|
|
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Forfatter | ||||
CaioN ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-August-2009 Status: Offline Point: 57 |
![]() |
|||
Mange tak for jeres svar..
Så vidt jeg kan forstå på jer, går jeg ikke helt galt i byen hvis jeg køber en BD60... Så jeg tror det bliver sådan en fætter :) |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
![]() |
|||
Nej, den er ikke helt tosset. Selv deinterlacing, som jo f.eks. er den helt store force for den berømte OPPO 83, gør BD60/80 næsten lige så godt. |
||||
![]() |
||||
CaioN ![]() Bruger ![]() Oprettet: 18-August-2009 Status: Offline Point: 57 |
![]() |
|||
Det lyder godt (selvom jeg ik er helt klar over hvad deinterlacing gør)... Men jeg kan forstå på diverse forum topics og anmeldelse her på recordere at den oppo er en rigtig god afspiller.. |
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|||
Ved ikke om denne forklaring er for teknisk, men kort fortalt er INTERLACED udtryk for den gamle TV standard, mens PROGRESSIV er udtryk for den nye digitale standard beregnet til fladskærme. http://dk.mixednews.net/2009/06/20/interlace-vs-progressive- scan-hvad-er-forskellen/ De-interlacing er processen hvor signalet ændres fra interlacing til progressivt. Redigeret af Kampus - 18-August-2009 kl. 19:35 |
||||
![]() |
||||
RogueAgent ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Maj-2009 Status: Offline Point: 859 |
![]() |
|||
|
||||
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500 Pioneer VSX-859 Carver 753X Energy RVS/RVSS Panasonic BD35 Toshiba HD-XE1 Pioneer CLD-D704 |
||||
![]() |
||||
Flemming Larsen ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 24-Oktober-2007 Sted: 2630 Taastrup Status: Offline Point: 24817 |
![]() |
|||
Ja, så er jeg ikke med mere. Jeg har ingen region 1 film. |
||||
Mvh
Flemming Larsen |
||||
![]() |
||||
RogueAgent ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 19-Maj-2009 Status: Offline Point: 859 |
![]() |
|||
Sagen er at PAL fungerer ved at speede filmen op fra 24 til 25 billeder i sekundet - derfor kører PAL i forvejen med flydende panoreringer, i modsætning til NTSC. Men altså 4% for hurtigt, hvilket nogen gør til at væsentligt større problem end det reelt er IMO. Hvis PAL skulle outputtes som 24p kunne det kun ske ved enten at smide en frame væk i sekundet, eller ved at afspille discen langsomt, hvilket ville kunne høres på filmens pitch (tonehøjde).
NTSC kører med 30 billeder i sekundet (faktisk 60 halvbilleder, med skiftevis lige og ulige linier), og måden at gå fra 24 (hel) billeder til 60 halvbilleder, er ved at gentage hvert tredie halvbillede. Det er det der giver den 3:2 judder der snakkes så meget om f.eks. i forbindelse med Panasonic G10. Det afspilleren gør i dette tilfælde er at identificere de halvbilleder der er blevet gentaget og fjerne dem, så der kun er de oprindelige 48 tilbage, som så outputtes som 24 helbilleder. |
||||
LG 50PS8000
Panasonic PT-AE500 Pioneer VSX-859 Carver 753X Energy RVS/RVSS Panasonic BD35 Toshiba HD-XE1 Pioneer CLD-D704 |
||||
![]() |
||||
Allan Olesen ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 08-Juli-2008 Status: Offline Point: 3249 |
![]() |
|||
Her ramte du så noget, der har undret mig, lige siden jeg første hørte om de 4% ekstra hastighed: Hvad gør man ved lyden, når man lægger en film på en PAL DVD? Det er vel ikke acceptabelt bare at lade lyden løbe 4% for hurtigt (da det netop må kunne høres på filmens pitch). |
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Studio Canal har af en eller anden årsag ikke haft tradition for at pitche lyden ned på plads på deres PAL masters. Dette kom tilbage og bed dem i en vis legemsdel for et par år siden da de begyndte at udgive en del titler på HD DVD som de i starten supportede sammen med Universal. De mente nemlig at de europæiske forbrugere ville undre sig over hvis tonehøjden var anderledes end de var vant til fra VHS og DVD - og derfor brugte de godtnok nyscannede/restaurerede HD mastere i korrekt 23.98p, men de pitchede lyden 4% op for at den skulle have samme tonehøjde som PAL versionerne. Dette ramte bl.a. Total Recall og Basic Instinct. De fik så mange høvl for det at de holdt op med det efter ganske få udgivelser. Sorry for OT... ![]() Redigeret af RogueAgent - 18-August-2009 kl. 20:19 |
||||
LG 50PS8000
||||
![]() |
||||
Bruger udmeldt 31 ![]() -- ![]() Oprettet: 20-April-2006 Status: Offline Point: 2601 |
![]() |
|||
Rigtigt. Som jeg skrev, skal DVD'en være i 60i (altså NTSC) for at konverteringen til 24p virker. OPPO'en skulle vist også have denne mulighed? Nogen der ved om det også virker ved 50i (PAL)? |
||||
![]() |
||||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|||
Det forudsætter vel at der er lavet pitch korrektion dengang hastigheden blev speed'et op? Der er HTPC-folk som afspiller deres PAL DVDer med 24fps.. |
||||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||||
![]() |
||||
![]() |
|||
Der er jo forsåvidt ikke noget teknisk i vejen for at kunne afspille en DVD med lavere hastighed end den er beregnet til, og det kan man jo så f.eks. gøre hvis man har det rette software i en htpc, men det tvivler jeg på at en standalone afspiller kan. Som nævnt ovenfor er behovet for at afspille DVD "flydende" heller ikke så stort ved PAL som ved NTSC. Redigeret af RogueAgent - 18-August-2009 kl. 22:02 |
||||
LG 50PS8000
||||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1234 6> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |