recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panas. X10Y vs. PZ85
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanas. X10Y vs. PZ85

Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
Besked
Firebird Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 14-Marts-2009
Sted: Denmark
Status: Offline
Point: 2195
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 17:07
Oprindeligt skrevet af Maria Maria skrev:

Rod83: Tak for svaret. Har også set den til 5000 kr, og der er jo en del at spare i forhold til X10Y, men ikke hvis det bliver spist op af ekstra strømforbrug. På den anden side, inden de år er gået hvor jeg er oppe på de 3000 kr. der er sparet, har jeg sikkert kig på et andet tv. Udvikling er en dejlig ting.

MartinJohansen: Tak for svar. Noget enig.. Selvom jeg med mellemrum selv har mit tv kørende på f.eks TV2News eller nu Tour'en, slukker jeg også ofte hvis det bare skal være baggrundsstøj. Det svinger en del.
Men... 6-8 t. kan man stadig sagtens komme op på ret hurtigt.

Derudover har jeg en veninde som har kig på samme tv og pga. sygdom er en del hjemme og ser en del tv.

Så inden det udvikler sig til en større diskussion om hvor mange timers tv man ser vil jeg bare gerne have bud på om min beregning er rigtig - ca. 700 kr. forskel på 8 timer (og selvfølgelig mere eller mindre i forhold til timetal) og om det er det værd (som Rod83 så er lidt inde på)?

Hvis planen er, at skifte blive hos YouSee, og skifte til digital signal om f.eks et halvt år, ville jeg nok købe den nye med indbygget DVB-C tuner. 720p lyder måske ikke af så meget, men HD kanalerne får man jo netop i 720p, så der er ingen opskalering, og opskaleringen fra digital SD til 720p er mindre end til 1080p. Med den nye ville billedkvaliteten være mindst lige så god, som med PZ85'eren+boks fra YouSee, vil jeg vove at påstå.

Skulle der derimod ses en masse Blue Ray film, ville jeg vælge PZ85'eren under alle omstændigheder.

Venlig hilsen Firebird {;-)

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
clausewitz Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 26-November-2004
Point: 1115
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 19:02

Rod83: Tak for svaret. Har også set den til 5000 kr, og der er jo en del at spare i forhold til X10Y, men ikke hvis det bliver spist op af ekstra strømforbrug. På den anden side, inden de år er gået hvor jeg er oppe på de 3000 kr. der er sparet, har jeg sikkert kig på et andet tv.

Et 42X10Y kan du da ellers også få til ca. 5000. Giver du 8000 så er den da vist så rigeligt betalt . Hvilken der er bedst ved jeg ikke - har selv valgt PZ85.

http://www.pricerunner.dk/pl/2-1210724/TV/Panasonic-Viera-TX -P42X10E-Sammenlign-Priser

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 19:13
Oprindeligt skrevet af Firebird Firebird skrev:

720p lyder måske ikke af så meget, men HD kanalerne får man jo netop i 720p, så der er ingen opskalering, og opskaleringen fra digital SD til 720p er mindre end til 1080p. Med den nye ville billedkvaliteten være mindst lige så god, som med PZ85'eren+boks fra YouSee, vil jeg vove at påstå.

Om et HD-ready panel er bedre til 720P end et Full-HD panel generelt er jeg nu ikke så sikker på men måske du har ret. Synes jeg kan huske at Otto har skrevet noget om at SD teoretisk burde være bedre på et Full-HD panel.

Til top
Maria Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Oktober-2003
Point: 620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 20:09
Tak for svarene. Det med tuneren har ganske rigtigt også en
betydning. Der kan sagtens leves med en ekstern boks især da jeg
også optager en del på recorder. Men på den anden side vil det nu
også være meget rart med dvbc indbygget.
Hvad angår prisen. Jeg sammenlignede priser på de to tv hos samme
butik. Foretrækker af flere årsager at købe i fysisk butik.

Lige nu hælder jeg mest til en x10y eller noget andet . Må bare gerne
være snart da jeg efterhånden har skubbet det længe nok :-) :-)

edit: tv kigning 65% BD+SD 35%

Redigeret af Maria - 08-Juli-2009 kl. 20:14
Mvh Maria
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 20:21
Oprindeligt skrevet af clausewitz clausewitz skrev:

720p lyder måske ikke af så meget, men HD kanalerne får man jo netop i 720p, så der er ingen opskalering, og opskaleringen fra digital SD til 720p er mindre end til 1080p. Med den nye ville billedkvaliteten være mindst lige så god, som med PZ85'eren+boks fra YouSee, vil jeg vove at påstå.

Om et HD-ready panel er bedre til 720P end et Full-HD panel generelt er jeg nu ikke så sikker på men måske du har ret. Synes jeg kan huske at Otto har skrevet noget om at SD teoretisk burde være bedre på et Full-HD panel.

Det ville være rigtigt hvis skaleren også er bedre. Hvor der er en skalering, er der også et tab af kvalitet. Jo større skalering, desto større tab af kvalitet. Så vidt jeg ved.

Højere opløsning er selvfølelig noget som kan udligne tab af kvalitet i et vidst omfang, men i den størrelse vi taler om her, tvivler jeg på det. Havde vi talt om 50 tommers skærme, havde det været en anden sag.

Lytter til en del til 3 Doors Down, AC/DC, Billy Idol, Bruce Springsteen, Daughtry, Dire Straits, Evanescence, ZZ Top, og Within Temptation.

JVC X3
?
?
?
?
Til top
thor-thor Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 05-Marts-2008
Point: 1924
Direkte link til dette indlæg Sendt: 08-Juli-2009 kl. 20:39

Tak for svarene. Det med tuneren har ganske rigtigt også en
betydning. Der kan sagtens leves med en ekstern boks især da jeg
også optager en del på recorder. Men på den anden side vil det nu
også være meget rart med dvbc indbygget.
Hvad angår prisen. Jeg sammenlignede priser på de to tv hos samme
butik. Foretrækker af flere årsager at købe i fysisk butik.

Lige nu hælder jeg mest til en x10y eller noget andet . Må bare gerne
være snart da jeg efterhånden har skubbet det længe nok :-) :-)

edit: tv kigning 65% BD+SD 35%

Det er selvfølgelig dit valg hvor du vil købe, men eksempelvis kan 42X10Y købes hos Cinemagic for 5200,-   http://cinemagic.dk/shop/panasonic-tx-p42x10y-4690p.html 

Hvis der er 3k at spare var det måske værd at overveje, Cinemagic får generelt god kritik i forhold til service etc. 

Personligt ville jeg gå efter X10Y pga. tunerne, men det er fordi jeg ikke gider en ekstra kasse, der også bruger strøm, fjernbetj. etc.

Redigeret af thor-thor - 08-Juli-2009 kl. 20:41
Til top
Exxtreme Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 07-Oktober-2006
Sted: Skagen
Point: 1091
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 10:02

720p lyder måske ikke af så meget, men HD kanalerne får man jo netop i 720p, så der er ingen opskalering, og opskaleringen fra digital SD til 720p er mindre end til 1080p.

Det passer nu ikke... Skærmens (x10) native opløsning er 768P, så der skal skaleres til 768P uanset hvilket signal der modtages, da der ikke udsendes i 768P... Og du glemmer helt deinterlacingen, så vil indtræffe når et sd (digitalt eller analogt) konverteres til 768P (720P), og deinterlaceren vil givetvis være bedre i PZ85.

Til trådstarter: Jeg ville klart vælge PZ85, da jeg er helt overbevist om at det vil give det bedste billede...

Redigeret af Exxtreme - 09-Juli-2009 kl. 10:05
Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 11:14

Oprindeligt skrevet af Exxtreme Exxtreme skrev:

720p lyder måske ikke af så meget, men HD kanalerne får man jo netop i 720p, så der er ingen opskalering, og opskaleringen fra digital SD til 720p er mindre end til 1080p.

Det passer nu ikke... Skærmens (x10) native opløsning er 768P, så der skal skaleres til 768P uanset hvilket signal der modtages, da der ikke udsendes i 768P... Og du glemmer helt deinterlacingen, så vil indtræffe når et sd (digitalt eller analogt) konverteres til 768P (720P), og deinterlaceren vil givetvis være bedre i PZ85.

Til trådstarter: Jeg ville klart vælge PZ85, da jeg er helt overbevist om at det vil give det bedste billede...

Hvorfor skulle deinterlaceren være bedre i PZ85 end i X10? Har du set X10 modtage digital kabel tv?

Hvis der skal skiftes til digital kabel tv, og tv+DVD er over 65% og Blue Ray under 35% ville jeg vælge X10 over PZ85 i denne størrelse.

Desuden kan det ikke betale sig at optage film mere. Alle film der kommer på tv bliver jo genudsendt flere gange på forskellige kanaler, så hvorfor optage dem? Dér ville jeg selv spare pengene til HD-boksen med harddisk og købe/leje DVD og Blue Ray-film som jeg vil se under alle omstændigheder, og så behøver man ikke vente på at de rigtig gode film kommer på tv. The Dark Night f.eks kan man købe/leje på DVD og Blue Ray, men der går nok lang tid før den bliver vist på f.eks. kanal 5. 

Redigeret af Firebird - 09-Juli-2009 kl. 12:30

JVC X3
?
?
?
?
Til top
SSvenSSon Se dropdown menu
Super bruger
Super bruger

Oprettet: 26-Marts-2008
Point: 388
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 11:49

Har godt nok ikke set X10, men som i kan se i min signatur har jeg både et PZ85 og et PX80.

Hvis X10 er bare nogenlunde lige så godt som PX80 (og det må man gå ud fra), så kan man sagtens "nøjes" med X10.

Den eneste grund til at jeg valgte PZ85 til stuen, er fordi jeg har et mediecenter tilsluttet.

Til top
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 12:25
Oprindeligt skrevet af SSvenSSon SSvenSSon skrev:

Har godt nok ikke set X10, men som i kan se i min signatur har jeg både et PZ85 og et PX80.

Hvis X10 er bare nogenlunde lige så godt som PX80 (og det må man gå ud fra), så kan man sagtens "nøjes" med X10.

Havde troet at sort og billedbehandlingen var en del bedre på PZ85. Sort skulle i.h.f. være bedre på x10 vs. px80.

Redigeret af clausewitz - 09-Juli-2009 kl. 12:26
Til top
Maria Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-Oktober-2003
Point: 620
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 12:28
Takker mange gange for svarene. I går hældte jeg mest til PZ85, men i dag er det tippet. Jeg overvejere videre (og inden jeg har set mig om er endnu 3 mdr gået )
Mvh Maria
Til top
tj81 Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 04-Juli-2009
Point: 5
Direkte link til dette indlæg Sendt: 09-Juli-2009 kl. 12:35

Nu har jeg købt PZ85 til 4.999 kr i Expert - og det levet til fulde op til mine forventninger!!!

Det virker til at være et SUPER fjernsyn til de penge, så jeg vil sige tak for alle de konstruktive tilbagemeldinger, jeg har fået.

Kh. Tina (Trådstarteren)

Til top

Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu