Jeg har haft mulighed for at lave nogle vejledende målinger på et TV helt magen til modellen omtalt i denne tråd. Som kilde blev brugt en Panasonic BD80 Blu-ray-afspiller og som testmateriale blev anvendt DVE (DVD-udgaven), DVE HD Basics og AVS HD. Frame-rates blev målt vha. en sensor specielt konstrueret til måling på plasma-paneler.
Jeg havde kun ganske kort tid sammen med TV'et, så jeg måtte prioritere hvilke features, der skulle fokuseres på, og hvilke måledata, der kunne være interessante. Vi må vente med at vurdere et kalibreret TV til Ottos kommende plasma-arrangement løber af stablen. Betragt indtil da dette indlæg som et førstehåndsindtryk med de fejl og mangler, der måtte have sneget sig ind.
Sortniveau
Omgivelserne tillod desværre ikke at lave en reel vurdering af sortniveauet – men mit umiddelbare indtryk var, at det var sammenligneligt med G10 i samme radio/TV-forretning. Det kan evt. testes yderligere i f.eks. Ottos demolokale, hvor der kan opnås gode, mørke omgivelser.
Farvegengivelse
Da V10’eren er karakteriseret ved tilstedeværelse af THX-indstillingen, prioriterede jeg at lave nogle målinger i denne tilstand – med sammenligning til BIOGRAF-indstillingen med gamma=2.2 og varm farvetemperatur, som er den indstilling, der traditionelt har dannet fundament for mest mulig korrekt billedgengivelse på Panasonic’s plasma-TV (gamma-indstillingen er dog kun til stede på de fleste af indeværende års modeller).
For THX-indstillingen kan man ikke vælge ”IFC” eller ”24p Smooth Cinema” og gamma’en samt farvetemperatur er også faste. Heldigvis har Panasonic valgt gamma=2.2 for THX-indstillingen, hvilket måledata herunder bekræfter:

Læg mærke til, at gamma-kurven ikke er specielt flad omkring 2.2 – den er faktisk ret ujævn. Jeg har mistanke om (men ikke bevis for), at det kan skyldes en dynamisk kontrastfunktion, som man meget tydeligt kan se i aktion ved fremvisning af ”luma-plate” testbilledet på ”DVE HD Basics”: Billedets lysstyrke bevæger sig op og ned afh. af billedindholdet (vi har set noget tilsvarende på tidligere Panasonic-modeller i f.eks. NORMAL-indstillingen).
Lad mig lige indføje her, at ved test af ”chroma-plate” testbilledet fra DVE HD Basics perfomer skærmen fornemt, hvilket vidner om at billedbehandlingskredsløbet er tilstrækkeligt hurtigt. Jeg mener, at G10 udviste lidt dårligere performance i denne test.
Hvis vi kigger på en anden dimension af gamma-kurven, har vi hvidbalancen:

På den magenta graf er kalibreringsfejlen angivet som dE (delta-E). Normalt går man efter dE<=3, hvilket knapt er opfyldt her – dog er den røde farvekomponent lidt for svag over det meste af skalaen. Dette kan der rettes op på i forbindelse med en egentlig kalibrering. Uden kalibrering udviste testeksemplaret synlige fejl i gråtoneskalaen i både BIOGRAF- og THX-tilstand (jeg undersøgte ikke de andre tilstande).
Hvis vi vender øjnene mod farvegengivelsen for THX-indstillingen, får vi ved måling en afbildning af TV’ets gamut i CIE-diagrammet:

Den mørke trekant i baggrunden er Rec.709 (HD) gamut’en, som er det mål, vi går efter for afspilning af HD-materiale: Man kan faktisk næsten ikke se Rec.709-gamut’en, da V10’erens gamut ligger ret nøjagtigt, hvor den skal. Det er værd at bemærke, at magenta ligger forkert på gamut’en (magenta skal ligge på den forlængede ”sigtelinie” mellem grøn og hvidpunktet (alle de hvide prikker midt i diagrammet). En fejl meget lig denne var også til stede på den amerikanske G10, der også har THX-indstillingen.
Vi kan skrabe et lag yderligere af (eller fylde flere detaljer på, om man vil) og undersøge farvemætningsforløbene fra hvid til primær og sekundærfarverne på gamut’en:

Her kan vi se, at forløbet af specielt magenta er udført lidt ”kreativt”: Der er tydelige ulineariteter i diagrammet, hvilket kan tænkes at stamme fra en intern CMS implementeret vha. et antal matriceoperationer. Denne fejl i magenta vil med al sandsynlighed ikke være mulig at rette ved kalibrering. Den kan muligvis mildnes lidt ved korrektion af hvidbalancen. Det er dog ikke nødvendigvis en alvorlig fejl(**) - det kan være et ganske fornuftigt kompromis - alternativerne kunne nemt være værre.
Det er underligt, at Panasonic har valgt denne implementering, hvis de ellers har en fornuftig CMS internt i TV’et – for hvis man måler i BIOGRAF-tilstand (med Digital Cinema Colour (DCC) slået TIL), får vi denne farvegengivelse:

Man kan se, at i BIOGRAF-tilstand med DCC=TIL opfører TV'et sig som et (tilnærmelsesvist) lineært system - med andre fejl – men nu med magenta ca. på rette plads. Hvis man sætter DCC=OFF, får man et ret tilsvarende resultat – dog en lidt mere korrekt gamut (sidenote: PZ800 har en lidt bedre gamut med DCC=OFF i fht. V10). Måske anvender Panasonic en simplere, mere begrænset intern CMS end Pioneer’s seks-aksede CMS? Der er ikke stillet kontroller (CMS-indstillinger) til rådighed for at gøre gamut’en mere korrekt end det, der leveres fra Panasonic’s side. Jeg forventer ikke, at man kan ændre i CMS’ens parametre i servicemenuen – men jeg ville være glad for at tage fejl.
Kun to dimensioner afbildes i CIE-diagrammet: Lysstyrken er ikke angivet, men uden at gå i detaljer kan jeg afsløre, at måledata viser, at lysstyrken for farvegengivelsen i THX-tilstanden over mætningsforløbet i default-farveindstillingen ser ud til at være lidt til den lave side, hvilket også indikeres af CIE-digrammet for THX-tilstanden. Kun en reel kalibrering kan bestemme den korrekte indstilling af farvekontrollen for at opnå den bedste overensstemmelse i alle farverummets tre dimensioner.
Oversampling og frame-rates
V10’eren tilbyder to former for oversampling: ”IFC” og ”24p Smooth Cinema” for at afspille indhold mere flydende, end det rent faktisk er optaget. Begge oversampling-funktioner er til rådighed i f.eks. BIOGRAF-tilstanden, men ingen af dem kan vælges i THX-tilstanden.
For IFC gælder, at den (ligesom for G10) er blevet meget mere diskret, end den var i f.eks. PZ85 – den har en synlig virkning, men den er langt mere afdæmpet i V10. Det er i øvrigt interessant at se, at mens IFC på PZ85 kører med 60Hz frame-rate uanset kildematerialet/afspiller, så opfører V10’eren sig lidt mere som forventet:
|
1080p24Hz |
720p60Hz |
576i50Hz |
THX |
96Hz |
60Hz |
Ikke målt |
BIOGRAF:
24p Smooth Cinema=ON |
60Hz |
N/A |
N/A |
BIOGRAF:
24p Smooth Cinema=OFF |
96Hz |
N/A |
N/A |
BIOGRAF:
IFC=ON |
N/A |
60Hz |
100Hz |
BIOGRAF:
IFC=OFF |
N/A |
60Hz |
100Hz |
Det overordnede, umiddelbare indtryk er i øvrigt, at ”24p Smooth Cinema” svarer til PZ85’erens IFC – altså ikke så diskret som IFC på V10’eren.
Det er værd at notere, at selvom TV’et kører 24p-kildemateriale med en frame-rate på 60Hz når "24p Smooth Cinema" er aktiv, virker panoreringer meget flydende. Der skal nok lidt flere observationer til at afgøre, om der introduceres judder i konverteringen fra 24Hz til 60Hz for ”24p Smooth Cinema” funktionen.
Andet
Tilsyneladende er der ikke ændret vildt meget på APL-funktionen (”Average Picture Level”) i forhold til tidligere Panasonic’er: Hvis man lader TV’et vise et 100% hvidt felt(*) midt på skærmen og f.eks. måler det til Y=109[cd/m^2], vil man for et 100% hvid skærmbillede (altså helt fyldt ud med hvid) måle Y=72,5[cd/m^2] med standard kontrastindstillingen.
Det betyder, at lysstyrken reelt set falder, hvis der er mere indhold i billedet – men sådan har det altid været med plasma-paneler, og det er ikke et reelt problem. Der skal lidt flere sammenlignende målinger til at afgøre om og i givet fald hvor store forbedringer, der er som følge af NeoPDP-teknologien/sænket strømforbrug.
Der var desværre ikke tid til at måle strømforbruget, men kort kan siges, at ECO-mode ændrer på den totale lysstyrke, som panelet udsender: ECO mode=ON -> lavere lysstyrke -> lavere strømforbrug.
Det var i både BIOGRAF- og THX-tilstandene noget billedstøj i Lisas jakke i restaurantscenen på ”DVE HD Basics” – det er ikke noget, som jeg tidligere har bemærket på samme måde for f.eks. PZ85 og Pioneer 9G. I en fornuftig betragtningsafstand vil man sikkert ikke lægge mærke til dette fænomen.
Set fra en høj betragtningsvinkel kan man se, at der stadig er reflektkioner inde i frontglasset på samme niveau som tidligere modeller. Dette er ikke et problem ved brug.
Der skal som sagt flere observationer til, før jeg mener man kan fælde nogen fair dom over V10’eren – der er stadig rigtig mange hjørner at komme rundt omkring i forbindelse med en reel kalibrering, hvor kampen ser ud til at komme til at stå mellem THX- og BIOGRAF-tilstanden, hver med deres styrker og svagheder i forhold til personlige præferencer og overholdelse af standarderne.
(*) Felt: En firkant med et væsentligt mindre aktivt areal end skærmens totale areal.
(**) EDIT 2009.06.15: Afvigelsen i magenta er ret markant og kan spottes uden måleinstrumenter. Min oprindelige antagelse om, at afvigelsen muligvis ikke var af betydning holder ved eftersyn ikke.
Redigeret af bantam - 15-Juni-2009 kl. 12:46