|
Parallel / seriel tilslutning af to sæt højttalere |
Besvar |
Forfatter | |
jonlanghoff
Bruger Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
Funktioner
Tak(0)
Sendt: 31-Januar-2023 kl. 16:48 |
Hej forum,
Jeg påtænker at sætte to sæt højttalere til samme forstærker, som vist på denne tegning: Jeg vil derudover afmontere tweeter'en i B&O-højttalerne, således at de reelt blot skal understøtte Audiovector'ne i "bunden". Er det en dødssejler jeg har gang i? - Nogen alternative forslag til hvordan man kunne lave et lignende setup med nævnte komponenter? P.f. tak! :)
|
|
KlausDM
Platin medlem Oprettet: 12-Marts-2010 Sted: Hammel, Jylland Status: Offline Point: 19465 |
Funktioner
Tak(0)
|
Det er en dødssejler.......... Hvis du er utilfreds med basformåen i dine små Si1, så sælg dem og dine aldrende RL140 og køb bedre højttalere. Du aflaster ikke basenhederne i dine Si1 ved at koble ekstra mellemtone/basenheder på. Du har ikke samme følsomhed på RL140 (93db) og Si1 (87db), hvilket gør at RL140 vil spille meget højere. Si1 har en nedre frekvens på 47Hz og Rl 140 på 40Hz, hvilket betyder at de ikke spiller voldsomt dybere. Heldigvis er begge højttalere da rated til 8 og ikke 4 ohm, så måske kan din Beomaster 8000 spille en smule højt uden at kvæles. Klaus
|
|
jonlanghoff
Bruger Oprettet: 11-Juni-2008 Sted: Danmark Status: Offline Point: 241 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hej Klaus,
Mange tak for svar! :) Jeg forstår dine pointe i.f.t. at Si1'erne vil spille lavere p.g.a. forskellen i følsomhed, men jeg håber at kunne udligne denne forskel via de indbyggede "EQ-filtre" i forstærkeren - simpelthen ved at skrue op for Treble. Jeg påtænker at lave nogle REW-målinger, for at sikre en jævn frekvensresponskurve, hvilket selvfølgelig er et must! Hvad med den forelagte måde at opkoble højttalerne, som vist i diagrammet? - Er dette i givet fald den korrekte måde? M.v.h. Jon
|
|
Flippo
Guld medlem Oprettet: 04-Januar-2018 Status: Offline Point: 1414 |
Funktioner
Tak(0)
|
Hvis du ikke vil trække separate kabler fra forstærkere til B&O højttalerne, kan du godt gøre det på den måde.
|
|
Besvar | |
Skift forum | Forum-tilladelser Du kan ikke oprette nye emner i dette forum Du kan ikke besvare indlæg i dette forum Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum Du kan ikke stemme i dette forum |