recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Overvejlser omkring Pana 42PV70
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketOvervejlser omkring Pana 42PV70

Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Besked
Klausen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juli-2007
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Emne: Overvejlser omkring Pana 42PV70
    Sendt: 27-Juli-2007 kl. 23:47

Hej, jeg har fulgt med i diskussionen her inde på forummet gennem de seneste måneder, fordi købsdatoen for mit kommende TV hastigt nærmer sig :)

Først havde jeg egentlig Samsung M8-modellerne i tankerne, da det er en god lcd-skærm til en ok pris. Det ændrede sig dog da jeg hører så meget positivt om pana!

Det skal siges jeg overvejede Sammy M8 32" kraftigt - pris, kvalitet, ny teknologi og design tiltalte mig. Efter megen overvejelse har (sansynligvis imod min bank's holdning) dog valgt at "accepterer" de ekstra ca 1500-2000 kr for et Pana 42PV70, man får jo bare meget mere af det hele for få penge!

Der er dog stadig et kritisk punkt for mig, min lejlighed er forholdsvis lys (dvs. lyse vægge og to vinduer + glasdør på én væg) og med meget lysindfald. Lysindfaldet kommer fra "siden" af hvor tv'et skal stå, men der står solen også direkte ind ud på eftermiddagen, især her i sommerhalvåret (TV'et kommer til at stå mod syd - viduerne vender næsten direkte mod vest). Det giver mig en del skrupler, da plasma skulle være mere lysfølsom end LCD! -Er det noget der burde ændre mit valg?

Ellers tak for alt den hjælp og inspiration jeg har fået i mange af de utallige andre "pana"-tråde :)

Til top
OveA Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 14-August-2006
Point: 195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 27-Juli-2007 kl. 23:54

Du vil blive ked af at du ikke købte 42 "    32" ER BARE ALT FOR SMÅT samtidig er det jo også en perfekt skærm til pengene i PANAEN 

Ove Andersen
Alt kan laves Bare der er tid og penge nok...
PANASONIC 50"PX70E
PANASONIC 42"PV60E (SOLGT)
---42" er alt for lille--
SONY PS3        NICE
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 11-Juli-2007
Point: 887
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 00:13

hvis du har gardiner, er det vel ikke noget problem. Solen vil under alle omstændigheder også være generende, hvis den står lige ind på en hvilkensomhelst anden skærm.

Jeg har selv mit PV70 stående ved et facadevindue. Jeg har lyse vægge. Men jeg har lamelgardiner, og sørger bare for, at "skærme" solen af med gardinerne, når solen er fremme (det er jo ikke meget denne sommer).

Men det er jo altid en vurderingssag, og jeg kan ikke vurdere hvordan det vil se ud i din lejlighed. Men der er jo 14 dages returret, så det er muligt at bytte det (jeg ved ikke mht. transport, og om du selv kommer til at hæfte for noget af det, hvis du vælger at returnere det inden for de 14 dage), hvis du selv mener der er for meget reflektion.

Til top
rhsin Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem
recordere.dk teamet

Oprettet: 19-Januar-2007
Sted: Århus
Point: 5990
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 10:47
Oprindeligt skrevet af Klausen Klausen skrev:

Der er dog stadig et kritisk punkt for mig, min lejlighed er forholdsvis lys (dvs. lyse vægge og to vinduer + glasdør på én væg) og med meget lysindfald. Lysindfaldet kommer fra "siden" af hvor tv'et skal stå, men der står solen også direkte ind ud på eftermiddagen, især her i sommerhalvåret (TV'et kommer til at stå mod syd - viduerne vender næsten direkte mod vest). Det giver mig en del skrupler, da plasma skulle være mere lysfølsom end LCD! -Er det noget der burde ændre mit valg?

Jeg syntes personligt selv at lys ind fra siden ikke er så slemt, du skal sidde på den samme vinkel på den modsatte side af lyset førend det vil genere dig, så i princippet opstår de største reflektioner når lyset kommer bagfra hvis man sidder vinkelret på skærmen.

Hvis man ender op med at syntes dette er et meget stort problem kan man i givet fald vælge enten en fod så man kan vinkle skærmen lidt i forhold til lyskilden og der man sidder, eller også få et vægbeslag der kan drejes og vinkles så vil man stort set altid kunne lave en placering som ikke generer.

Fordelen ved fladskærmen er at den er flad dvs at reflektionen stort set skal kommer fra omkring området bag hvor du har dit hovede og ikke er så sidefølsom, hvor feks CRT skærmen som jo var buet lettere fangede refletioner som kom oppe fra og fra siden.

Jeg har selv vinduer både fra siden og bag fra skærmen og endda aftensol bagfra som er værst og jeg syntes generelt ikke den er generende, der kan være enkelte dage på året på meget bestemt tidspunkter hvor jeg så vælger at sætte mig et andet sted end jeg plejer fordi reflektioner generer, men jeg syntes sagtens jeg kan leve med det idet jeg også mener at den blanke skærm giver fordele så som bedre og mere glansfuldt billede, og det er trods alt det jeg nyder størstedelen af tiden.

Mvh

René
Til top
Klausen Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 27-Juli-2007
Point: 70
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 14:17
Tak for svarene, det lyder ikke som noget jeg bør være synderlig bekymret over heldigvis :)
Til top
musicus Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Juli-2006
Sted: Østjylland
Point: 2149
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 14:37

Oprindeligt skrevet af Klausen Klausen skrev:

Tak for svarene, det lyder ikke som noget jeg bør være synderlig bekymret over heldigvis :)

Jeg købte mit TH-42PV60 fjernsyn i januar, og skænkede derfor ikke overvejelserne omkring generne med reflektioner i frontglasset særlig mange tanker. Det var jo alligevel mørkt eller overskyet det meste af dagen, og ved at trække gardinerne for i dagtimerne var situationen nogenlunde under kontrol.

Så blev det forår, og siden også sommer, og stuen blev gradvist betænkeligt lysere i dagtimerne. Og i juni måned var det faktisk så slemt med lysindfald og glas-reflektioner, at det på det nærmeste var umuligt at sætte en film på, sidst på eftermiddagen/først på aftenen.

Jeg siger ikke, at det nødvendigvis også kan blive et stort problem for dig. Men det ER noget helt andet, end med en LCD-skærm, og det afhænger helt af, hvor fjernsynet er placeret i forhold til vinduerne. Men jeg kan dog godt garantere at en lav aftensol, der  kommer ind sidelæns, under uheldige omstændigheder kan være en sand pestilens. Jeg har så efterfølgende selv fået problemet minimeret, ved også at sætte persienner op inde bag gardinerne. 

Redigeret af musicus - 28-Juli-2007 kl. 22:38
LG 50PK250N (ISF-kalibreret), Optoma HD200X

2x Denon DVD-2930

2x Toshiba HD-XE1,

Panasonic DMP-BD45, Philips BDP-9500

Strong SRT 8410, Sony HT-DDWG800

2x DVDO Edge
Til top
DonWs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Oprettet: 01-Juli-2007
Point: 31
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 17:13
Hej,

Kan nogen hjælpe???

Jeg er klar over PV70 er uden tuner og PX70 er med.!
....men men men er en investering i PX´eren merværdien værd?
Jeg har noget fællesantenne via Galnet/CanalDigital og derfor vil jeg umiddelbart mene at PV70 er at foretrække.
Men jeg savner lidt en uddybning/forklaring omkring fordele-ulemper ved tuner eller ej og specielt med henblik på  fremtiden.

Could somebody please elaborate

På forhånd tak!
Til top
God Pris Se dropdown menu
Branche Medlem
Branche Medlem

Oprettet: 09-Juni-2004
Point: 270
Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 17:27

Hej DonWs

42PV70 er født med tuner, det den ikke har er DVB-T tuner indbygget. Dette er den eneste forskel på disse to rigtig gode plasma TV. Hvis du har fællesantenne vil jeg mene, at du lige så godt kan investere i model 42PV70, du kommer ikke til at benytte den indbyggede DVB-T tuner på nuværende tidspunkt så hvorfor bruge penge på det. 

Mange hilsener

Michael Damgaard
www.godpris.dk
Til top
DonWs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 17:42
Hej Michael,

Tak for dit hurtige svar. Det var lige hvad jeg skulle bruge tak.

Jeg har bare efterhånden snakket med så mange forhandlere omkring PV70 og PX70 uden at kunne få et entydigt svar.
Det tager overraskende lang tid, at finde det rigtige tv og bruges ganske mange kræfter.

Jeg satser selvfølgelig på at tv´et holder i de næste 3-5 år, hvis jeg kan vente så længe med nyt, men kan man på nuværende tidspunkt sige noget om hvornår det bliver nødvendigt/stor fordel med DVB-t tuner osv.?

Kan man selv gøre noget ekstra for at få det optimale ud af Tv´et???
- Her tænker jeg på kabler osv. eller er det fint bare at sætte stik i tv´et.

Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 17:55

Oprindeligt skrevet af DonWs DonWs skrev:

Hej,

Kan nogen hjælpe???

Jeg er klar over PV70 er uden tuner og PX70 er med.!
....men men men er en investering i PX´eren merværdien værd?
Jeg har noget fællesantenne via Galnet/CanalDigital og derfor vil jeg umiddelbart mene at PV70 er at foretrække.
Men jeg savner lidt en uddybning/forklaring omkring fordele-ulemper ved tuner eller ej og specielt med henblik på  fremtiden.

Could somebody please elaborate

På forhånd tak!

Rigtigt, som Michael skriver, er PV70 med indbygget analog-tuner (som den slags der er i alle CRT-TV mm.).

Der er som Michael (God Pris) skriver en DVB-T tuner i PX70'eren.

Det der med DVB (som er det samme som digital tuner - Digital Video Broadcasting) er noget rod (en jungle at finde rundt i), da de har været så "smarte" at lave 3 forskellige standarder; en til modtagelse at sattelit signaler (DVB-S), en til modtagelse af kabeltv/cable (DVB-C), og en til modtagelse af antennesignal/terrestrial (DVB-T).

som jeg forstår dig, kører jeres fællesantenne over kabeltv af en eller anden slags, ikke??

- i så fald kan du jo ikke bruge DVB-T til noget, da du har brug for DVB-C for at kunne modtage det digitale signal.

Men for en sikkerheds skyld bør du lige høre din TV udbyder, omkring modtagerforhold, og hvad slags digital tuner du skal bruge til at modtage deres digitale signal (hvis det er muligt). Men deres analoge signal kan du sagtens modtage.

Til top
DonWs Se dropdown menu
Junior bruger
Junior bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 18:04
[/QUOTE]

Rigtigt, som Michael skriver, er PV70 med indbygget analog-tuner (som den slags der er i alle CRT-TV mm.).

Der er som Michael (God Pris) skriver en DVB-T tuner i PX70'eren.

Det der med DVB (som er det samme som digital tuner - Digital Video Broadcasting) er noget rod (en jungle at finde rundt i), da de har været så "smarte" at lave 3 forskellige standarder; en til modtagelse at sattelit signaler (DVB-S), en til modtagelse af kabeltv/cable (DVB-C), og en til modtagelse af antennesignal/terrestrial (DVB-T).

som jeg forstår dig, kører jeres fællesantenne over kabeltv af en eller anden slags, ikke??

- i så fald kan du jo ikke bruge DVB-T til noget, da du har brug for DVB-C for at kunne modtage det digitale signal.

Men for en sikkerheds skyld bør du lige høre din TV udbyder, omkring modtagerforhold, og hvad slags digital tuner du skal bruge til at modtage deres digitale signal (hvis det er muligt). Men deres analoge signal kan du sagtens modtage.

[/QUOTE]

Hej Tosa,

Tak for forklaring.

Det er korrekt at der skal bruges DVB-C som jeg selv lige kan komme frem til når jeg tænker over det en ekstra gang.
Det vil sige jeg skal have sådan en boks for at kunne modtage "Det Digitale Spejl" som min udbyder tilbyder gratis???
- Kan du så forklare hvordan jeg skal forholde mig til dette
Er det så en ekstra investering i en boks og er du klar over om "Det Digitale Spejl" er det værd?

ja ja, man skal jo spørge for at få svar ik´...hehe
Til top
tosa Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 28-Juli-2007 kl. 18:21

Oprindeligt skrevet af DonWs DonWs skrev:

Kan man selv gøre noget ekstra for at få det optimale ud af Tv´et???
- Her tænker jeg på kabler osv. eller er det fint bare at sætte stik i tv´et.

Du kan anskaffe en ekstern DVB tuner af den slags der passer til det signal du modtager (se mit sidste indlæg ovenfor). De kan fås for overkommelige priser.

Til top

Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu