|
|
Besvar ![]() |
Side <1 11121314> |
Forfatter | ||
spawn ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 30-November-2005 Sted: Denmark Status: Offline Point: 6822 |
![]() |
|
Det er muligt dit JVC opførte sig anderledes men det er ikke normalen. Normalen for 16:9 TV er at de automatisk forsøger at give fuld skærm. Forskellen på automatisk og de faste indstillinger som 16:9 eller tilpasset 16:9 er at på automatisk kan den vælge flere forskellige formater afhængig af hvad der passer bedst, i forhold til de signaleringer som leverandørerne sendes. Dvs. den kan både vælge en ægte 16:9 indstilling hvis den får signalering om dette, eller den kan vælge en Zoom indstilling hvis den får korrekt signalering om letterbox, eller den kan vælge en tilpasset indstilling hvis den ikke får korrekt signalering fra leverandøren hvad den ofte ikke får - og nogen gange vil den enda selv flytte billedet lidt op for at kunne vise underteksterne, hvis du lige giver den tid til at opdage at underteksterne rager udenfor. Vælger du en af de faste indstillinger vil den sætte dette uanset hvad den modtager. Forskellen på 16:9 og tilpasset 16:9 er at 16:9 er ægte 16:9 hvor billedet er strukket lige meget mens tilpasset 16:9 er en indstilling hvor den strækker et 4:3 billede i bredden, men mere i siderne og mindre i midten så billedet ikke forvrænges ligeså meget. Zoom bruges til letterbox og så fremdeles. Alle de manuelle indstillinger er der for at du selv kan kontrollere hvilken formatindstilling du vil benytte hvis du ikke er tilfreds med automatikkens valg, eller leverandørernes fejl, og altid vil have korrekt indstilling snarere end altid et forvrænget fuld skærms billede. Mht. hvilken indstilling der giver det bedste og mest rigtige billede, så er det den indstilling der passer til det format man modtager i. Dvs. modtager du et ægte 16:9 signal skal den stå på 16:9, modtager du et korrekt letterbox signal skal den stå på Zoom1 (som er letterbox), modtager du et 4:3 signal skal den stå på 4:3 osv osv Der findes ikke nogen bestemt indstilling der passer til alle de kilder du modtager idag, problemet idag kontra tidligere er at du idag modtager i mange forskellige formater, og flere af dem sendes med forkert signalering eller forkert placering af tekster og logo fra udbudsleverandørernes side. Man er derfor idag i langt højere grad end tidligere nødt til manuelt at skifte/vælge formatindstilling afhængig af hvad man modtager - og hvordan man vil se det. Man kan måske sige den mangler muligheden for selv at flytte billedet op, når der bliver skåret i underteksterne, den savner jeg også selv lidt, men strengt taget er min holdning at det behov bør slet ikke eksistere. Der vil nemlig aldrig blive skåret i underteksterne hvis man enten vælger den korrekte formatindstilling i forhold til materialet, 16:9, 4:3 eller letterbox Zoom , eller hvis leverandørerne kunne finde ud af at sende korrekt signalering, eller placere teksterne korrekt i forhold til det format de sender i. Når man vil flytte billedet for at kompensere for underteksterne skyldes det altid enten fejl i leveringen, eller "fejl" i brugerens valg af format. Hvis underteksterne ikke kan læses så sendes der i 4:3 men der er valgt et andet format på skærmen fordi man gerne vil have fuld skærm. Selve den funktion at kunne flytte billedet er principielt unødvendig og kun et udslag af at noget andet er forkert. Det ville være meget bedre hvis leverandørerne blot kunne finde ud af sende materialet korrekt eller placerede tekster korrekt i forhold til det format de sender i. Problemstillingen er udpræget for 16:9 materiale der sendes over 4:3, med teksterne placeret helt eller delvis udenfor letterbox zoomet. Men man burde som minimum kunne forvente at dem der sendte materialet havde forstand nok på deres job så de placerede tekster korrekt hvorved problemet ikke ville eksistere. Det er efter min mening "bagvendt" at TV'et og brugerne skal forsøge at kompensere for leverandørernes rod ved at flytte rundt på billedet. Et eksempel på nogen der gør der godt er DR1 som altid sender med korrekt signalering i forhold til det format de sender og eks. når de sender nyheder i 16:9 med indslag i der er 4:3 så sætter de selv bjælker i siderne så billedet stadig er korrekt selvom dit TV stadig viser det 16:9 format den får signalering om. Men som udgangspunkt er det ikke en fejl ved noget TV hvis den ikke selv kan korrigere for forkert signalering den modtager, eller forkert placering af tekster, eller korrigere for at brugeren vil have et forkert billede der er strukket blot for at få et fuldskærms billede. Det er alle eksterne faktorer der skaber problemet, ikke TV'et.
Redigeret af spawn - 07-Juni-2007 kl. 22:49 |
||
Philips 65OLED705/12 - ATV4K
|
||
![]() |
||
petite_machine ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 242 |
![]() |
|
Hvordan kan det så være, den selv skifte til "wide" (16:9), når den står i 4:3, hvis der kommer et korrekt 16:9 signal fra udbyder? Ikke fordi det er noget skidt, jeg har altid mit tv stående på 4:3, og så er det dejligt den selv finder ud af det.
ENIG. Synes at både DR1 og DR2 er rigtig gode til at sende korrekt signalering, det er virkeligt lækkert. Jeg er faktisk begyndt at se meget mere af disse to kanaler efter jeg har fået mit PX70, da de virkeligt kan finde ud af det. Nyhederne virker bare på DR1. |
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12456 |
![]() |
|
Fordi TV'et går ud fra at INGEN har lyst til at klemme et 16:9 signal sammen til 4:3. Hvis du absolut bare VIL, så kan du trykke dig hen på 4:3 igen. 4:3 er faktisk den sande auto-format mode; den skifter selv til 16:9 når signalet er et sådant, ellers bliver den på 4:3. Men det kan selvfølgelig kun anbefales at bruge 4:3, når man såen rigtig ser programmet. |
||
![]() |
||
petite_machine ![]() Bruger ![]() Oprettet: 05-Marts-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 242 |
![]() |
|
Ja, det ved jeg. Det var bare spawn der skrev at hvis man ser et 16:9 signal skal den stå på 16:9 og ved 4:3 på 4:3 osv.
ps. og så var jeg vidst lidt for hurtig til at rose DR2. Nu sender de sku American History X i et eller andet gøgler-format
Nå, men tilbage til PX700 snakken |
||
![]() |
||
-C5- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1019 |
![]() |
|
Det kan godt være det er TV kanalerne der ikke kan finde ud af at sender deres programmer på den rigtige måde. Det ændre bare ikke ved, at der er et problem og at det havde været super hvis Panasonic havde anerkendt at dette problem faktisk eksister. Jeg tvivler på at det havde kostet mange basseører, at lave apparaterne med mulighed for at flytte billedet vertikalt. TV fabrikanterne gør jo også alt for at få deres apparater til at vise et så flot analog billede som muligt, med diverse filtre og digitale forbedringer, selv om problemet er kvaliteten af det signal TV’et modtagere. PÅ samme måde kunne de også kompenser for fejlene i signalerne i forbindelse med aspect ratio. |
||
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON |
||
![]() |
||
caze ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
![]() |
|
Jeg var ude hos Sommer-AS, og se PX-700 i forhold til PX-70. Anti-glare fungere upåklageligt. PX-70'eren hang ved siden af og indgangspartiet var desværre meget tydeligt i PX-70 og man kunne kun akkurat ane det på PX-700. Jeg har selv en meget lys stue (sydvendt) og vil få rigtigt meget lys ind fra syd og vest, så jeg er ikke tvivl. Jeg har flere steder herinde læst, at anti-glare går udover visningen af sort. Det kunne jeg ikke rigtigt se. Det virker som det er total feinschmeckeri ![]() Jeg har desuden undret mig over, at mange 42" plasmaskærme kører i opløsningen 1024 x 768. Er dette ikke et 4:3 format? Hvorfor vises der ikke et rigtigt 16:9 format (1366 x 768)? Jeg er dog ikke i tvivl. Jeg skal have fat i PX-700'eren når finanserne går på plads om 14 dages tid. For fa'en hvor ser det godt ud. Keep racin' |
||
![]() |
||
Bruger udmeldt 43 ![]() -- ![]() Oprettet: 18-April-2007 Status: Offline Point: 0 |
![]() |
|
må man spørge hvad du ska gi for den |
||
![]() |
||
caze ![]() Junior bruger ![]() Oprettet: 04-Maj-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 47 |
![]() |
|
må man spørge hvad du ska gi for den Sommer-AS skal have ca. 16.000. Jeg regner dog med at købe den billigere i andre internetbutikker. Den fås helt ned til ca. 13.000 jf. Hifipriser . |
||
![]() |
||
JesperLund ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 21-Januar-2006 Sted: Darknet Status: Offline Point: 8022 |
![]() |
|
Pixels er ikke nødvendigvis kvadratiske. På 1024x768 paneler er de aflange, så billedet er 16:9 format. |
||
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
|
||
![]() |
||
![]() |
|
aha - tak for opklaringen |
||
![]() |
||
-C5- ![]() Guld medlem ![]() ![]() Oprettet: 01-Januar-2007 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1019 |
![]() |
|
Det betyder vel også at men så ikke får et ægte 16:9 billede i forhold til hvis opløsningen er 1366x768? Man midster vel noget i siderne af billedet? |
||
Tv....SONY BRAVIA KD-75XD9005
Reciver...Denon X4500H NAS.......Synology DS412 Blu-ray...PS4 Front.....DALI SUITE 2.8 Center....DALI SUITE C0.8 Bag.......DALI SUITE R0.8 Sub.......DALI IKON |
||
![]() |
||
Naiera ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 15-August-2004 Sted: Aarhus Status: Offline Point: 12456 |
![]() |
|
Nej, man mister ikke mere end den sædvanlige overscan, der også er på 50" fjernsynene.
|
||
![]() |
Besvar ![]() |
Side <1 11121314> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |