recordere.dk forum     Det danske community for hjemmets elektronik og indhold     Siden 2003
<b>Forside</b> Forside > Modtagelse og distribution > Modtagelse og udstyr generelt
  Nye indlæg Nye indlæg  Seneste forum emner Seneste   Seneste forum emner (vindue) Vindue   De emner du deltager i Mine emner RSS Feed - Parabol opsætning - kan det forbydes?
  FAQ FAQ  Søg i forum   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketParabol opsætning - kan det forbydes?

Besvar Besvar
Forfatter
Besked
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2005
Status: Offline
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Emne: Parabol opsætning - kan det forbydes?
    Sendt: 03-Januar-2009 kl. 00:10
Hej alle!

Jeg pønser på at få sat en parabol op. Jeg bor i en ejerlejlighed på 3. sal (øverst oppe), på Frederiksberg.
Det er umiddelbart nemt at få sat parabolen op i mit tilfælde, også så ingen stort set kan se skålen.

Men hvordan er lovgivningen. Der står ikke noget i ejerforeningen bestemmelser omkring paraboler - dog er det solidarisk opkrævning på fuldpakken til YouSee, en aftale jeg ikke vil løbe fra.

Er der nogen der kan hjælpe? Så jeg kan få mine mange kanaler jeg ønsker (og som ejerforeningens nuværende aftale ikke kan give mig).

På forhånd tak.
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Sted: Denmark
Point: 4118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 09:11

Mange steder er det forbudt. Til dels også via kommunens lokal plan. Men du kan så også tit få anvist et alternativ sted hvor parabolen kan sættes op af "fagfolk" for din regning og hvor de så vil trække kablet ned til dig.

Jeg synes bestimmt ikke det ser pænt ud, hvis alle i en egendom skal have en parabol foran vinduet eller altanen. Så jeg kan godt forstå hvis det forbydes.

Men hvis du har Yousee fuld pakken, kan du så ikke får dig en digital boks fra Yousee og få de kanaler du gerne vil??

Til top
pjoska Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 25-Marts-2006
Point: 566
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 10:34

Mener bestemt ikke det kan forbydes, men foreningen kan tvangshenvise til en placering, hvor du må betale omkostningerne.

PerW, det kan godt være det ikke vil være særligt kønt, men da man mange gange er tvangsindlagt til at bruge bestemte leverandøre "jeg kalder det monopol" så skal der være mulighed for og slippe for det møg, der er steder hvor folk som ikke engang ønsker at se tv kommer til at betale for tingene i fællesskabets navn. Vi burde alle brokke os over de monopol ligne tilstande der efterhånden er opstået på dette område

Til top
Sandal Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 19-November-2006
Point: 2585
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 10:41

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Mener bestemt ikke det kan forbydes, men foreningen kan tvangshenvise til en placering, hvor du må betale omkostningerne.

Jeg tror lidt, at i blander leje- og ejerforhold lidt sammen. Det er korrekt, at den regel findes i lejeloven, men hvis der er tale om en ejerforening, så er det eneste der regulerer denne situation, mig bekendt, de aftaler/vedtægter der er indgået i ejerforeningen. Hvis der intet fremgår heraf, så er der i princippet frit spil, men for naboskabets skyld, kan det nok være en god ide, at spørge naboen først.

"Det er pudsigt, at der med de relativt få ord, der findes i sproget, kan siges så meget sludder." - Robert Storm Petersen.
Til top
Pade2204 Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 10-Maj-2005
Point: 1048
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 11:56
ok tak for jeres input.

Ja det er en ejerforening, og parabolen skal jo være på taget, på en allerede opsat mast (der har en kæmpe gammeldags tv antenne øverst).

YouSee leverer ikke de ting jeg vil have, - derfor bliver jeg nødt til at gøre andre ting.

Desuden ville det jo være bygningen overfor man "burde" spørge, da det jo er dem der ser den, og ingen fra selve vejen og/eller vores ejerforening.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 12:15

Da der ikke er tale om en lejet bolig, hvor der er ganske andre regler, men om en ejerforening, så skal denne kontaktes, angående deres regler for opsætning af privat modtage udstyr.

Havde det været en lejet bolig i en boligforening, så er der i lejeloven ikke nogen hindring for det, der skal opsætning bare ske med anvisning fra udlejer/administrator, men det kan ikke nægtes. Ved andre former for ejer/lejer forhold gælder andre regler.

Da jeg bor i en almennyttig boligforening, var det bare at kontakte udlejer/administration, da det ved et sådan boligforhold er tilladt at opsætte en parabol.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top
PerW Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 20-Marts-2008
Point: 4118
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 13:26
Oprindeligt skrevet af Radiomanden Radiomanden skrev:

Havde det været en lejet bolig i en boligforening, så er der i lejeloven ikke nogen hindring for det, der skal opsætning bare ske med anvisning fra udlejer/administrator, men det kan ikke nægtes. Ved andre former for ejer/lejer forhold gælder andre regler.

Det er ikke altid at det kan lade sig gøre. Her i Brøndby er det i lokalplanen forbudt at have paraboler på husmuren. Og nogle af de almindenyttige boliger har en tagkonstruktion, der gør at det ikke er muligt at sætte parabol på taget. (De har dokumentation fra et ing. firma).

Det næste er jo tit, at det kan godt være at du kan blive anvist en plads til din parabol et sted. Men det kan jo nemt komme til at koste 10.000 at få det sat op, når egendomskontoret skal have et firma til at sætte op og trække kabel igennem kælder og flere opgange  

Til top
JesperLund Se dropdown menu
Guld medlem
Guld medlem

Oprettet: 21-Januar-2006
Sted: Darknet
Point: 8022
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 13:41
Oprindeligt skrevet af Sandal Sandal skrev:

Oprindeligt skrevet af pjoska pjoska skrev:

Jeg tror lidt, at i blander leje- og ejerforhold lidt sammen. Det er korrekt, at den regel findes i lejeloven, men hvis der er tale om en ejerforening, så er det eneste der regulerer denne situation, mig bekendt, de aftaler/vedtægter der er indgået i ejerforeningen. Hvis der intet fremgår heraf, så er der i princippet frit spil, men for naboskabets skyld, kan det nok være en god ide, at spørge naboen først.

Eftersom parabolen skal opsættes på ydermuren, som er fællesejendom i en ejerforening, kan der ikke være "frit spil", men hvis forholdet ikke er reguleret af vedtægterne, bør det være inden for bestyrelsens almindelige beslutningskompetence at give tilladelse på ejerforeningens vegne.

Den interessante case opstår hvis en kommunal lokalplan forbyder opsætning af paraboler (det gælder der hvor jeg bor, ligeledes på Frederiksberg). Det forbud vil formentlig være i strid med Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (fri adgang til information). EMRK regulerer kun forholdet mellem stat og borger, så EMRK kan ikke bruges i forhold til ejerforeningen hvis den forbyder opsætning af paraboler på fællesejendom.

Redigeret af JesperLund - 03-Januar-2009 kl. 13:43
Linux FTW, afspiller nu Blu-ray film på Ubuntu 12.04 med VLC direkte fra optisk disc.
Til top
Radiomanden Se dropdown menu
Platin medlem
Platin medlem

Oprettet: 17-Maj-2004
Sted: 4100
Point: 40543
Direkte link til dette indlæg Sendt: 03-Januar-2009 kl. 13:55

Det er ikke bare sort og hvidt, men som udgangspunkt, så kan det ikke nægtes i forbindelse med et almennyttigt lejemål, det er den såkaldte råderet der kommer i spil her, der er det tilladt på ens lejemål. Hvorvidt dette er gældende ved opsætning på steder som er fællesejendom er næppe sansynligt.

Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
Til top

Besvar Besvar

Skift forum Forum-tilladelser Se dropdown menu