recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Visnings- og lytte-udstyr > TV
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Panasonic X10, mod S10 (Begge i 50")
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketPanasonic X10, mod S10 (Begge i 50")

Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Besked
Bruger udmeldt 43 Se dropdown menu
--
--

Oprettet: 18-April-2007
Status: Offline
Point: 0
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 16:45
Jamen alt hvad der kan siges om forskellen er sagt. Og jeg har bare set S 10 irl, og det var rimeligt overbevisende. Er jo vant til toppen af poppenBig smile
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 17-November-2006
Sted: Denmark
Point: 1773
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:14
Oprindeligt skrevet af PhDream PhDream skrev:

Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Er du sikker på, at S10 skulle have et andet type panel end X10? Der er forskel i billedprocessoren, men begge paneler benytter vel G12-Paneler? Jeg var dog ikke klar over, at S10 havde en RGB-Menu, hvilket heller ikke rigtigt fremgår nogle steder?

Den hvide malkehinde skyldtes forkert gamma, og ændring af farvebalancen vil vel ikke være nok. Men måske du har personlig erfaring med S10.

Efter mine problemer med X10 skrev jeg en del sammen med Lars (bantam), som oplyste mig om forskellene på X10 og S10.

På S10 kan man indstille både gamma og hvidbalance i brugermenuen, dvs. at man selv kan ordne evt. problemer.

S10 har ikke et NeoPDP panel, som G10 har, men ifølge Lars betyder dette ikke det store. Tykkelsen på panelet er den største forskel. S10 har et FullHD panel, som skrevet tidligere, samt en bedre native-kontrast ift. X10.

S10 har også IFC, men da de fleste alligevel slukker for det, vægter denne funktion ikke det store. Den er dog rar at have.

Pga. FullHD vil S10 have et højere strømforbrug end X10, men alle de andre fordele opvejer for dette. Igen, så vil de 1500 kr. være godt givet ud. 

Fint, tak for det. Men panelet er så stadig det samme. Hvad var hans respons til en X10? Var det nogenlunde det vi selv har oplevet? I bund og grund er det så op til trådstarter hvad han vil købe. Det er jo bare min opfattelse, at 95% af alle brugere rundt omkring alligevel er helt vilde med X10, og det man ikke ved, har man ikke ondt af. Alle de fejl du og jeg selv har påpeget med denne skærm, er åbenbart slet ikke noget de fleste brugere lægger mærke til, og hvorom alting er, så tror jeg stadigvæk ikke på, at der skulle være meget stor forskel. Hvis man kan spare 1500 Kr, og stadigvæk være supertilfreds, jamen det er der vel ikke noget galt i:)

Redigeret af vasif - 21-Februar-2010 kl. 17:46
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:24

Det er på sin plads at nævne, at gamma og hvidbalancen desværre kun kan indstilles for PC-indgangen. Først på G10 er dette ændret til at gælde andre kilder. Jeg tror vi diskuterede gamma/hvidbalance før dette var helt afklaret.

/lars
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:34
Jeg regnede heller ikke med, at S10 havde en RGB-Menu eller Gamma-justering, for så havde jeg nok hørt om det før. Der er jo en bred enighed om på nettet, at forskellen imellem X10 og S10 ikke er speciel stor, så jeg var nok ikke helt galt på den. Ærgeligt at man skal trækkes med misinformation, bevidst eller ubevidst, for det ændrer altså billedet en hel del. Justering af PC-Indgangen vil de fleste brugere nok ikke få særlig meget ud af.
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:42
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Det er på sin plads at nævne, at gamma og hvidbalancen desværre kun kan indstilles for PC-indgangen. Først på G10 er dette ændret til at gælde andre kilder. Jeg tror vi diskuterede gamma/hvidbalance før dette var helt afklaret.

Det kom vi aldrig ind på.

Det var en skam. Det trækker klart ned, at man ikke kan justere de to for alle kilder, inkl. tv-tuner. Dog skal man tilføje, at folk ikke klager over problemer med S10, som de gør med X10.

Jeg fortryder i hvert fald ikke, at jeg holdt mig fra plasma årgang 2009. De har alle mindst én skavank, jeg ikke kan leve med.
Til top
PhDream Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 28-Februar-2009
Point: 737
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:49
Oprindeligt skrevet af vasif vasif skrev:

Fint, tak for det. Men panelet er så stadig det samme. Hvad var hans respons til en X10? Var det nogenlunde det vi selv har oplevet? I bund og grund er det så op til trådstarter hvad han vil købe. Det er jo bare min opfattelse, at 95% af alle brugere rundt omkring alligevel er helt vilde med X10, og det man ikke ved, har man ikke ondt af. Alle de fejl du og jeg selv har påpeget med denne skærm, er åbenbart slet ikke noget de fleste brugere lægger mærke til, og hvorom alting er, så tror jeg stadigvæk ikke på, at der skulle være meget stor forskel. Hvis man kan spare 1500 Kr, og stadigvæk være supertilfreds, jamen det er der vel ikke noget galt i:)

For mig og dig kunne det måske være klogt at bruge 1500 Kr. mere på S10, men for en helt almindelig bruger, uden det store kendskab, er det efter min mening stadigvæk for meget.

I know, uvidenhed er en fryd. Smile Hvis man køber en X10 og ikke lægger mærke til fejlene, kan man bare være glad.

Folk har jo retention og endda burn-in på deres tv, men lever med det. Lægger måske ikke engang mærke til det. Fred være med det.

Jo, bantams respons var nogenlunde den samme som vores. Jeg er ikke engang 100% sikker på, at de fejl, jeg oplevede, var hvidbalance/gamma. Sådan som de optrådte; sporadisk, forskellige steder på skærmen, kan jeg ikke udelukke, at det ikke var noget andet.

Redigeret af PhDream - 21-Februar-2010 kl. 17:50
Til top
bantam Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 30-August-2006
Point: 1371
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 17:53

Jeg tror først vi fik gravet lidt i manualen i forb. med en diskussion på flatpanels. S10 minder på den måde om 2008-modellerne.

Det er i øvrigt også min opfattelse, at der er flere rapporteringer om skæve hvidbalancer på X10 - måske mest med scart-forbundet udstyr. De færreste vil ofre en kalibrering af hvidbalancen på X10, hvilket vel er fair nok TV'ets pris taget i betragtning.
/lars
Til top
E. Larsen Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 04-Januar-2009
Point: 1427
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 18:14
Oprindeligt skrevet af bantam bantam skrev:

Jeg tror først vi fik gravet lidt i manualen i forb. med en diskussion på flatpanels. S10 minder på den måde om 2008-modellerne.

Det er i øvrigt også min opfattelse, at der er flere rapporteringer om skæve hvidbalancer på X10 - måske mest med scart-forbundet udstyr. De færreste vil ofre en kalibrering af hvidbalancen på X10, hvilket vel er fair nok TV'ets pris taget i betragtning.

Hej Bantam

Hvad skulle så gøre, at man skal vælge S10 frem for X10 ?
Ja, full HD og bedre sort vel ?
E.L.
Til top
Langi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 19:44
Nåh, sikke da en debat der er kommet i gang, langt mere end jeg har set inde på flatpanels, der får man maksimum 3 svar før tingene er døde, det her er dog fantastisk, selvom jeg nu næsten er endnu mere forvirret :P

Men tjaa som E.Larsen siger, så er fordelene på s10 i forhold til X10 Full HD og bedre sort, ja? er der andet? synes personligt det med sort lyder meget godt, men da jeg kommer til at sidde lidt langt fra skærmen alligevel (+4m) ved jeg ikke om jeg vil bemærke forskellen mellem full hd og HD ready. Et spørgsmål jeg dog lige har, er hvad er det for noget med en hvid hinde på x10'eren? har læst en masse inde på flatpanels, men aldrig hørt om det før jeg kom herind, så vil da meget gerne lige havde noget mere info på dette.

Derudover også lige et andet spørgsmål når jeg nu lige (forhåbentligt) har jeres opmærksomhed. Har bemærket at folk nogle gange snakker om opdateringer til deres tv, og at dette også skulle kunne ske med x10.. hvordan? har tjekket specifikationerne og kan se der intet internet stik er og heller intet usb, så hvordan får man opdateringen ind?..

Endelig et sidste spørgsmål, cnn3 nævner i sit indlæg et link til p&p radio, hvori der står ændringerne fra x10-x20, hvor der ved +'er bl.a. står nævnt:
DVB-C YouSee godkendt
Hvad menes med dette? virker x10 ikke ordenligt ved yousee eller? for er her igennem jeg får leveret mit signal og vil da helst ikke sidde med problemer efter købet som er noget jeg ikke kan gøre noget ved.

Igen undskyld for de mange spørgsmål, og tak for de mange mange svar. :)

-Langi
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 20:43
Min konklusion er, at X10 personligt stadigvæk er det bedste køb. Full-HD kontra HD-Ready er diskuteret adskillige gange. I dit tilfælde, vil det ikke have den store betydning, da du som du siger, vil sidde ret langt fra din skærm, og det betyder, at du ikke vil bemærke forskellen. Det er fint med Full-HD, men nu skal man ikke gøre det til en meget betydningsfuld ting, for der er langt flere parametre som kommer før opløsning. Lidt bedre sort er f.eks. en fin ting, men tvivler på, at forskellen er særlig stor, det er jo trods alt samme panel. IFC er vel en okay funktion, men ikke altid lige brugbar, snarere omvendt. Det var vist det.

Den "hvide hinde" som der snakkes om, skyldtes primært forkert gamma, men også ubalance i hvidbalancen. Det er som om der dannes et slags filter over billedet, som betyder, at billedet fremstår lysere end det skal være, og billedet mister derfor detaljer samt dybde. De mørke nuancer, samt sortniveau mister detaljer, og Shadow-Detail lider under dette. Det er bare et par ting ud af mange, men igen, det er nok de færreste almindelige brugere som vil lægge mærke til det, eller se det som et problem. Skærmen er stadigvæk det bedste i sin prisklasse, og rigtig fornuftig på mange punkter.

Opdateringen sker via SD-Kort. Der er en indgang på fronten af Tv'et.

Tv'et virker fint med Yousee. Måske skal du ind og sætte Sverige til land, men det er det.
Til top
Langi Se dropdown menu
Ny bruger
Ny bruger

Oprettet: 20-Februar-2010
Sted: Danmark
Point: 7
Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 21:31
Hej igen vasif.

Mange tak for svarende, bare af ren nysgerrighed, hvor tæt ville jeg skulle sidde på skærmen for at full hd ville gøre en forskel? da jeg evt. overvejere at omrokere lidt i stuen, sådan at man kommer lidt tættere på.

Derudover angående hinden, forstår jeg nu "langt" bedre hvad der menes med den, men er der slet intet der kan gøres ved det? har personligt hvad jeg vil påstå skide godt syn, så er nok en af dem der ville bemærke det. Er det ikke muligt at indstille gamma'en på x10'et (eller s10 for den sags skyld)?

Med resten af informationen, lækkert med nogle svar, undre mig dog bare lidt over hvorfor siden gjorde så meget ud af det.. men må så næsten være lige meget.. ^^

Tak igen.

-Langi
Til top
vasif Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Direkte link til dette indlæg Sendt: 21-Februar-2010 kl. 22:02
Oprindeligt skrevet af Langi Langi skrev:

Hej igen vasif.

Mange tak for svarende, bare af ren nysgerrighed, hvor tæt ville jeg skulle sidde på skærmen for at full hd ville gøre en forskel? da jeg evt. overvejere at omrokere lidt i stuen, sådan at man kommer lidt tættere på.

Derudover angående hinden, forstår jeg nu "langt" bedre hvad der menes med den, men er der slet intet der kan gøres ved det? har personligt hvad jeg vil påstå skide godt syn, så er nok en af dem der ville bemærke det. Er det ikke muligt at indstille gamma'en på x10'et (eller s10 for den sags skyld)?

Med resten af informationen, lækkert med nogle svar, undre mig dog bare lidt over hvorfor siden gjorde så meget ud af det.. men må så næsten være lige meget.. ^^

Tak igen.

-Langi

2 - 2.5 M, allerhøjst 3. Mange vil alligevel ikke kunne se forskel, selv hvis de stod tættere på. Men Men Men, Full HD er først interessant, hvis du ser f.eks. film, eller spiller spil med en opløsning på 1080P. Almindelige Tv-signaler er slet ikke i nærheden af 1080P, og HD-kanalerne er alligevel kun i 720P, hvilket betyder at opløsningen på en X10 er rigelig. Det kræver en PS3 eller Blu-Ray-afspiller med tilhørende Blu-Ray film. Desuden er mange PS3-spil alligevel kun i 720P, bare til en orientering.

Jeg tror ikke du vil se det lidt mælkehvide billede som et problem, eller lægge mærke til det som sådan. Det kræver jo nok, at du har en anden skærm stående, som er indstillet korrekt, for at se det som et problem. 95% af brugerne er jo rigtig godt tilfredse med  X10, kan ikke se hvorfor du ikke skulle blive det:)

Der er meget få indstillingsmuligheder på X10, og det er meget begrænset hvor meget du kan forbedre, uden at det går ud over noget andet. Positivt er det, at Tv'et faktisk leverer næsten optimalt i Cinema-Mode, i forhold til skærmens formåen, og derfor behøver man ikke spekulere så meget i hvordan det skal indstilles. Hvis man dog ikke er tilfreds med billedet, jamen så er der ikke meget at gøre. Så er næste skridt G10.

Husk, at man altså ikke kan få det hele med for så få penge. Du får dog rigtig meget for pengene.

Nu må det snart være tid til at købe:)

Redigeret af vasif - 21-Februar-2010 kl. 22:15
Til top

Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu