recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Recordere, afspillere og foto > Microsoft Media Center, MCE og HTPC
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - på jagt efter et godt medie center
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketpå jagt efter et godt medie center

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Iznogoud Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 08-Januar-2007
Status: Offline
Point: 63
Direkte link til dette indlæg Emne: på jagt efter et godt medie center
    Sendt: 15-Januar-2007 kl. 00:45

Yup, som der står i overskriften. er jeg på udkik efter et godt medie center.

og for at det er "godt" i mine øjne skal det lige opfylde lidt krav..

1) støjsvagt..  gider ikke høre på en lamende blæser, ikke dermed sagt at der ikke må være en blæser...  gider bare ikke høre noget støj fra den..  skal kunne skrive emails via. mediecenteret uden at blive forstyret...

2) pæn..  skal jo også kunne holde ud til at se på den..  (sony VAIO TP er helt sikkert inde på noget af det rigtige...)

3) bruger venlig..  jeg er langt fra en ørn til det der fin teknik noget..  kan det ikke laves med en hammer og lidt olie er jeg på herrens mark..

jeg har set lidt på følgende muligheder.

Sony's VAIO XL3

http://www.learningcenter.sony.us/assets/itpd/digitalhome/xl 3_series/?LCID=ITPD_digitalhome_pr_xl3_series

Sony's VAIO TP

http://www.learningcenter.sony.us/assets/itpd/digitalhome/tp _series/?LCID=ITPD_digitalhome_pr_tp_series

samt "selvfølgelig" det mediecenter som også er med i fælleskøb her på sitet.

http://www.recordere.dk/indhold/templates/design.aspx?articl eid=933&zoneid=19

så var det jeg håbede på at der var nogen der kendete lidt til ovenstående produkter? og/eller evt. andre der kunne bruges (smid gerne et link..)

ud over de før nævnte punkter er der også lige prisen at tænke på..  er ikke meget for at bruge de 17 Kilo på et medie center som jeg synes at huske at prisen er "nede" på ved fælleskøb af ehome medie center :-/

Hvor mange HDMI udgange er meget nødvendige at have? VAIO TP har så vidt jeg er informeret kun een? men skal man bruge flere? jeg skal mere eller mindre kun tilslutte et tv. og kan ikke lige komme i tanke om andet jeg ønsker tilsluttet mit mediecenter?

anyway..  det var vist hvad jeg havde at spørge om lige pt.  håber på lidt hjælp fra nogen som ved bedre besked end jeg selv (skulle ikke være helt umuligt på det punkt..)

Izno  over & out

Til top
MichaelS Se dropdown menu
--
--
Tidl. redaktør recordere.dk

Oprettet: 11-Marts-2004
Sted: Denmark
Point: 2062
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 01:21

Når du er oppe i den prisklasse bør du måske også kikke hos MM Vision

De to Sony Mediecentre har vi beskrevet under nyhederne og BD/HD nyheder

/MichaelS

mvh MichaelS
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 01:34
Oprindeligt skrevet af Iznogoud Iznogoud skrev:

ud over de før nævnte punkter er der også lige prisen at tænke på..  er ikke meget for at bruge de 17 Kilo på et medie center som jeg synes at huske at prisen er "nede" på ved fælleskøb af ehome medie center :-/

Husk når du vurder priser på medie center, at du vurder det dels ud fra dit behov (en temmelig vigtig faktor). Og så vurder det ud fra, hvad du får for pengene. Et medie center er jo ikke bare en dum tingest som står og viser film/tv og spiller musik. Et medie center er en computer. Så vurdering af priser bør først og fremmest gå ud fra, hvad en lignende computer ville koste. Dernæst kan man kigge på udseendet.

Hvor mange HDMI udgange er meget nødvendige at have? VAIO TP har så vidt jeg er informeret kun een? men skal man bruge flere? jeg skal mere eller mindre kun tilslutte et tv. og kan ikke lige komme i tanke om andet jeg ønsker tilsluttet mit mediecenter?

Een, og kun een. Medie centeret bruges jo til at afspille med og tilsluttes dit visuelle apparat, såsom tvét/skærm/projektor. Har du behov for flere samtidig visuelle apparater, så kan der måske blive tale om behov for flere, men som udgangspunkt, så er een rigeligt.
Det er på dit visuelle apparat hvor du skal bekymre dig om antallet af hdmi indgange.

Til top
MikeOne Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 09-November-2005
Point: 565
Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 10:33

Også spørgsmålet hvad du skal bruge det til. Jeg sidder også med tankerne omkring et MC, men det fleste af mine behov (læs filer - musik, billeder etc) ligger på min alm. PC. Og her kan man (med fordel) overveje Apples nye "Apple TV" som koster under 2500 kr. og kan trække alt fra din Itunes på de andre computere. Eneste problem for mig er at man ikke kan bruge den som Video. (så vidt jeg ved).

Blot en tanke :)

OLED LG 55E6V, Yamaha YSP, Stofa etc.
Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 15-Januar-2007 kl. 12:31

tak for den hurtige respons.

nu har jeg været forbi og kikke lidt på MM Vision, og den ser skam også tiltalende ud, at den så også er passivt kølet og kan fås til en fornuftig pris gør det jo kun bedre.

nu ser jeg så også at den har en dvi udgang men ikke nogen HDMI udgang hvad er den store forskel? og burde jeg være bekrymret over dette?

jeg har selv læst anmeldelsen i gear på et tidspunkt vedr. MM Vision men er der nogen herinde som har et faktisk praktisk kendskab til maskinen?

jeg skal benytte mit medie center til en bunke ting. den skal erstatte optage funktionen fra min video maskine. den skal kunne afspille DVD og alm. CD, jeg vil gå på nettet med den, og der af også skrive mails den vej igennem.  den skal også fungere som juke box, og hvis den kan klare nogen spil også vil det ikke være helt dumt. nu er det heller ikke de krævende grafik spil jeg spiller mest. men den skal som minimum kunne klare at spille det "nye" Civilization IV 

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Et medie center er en computer. Så vurdering af priser bør først og fremmest gå ud fra, hvad en lignende computer ville koste. Dernæst kan man kigge på udseendet.

ikke 100% enig, udseendet spiller for mig en stor rolle på medie centeret. ellers kunne jeg jo lige så godt bruge en alm. computer som man bare havde gemt væk i et skab. har set det tilfælde ved en kammerat. og det var og er absolut ikke det jeg går efter. så hellere helt undvære. man betaler for design det er jeg helt klar over. men det gør man jo for at kunne have dyret stående fremme selv når man har gæster. ;-)

Hvis man er ligeglad med den indbyggede forstærker der er i modellen fra eHome vision (medie center one). hvilken maskine ville i så vælge hvis valget stod imellem den og nogen af de andre maskiner omtalt i denne tråd? og evt. hvorfor dette valg? 

igen, tak for kommentarne.. fortsæt endelig :-D  især hvis der er noget jeg mangler at få med i mine overvejelser eller slet ikke har tænkt på.

Edit: faldt over denne forklaring på HDMI kontra DVI http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=9749&P N=5

Redigeret af Iznogoud - 15-Januar-2007 kl. 13:01
Til top
mainleif Se dropdown menu
Bruger
Bruger

Oprettet: 26-September-2006
Point: 146
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 10:21

Vedr. mm-vision mc550:

1 hdmi udgang er tilstrækkelig. mc550 kan fås med hdmi også. Iøvrigt behøver du ikke være bekymret hvis der blot er dvi. DVI fremføre billedet til fjersynet og lyden fremføres fra mc550 til fjernsyn eller stereoanlæg via andet kabel.

Du skal nok ikke forvente det store mht. grafikken til spil. Hvis grafikken bliver for tung så skal du have et andet mediecenter med et godt grafikkort i. Du kan ikke selv sætte grafikkort i da der så kan blive problemer med den passive køling.

Desværre kan den kun vise billedet til een skærm af gangen så du skal nok gøre dig klart at du ikke både skal bruge dit fjernsyn via hdmi og en computerskærm via vga.

Mht. Mail og almindelig computerbrug skal du regne med at billedet kan være lidt fnidret når du bruger hdmi og hvis dit fjernsyn ikke understøtter 1x1 pixelmapping, hvilke de fleste ikke gør. Billedet vil i så fald ikke være til langvarig computerbrug. Hvis dette er vigtigt for dig, så vil jeg råde dig til at bruge en del tid på at undersøge problemet nærmere.

Vedr. Sony, så har en lækker side (dine links). Det ville klæde dem hvis de kunne tydeliggøre hvad der er almindelig computer og hvad der er mediecentre samt ikke mindst at man kunne se specifikationer på deres mediecenter. Men flot er siden da.

Vedr. at gemme computer i skab så kan skabet også blive for varmt og der skal en eller anden for for udluftning. Kabellængdebegrænsninger og trækning af kabler er nok det største problem hvis skabet står et stykke væk. Hullerne i væggen skal være 3 cm .

Men har du muligheden for at sætte dyret væk af vejen i skab eller på loft/kælder i rimelig kort afstand fra tv'et eller kan du leve med støjen fra en normal pc, så kan du få 2-3 gange kraftigere computer for de samme penge som mc550 koster. Sådan en løsning er helt klart at fortrække.

Hvis du vil se tv via mediecentret har du et stort stykke arbejde foran dig. Afhængig af din tv leverandør forhold kan du nemlig nemt risikere at få et system hvor billedet er uudholdeligt at kigge på. Du kan også nemt sidde tilbage med en løsning hvor der ikke er undertekster på udsendelserne.

Redigeret af mainleif - 18-Januar-2007 kl. 10:30
Til top
Kandersen Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 13-Juli-2006
Sted: 4653
Point: 10964
Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 12:04

Oprindeligt skrevet af Kandersen Kandersen skrev:

Et medie center er en computer. Så vurdering af priser bør først og fremmest gå ud fra, hvad en lignende computer ville koste. Dernæst kan man kigge på udseendet.

ikke 100% enig, udseendet spiller for mig en stor rolle på medie centeret. ellers kunne jeg jo lige så godt bruge en alm. computer som man bare havde gemt væk i et skab. har set det tilfælde ved en kammerat. og det var og er absolut ikke det jeg går efter. så hellere helt undvære. man betaler for design det er jeg helt klar over. men det gør man jo for at kunne have dyret stående fremme selv når man har gæster. ;-)

Jeg tror du misforstod.

Det jeg mener er, at når man skal vurder prisen, så nytter det ikke noget man "bare" kigger på udseendet.
Tag f.eks Ehome Vision´s maskine. Umiddelbart er den jo vanvittig dyr, (når man tænker på hvad den nok primært skal bruges til). Men hvis du løfter låget og kigger ind i den, så begynder prisen pludselig at give mening.
Lad os antage af vi skralder maskinen helt ad, og smider kabinettet ud af vinduet. Vi laver så et regnestykke på de stumper vi har tilbage.
Et hurtigt slag på tasken siger mig, at vi ender omkring 15K for disse stumer.
Så kan man selvfølgelig argumentere for, om kabinettet så er de resterende tusiende kroner værd. Men det er her man skal vurdere prisen ud fra udseendet. Kabinettet er skal unikt i sig selv, og bare den egenskab gør, at det altid vil koste lidt mere.

Så jeg mener som udgangspunkt, at man skal kigge på behovet/forbruget, indholdet og til sidst udseendet. Hvis man gør det omvendt eller prioritere udseendet mest, så ender man måske med et medie center som ikke lever op til forventningerne. Og hvad gavn har man så af det?

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 16:19

mainleif: forventer heller ikke det store af de grafik kort der sidder i div. mediecentre. bruger dog pt. en bærbar til at spille på. og hvis den kan burde mediecenteret også ;-)  mht. hvilket tv jeg ville bruge er valget faldet på sharp xd1e (tror det var sådan den hed..) den skulle vist leve op til det jeg skal bruge både den og et mediecenter til. den endelige beslutning bliver først taget når jeg har mulighed for at se den i brug.

mit mediecenter skal ikke gemmes væk, og skal stå inden for en radius af 2 meter fra tv'et så altså ikke noget med at bore alt for mange udnødvendige huller :-D  også derfor design har meget at sige for mig, den skal være pæn/smart samtidig med at den opfylder de ønsker jeg har som krav.  og dette har så siden vist sig ikke at være helt nemt at for opfyldt.  jeg kan godt forstå du syntes at sonys hjemme side mht. VAIO TP er meget mangel fuld. jeg kan kun se at det er en intel core 2 duo med 300 gb harddisk der ligger i den, og de tilslutninger der er har jeg ud fra billedet hvor den vises bagfra. men nogen egentlig spec. liste har jeg ikke kunnet fremdrive.

jeg har også været en tur forbi www.amitech.dk og se lidt på hvad de havde af produkter. og faldt over deres 400 og 500 serie. og især 500 serien virker smart, vil dog først lige se den i aktion så jeg kan finde frem til om indmaden nu også passer til det jeg skal bruge den til.  dette er dog ikke nemt eftersom at den eneste sælger i århus området på ehome salg ikke har den lille 500 serie i display men "kun" den store 400 serie. den er nu heller ikke tosset. og bygget lidt om (man kan vælge forskellige komponenter..) så kan den godt komme til at virke efter planen. havde dog ikke mulighed for at "høre" og se den med andre end minimums udgaven. samt tv og andet støj gjorde det umuligt at høre hvor meget amitechs "minimum støj" ret faktisk er? 

Kandersen: jaa og dog ikke helt. altså forstås hvor vidt jeg misforstod dig. kan forstå at du vil se på design som sidste punkt, hvor jeg helt sikkert vil se på design som det aller første punkt, og så gå vidre derfra for at se om indholdet også kan leve op til de krav jeg stiller maskinen.  kan kravne ikke det, så finder jeg en anden maskine eller venter til den rette maskine er på hylderne.. (eller til jeg har slækket på mine krav..).  men mener helt bestemt at det hele skal følges ad. og er der bare een af tingne der halter alt for meget, så er jeg ikke tilfreds og så bliver det ikke "den".

tak for svarne ;-)

Izno

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 20:47

sharp xd1e har sikkert ikke pixelmapping over hdmi men som sagt gør det ikke noget hvis du ikke decideret skal skrive lange dokumenter m.m. Du vil under alle omstændigheder få et ok billede.

Du skal nok ikke regne med at se tv og medieter demonstreret sammen. I det hele taget er det svært at bedømme hvad man køber ud fra hvad der demonstreres i udstillingerne. Som du selv har erfaret er der støj m.m. Er billedet tydeligt kan du alligevel sagtens risikere at få et støjfyldt billede når du kommer hjem. Så det er ikke helt nemt. Bedste ods nå ved at sætte sig grundig ind i sagerne og så håbe på det bedste. Alt andet vil være rent held.

Armitech ser godt ud men en tidligere tråd viser der kan være rigtig mange tunge problemer med sådan en nyindkøbt karl. Og hvis du ikke er den store teknikker kan du meget hurtigt blive meget ked af det. Har du tdc kan du med fordel købe tdc modellen men igen har folk klaget over dårlig kvalitet med lille farvedybde i billedet m.m. I øvrigt risikere du at alle undertekster pludselig forsvinder hvis tdc vælger at sende signalet med tekster og film hver for sig.

Jeg er selv kommet til den konklusion at vente med at købe fordi teknikken simpelhen endnu ikke er god nok til hvad jeg gider ligge ryg til.

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 18-Januar-2007 kl. 22:19

Mainleif.  jeg er lige blevet sendt til Afrika af min arbejdsgiver nærmere bestemt elfen bens kysten. sååå jeg fik uventet 2 måneder at tænke over sagerne samt sætte mig en del mere ind i den teori delen. så må det praktiske blive sat på prøve når jeg igen er i dk.

men kan dog sagtens se dine problem stillinger. har dog Stofa og må ærligt indrømme at jeg endnu ikke har sat mig ind i hvad de har af digitale udsendelser. dog har jeg set forskellen på digital og analog tv ved en fremvisning i TC i århus. så valget står klart på at det skal være digital hvor det er muligt...

jeg mener også at have læst i een af trådne vedr. sharpen. at den er 1:1 mht pixelmapping. men har dog ikke lige kunnet finde den tråd siden -.-

ved ikke hvor svært det er at se sine dele sammen? hvis man jo skal købe enhederne samme sted (eller i det mindst giver udtryk for det) burde dette kunne klares hvis man formår at give butikke besked i god tid? har kunden da ikke altid ret?

Jeg er ikke helt med? har der været mange problemer med Amitechs medie centre? og du har helt ret. jeg er bestemt ikke helt inde i teknikken på HI FI området der under heller ikke div. medie centre og fladskærms tv. men jeg lære hurtigt ;-) og er heller ikke bange for at spørge her på forum

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2007 kl. 07:36

jamen det var jo noget af et stykke væk - håber du får en god rejse .

du kan søge på armitech i dette forum og se hvad der har været. Faktisk fik tråden mig selv til at droppe dette mediecenter. Men tror nu der kan blive problemer med alle fabrikater.

Jeg fandt også et enkelt indlæg vedrørende scharp. Men for det første kan det være det kun har pixexmap over vga og ikke hdmi som du skal bruge og for det andet kan du ikke være sikker på at det er rigtigt hvad der står i et indlæg. Pas på med det. Jeg har selv købt 1 mobil baseret på een oplysning i et indlæg. Oplysningen viste sig at være forkert. 

Til top
Bruger
Bruger

Direkte link til dette indlæg Sendt: 19-Januar-2007 kl. 11:17

Oprindeligt skrevet af mainleif mainleif skrev:

Jeg har selv købt 1 mobil baseret på een oplysning i et indlæg. Oplysningen viste sig at være forkert. 

Træls!

men tak for svarne,  nu vil jeg til at nær studere amitechs produkter, for især den lille har vagt min interresse..  især nu hvor jeg kan forstå at Sony's VAIO TP ikke kommer til landet lige forløbig. (har det fra en sony forhandler...  een af de få sony forhandlere der faktisk var klar over at der er noget der hedder VAIO TP -.-   )

Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu