi Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 01-Januar-2010
Sted: DK
Point: 198
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 12:14
Hej Ladekarl

Jeg var igennem samme process for omkring 12 år siden. Dog var min hardware et af de tidlige Hauppauge indstikskort til pc. Men jeg oplevede samme problemer som dem du beskriver i din tekst og jeg fandt, at en støjstribe grundet dårlig tracking eller slidt bånd i kanten af billedet, spredte sig over det meste af billedet. Prøv at se om der er små forstyrrelser på ved visning direkte fra videomaskinen før i kopierer.
Mit gæt er, at der sidder noget software(evt. bygget i en chip) og forsøger  at korrigere småfejl, men hvis der er for mange går det galt og derved opstår forstyrrelserne. Dengang havde jeg desuden problemer med synkronisering mellem lyd/billed, men det fik jeg nogenlunde løst med hurtigere harddiske (lvd-160). Men synkroniseringsproblemerne blev meget tydelige, når der var støj på billedet, nogle gange over et sekunds forskel.

Dengang fandt jeg ikke løsningen. Min konklusion var, at hardwaren var forkert til mit behov og kun egnet til at optage fra antennen. Sidenhen, for 3-4 år siden, fandt jeg løsningen i form af en HardDiskoptager med DVDbrænder indbygget. Den optog det den fik serveret uden ændringer. Samtidig kunne den komprimere 4 timers materiale ned på en 4,7 gb skive i LQ-kvalitet, hvor min software til pc'en kun kunne komprimere ca 2 timer pr. skive.

// Anders
Til top
Doo Wop Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 12-August-2008
Sted: Denmark
Point: 181
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 21:49
Hej Ladekarl.

Er støjen der når du afspiller båndet i videomaskinen og ser det direkte på tv'et?
Har du mulighed for at justere tracking på videomaskinen? Selvom tracking måske indstiller sig automatisk, kan der være mulighed for at ændre tracking manuelt. Har du prøvet det?
Hvilken videomaskine er der tale om?

Jeg ville kopiere direkte fra video til en HDD recorder i bedste kvalitet, slette det jeg ikke vil have med fra båndet, og så kopiere fra HDD til DVD.
Doo Wop
Til top
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 22:29
Ja og så lige et tip! Når bånd har ligget så længe "klæber de sammen". Så spol dem lige igennem inden, det hjælper som regel.Smile
Til top
ClausJ Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-Oktober-2006
Sted: Denmark
Point: 559
Direkte link til dette indlæg Sendt: 10-Januar-2010 kl. 22:58
Sony Bravia KD-55X8505B, Samsung 3126, Pioneer VSX-922, Pioneer BDP-150, Mission 733, Mission 732, Jamo Center 100, B&W AS2 Sub
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu