|
Parabol på altan? Udlejer siger nej |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Forfatter | |
JAJE ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 77 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sendt: 30-September-2013 kl. 11:33 |
Hej.
Jeg bor i lejelejlighed og er ret tilfreds med at bo her. Som i de fleste lejemål er det forbudt at opsætte parabol. Der er tvungen tilslutning til kabel-tv, som jeg egentlig ikke har så meget imod at betale, da prisen er fair i.f.t. hvilke og hvor mange kanaler vi har. Jeg vil dog gerne supplere med udenlandsk satellit-tv. Der står direkte i min lejekontrakt det er ikke må benyttes parabol her, men kan jeg omgå dette ved at have den stående indenfor min altan på en tung parasolfod? Det er en 55 cm parabol med 1 LNB jeg har planer om at sætte op. Hvad siger lejeloven om dette? Jeg kan ikke rigtigt finde noget aktuelt på google. Jeg er vel ret dårligt stillet når der står sådan i lejekontrakten. MVH
|
|
![]() |
|
fltk ![]() Platin medlem ![]() Oprettet: 04-Februar-2004 Status: Offline Point: 10510 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Udlejer er forpligtet til at anvise et sted hvor en parabol kan opsættes. I byggerier med flere lejligheder skal udlejer dog ikke anvise et sted til hver lejlighed. De enkelte lejligheder må finde ud af at dele signalet fra én parabol.
For mange år siden da jeg boede i lejlighed, havde jeg en sag som faktisk er magen til din. Jeg havde opsat en parabol på altanen på et stativ uden at bore huller i hverken mur eller gulv. Da udlejer opdagede det fik jeg en henstilling med påbud om at fjerne parabolen. Jeg henvendte mig herefter til LLO (Lejernes Landsorganisation). De var klar til at tage en sag på spørgsmålet hvis det blev nødvendigt. Dette svar gav jeg udlejer, og der blev herefter stille om sagen.
Vær opmærksom på, at en tung parasolfod ikke er nok til at holde parabolen i stormvejr. Jeg havde 10 stk. fliser á 30 kg på mit stativ. Det væltede alligevel i stormen den 3. december 1999, hvor jeg i mellemtiden var flyttet i hus og genbrugte stativet på terrassen.
Flemming
Redigeret af fltk - 30-September-2013 kl. 13:01 |
|
Samsung UE55F7005
AX Quadbox med 3x DVB-C/T2 og 1x S2 med OpenVix Dune HD Realbox 4K HTPC/Terratec DVB-C/-T/DVBViewer Thomson THA100 |
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4755 |
Hej JAJE. Der er flere steder man prøver at bilde folk ind at de ikke må sætte paraboler op, men loven siger noget andet. Og jeg tror ikke på, at man kan ændre loven ved bare at skrive i lejekontrakten, at der ikke må benyttes parabol her? Jeg har googlet og fundet et godt link med beskrivelse af ' Den Europæiske Menneskerettighedskonvention artikel 10 '. Se anden halvdel under Kommentar: Konventionen er gjort til en bestanddel af dansk ret. Loven trådte i kraft den 1. juli 1992 Det er 20 år siden, der kan ikke være undskyldninger for at dem der bestemmer ikke kender den. Og her er et par links til informations filer ' KAB informerer om Antenner og paraboler, den er fra januar 2000 ' Og DAB's 'Paraboler og antenner' Ja, jeg ved godt at jeg har fundet tre let læselige links af love og regler og at jura er noget helt andet, men så stor forskel kan der ikke være. Som jeg læser ovenstående links har alle mulighed for at få sin egen parabol for at se TV programmer der ikke leveres i fællesantenne anlægget? Og det må være tilfældet for dig, du skriver jo at det er et suplement du ønsker. Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
Radiomanden ![]() Platin medlem ![]() ![]() Oprettet: 17-Maj-2004 Sted: 4100 Status: Offline Point: 40543 |
Sæt en sådan op, så er der nok ingen der protesterer, har selv sådan en på Altanen.
Nå der kom ikke et billede, men her er et link. https://www.google.dk/search?q=maximum+flat-1&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=CXNJUoqXM4nk4QTFk4HIBg&ved=0CD8QsAQ&biw=1600&bih=770&dpr=1 Redigeret af Radiomanden - 30-September-2013 kl. 14:50 |
|
Marantz NR1403 - Shield TV - Nokia 8000 Streaming boks - Samsung 40UE7005 - ARVANI TA210 SOUNDBAR - Panasonic TX-49FX623E
|
|
![]() |
|
claus_jac ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 06-August-2008 Sted: Denmark Status: Offline Point: 5570 |
@csell - det kan meget vel være at loven siger en ting - men du skal også bare være forberedt på at du i den grad kan komme til kamp med udlejer, og jeg er 100% sikker på at du vil få en svær tid hvis du virkelig går udlejer på nerverne. Jeg har selv boet og arbejdet i almennyttig boligforening, og det var en kamp som boligforeningerne ganske vist tabte, men det var noget af en kamp, og det var egentlig temmelig trættende for begge parter. Så hvis du med radiomandens link kan skabe en løsning der er så minimal som overhovedet muligt, så gå i den grad efter den! De erfaringer jeg har er som sagt med almennyttig boligforening, og de er i den grad medgørlige overfor lovens ord, jeg tør slet ikke tænke på hvordan private udlejere kan være med alle de fine historier vi hører til daglig.
|
|
![]() |
|
csell ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 16-Juni-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 4755 |
Hej. @claus_jac - Jeg har igen læst mit tidligere indlæg og syntes stadig at jeg beskriver tingene neutralt. Men der er en ting jeg ikke syntes fremgår af tidligere indlæg. Hvis den private udlejer kan bede trådstarter om at fjerne en 55 cm parabol med henvisning til lejekontrakten, kan han lige så godt gøre det med en af de flade paraboler. Juridisk er der ingen forskel. Men jeg forstår slet ikke alle disse diskutioner om hvor paraboler må monteres. Jeg syntes at det må være det rigtige hvis både private og almennyttige boligforeninger tog initiativ til nogle fornuftige placerings forslag og udarbejdede procedurere for hvordan lejerne skal gøre. Det vil så også give udlejerne mulighed for både at få dækket parabolerne af en forsikring samt at få et depositum så at monteringhuller osv bliver udbedret ved nedtagning. Det er ikke en kamp, det er et samarbejde der skal til. Hilsen Carsten. |
|
![]() |
|
JAJE ![]() Bruger ![]() Oprettet: 09-November-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 77 |
Hej alle.
Tak for jeres svar. Jeg har forespurgt hos min tv-leverandør, og de kan ikke levere de kanaler jeg ønsker via DVB-C, heller ikke selvom kanalerne er FTA på satellit. Og hvis det skulle ske, så ville disse, i deres øjne nichekanaler, helt sikkert komme til at koste ekstra. Jeg havde lidt håbet på en klar lovgivning der sagde at så længe jeg holdt parabolen inden for altanen/terrassen (som jo er en del af mit lejemål) så burde jeg havde lov. Der er flere her hvor jeg bor der har store tørrestativer og parasoller der fylder langt mere end min parabol vil komme til, men boligforeningen (privat) er nok bange for at det breder sig når flere opdager muligheden for satellit-tv. Så hellere sige kategorisk nej til alle, uanset argumentation. Men man skal nok vælge sine kampe... Kan jeg få noget ud af at spørge Lejernes LandsOrganisation? |
|
![]() |
|
pilehave ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 01-Marts-2006 Sted: Denmark Status: Offline Point: 1269 |
Du sender dem bare et link til denne EU-lov og beder dem fucke af og passe deres egen forretning:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52001DC0351:DA:HTML |
|
![]() |
|
HeartWare ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 22-Oktober-2003 Sted: Bagsværd, DK Status: Offline Point: 4808 |
Eller også sætter han den bare løst op på sin altan (som jeg har gjort). Så længe den står løst og ikke er vildt stor, så kan de ikke gøre noget (og hvis de prøver kan du så spørge dem, hvorfor de mener at kunne bestemme, hvad du har stående på din altan, når det ikke er fastmonteret)... |
|
Keld R. Hansen
Pioneer DVL-909, DV-545 Sony KDL40EX723 3D TV DreamBox 8000, YouSee Cable PopCorn Hour A-500 Panasonic DMR-BCT820 + DMR-BCT940 Yamaha RX-V771 Receiver |
|
![]() |
|
Hej. At kanalerne vil komme til at koste ekstra, er ikke en gyldig grund til at sætte sin egen parabol op. Det andet spørgsmål tror jeg andre er bedre til at svare på end mig. Alt efter hvilket svar du får ser jeg 2 forskellige muligheder. Enten får du på en eller anden måde forhandlet en mulighed hjem eller du skal beslutte, om du bare vil sætte en parabol op og se hvad der sker. Du kan allerede nu prøve at finde ud af hvilken retning parabolen skal pege i. Hvis du på dishpointer indtaster din adresse og vælger den satellit du ønsker at modtage fra kan du på et Google Map se retningen: Der er flere måder at man kan kammuflere en parabol på, så igen kan se hvad det er. Næsten alle paraboler monteres lodret, men det er rent faktisk muligt at vende den om, så at den mere kommer til at ligge ned. Signalet fra Satellitten rammer parabolen i en vinkel på ca 26 grader og bliver så reflekteret ud til LNB hovedet. Hvis man monterer parabolen i en vinkel på ca 38 grader til jorden vil signalet stadig komme ind og ramme parabolen og blive reflekteret ud til LNB hovedet. Det ved jeg ikke om det kunne gøre placeringen nemmere? Der er nogle kunststoffer samt noget glas der næsten ikke dæmper satellit signalet. Så vidt jeg husker er polycarbonat et af dem. Det er der nogle der bruger til at lave specielle kasser til at skjule paraboler i: Og Den findes også som CubSat 50: Og Og til sidst er der her et link til en Tysk hjemmeside med billeder af gode men lidt utraditionelle måder til at skjule paraboler på. Det kræver at man registrerer sig, men det er gratis: Hilsen Carsten. Redigeret af csell - 01-Oktober-2013 kl. 14:57 |
|
![]() |
|
longjohn2 ![]() Guld medlem ![]() Oprettet: 29-November-2009 Status: Offline Point: 1036 |
Ingen andre har henvist til loven, så her er den: Det er specifikt § 29 stk 3, der er relevant for dig. Af den fremgår det, at udlejer KAN forhindre opsætningen, hvis han kan godtgøre, at opsætning af en parabol/antenne vil være til gene for ejendommen eller de andre lejere. (Det er typisk dette punkt, der leder til retssager, da det kan være et fortolkningsspørgmål.) Udlejer kan OGSÅ forhindre det, hvis du kan få adgang til det ønskede program via udlejers fælles TV-forsyning, eller hvis lejerne har etableret et fællesantenneanlæg (som det typisk er i almene lejeboliger). Så du skal altså finde et program, du helt sikkert ikke kan få adgang til via kabel-tv (heller ikke på de dyre nichekanaler). Du kan i øvrigt være forpligtet til fortsat at betale for kabel-TV, selv om du ikke bruger det - ligesom udlejer kan forlange depositum som sikkerhed for, at du fjerner parabolen igen og reetablerer monteringsstedet ved fraflytning Desuden kan udlejer også forlange at du er forsikret tilstrækkeligt i tilfælde af, at den skulle falde ned og gøre skade på mennesker, ting eller ejendom. Redigeret af longjohn2 - 02-Oktober-2013 kl. 14:45 |
|
![]() |
|
skyking ![]() Super bruger ![]() ![]() Oprettet: 01-December-2011 Sted: Danmark Status: Offline Point: 348 |
Noget parallel til flytte ind I et område uden fibernet eller uden mulighed for vælge YouSee.
Lejernes Landsorganisation er ifølge erfaringerne ikke til megen hjælp her, snarere tværtimod. |
|
En noget indforstået Joke, do not answer!
|
|
![]() |
Besvar ![]() |
Side 12> |
Skift forum | Forum-tilladelser ![]() Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |