recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Recordere (optagere)
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overførsel HDD -> DVD  (problemer!)
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOverførsel HDD -> DVD (problemer!)

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Stonie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Oktober-2005
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Emne: Overførsel HDD -> DVD (problemer!)
    Sendt: 15-November-2005 kl. 16:01

HX710.

Jeg har optaget en tv-udsendelse på harddisken og redigeret reklamerne ud og trimmet start og slutning på optagelsen. Når jeg så brænder optagelsen fra harddisk over på DVD-RW, så er redigeringspunkterne tæt på at være 1 sekund forkerte! Og jeg har lige siddet og klippet frame by frame...!!
Ikke nok med det, så fryser billedet dér hvor jeg har redigeret. Det er åbenbart normalt ved redigering på harddisken, men det skulle da forsvinde når man brænder over på DVD?

DVD-skiven er brændt som 'Video' (ikke 'VR'), og den er formateret og Finalized.
Er det fordi at overførslen er Kvik-overførsel og ikke real time?
Ellers har jeg en HX710 billigt til salg!

MVH Steen
Sony HX-710, Pioneer 107D, always Verbatim
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-November-2005 kl. 16:30

Oprindeligt skrevet af Stonie Stonie skrev:

Er det fordi at overførslen er Kvik-overførsel og ikke real time?

Fuldstændig korrekt. Du er nødt til at bruge real-time overførsel for at bevare de frame-eksakte klipninger.

Af samme grund optager jeg altid i HQ kvalitet, hvis der er tale om kanaler hvor reklamerne skal klippes væk, og hvor der er en chance for at jeg senere skal gemme på DVD. Da man ikke kan få frame-eksakt klipning uden at bruge real-time overførsel, og da dual-pass encoding med tilpasning af bitrate kun sker for HQ/HQ+ optaget materiale, så opnås det bedste resultat på denne måde.

Hvis det kun er nødvendigt at klippe start og slut væk, så synes jeg ikke den manglende frame-eksakte klipning er nogen særlig ulempe, og derfor optager sådanne udsendelser i den "endelige" kvalitet de eventuelt skal have på DVD, og overfører som kvik-overførsel.

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
Stonie Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 28-Oktober-2005
Point: 24
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2005 kl. 16:35

Tak for opklaringen!

Jeg var forøvrigt heller ikke klar over det med dual-pass encoding og HQ/HQ+.

Jeg har lagt mærke til en "sjov" ting ved overførsel fra HDD til DVD: Selvom optagelsen er optaget i SP, så kan man brænde den i fx. HSP eller HQ til DVD. Dette kan vel næppe have nogen fordel, idet originalmaterialet er optaget i SP?
Det svarer vel lidt til at re-encode en mp3-fil til 320 mbps selvom den oprindeligt er optaget i 128 kbps? Det bliver lyden jo heller ikke bedre af.

MVH Steen
Sony HX-710, Pioneer 107D, always Verbatim
Til top
DrageMester Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-November-2004
Point: 1660
Direkte link til dette indlæg Sendt: 16-November-2005 kl. 16:52

Jeg har lagt mærke til en "sjov" ting ved overførsel fra HDD til DVD: Selvom optagelsen er optaget i SP, så kan man brænde den i fx. HSP eller HQ til DVD. Dette kan vel næppe have nogen fordel, idet originalmaterialet er optaget i SP?
Det svarer vel lidt til at re-encode en mp3-fil til 320 mbps selvom den oprindeligt er optaget i 128 kbps? Det bliver lyden jo heller ikke bedre af.

Du har helt ret! Den bedste kvalitet opnås ved at overføre i den oprindelige kvalitet som en kvik-overførsel.

MEN hvis man er nødt til at lave en dual-pass encoding for at få frame-eksakt overførsel af tilklippede udsendelser, så vil man stadigvæk få en bedre kvalitet ved at overføre til en højere bitrate end ved at overføre til den samme bitrate.

Eksempel: Man har optaget en 1 times udsendelse i SP og har klippet reklamerne ud, og dette skal overføres til DVD. I dette tilfælde bliver det endelige resultat (i teorien) bedre ved at overføre SP -> HQ end ved at overføre SP -> SP. Dette er fordi der altid sker et kvalitetstab ved gen-indkodning, og dette tab er mindre når man indkoder ved en højere bitrate.

Men i praksis vil man nok næppe gøre dette særlig ofte!

Sony KDL-37W5500 + KDL-32W705B, YouSee tv-boks, Panasonic DMR-BCT820, Boxee Box, Chromecast, Synology DS414
Til top
folp Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-September-2005
Point: 1191
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2005 kl. 20:37
Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

Du har helt ret! Den bedste kvalitet opnås ved at overføre i den oprindelige kvalitet som en kvik-overførsel.

MEN hvis man er nødt til at lave en dual-pass encoding for at få frame-eksakt overførsel af tilklippede udsendelser, så vil man stadigvæk få en bedre kvalitet ved at overføre til en højere bitrate end ved at overføre til den samme bitrate.

Eksempel: Man har optaget en 1 times udsendelse i SP og har klippet reklamerne ud, og dette skal overføres til DVD. I dette tilfælde bliver det endelige resultat (i teorien) bedre ved at overføre SP -> HQ end ved at overføre SP -> SP. Dette er fordi der altid sker et kvalitetstab ved gen-indkodning, og dette tab er mindre når man indkoder ved en højere bitrate.

MVH Frank Pedersen

Til top
nbu001 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-August-2004
Sted: CPH, DK
Point: 890
Direkte link til dette indlæg Sendt: 17-November-2005 kl. 20:41
Oprindeligt skrevet af folp folp skrev:

Oprindeligt skrevet af DrageMester DrageMester skrev:

???

/Nils

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu