Otto, TC skrev:
JesperLund skrev:
Otto, TC skrev:
Vi diskuterede ikke opløsning og kontrast dengang vi kun havde billedrørs-tv [....] |
Pixel Plus, dobbelte linier, o.lign. til CRTs blev vel markedsført på at "opløsningen", forstået som antal scanlinier, blev forøget.
|
Ja, det kan du naturligvis have ret i, i CRT'ens efterår begyndte man at snakke opløsning. Det pudsige er så at "opløsning", som i dén mængde billed-information der nåede frem fra materialet til seeren, blev _forringet_ på de tv der havde pixel plus...
Det kan selvfølgelig være et tegn på at det mere er udslag for et skred i måden folk køber tv på, end et udslag for forskel i måden forskellige tv markedsføres på. Der er behov for salgsargumenter via specifikationer, fordi folk i større og større grad køber ud fra brochuren og/eller internettet, end ud fra rent faktisk at kigge på billedet. Pointen er den samme - jo mere vi forlader os på specifikationerne, jo længere kommer vi fra det bedst mulige billede.
|
Vi kan jo ikke undvære specifikationerne helt, de er jo med til at pejle os forbrugere ind på det vi vil have, ellers var vi jo helt tabt, opløsningen, opdateringshastigheden, tilslutningsmuligheder, passer de med de nye HD DVD, det ville være træls at finde ud af den nye fladskærm ikke kan vise HD DVD fordi man ikke har set på specifikationerne. Men det er da klart at man som forbruger også skal se billedet, hvilket jeg hele tiden har holdt på, og man skal især se den med et tv signal, i alle butikker viser de næsten alle en DVD film, hvilket er med til at sælge.
Så det er ikke kun kunden der skal se på billedet, sælgeren skal også gøre opmærksom på billedekvaliteten ved tv signalet, hvilket de ofte ikke gør, fordi de ved at det er et svagt punkt ved fladskærme.